REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Palarnia w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
e-papieros
e-papieros
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Palarnia w firmie. Wprowadzony w 2010 roku zakaz palenia w miejscach publicznych początkowo wzbudzał protesty, ale bez wątpienia sprawił, że dziś jesteśmy dużo mniej narażeni na bierne wdychanie dymu z papierosów. Czy spowodował jednak, że przestaliśmy palić w czasie pracy, odwiedzając centra handlowe, urzędy, restauracje, puby? Bynajmniej. Liczba nałogowych palaczy systematycznie spada, ale po tytoń wciąż regularnie sięga ponad 20 proc. Polaków. Pozbawieni innej możliwości, wychodzą na papierosa na zewnątrz, co w czasie zimy nie jest przyjemne, a wręcz grozi przeziębieniem. Problem ten dotyczy nie tylko gości lokali gastronomicznych, galerii handlowych, hoteli czy pasażerów na dworcach i lotniskach, ale też wszystkich pracowników.

Palarnia w firmie

Jak pokazały badania CBOS, zakaz palenia tytoniu w miejscach publicznych popierało w 2019 roku 90 proc. respondentów. Przeciwnych było mu jednak 22 proc. spośród badanych osób, które palą regularnie. Jednocześnie spadła tolerancja w stosunku do palaczy. 58 proc. respondentów stwierdziło, że nie lubi przebywać w ich obecności . Mimo, iż deklarowane poparcie dla zakazu palenia jest bardzo wysokie, to według danych Głównego Inspektoratu Sanitarnego, 42 proc. Polaków uważa, że zakaz ten nie jest przestrzegany. Raport GIS podaje, że w miejscach publicznych, na bierne palenie jesteśmy narażeni najczęściej na przystankach i w obiektach komunikacji, a następnie – ex aequo – w barach lub pubach oraz w zakładach pracy .

REKLAMA

Palacze nie muszą być wypraszani za drzwi

REKLAMA

W ciągu ponad 10 lat obowiązywania zakazu palenia w miejscach publicznych, największy spadek narażenia na bierne palenie odnotowano w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych. Raport GIS podaje, że między rokiem 2011 a 2019 w barach i pubach był to zjazd z 20 na 7 proc. W miejscach pracy odsetek narażonych osób zmniejszył się średnio z 14 na 7 procent, a w centrach handlowych z 6 na 4 proc. Na bierne palenie w znikomym stopniu jesteśmy dziś wystawieni w obiektach kultury, placówkach edukacyjnych czy instytucjach państwowych.

– W dużej mierze jest to efekt całkowitego zakazu palenia, który w wielu miejscach był wprowadzany, nawet bez takiej konieczności. Określony przez ustawę bezwzględny zakaz palenia dotyczy jedynie miejsc takich jak szkoły, szpitale czy uczelnie. W pozostałych możliwe jest wydzielenie przestrzeni do palenia tytoniu. Choć pracodawca czy zarządzający obiektem nie ma dziś obowiązku tworzenia palarni, wielu dostrzega korzyści z takiego rozwiązania. Dzięki temu pracownik biurowca nie musi marnować czasu na pokonanie trasy do miejsca palenia, a gość kawiarni odrywać się od ulubionego napoju – mówi Maciej Laskowski ekspert firmy Palarnie.pl.

Palarnia w firmie tylko przy wydajnej wentylacji

REKLAMA

Znowelizowana w 2010 roku Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zdjęła z pracodawców obowiązek tworzenia palarni. Od roku 2011 nie obowiązują też restrykcyjne wymagania BHP dotyczące tego typu obiektów. Ci, którzy decydują się na organizację palarni powinni jednak pamiętać, że jej podstawową funkcją jest izolowanie od papierosowego dymu. Najważniejsza jest więc wydajna wentylacja. Nowoczesne obiekty posiadają filtry które pochłaniają niemal 100 proc. szkodliwych substancji i skutecznie chronią przed biernym paleniem.

– Profesjonalna palarnia to wolnostojące urządzenie, które może funkcjonować w dowolnym pomieszczeniu. Nie wymaga przebudowy biura, dodatkowego adaptowania przestrzeni czy podłączania do przewodów wentylacyjnych. Wystarczy jedynie miejsce z dostępem do gniazdka. Poza oczyszczaniem powietrza palarnia może pełnić także inne funkcje przydatne w obiektach biurowych, handlowych czy przemysłowych. Nowoczesne urządzenia tego typu wyposażone są w wewnętrzny ekran, na którym centrum handlowe może wyświetlać swoją ofertę, zakład przemysłowy zasady BHP, a hotel informacje o atrakcjach turystycznych okolicy – tłumaczy Maciej Laskowski ekspert firmy Palarnie.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostateczna decyzja dotycząca tego, czy zorganizować palarnię, czy kazać pracownikom i klientom wychodzić na papierosa na zewnątrz zależy od pracodawcy lub właściciela obiektu. Przy odrobinie zachodu można jednak pogodzić potrzeby palaczy, z potrzebami osób niepalących, które nie mają ochoty na bierne palenie tytoniu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA