REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o efektywną i bezpieczną flotę w firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zadbać o efektywną i bezpieczną flotę w firmie?
Jak zadbać o efektywną i bezpieczną flotę w firmie?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmowa flota pojazdów to element każdego sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Powinna być ekonomiczna, bezpieczna i bezawaryjna – zwłaszcza, że intensywność eksploatacji służbowych aut jest nawet 4-krotnie większa niż aut prywatnych.

Bezpieczna firmowa flota samochodowa – sposoby na jej zapewnienie

Samochody osobowe i auta dostawcze, będące częścią flot, najczęściej pokonują od kilkudziesięciu do nawet 100 tys. kilometrów rocznie. Niestety ciągła eksploatacja, wyśrubowane cele realizacyjne, nieuwaga oraz przemęczenie, przyczyniają się do szkód powodowanych przez kierowców. Choć stanowią oni ok. 8 proc. wszystkich użytkowników dróg, to powodują ponad 30 proc. wypadków.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego w ramach szkoleń z zakresu doskonalenia techniki jazdy, dedykowanych tej grupie zawodowej, wpajana jest m.in. praktyczna wiedza, o tym jak bezpiecznie eksploatować pojazd i dbać o jego wszystkie istotne elementy. W to wliczają się również opony. Pośpiech – zwłaszcza w złych warunkach pogodowych – to zły doradca. Kierowcy nie są świadomi, że powierzchnia styku z nawierzchnią w przypadku samochodów do 3,5 tony, często nie przekracza kartki A4. I to licząc wszystkie cztery opony, które są jedynym elementem łączącym każde auto z drogą.

– Pamiętajmy, że w trakcie jazdy po autostradzie opony obracają się z prędkością ponad tysiąca razy na minutę. Od ich jakości zależy prowadzenie i bezpieczeństwo pojazdu oraz kierowcy. Mają większy wpływ na wypadkowość niż nam się wydaje, dlatego tak ważne jest – nie tylko z punktu widzenia biznesu – aby wybierać wyłącznie porządne, markowe opony, których jakość zwiększa nasze szanse na drodze – wylicza Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

REKLAMA

Cięcia budżetowe skierowane w złą stronę osłabiają firmową flotę samochodową

W procesie wyliczania kosztów niezbędnych na flotę uwzględnia się szereg czynników, które docelowo mogą służyć do określenia całkowitych kosztów eksploatacji – tzw. Total Cost of Ovnership (TCO). Wśród elementów, które bierze się pod uwagę, jest m.in. zużycie paliwa, przebiegi, serwis, jak też opony. Ten ostatni punkt choć nie wydaje się być aż taki istotnym, odgrywa kluczową rolę w potencjalnym wyliczaniu kosztów użytkowania pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Opony mają wpływ zarówno na zużycie paliwa, jak i na częstotliwość serwisu. Porządne, renomowane marki oprócz większego bezpieczeństwa zapewniają także większe przebiegi oraz mniejsze zużycie paliwa. Jednak do pełnej realizacji tematu opon, oprócz ich samych, są potrzebne jeszcze dwa aspekty – profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie i eksploatacja. Jeśli serwisy nie skupiają się na tym, kto szybciej wymieni opony – a kierowcy wiedzą, że prawidłowe ciśnienie to lepsza przyczepność, krótsza droga hamowania i mniejsze zużycie paliwa – to dopiero możemy mówić o flocie, która także w zakresie opon wykorzystuje w pełni swój potencjał i osiąga najwyższą efektywność – dodaje Sarnecki.

Idealna flota samochodowa

Z badania realizowanego przez Webfleet Solutions pt.„Europejskie Badanie Bezpieczeństwa Drogowego 2021” wynika, iż 42 proc. flot komercyjnych rocznie uczestniczy w 1-5 kolizjach drogowych. Aż 84 proc. menedżerów przyznaje, że zły styl jazdy samochodem ma negatywny wpływ na ich działalność. Nawet 50 proc. stwierdza, że nie ma pewności, że ich kierowcy zachowują się bezpiecznie na drogach, a 51 proc. uważa, że ma za dużo przestojów w działaniu swoich pojazdów.

Inwestycja w opony premium, choć z początku może wydawać się wymagająca finansowo, to z biegiem czasu każdy zauważy zalety tego wydatku. Duże przebiegi – charakterystyczne dla pojazdów flotowych – w naturalny sposób wskazują na wybór opon wyższej klasy. Dlaczego? Ponieważ ich budowa i zaawansowanie techniczne sprawia, że są trwalsze, a tym samym można na nich pokonać większe odległości niż na tańszych odpowiednikach.

Kolejną istotna kwestią związaną z flotą pojazdów jest dobór ogumienia do warunków, w jakich samochód się porusza. Ze względu na duże przebiegi – floty raczej stosują opony dedykowane do sezonu niż całoroczne, które szczególnie w okresie wiosna-lato zużywają się dużo szybciej niż typowe letnie.  Niezależnie jednak od finalnego wyboru opony te są poddawane wymagającym testom. Jest to tym samym gwarancja lepszej trakcji czy krótszej drogi hamowania.

– Obserwujemy, że firmy z branży CFM, wybierając ogumienie, coraz częściej zwracają uwagę na parametry techniczne i trwałość, a nie tylko na cenę. Wiadomo, że markowy komplet kół posłuży dłużej. Może przynieść oszczędności na paliwie i pozwoli zminimalizować ryzyko potencjalnych zdarzeń drogowych – bo odpowiednie ogumienie skraca drogę hamowania, zwiększa bezpieczeństwo oraz zmniejsza zużycie paliwa – wyjaśnia Sarnecki.

Liczne testy, którym poddawane jest ogumienie, nie służy wyłącznie do określenia drogi hamowania czy przyczepność na śniegu lub wodzie. Choć są to parametry kluczowe, to w przypadku flot coraz większe znaczenie odgrywa także ekonomia. W dobie szukania oszczędności, każdy grosz jest na wagę złota. Dlatego producenci ogumienia starają się oferować produkty, o większej efektywność energetycznej, a tym samym zmniejszających zużycie paliwa. Oszczędność nawet 0,4 l/100 km na samochodzie, w skali roku i pomnożone przez wielkość floty, może dać niespodziewanie wysoką kwotę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA