REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyskusja o rzetelnej informacji finansowej w NBP

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Ważne jest, aby informacje finansowe były prezentowane rzetelnie i odpowiedzialnie, bo ich sposób przedstawiania ma ogromny wpływ na rynek – uznali uczestnicy spotkania poświęconego stworzeniu „Koalicji na rzecz rzetelnej informacji finansowej”, które odbyło się 10 marca w gmachu Narodowego Banku Polskiego w Warszawie.

Obecni byli na nim przedstawiciele profesjonalnych mediów, zajmujących się ekonomią, instytucji finansowych (m.in. Giełdy Papierów Wartościowych) oraz stowarzyszeń branżowych (m.in. Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich). Celem spotkania było ustalenie zasad współpracy w zakresie stworzenia kodeksu dobrych praktyk przy prezentowaniu informacji ekonomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

– Wypracowanie najwyższych standardów pozwoli wpływać na rzetelność przekazywanych informacji ekonomicznych. Podniesienie tych standardów dotyczy nie tylko informacji przekazywanych przez media, ale również informacji źródłowych, czyli komunikatów instytucji finansowych – powiedział prezes NBP Sławomir Skrzypek na konferencji prasowej zorganizowanej po debacie.

Uczestniczący w debacie Piotr Niemczycki, prezes Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej”, zwrócił uwagę, że opracowanie standardów prezentowania informacji finansowych czy opracowanie kodeksu dobrych praktyk powinno odbyć się w środowisku dziennikarskim, bez udziału instytucji finansowych.

– Jakakolwiek ingerencja instytucji zewnętrznej mogłaby być odebrana jako ingerencja w niezależność dziennikarską, choć rola NBP czy innej niezależnej instytucji finansowej jako konsultanta jest jak najbardziej słuszna – wyjaśnił Piotr Niemczycki. – W żaden sposób nie chcemy wpływać na niezależność mediów i reglamentację informacji – zapewnił Marcin Gomoła, przewodniczący Rady Ładu Informacyjnego przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Przedstawiciele mediów podkreślali, że w wielu redakcjach już funkcjonują kodeksy dobrych praktyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Nie są one nigdzie publikowane, bo są stworzone do własnego użytku. Niemniej – jak przyznali – zdarza się, że postanowienia tych kodeksów pozostają martwymi przepisami. W efekcie dyskusji uzgodniono, że przedstawiciele mediów po debacie we własnym środowisku opracują i zaproponują wspólne standardy postępowania.

– Media nie uchylają się od obowiązku rzetelnego informowania społeczeństwa. Usłyszeliśmy oczekiwania instytucji finansowych od nas, dziennikarzy, ale i my mamy swoje oczekiwania wobec instytucji finansowych, bo też chcemy uzyskiwać rzetelną informację źródłową – podkreślił Grzegorz Cydejko, prezes Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Sławomir Skrzypek zapowiedział także, że promowaniu dobrych praktyk mogłyby służyć konkursy i nagrody ufundowane przez NBP. – Ważne jest by taką nagrodę przyznawała niezależna kapituła środowiska dziennikarskiego – powiedział prezes NBP.

Jak zapowiedział Grzegorz Cydejko z SDP, już w przyszłym tygodniu, na specjalnym spotkaniu w SDP dziennikarze z mediów obecnych na konferencji będą się zastanawiać we własnym gronie na temat wewnętrznych regulacji w branży – tak, aby przekazywane informacje finansowe były jak najwyższej jakości. Jak dodał te działania powinny raczej polegać na promowaniu dobrych praktyk i nagradzaniu rzetelnego dziennikarstwa, a nie na karaniu.

NBP/IN

Polecamy: Finanse osobiste Wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA