REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy szkoleniowe o zmianach w ustawie o VAT i w Kodeksie Pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W opinii Polskiej Izby Firm Szkoleniowych nowelizacja, która uniemożliwia odliczenie VAT od prowadzonej działalności szkoleniowej może mieć szkodliwy wpływ na rozwój tego typu usług.

REKLAMA

Polska Izba Firm Szkoleniowych jest instytucją skupiającą około 350 firm szkoleniowych oraz organizacji, których celem jest podnoszenie kwalifikacji społeczeństwa. Zauważa ona, iż obecnie polskie społeczeństwo uczy się bardzo niechętnie, z trudem przychodzi zachęcanie pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji i zdobywania nowej wiedzy w poszczególnych dziedzinach.

Zmiany zaproponowane przez Senat w uchwale z dnia 19 listopada 2009 roku z pewnością nie będą w stanie polepszyć obecnej sytuacji, wręcz przeciwnie – nakładając na szkolenia podatek VAT mogą w znacznym stopniu pogorszyć ich stan. Te zmiany, które wpływają na utrudnienie podnoszenia kwalifikacji przez pracowników w ramach współpracy ze swoim pracodawcą budzą wręcz wątpliwości, co do ich zgodności z Konstytucją.

Założenia Unii Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie założeń, które przedstawia Państwom Członkowskim UE można z całą pewnością sądzić, iż edukacja nieformalna i pozaformalna powinna mieć takie samo znaczenie jak edukacja formalna jako źródła podnoszenia kwalifikacji i zdobywania wiedzy. Natomiast w polskich realiach, co istotne, obecnie nie są przedsiębrane działania, które do takiego stanu rzeczy mają doprowadzić, dążą jedynie do zintegrowania wszystkich rodzajów wiedzy, w zamian przyznania im odpowiednich poszczególnych regulacji.

W tym przypadku na podstawie wprowadzanych zmian organizowanie i świadczenie szkoleń w ramach kształcenia zawodowego i przekwalifikowania przez podmioty, które nie są podmiotami publicznymi, będzie zwolnione z VAT jedynie wówczas, gdy uzyskają status podmiotów niepublicznych bądź akredytację w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

Dyskryminacja podmiotów bez akredytacji

W rzeczywistości podmioty, które publicznymi nie są, a chcą świadczyć tego typu usługi, nie będą miały możliwości zwolnienia z podatku VAT. Projekt ustawy zakłada bowiem, że akredytację mogą uzyskać te podmioty, które spełnią określone wymogi i zapewnią wysoką jakoś prowadzonych zajęć. Oznacza to m.in., że szkolenia muszą trwać przynajmniej rok i trwać nie mniej niż 30 godzin.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 roku zakłada, że dla podmiotów, które dopiero zaczynają działalność oraz nie mają szkoleń długotrwałych akredytacja jest niedostępna.

Również wszelkie innowacyjne formy świadczenia tego typu usług nie mogłyby uzyskać akredytacji. Czyli prowadzący szkolenia odbywające się np. przez Internet i dostosowane do potrzeb konsumentów nie są w stanie uwolnić się od obowiązku płacenia podatku.

Taki stan rzeczy kłóci się wyraźnie z zasadą wolności działalności gospodarczej i równouprawnieniem podmiotów, które taką działalność prowadzą. Ich obowiązki podatkowe w rzeczywistości zależą przecież od tego, czy uzyskają akredytację organów państwowych.

Brak precyzji

Projekt mówi również o jeszcze jednym przypadku, kiedy możliwe będzie uzyskanie akredytacji. Miałoby mieć to miejsce w sytuacji prowadzenia usług „w formach przewidzianych w odrębnych przepisach”. Jest to jednak zapis nieprecyzyjny, który stwarza zasadnicze problemy w odpowiedzi na pytanie, jakich przepisów on dotyczy.

Związane jest to także z faktem, iż przez długi okres nie pojawiała się jednolita interpretacja określenia „odrębnych przepisów”. Spory dotyczące danego sformułowania mogą trwać nadal, a ponadto powoduje to dodatkowe komplikacje związane ze stosowaniem prawa przez podmioty prowadzące szkolenia.

Propozycja zmian

Polska Izba Firm Szkoleniowych zaniepokojona tego typu zmianami chce przedstawić swoje propozycje zmian, które mogą być wprowadzone w ramach nowelizacji i które będą zdecydowanie korzystniejsze.

Zobacz także: ABC firmy Wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA