REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sylwester 2021 r. Hotelarze i restauratorzy w ogniu przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
Sylwester 2021 r. Hotelarze i  restauratorzy  w ogniu przepisów
Sylwester 2021 r. Hotelarze i restauratorzy w ogniu przepisów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed wejściem można sprawdzać lub skanować paszporty covidowe? Czy jest to zgodne z prawem?

Limity osób a sprawdzanie paszportów covidowych

Jednym z wymogów nałożonych na hotelarzy, restauratorów czy też kluby fitness jest zapewnienie limitów osób tzn. powinni oni dopilnować, aby odpowiednia ilość osób zaszczepionych i niezaszczepionych powinna znajdować się w jednym czasie i w jednym miejscu. Organizatorzy imprez i usługodawcy znaleźli się w ogniu przepisów. Czy w takich miejscach można sprawdzać paszporty covidowe? Czy sprawdzanie paszportów Covidowych jest zgodne z prawem? Czy po przekroczeniu limitu, uzasadnione jest sprawdzanie paszportów i na jakiej zasadzie?

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce jednymi z przepisów regulujących kwestie postępowania w związku z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się koronawirusa jest rozporządzenie Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Co ważne, według UODO przepisy te nie są wystarczające do zapytania lub skanowania Paszportów/Certyfikatów Covid - 19.

W czerwcu 2021 r. UODO oświadczyło, że:

Po pierwsze, dane dotyczące szczepień to dane szczególnej kategorii.

REKLAMA

Po drugie, pomimo stanu epidemii i narzuconych przepisami limitach osób, podmioty zobowiązane tzn. hotele, kluby fitness, restauracje, organizatorzy eventów nie mają uprawnienia do żądania informacji o szczepieniu lub skanowania paszportu Covid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, okazanie paszportu Covid może się odbyć za zgodą lub z inicjatywy osoby, której dane dotyczą. Posiadanie i okazania paszportu Covid 19 nie powinno być warunkiem do wejścia do lokalu.

Ważne! Dane umieszczone w paszporcie Covid - 19, według UODO, to dane szczególnej kategorii/dane wrażliwe (art. 9 RODO).

Prezes UODO w grudniu 2021 r. na prośbę Gazety Prawnej o zajęcie stanowiska, podkreślił ponownie, że okazanie paszportu może być dobrowolne i wynikać z własnej inicjatywy posiadacza paszportu, jeżeli chciałby on skorzystać z uprawnień i nie być wliczony do limitu osób.

Nie rozwiązuje to jednak sytuacji organizatorów eventów, hotelarzy czy klubów fitnes. Niezbędne są więc rozwiązania i jasne zasady dla przedsiębiorców.

Czy można korzystać ze Skanera Certyfikatów Covid?

Ministerstwo Zdrowia, aby ułatwić przedsiębiorcom wprowadzanie limitów do swoich lokali, udostępniło aplikację “Skaner Certyfikatów Covid”. Ta aplikacja nie przechowuje danych. Po zeskanowaniu kodu wyświetlają się informacje: imię, pierwsza litera nazwiska, data urodzenia, nr certyfikatu i data jego ważności. Osoba skanująca może jedynie mieć te dane do wglądu, a następnie są szyforwane.

W Polityce prywatności aplikacji znajduje się zapis: “Osoba prezentująca do skanowania kod QR wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych.”

Ze Skanera udostępnionego przez Ministerstwo możesz korzystać, jeżeli:

  • osoba zainteresowana sama udostępni Ci Certyfikat do weryfikacji skanerem,
  • osoba zainteresowana wyrazi zgodę na podanie danych dotyczących szczepień, jednocześnie według UODO nie powinno się nigdzie tego faktu odnotowywać, ani tym bardziej przechowywać.

Podsumowanie

Podsumowując, zobowiązani do szacowania limitów, a więc m.in. restauratorzy, hotelarze czy kluby fitness są w dosłownym ogniu przepisów. Z jednej strony zostają zobowiązani rozporządzeniem i otrzymują od Ministerstwa Zdrowia narzędzia do skanowania certyfikatów, a z drugiej - nie mają możliwości z nich w pełni korzystać.

  • Można korzystać ze skanerów, jeżeli klient będzie chciał udostępnić swój certyfikat.
  • Nie powinno się odnotowywać zgody.
  • Osoba dokonująca skanu powinna otrzymać upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.

Polityka prywatności aplikacji Skaner Certyfikatów Covid - Ministerstwa Zdrowia tutaj:

https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/polityka-prywatnosci-ucc

Magda Judejko
www.prawodokawy.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA