REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie portfelami projektów w dużej firmie

Subskrybuj nas na Youtube
zarządzanie projektami w dużej firmie
zarządzanie projektami w dużej firmie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest recepta na skuteczne zarządzanie projektami w dużych firmach? Na to zapytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo różne organizacje borykają z różnymi problemami, a im firma jest większa, tym więcej wyzwań się przed nią pojawia. Podstawowym założenie – musi być zachowana spójność realizowanych projektów z celami strategicznymi firmy oraz musi zostać opracowany precyzyjny plan działania.

Najczęściej spotykane problemy w zarządzaniu portfelami projektowymi

W przypadku większych przedsiębiorstw może pojawić się wiele wyzwań. Do najczęściej spotykanych problemów z zarządzaniem portfelami projektów w dużych organizacjach należy zaliczyć:

REKLAMA

REKLAMA

•             Brak jasno określonych celów strategicznych firmy,

•             Brak zdefiniowanych, lub niewystarczająco jasne kluczowe mierniki efektywności (KPI),

•             Brak wdrożonego scoringu – brak określonych kryteriów do oceny pomysłów na projekty,

REKLAMA

•             Brak jednoznacznych standardów zarządzania portfelami projektów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•             Problemy z alokacją zasobów.

Jak efektywnie zarządzać portfelami projektowymi

Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie strategii i wizji przedsiębiorstwa. W momencie kiedy jasno widzimy który projekt przełoży się na strategię firmy, a jaki nie będzie miał na nią wpływu – możemy podjąć rzetelną decyzję o braku sensowności realizacji niektórych projektów.

Kolejny krok - po określeniu celów strategicznych firmy, powinno być opracowanie i wdrożenie odpowiednich standardów zarządzania portfelami projektów. Standardy te powinny być opracowywane w oparciu o indywidualne czynniki danej organizacji takie jak m.in.: wielkość przedsiębiorstwa, branży czy też złożoności samych projektów. W zależności od charakteru danego portfela projektowego, standardy zarządzania nim mogą się nieznacznie od siebie różnić.

Zawsze jednak muszą mieć one określone podstawowe elementy takie jak: zdefiniowane narzędzia wspierające, opis parametrów oceny i selekcji projektów, opis procesu podejmowania decyzji wraz z przypisaniem odpowiedzialności, a także sposób monitorowania postępów oraz raportowania. Aby uspójnić wszystkie powyższe elementy najprostszym rozwiązaniem będzie wdrożenie dedykowanego systemu do zarządzania projektami, w którym możemy określić standardy realizacji poszczególnych portfeli projektowych, oraz zautomatyzować poszczególne czynności.

Samo wdrożenie standardów nie jest wystarczające do skutecznego zarządzania portfelami projektowymi. Aby móc nimi sprawnie zarządzać musimy także zdefiniować odpowiednie kryteria pomiaru ich skuteczności. Dlatego tak ważne jest, aby jasno określić KPI, a następnie dokonywać przeglądów w regularnych sprintach oraz, za pomocą scoringu, efektywnie analizować pomysły na projekty, które mają wejść do portfela.

Każdy portfel, z czasem w ramach rozwoju, potrzebuje być zasilany o nowe pomysły. Takie pomysły warto zgromadzić i ustrukturyzować- nigdy w 100% nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak zmienią się okoliczności i czy oraz kiedy dany pomysł okaże się potrzebny.

Proces oceny pomysłów na projekty również warto zdefiniować, opierając się na jednolitej metodzie oceny, czyli scoringu.

Jak zarządzanie portfelami projektów może wspomóc firmę?

Organizacje, które zdecydowały się na wdrożenie sprawdzonych standardów zarządzania, znacząco zwiększyły efektywność realizowanych procesów podnosząc wskaźnik projektów zakończonych sukcesem. Odpowiednio wdrożone standardy pozwalają na realizację tylko tych procesów i inicjatyw, które najlepiej pasują do strategii biznesowej.

Dodatkowo organizacje takie lepiej radzą sobie z równowagą w alokacji zasobów, zarządzaniem ryzykiem w ramach całego portfela oraz szybciej reagowały w chwili pojawienia się szans rynkowych przekierowując zasoby projektu na najbardziej obiecujące inicjatywy, oraz korzystając z bazy pomysłów.

Autor: Włodzimierz Makowski, Członek Zarządu FlexiProject.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA