REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sylwester 2021 r. Hotelarze i restauratorzy w ogniu przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
Sylwester 2021 r. Hotelarze i  restauratorzy  w ogniu przepisów
Sylwester 2021 r. Hotelarze i restauratorzy w ogniu przepisów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed wejściem można sprawdzać lub skanować paszporty covidowe? Czy jest to zgodne z prawem?

Limity osób a sprawdzanie paszportów covidowych

Jednym z wymogów nałożonych na hotelarzy, restauratorów czy też kluby fitness jest zapewnienie limitów osób tzn. powinni oni dopilnować, aby odpowiednia ilość osób zaszczepionych i niezaszczepionych powinna znajdować się w jednym czasie i w jednym miejscu. Organizatorzy imprez i usługodawcy znaleźli się w ogniu przepisów. Czy w takich miejscach można sprawdzać paszporty covidowe? Czy sprawdzanie paszportów Covidowych jest zgodne z prawem? Czy po przekroczeniu limitu, uzasadnione jest sprawdzanie paszportów i na jakiej zasadzie?

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce jednymi z przepisów regulujących kwestie postępowania w związku z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się koronawirusa jest rozporządzenie Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Co ważne, według UODO przepisy te nie są wystarczające do zapytania lub skanowania Paszportów/Certyfikatów Covid - 19.

W czerwcu 2021 r. UODO oświadczyło, że:

Po pierwsze, dane dotyczące szczepień to dane szczególnej kategorii.

REKLAMA

Po drugie, pomimo stanu epidemii i narzuconych przepisami limitach osób, podmioty zobowiązane tzn. hotele, kluby fitness, restauracje, organizatorzy eventów nie mają uprawnienia do żądania informacji o szczepieniu lub skanowania paszportu Covid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, okazanie paszportu Covid może się odbyć za zgodą lub z inicjatywy osoby, której dane dotyczą. Posiadanie i okazania paszportu Covid 19 nie powinno być warunkiem do wejścia do lokalu.

Ważne! Dane umieszczone w paszporcie Covid - 19, według UODO, to dane szczególnej kategorii/dane wrażliwe (art. 9 RODO).

Prezes UODO w grudniu 2021 r. na prośbę Gazety Prawnej o zajęcie stanowiska, podkreślił ponownie, że okazanie paszportu może być dobrowolne i wynikać z własnej inicjatywy posiadacza paszportu, jeżeli chciałby on skorzystać z uprawnień i nie być wliczony do limitu osób.

Nie rozwiązuje to jednak sytuacji organizatorów eventów, hotelarzy czy klubów fitnes. Niezbędne są więc rozwiązania i jasne zasady dla przedsiębiorców.

Czy można korzystać ze Skanera Certyfikatów Covid?

Ministerstwo Zdrowia, aby ułatwić przedsiębiorcom wprowadzanie limitów do swoich lokali, udostępniło aplikację “Skaner Certyfikatów Covid”. Ta aplikacja nie przechowuje danych. Po zeskanowaniu kodu wyświetlają się informacje: imię, pierwsza litera nazwiska, data urodzenia, nr certyfikatu i data jego ważności. Osoba skanująca może jedynie mieć te dane do wglądu, a następnie są szyforwane.

W Polityce prywatności aplikacji znajduje się zapis: “Osoba prezentująca do skanowania kod QR wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych.”

Ze Skanera udostępnionego przez Ministerstwo możesz korzystać, jeżeli:

  • osoba zainteresowana sama udostępni Ci Certyfikat do weryfikacji skanerem,
  • osoba zainteresowana wyrazi zgodę na podanie danych dotyczących szczepień, jednocześnie według UODO nie powinno się nigdzie tego faktu odnotowywać, ani tym bardziej przechowywać.

Podsumowanie

Podsumowując, zobowiązani do szacowania limitów, a więc m.in. restauratorzy, hotelarze czy kluby fitness są w dosłownym ogniu przepisów. Z jednej strony zostają zobowiązani rozporządzeniem i otrzymują od Ministerstwa Zdrowia narzędzia do skanowania certyfikatów, a z drugiej - nie mają możliwości z nich w pełni korzystać.

  • Można korzystać ze skanerów, jeżeli klient będzie chciał udostępnić swój certyfikat.
  • Nie powinno się odnotowywać zgody.
  • Osoba dokonująca skanu powinna otrzymać upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.

Polityka prywatności aplikacji Skaner Certyfikatów Covid - Ministerstwa Zdrowia tutaj:

https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/polityka-prywatnosci-ucc

Magda Judejko
www.prawodokawy.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA