REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie portfelami projektów w dużej firmie

zarządzanie projektami w dużej firmie
zarządzanie projektami w dużej firmie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest recepta na skuteczne zarządzanie projektami w dużych firmach? Na to zapytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo różne organizacje borykają z różnymi problemami, a im firma jest większa, tym więcej wyzwań się przed nią pojawia. Podstawowym założenie – musi być zachowana spójność realizowanych projektów z celami strategicznymi firmy oraz musi zostać opracowany precyzyjny plan działania.

Najczęściej spotykane problemy w zarządzaniu portfelami projektowymi

W przypadku większych przedsiębiorstw może pojawić się wiele wyzwań. Do najczęściej spotykanych problemów z zarządzaniem portfelami projektów w dużych organizacjach należy zaliczyć:

REKLAMA

•             Brak jasno określonych celów strategicznych firmy,

•             Brak zdefiniowanych, lub niewystarczająco jasne kluczowe mierniki efektywności (KPI),

•             Brak wdrożonego scoringu – brak określonych kryteriów do oceny pomysłów na projekty,

•             Brak jednoznacznych standardów zarządzania portfelami projektów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•             Problemy z alokacją zasobów.

Jak efektywnie zarządzać portfelami projektowymi

REKLAMA

Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie strategii i wizji przedsiębiorstwa. W momencie kiedy jasno widzimy który projekt przełoży się na strategię firmy, a jaki nie będzie miał na nią wpływu – możemy podjąć rzetelną decyzję o braku sensowności realizacji niektórych projektów.

Kolejny krok - po określeniu celów strategicznych firmy, powinno być opracowanie i wdrożenie odpowiednich standardów zarządzania portfelami projektów. Standardy te powinny być opracowywane w oparciu o indywidualne czynniki danej organizacji takie jak m.in.: wielkość przedsiębiorstwa, branży czy też złożoności samych projektów. W zależności od charakteru danego portfela projektowego, standardy zarządzania nim mogą się nieznacznie od siebie różnić.

Zawsze jednak muszą mieć one określone podstawowe elementy takie jak: zdefiniowane narzędzia wspierające, opis parametrów oceny i selekcji projektów, opis procesu podejmowania decyzji wraz z przypisaniem odpowiedzialności, a także sposób monitorowania postępów oraz raportowania. Aby uspójnić wszystkie powyższe elementy najprostszym rozwiązaniem będzie wdrożenie dedykowanego systemu do zarządzania projektami, w którym możemy określić standardy realizacji poszczególnych portfeli projektowych, oraz zautomatyzować poszczególne czynności.

REKLAMA

Samo wdrożenie standardów nie jest wystarczające do skutecznego zarządzania portfelami projektowymi. Aby móc nimi sprawnie zarządzać musimy także zdefiniować odpowiednie kryteria pomiaru ich skuteczności. Dlatego tak ważne jest, aby jasno określić KPI, a następnie dokonywać przeglądów w regularnych sprintach oraz, za pomocą scoringu, efektywnie analizować pomysły na projekty, które mają wejść do portfela.

Każdy portfel, z czasem w ramach rozwoju, potrzebuje być zasilany o nowe pomysły. Takie pomysły warto zgromadzić i ustrukturyzować- nigdy w 100% nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak zmienią się okoliczności i czy oraz kiedy dany pomysł okaże się potrzebny.

Proces oceny pomysłów na projekty również warto zdefiniować, opierając się na jednolitej metodzie oceny, czyli scoringu.

Jak zarządzanie portfelami projektów może wspomóc firmę?

Organizacje, które zdecydowały się na wdrożenie sprawdzonych standardów zarządzania, znacząco zwiększyły efektywność realizowanych procesów podnosząc wskaźnik projektów zakończonych sukcesem. Odpowiednio wdrożone standardy pozwalają na realizację tylko tych procesów i inicjatyw, które najlepiej pasują do strategii biznesowej.

Dodatkowo organizacje takie lepiej radzą sobie z równowagą w alokacji zasobów, zarządzaniem ryzykiem w ramach całego portfela oraz szybciej reagowały w chwili pojawienia się szans rynkowych przekierowując zasoby projektu na najbardziej obiecujące inicjatywy, oraz korzystając z bazy pomysłów.

Autor: Włodzimierz Makowski, Członek Zarządu FlexiProject.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA