REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powiązać cele strategiczne z KPI i projektami w firmie?

cele strategiczne firmy
cele strategiczne firmy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aby firma efektywnie się rozwijała, budując przy tym przewagę konkurencyjną- powinna mieć ona rzetelnie zaplanowane i rozpisane cele strategiczne. Nieodłącznym elementem przy tym planowaniu powinno być określenie KPI firmy, czyli mierników jej sukcesu. Następnie można przystąpić do przełożenia poszczególnych celi na realizację ich poprzez projekty. Finalnie dochodzimy do jasnego wniosku, że połączenie realizowanych projektów ze strategią i KPI firmy jest praktycznie nierozerwalne.

Niniejszy artykuł będzie prezentacją kroków jakie należy przejść, aby zwiększyć skuteczność osiągania przez firmę celów biznesowych.

REKLAMA

Zdefiniowanie celów strategicznych

Zanim przystąpimy do spisywania celów strategicznych, powinniśmy zweryfikować czy każda z najważniejszych osób decyzyjnych w firmie ma w ogóle świadomość i wyrównaną wiedzę co do ich zakresu. Często niestety bywa tak, że jest duża rozbieżność jeśli chodzi o znajomość konkretnych celów strategicznych.

Nie da się skutecznie wdrożyć strategii, jeśli jest ona rozumiana przez poszczególnych członków zarządu w odmienny sposób. Tak więc pierwszym krokiem będzie wspólne omówienie celów strategicznym w sposób szczegółowy i wyczerpujący, tak, aby każdy rozumiał je jednakowo i kompleksowo. Jeżeli mamy już omówione cele, warto spisać je w prostej formie, np.: tak jak pokazano na rysunku poniżej:

cele firmy 1

Jeśli chodzi o zdefiniowanie samych celów strategicznych warto mieć na uwadze, iż powinny one obejmować działania długofalowe w perspektywie kilku lat. Celami realizowanymi w krótszej perspektywie są zazwyczaj cele operacyjne i taktyczne mające na celu usprawnienie działań wewnątrz organizacji. Właściwe też będzie takie określenie celów, aby były one mierzalne, czyli miały charakter ilościowy. Na tym etapie możemy posłużyć się znanymi rozwiązaniami np. skorzystać z metody SMART. Metoda SMART określa podstawowe czynniki:

•             Specific – nasz cel powinien być jasno sprecyzowany,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•             Measurable – zarówno postępy w realizacji jak i osiągnięcie samego celu powinno być łatwe do zmierzenia,

•             Attractive- określenie korzyści wynikających z osiągniecia danego celu. Oznacza to, że cel musi być atrakcyjny, aby jego realizacja była odpowiednią motywacją,

•             Realistic- osiągnięcie danego celu musi być realnie możliwe biorąc pod uwagę możliwości firmy,

•             Time-bound- określenie ram czasowych do realizacji danego projektu.

Opracowanie KPI dla poszczególnych celów strategicznych

REKLAMA

Kolejnym krokiem do skutecznego wdrożenia w życie strategii i powiązania jej z realizacją projektów, będzie zdefiniowanie KPI- czyli wskaźników sukcesu dla poszczególnych celów strategicznych. Na początku należy wspomnieć, iż do każdego celu warto spisać kilka KPI. Cel może zostać zdefiniowany w sposób obszerny, ogólny, natomiast KPI ma za zadanie precyzyjne określenie i weryfikację np.: ram czasowych realizacji danego celu, ilości wytworzonych dóbr, czy pozyskania nowych klientów, bądź zwiększenia wartości obecnych poprzez dosprzedaż usług z portfolio, w określonej jednostce czasu.

Odnosząc się do przykładu- jeśli mowa o celu nr.1- dynamiczne wejście w segment małych firm – nie dla każdego będzie to oznaczało dokładnie to samo. KPI mają właśnie za zadnie doprecyzować co dokładniej kryje się pod danym stwierdzeniem i jakie precyzyjnie są nasze aspiracje.

Jeśli dla takiego celu sformułujemy KPI 1: Liczba małych firm, które przystąpią do programu lojalnościowego, bądź KPI 2: Liczba małych firm, które powtarzają zakupy- to coraz precyzyjniej formułujemy myśl o tym, jakie mamy ambicje.

Każdy KPI powinien mieć określony parametr początkowy i końcowy, do którego dążymy w okresie realizacji strategii.

I tak, dla KPI 2 punktem wyjścia jest np. 0 firm, które ponawiają zakupy, ale do roku 2022 ambicją jest, aby takich firm było 3 500.

Jeżeli mamy już opracowane cele i KPI, musimy przyłożyć wagę do rzetelnego i regularnego raportowania. Dzięki temu będziemy mieć bieżącą wiedzę o tym czy zmierzamy w dobrym kierunku i czy mamy odpowiednie tempo.

Przykładowe KPI sformułowane do celów strategicznych są pokazane na rysunku poniżej:

cele firmy 2

Zaplanowanie konkretnych projektów do realizacji celów strategicznych

Jeśli już dwa pierwsze kroki są za nami, czyli: określenie celów strategicznych oraz opracowanie konkretnych KPI, możemy przystąpić do sformułować i zaplanowania konkretnych inicjatyw strategicznych, czyli projektów. Czasem do realizacji danego celu wystarczy realizacje jednego projektu, zdarza się jednak i tak, że do jednego celu będziemy musieli uruchomić kilka projektów. Dlatego warto w sposób jasny precyzyjny zaplanować. Przydatne w tym przypadku będzie rozrysowanie roadmapy, aby nic nam nie umknęło. Takie powiązanie celów strategicznych z KPI i projektami jest pokazane na poniższym rysunku:

cele firmy 3

Na tym etapie strategia jest już dość precyzyjna- wiemy jakie mamy założenia i cele, wiemy jak je zmierzyć i wiemy jak chcemy je osiągnąć poprzez projekty.

Wdrożenie dobrych praktyk

REKLAMA

Wiedza co powinniśmy robić to jedno, efektywna realizacja założeń to osobny wątek. Rzecz jasna najpierw należy koncepcyjnie zaplanować cele strategiczne, KPI oraz projekty. Warto jednak wspomóc się sprawdzonymi rozwiązaniami, które oferuje rynek. I tak jak np. podczas planowania celów mamy do dyspozycji różne narzędzie jak np. analiza SWOT, metoda SMART czy schodząc do samego poziomu realizacji projektów- Wykres Gantta, tak przy całościowym procesie planowania warto zainwestować, zgodnie z duchem czasu- we wsparcie technologiczne i odpowiedni program do zarządzania projektami.

Po uzupełnieniu danych w dobrym programie do zarządzania projektami – możemy bez wysiłku otrzymać rzeczową analizę i jasno określić z góry, które z projektów pomogą firmie w osiągnięciu celów strategicznych, a które projekty nie. Co za tym idzie- możemy zrezygnować z ich realizacji, tym samym oszczędzając zasoby i środki, które można przenieść.

Kolejnym elementem jaki oferują systemy do zarządzania projektami są sformułowane KPI dla każdego projektu oraz stopień ich realizacji. Pozwala to podjąć niezbędne decyzje na czas w przypadku odchyleń od planu.

Powyższe opisy kolejnych kroków są ujęciem kompleksowym, ale nie zamkniętym – oznacza to, że każda organizacja powinna odpowiedzialnie podejść do planowania celów, ich spisywania i rozbijania na projekty, jednak z dopasowaniem ich do indywidualnego charakteru działalności i potrzeb.

Autor: Włodzimierz Makowski, Członek Zarządu we FlexiProject.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA