REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powiązać cele strategiczne z KPI i projektami w firmie?

cele strategiczne firmy
cele strategiczne firmy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aby firma efektywnie się rozwijała, budując przy tym przewagę konkurencyjną- powinna mieć ona rzetelnie zaplanowane i rozpisane cele strategiczne. Nieodłącznym elementem przy tym planowaniu powinno być określenie KPI firmy, czyli mierników jej sukcesu. Następnie można przystąpić do przełożenia poszczególnych celi na realizację ich poprzez projekty. Finalnie dochodzimy do jasnego wniosku, że połączenie realizowanych projektów ze strategią i KPI firmy jest praktycznie nierozerwalne.

Niniejszy artykuł będzie prezentacją kroków jakie należy przejść, aby zwiększyć skuteczność osiągania przez firmę celów biznesowych.

REKLAMA

Zdefiniowanie celów strategicznych

Zanim przystąpimy do spisywania celów strategicznych, powinniśmy zweryfikować czy każda z najważniejszych osób decyzyjnych w firmie ma w ogóle świadomość i wyrównaną wiedzę co do ich zakresu. Często niestety bywa tak, że jest duża rozbieżność jeśli chodzi o znajomość konkretnych celów strategicznych.

Nie da się skutecznie wdrożyć strategii, jeśli jest ona rozumiana przez poszczególnych członków zarządu w odmienny sposób. Tak więc pierwszym krokiem będzie wspólne omówienie celów strategicznym w sposób szczegółowy i wyczerpujący, tak, aby każdy rozumiał je jednakowo i kompleksowo. Jeżeli mamy już omówione cele, warto spisać je w prostej formie, np.: tak jak pokazano na rysunku poniżej:

cele firmy 1

Jeśli chodzi o zdefiniowanie samych celów strategicznych warto mieć na uwadze, iż powinny one obejmować działania długofalowe w perspektywie kilku lat. Celami realizowanymi w krótszej perspektywie są zazwyczaj cele operacyjne i taktyczne mające na celu usprawnienie działań wewnątrz organizacji. Właściwe też będzie takie określenie celów, aby były one mierzalne, czyli miały charakter ilościowy. Na tym etapie możemy posłużyć się znanymi rozwiązaniami np. skorzystać z metody SMART. Metoda SMART określa podstawowe czynniki:

•             Specific – nasz cel powinien być jasno sprecyzowany,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•             Measurable – zarówno postępy w realizacji jak i osiągnięcie samego celu powinno być łatwe do zmierzenia,

•             Attractive- określenie korzyści wynikających z osiągniecia danego celu. Oznacza to, że cel musi być atrakcyjny, aby jego realizacja była odpowiednią motywacją,

•             Realistic- osiągnięcie danego celu musi być realnie możliwe biorąc pod uwagę możliwości firmy,

•             Time-bound- określenie ram czasowych do realizacji danego projektu.

Opracowanie KPI dla poszczególnych celów strategicznych

REKLAMA

Kolejnym krokiem do skutecznego wdrożenia w życie strategii i powiązania jej z realizacją projektów, będzie zdefiniowanie KPI- czyli wskaźników sukcesu dla poszczególnych celów strategicznych. Na początku należy wspomnieć, iż do każdego celu warto spisać kilka KPI. Cel może zostać zdefiniowany w sposób obszerny, ogólny, natomiast KPI ma za zadanie precyzyjne określenie i weryfikację np.: ram czasowych realizacji danego celu, ilości wytworzonych dóbr, czy pozyskania nowych klientów, bądź zwiększenia wartości obecnych poprzez dosprzedaż usług z portfolio, w określonej jednostce czasu.

Odnosząc się do przykładu- jeśli mowa o celu nr.1- dynamiczne wejście w segment małych firm – nie dla każdego będzie to oznaczało dokładnie to samo. KPI mają właśnie za zadnie doprecyzować co dokładniej kryje się pod danym stwierdzeniem i jakie precyzyjnie są nasze aspiracje.

Jeśli dla takiego celu sformułujemy KPI 1: Liczba małych firm, które przystąpią do programu lojalnościowego, bądź KPI 2: Liczba małych firm, które powtarzają zakupy- to coraz precyzyjniej formułujemy myśl o tym, jakie mamy ambicje.

Każdy KPI powinien mieć określony parametr początkowy i końcowy, do którego dążymy w okresie realizacji strategii.

I tak, dla KPI 2 punktem wyjścia jest np. 0 firm, które ponawiają zakupy, ale do roku 2022 ambicją jest, aby takich firm było 3 500.

Jeżeli mamy już opracowane cele i KPI, musimy przyłożyć wagę do rzetelnego i regularnego raportowania. Dzięki temu będziemy mieć bieżącą wiedzę o tym czy zmierzamy w dobrym kierunku i czy mamy odpowiednie tempo.

Przykładowe KPI sformułowane do celów strategicznych są pokazane na rysunku poniżej:

cele firmy 2

Zaplanowanie konkretnych projektów do realizacji celów strategicznych

Jeśli już dwa pierwsze kroki są za nami, czyli: określenie celów strategicznych oraz opracowanie konkretnych KPI, możemy przystąpić do sformułować i zaplanowania konkretnych inicjatyw strategicznych, czyli projektów. Czasem do realizacji danego celu wystarczy realizacje jednego projektu, zdarza się jednak i tak, że do jednego celu będziemy musieli uruchomić kilka projektów. Dlatego warto w sposób jasny precyzyjny zaplanować. Przydatne w tym przypadku będzie rozrysowanie roadmapy, aby nic nam nie umknęło. Takie powiązanie celów strategicznych z KPI i projektami jest pokazane na poniższym rysunku:

cele firmy 3

Na tym etapie strategia jest już dość precyzyjna- wiemy jakie mamy założenia i cele, wiemy jak je zmierzyć i wiemy jak chcemy je osiągnąć poprzez projekty.

Wdrożenie dobrych praktyk

REKLAMA

Wiedza co powinniśmy robić to jedno, efektywna realizacja założeń to osobny wątek. Rzecz jasna najpierw należy koncepcyjnie zaplanować cele strategiczne, KPI oraz projekty. Warto jednak wspomóc się sprawdzonymi rozwiązaniami, które oferuje rynek. I tak jak np. podczas planowania celów mamy do dyspozycji różne narzędzie jak np. analiza SWOT, metoda SMART czy schodząc do samego poziomu realizacji projektów- Wykres Gantta, tak przy całościowym procesie planowania warto zainwestować, zgodnie z duchem czasu- we wsparcie technologiczne i odpowiedni program do zarządzania projektami.

Po uzupełnieniu danych w dobrym programie do zarządzania projektami – możemy bez wysiłku otrzymać rzeczową analizę i jasno określić z góry, które z projektów pomogą firmie w osiągnięciu celów strategicznych, a które projekty nie. Co za tym idzie- możemy zrezygnować z ich realizacji, tym samym oszczędzając zasoby i środki, które można przenieść.

Kolejnym elementem jaki oferują systemy do zarządzania projektami są sformułowane KPI dla każdego projektu oraz stopień ich realizacji. Pozwala to podjąć niezbędne decyzje na czas w przypadku odchyleń od planu.

Powyższe opisy kolejnych kroków są ujęciem kompleksowym, ale nie zamkniętym – oznacza to, że każda organizacja powinna odpowiedzialnie podejść do planowania celów, ich spisywania i rozbijania na projekty, jednak z dopasowaniem ich do indywidualnego charakteru działalności i potrzeb.

Autor: Włodzimierz Makowski, Członek Zarządu we FlexiProject.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA