REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogólne warunki nakładania administracyjnych kar pieniężnych w RODO

Ogólne warunki nakładania administracyjnych kar pieniężnych w RODO /Fot. Fotolia
Ogólne warunki nakładania administracyjnych kar pieniężnych w RODO /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE/ potocznie zwane RODO lub GDPR, które będzie stosowane od 25 maja 2018 r. nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki związane z ochroną danych osobowych, jednocześnie przewidując bardzo wysokie kary w przypadku niestosowania się do Rozporządzenia. Kary te mogą wynosić do 20 000 000,00 EURO, a w przypadku przedsiębiorstwa w wysokości do 4% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kara wyższa.

REKLAMA

Artykuł 83 Rozporządzenia określa między innymi ogólne zasady, którymi powinien kierować się organ nakładając kary administracyjne na podmioty w przypadku stwierdzenia naruszeń. W każdym indywidualnym przypadku należy wziąć pod uwagę charakter, wagę i czas trwania naruszenia przy uwzględnieniu charakteru, zakresu lub celu danego przetwarzania, liczbę poszkodowanych osób, których dane dotyczą i rozmiaru poniesionej przez nie szkody. Organ powinien uwzględniać również umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia i to, jakie działania podjął podmiot w celu zminimalizowania szkód poniesionych przez osoby, których dane dotyczą.

REKLAMA

Nie bez znaczenia jest również stopień odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego z uwzględnieniem wdrożonych przez niego środków technicznych i organizacyjnych. Kolejno, organ powinien uwzględniać również wszelkie stosowne wcześniejsze naruszenia ze strony administratora lub podmiotu przetwarzającego oraz stopień współpracy z organem nadzorczym w celu usunięcia naruszenia lub złagodzenia jego ewentualnych negatywnych skutków.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

Istotną kwestią są również kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie. Informacje dotyczące naszego pochodzenia etnicznego lub rasowego, ujawniajcie poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, ujawniające przynależność do związków zawodowych, dane genetyczne, biometryczne, czy dotyczące zdrowia, seksualności i orientacji seksualnej są tzw. danymi wrażliwymi podlegającymi szczególnej ochronie. Naruszenie związane z danymi wrażliwymi będzie traktowane surowiej niż w przypadku danych, które takowymi nie są.

Należy również wziąć pod uwagę to, w jaki sposób organ dowiedział się o naruszeniu, a w szczególności czy i w jakim zakresie administrator lub podmiot przetwarzający zgłosili naruszenie. Jeśli kara administracyjna ma być nałożona na podmiot, wobec którego w przeszłości zastosowano środki naprawcze, organ powinien uwzględnić fakt, czy są one przestrzegane. Jeśli istnieje zatwierdzony kodeks postępowania, fakt jego stosowania również powinien być uwzględniany przy nakładaniu kar na podmiot. Finalnie, organ powinien uwzględnić wszelkie inne obciążające lub łagodzące czynniki mające zastosowanie do okoliczności sprawy, takie jak osiągnięte bezpośrednio lub pośrednio w związku z naruszeniem korzyści finansowe lub uniknięte straty. Rozporządzenie w art. 83 ust. 1 wskazuje również, iż kary nakładane na podmioty powinny być w każdym indywidualnym przypadku skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyżej przedstawione zasady pokazują, iż kary, które będą nakładane przez organ nie muszą osiągać górnego pułapu, wszystko zależne jest bowiem od wielu czynników. Bezsprzecznie jednak należy jak najlepiej przygotować się na zmiany, które będą miały zastosowanie od 25 maja 2018 r., aby uniknąć lub chociaż zminimalizować wysokość kar.

Zobacz: Prawo dla firm

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA