REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona praw własności intelektualnej w firmie. Jak zbudować strategię ochrony marki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Fallach
Dominika Fallach
Ochrona praw własności intelektualnej w firmie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie działania powinna podjąć firma, aby stworzyć odpowiednią strategię ochrony praw własności intelektualnej? Dlaczego to takie ważne? 

REKLAMA

Mattel, INC, to międzynarodowy producent zabawek m.in. lalek Barbie. Poza samym faktem produkcji lalek, firma ta to świetny przykład na to, jak przedsiębiorstwa powinny dbać o swoje prawa własności intelektualnej. Na przykładzie historii posiadanych przez Mattel, INC praw, można zadać pytanie, czy odpowiednia strategia ochrony praw własności intelektualnej może przełożyć się na sukces rynkowy. Początki firmy Mattel, Inc. sięgają 1945 roku, natomiast pierwsza lalka Barbie pojawiła się na rynku w roku 1959[1]. Firma Mattel, INC posiada wiele praw chroniących markę „Barbie”. Jeden z najstarszych znaków towarowych „BARBIE” nr 689055 zarejestrowany został w Urzędzie Patentowym USA w latach 60 XX wieku. W Polsce z kolei znak „BARBIE” został zarejestrowany w 1990 roku pod nr R.066865, a w Urzędzie Unii Europejskiej ds. własności intelektualnej w 1999 roku pod nr 000170019. 

REKLAMA

Strategia ochrony praw własności intelektualnej to ważny temat dla przedsiębiorców. Dlatego też, w tym artykule zostanie przedstawiony ogólny schemat działań, jakie warto podjąć w celu stworzenia odpowiedniej strategii dla swojego przedsiębiorstwa. 

Co wymaga podkreślenia, obranie określonej strategii jest kwestią niezmiernie indywidualną. Odpowiednie działania powinny zostać bowiem dobrane nie tylko do oferowanego przez nas produktu lub usługi, ale też planowanego sposobu działania na rynku. Dlatego też, jeżeli zależy nam na dopasowanej do potrzeb naszego przedsiębiorstwa strategii warto skontaktować się ze specjalistami – prawnikami specjalizującymi się we własności intelektualnej lub rzecznikami patentowymi.

Zatem, w ogólnym wymiarze, budowanie strategii ochrony marki należałoby rozpocząć od poniższych etapów. 

Etap 1 - Badanie portfolio towarów i usług

Pierwszy etap działania odnosi się do dokonania badania i odpowiedzi na pytanie, jakie prawa najlepiej zabezpieczą towary, które sprzedaję lub usługi, które oferuję. Ten etap jest złożony, bowiem wymaga przeprowadzenia dokładnej analizy dostępnych praw wyłącznych pod kątem profilu naszej działalności. Warto zatem zastanowić się i dopasować, które z praw wyłącznych sprawdzałaby się w naszym przypadku najlepiej. Na przykład czy potrzebujemy ochrony tzw. „logo”, który możemy zastrzec w oparciu o znak towarowy. W konsekwencji, jaki rodzaj znaku towarowego zapewni nam najszerszą ochronę – krajowy, a może unijny. Albo, dojdziemy do wniosku, że posiadane przez nas informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i jako takie powinny podlegać ochronie. Może również okazać się, że chcemy nasze prawa licencjonować lub pozyskać nowe prawa w ramach licencji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, na tym etapie powinniśmy mieć podstawowe rozeznanie o prawie własności intelektualnej. 

Znaki towarowe 

Znak towarowy to prawo, które pomaga chronić markę i pozwala odróżnić towary lub usługi jednego przedsiębiorcy od innych. Znak towarowy pozwala nam na  posługiwanie się nim w sposób zarobkowy i zawodowy na całym terytorium, na którym znak ten został zarejestrowany (np. RP, UE). Co więcej, poprzez rejestrację uzyskujemy swoisty monopol na używanie danego oznaczenia. 

Wzory przemysłowe

Wzór przemysłowy z kolei służy ochronie designu. Generalnie, wzór przemysłowy chroni zewnętrzny wygląd towaru. Prawa z rejestracji wzoru udziela się na 25 lat od daty dokonania zgłoszenia w Urzędzie Patentowym, podzielone na pięcioletnie okresy. 

Patenty

Natomiast patenty udzielane są na wynalazki, czyli rozwiązania techniczne, które spełniają określone wymagania w ustawie prawo własności przemysłowej. Czas trwania patentu wynosi 20 lat od daty dokonania zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym. Podobną do patentów kategorią praw wyłącznych są prawa ochronne na wzory użytkowe, które również chronią rozwiązania techniczne, ale kryteria przyznania ochrony są nieco odmienne. 

Etap 2 - Audyt dostępnych praw

REKLAMA

Następującym etapem jest tzw. „Audyt dostępnych praw”, czyli zorientowanie się w prawach własności intelektualnej na interesującym nas rynku. Może okazać się bowiem, że na przykład stworzone na potrzeby naszego przedsięwzięcia oznaczenie zostało już zarejestrowane jako znak towarowy. 

Rzetelne podejście w tym zakresie zaprocentować powinno uwolnieniem się od ewentualnych zarzutów konkurentów o naruszenie praw wyłącznych lub popełnianie czynów nieuczciwej konkurencji. 

Etap 3 - Defensywa czy ofensywa?

Po przejściu powyższych etapów można przejść do badania pozycji naszego przedsiębiorstwa - czy jesteśmy nastwieni na budowanie silnej pozycji na rynku i zwalczanie konkurencji, czy też zależy nam na zmniejszeniu ryzyka sporów sądowych związanych z wykorzystaniem własności intelektualnej w prowadzonej przez nas działalności gospodarczej. 
Nasze podejście determinować będzie, czy przyjmiemy tzw. strategię ofensywną czy też defensywną. 

Dodatkowo, powinniśmy również zawczasu zastanowić się jak będziemy reagować na ewentualne zarzuty naruszenia. Możemy bowiem szukać polubownych sposobów rozwiązania sporów. Z drugiej strony, możemy aktywnie chronić nasze prawo wyłączne, czy to poprzez wszczynanie postępowań o unieważnienie praw wyłącznych konkurencji lub postępowań sądowych mających na celu ochronę naszych praw. 

Etap 4 - Ochrona wewnętrzna

Po obraniu odpowiedniej strategii ochrony naszego przedsiębiorstwa, kolejnym ważnym elementem jest uczulenie swoich pracowników na tę problematykę. W tym celu warto przeprowadzić szkolenia z podstawowych zagadnień praw własności intelektualnej, tak aby poszerzyć świadomość wagi tego zagadnienia. 

Jeżeli na przykład zależy nam na zachowaniu tajemnicy przedsiębiorstwa, to innym sposobem zadbania o nasze interesy mogą być również odpowiednie umowy o zachowaniu poufności lub zapisy w regulaminach pracy. 

Etap 5 - Monitoring rynku

Na końcowym etapie istotne jest ciągłe monitorowanie rynku, w celu weryfikacji, czy nie doszło do naruszenia naszych praw wyłącznych i przygotowanie odpowiedniego scenariusza działania na taką okoliczność. W tym przypadku warto pamiętać, że urzędy nie zawsze badają pierwszeństwo z uprzednio zarejestrowanego prawa wyłącznego. Przykładowo, możemy monitorować, czy nie został zgłoszony podobny do naszego znak towarowy. Jeżeli tak, to na odpowiednim etapie rejestracji możemy rozważać wniesienie sprzeciwu lub wniosku o unieważnienie. 

Na zakończenie, istotnym jest, aby zaznaczyć, że powyższe nie stanowi zamkniętego katalogu kroków, które należy podjąć. Jest to tylko pewien ogólny zarys omawianej problematyki. Niemniej jednak, co ważne to fakt, że ochrona praw własności intelektualnej jest kwestią, która wymaga przemyślanej strategii działania. To w jaki sposób podchodzimy do tematyki ochrony praw własności intelektualnej przedsiębiorstwa przekładać się może na pozycję na rynku lub też rozpoznawalność naszej marki. Zauważyć należy, że prawo własności intelektualnej jest ściśle związane i nakierowane na prowadzoną przez przedsiębiorców działalność gospodarczą oraz jej ochronę. A zatem warto skorzystać z przepisów ustaw, dzięki którym możemy mieć realny wpływ na ochronę naszego przedsięwzięcia. 

[1] https://corporate.mattel.com/history#1950s

Autorka: Dominika Fallach, aplikant adwokacki Patpol Legal Piróg i Wspólnicy

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA