REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona praw własności intelektualnej w firmie. Jak zbudować strategię ochrony marki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Fallach
Dominika Fallach
Ochrona praw własności intelektualnej w firmie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie działania powinna podjąć firma, aby stworzyć odpowiednią strategię ochrony praw własności intelektualnej? Dlaczego to takie ważne? 

REKLAMA

Mattel, INC, to międzynarodowy producent zabawek m.in. lalek Barbie. Poza samym faktem produkcji lalek, firma ta to świetny przykład na to, jak przedsiębiorstwa powinny dbać o swoje prawa własności intelektualnej. Na przykładzie historii posiadanych przez Mattel, INC praw, można zadać pytanie, czy odpowiednia strategia ochrony praw własności intelektualnej może przełożyć się na sukces rynkowy. Początki firmy Mattel, Inc. sięgają 1945 roku, natomiast pierwsza lalka Barbie pojawiła się na rynku w roku 1959[1]. Firma Mattel, INC posiada wiele praw chroniących markę „Barbie”. Jeden z najstarszych znaków towarowych „BARBIE” nr 689055 zarejestrowany został w Urzędzie Patentowym USA w latach 60 XX wieku. W Polsce z kolei znak „BARBIE” został zarejestrowany w 1990 roku pod nr R.066865, a w Urzędzie Unii Europejskiej ds. własności intelektualnej w 1999 roku pod nr 000170019. 

REKLAMA

Strategia ochrony praw własności intelektualnej to ważny temat dla przedsiębiorców. Dlatego też, w tym artykule zostanie przedstawiony ogólny schemat działań, jakie warto podjąć w celu stworzenia odpowiedniej strategii dla swojego przedsiębiorstwa. 

Co wymaga podkreślenia, obranie określonej strategii jest kwestią niezmiernie indywidualną. Odpowiednie działania powinny zostać bowiem dobrane nie tylko do oferowanego przez nas produktu lub usługi, ale też planowanego sposobu działania na rynku. Dlatego też, jeżeli zależy nam na dopasowanej do potrzeb naszego przedsiębiorstwa strategii warto skontaktować się ze specjalistami – prawnikami specjalizującymi się we własności intelektualnej lub rzecznikami patentowymi.

Zatem, w ogólnym wymiarze, budowanie strategii ochrony marki należałoby rozpocząć od poniższych etapów. 

Etap 1 - Badanie portfolio towarów i usług

Pierwszy etap działania odnosi się do dokonania badania i odpowiedzi na pytanie, jakie prawa najlepiej zabezpieczą towary, które sprzedaję lub usługi, które oferuję. Ten etap jest złożony, bowiem wymaga przeprowadzenia dokładnej analizy dostępnych praw wyłącznych pod kątem profilu naszej działalności. Warto zatem zastanowić się i dopasować, które z praw wyłącznych sprawdzałaby się w naszym przypadku najlepiej. Na przykład czy potrzebujemy ochrony tzw. „logo”, który możemy zastrzec w oparciu o znak towarowy. W konsekwencji, jaki rodzaj znaku towarowego zapewni nam najszerszą ochronę – krajowy, a może unijny. Albo, dojdziemy do wniosku, że posiadane przez nas informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i jako takie powinny podlegać ochronie. Może również okazać się, że chcemy nasze prawa licencjonować lub pozyskać nowe prawa w ramach licencji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, na tym etapie powinniśmy mieć podstawowe rozeznanie o prawie własności intelektualnej. 

Znaki towarowe 

Znak towarowy to prawo, które pomaga chronić markę i pozwala odróżnić towary lub usługi jednego przedsiębiorcy od innych. Znak towarowy pozwala nam na  posługiwanie się nim w sposób zarobkowy i zawodowy na całym terytorium, na którym znak ten został zarejestrowany (np. RP, UE). Co więcej, poprzez rejestrację uzyskujemy swoisty monopol na używanie danego oznaczenia. 

Wzory przemysłowe

Wzór przemysłowy z kolei służy ochronie designu. Generalnie, wzór przemysłowy chroni zewnętrzny wygląd towaru. Prawa z rejestracji wzoru udziela się na 25 lat od daty dokonania zgłoszenia w Urzędzie Patentowym, podzielone na pięcioletnie okresy. 

Patenty

Natomiast patenty udzielane są na wynalazki, czyli rozwiązania techniczne, które spełniają określone wymagania w ustawie prawo własności przemysłowej. Czas trwania patentu wynosi 20 lat od daty dokonania zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym. Podobną do patentów kategorią praw wyłącznych są prawa ochronne na wzory użytkowe, które również chronią rozwiązania techniczne, ale kryteria przyznania ochrony są nieco odmienne. 

Etap 2 - Audyt dostępnych praw

REKLAMA

Następującym etapem jest tzw. „Audyt dostępnych praw”, czyli zorientowanie się w prawach własności intelektualnej na interesującym nas rynku. Może okazać się bowiem, że na przykład stworzone na potrzeby naszego przedsięwzięcia oznaczenie zostało już zarejestrowane jako znak towarowy. 

Rzetelne podejście w tym zakresie zaprocentować powinno uwolnieniem się od ewentualnych zarzutów konkurentów o naruszenie praw wyłącznych lub popełnianie czynów nieuczciwej konkurencji. 

Etap 3 - Defensywa czy ofensywa?

Po przejściu powyższych etapów można przejść do badania pozycji naszego przedsiębiorstwa - czy jesteśmy nastwieni na budowanie silnej pozycji na rynku i zwalczanie konkurencji, czy też zależy nam na zmniejszeniu ryzyka sporów sądowych związanych z wykorzystaniem własności intelektualnej w prowadzonej przez nas działalności gospodarczej. 
Nasze podejście determinować będzie, czy przyjmiemy tzw. strategię ofensywną czy też defensywną. 

Dodatkowo, powinniśmy również zawczasu zastanowić się jak będziemy reagować na ewentualne zarzuty naruszenia. Możemy bowiem szukać polubownych sposobów rozwiązania sporów. Z drugiej strony, możemy aktywnie chronić nasze prawo wyłączne, czy to poprzez wszczynanie postępowań o unieważnienie praw wyłącznych konkurencji lub postępowań sądowych mających na celu ochronę naszych praw. 

Etap 4 - Ochrona wewnętrzna

Po obraniu odpowiedniej strategii ochrony naszego przedsiębiorstwa, kolejnym ważnym elementem jest uczulenie swoich pracowników na tę problematykę. W tym celu warto przeprowadzić szkolenia z podstawowych zagadnień praw własności intelektualnej, tak aby poszerzyć świadomość wagi tego zagadnienia. 

Jeżeli na przykład zależy nam na zachowaniu tajemnicy przedsiębiorstwa, to innym sposobem zadbania o nasze interesy mogą być również odpowiednie umowy o zachowaniu poufności lub zapisy w regulaminach pracy. 

Etap 5 - Monitoring rynku

Na końcowym etapie istotne jest ciągłe monitorowanie rynku, w celu weryfikacji, czy nie doszło do naruszenia naszych praw wyłącznych i przygotowanie odpowiedniego scenariusza działania na taką okoliczność. W tym przypadku warto pamiętać, że urzędy nie zawsze badają pierwszeństwo z uprzednio zarejestrowanego prawa wyłącznego. Przykładowo, możemy monitorować, czy nie został zgłoszony podobny do naszego znak towarowy. Jeżeli tak, to na odpowiednim etapie rejestracji możemy rozważać wniesienie sprzeciwu lub wniosku o unieważnienie. 

Na zakończenie, istotnym jest, aby zaznaczyć, że powyższe nie stanowi zamkniętego katalogu kroków, które należy podjąć. Jest to tylko pewien ogólny zarys omawianej problematyki. Niemniej jednak, co ważne to fakt, że ochrona praw własności intelektualnej jest kwestią, która wymaga przemyślanej strategii działania. To w jaki sposób podchodzimy do tematyki ochrony praw własności intelektualnej przedsiębiorstwa przekładać się może na pozycję na rynku lub też rozpoznawalność naszej marki. Zauważyć należy, że prawo własności intelektualnej jest ściśle związane i nakierowane na prowadzoną przez przedsiębiorców działalność gospodarczą oraz jej ochronę. A zatem warto skorzystać z przepisów ustaw, dzięki którym możemy mieć realny wpływ na ochronę naszego przedsięwzięcia. 

[1] https://corporate.mattel.com/history#1950s

Autorka: Dominika Fallach, aplikant adwokacki Patpol Legal Piróg i Wspólnicy

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA