REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?
Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

W dobie phygitalu – ery, w której świat cyfrowy nierozerwalnie łączy się ze światem rzeczywistym – opinie konsumentów zyskały ogromne znaczenie, stając się potężnym narzędziem wpływu społecznego. Kształtują one postrzeganie marek i decyzje zakupowe, oddziałując zarówno na zakupy w internecie, jak i te dokonywane w tradycyjnych sklepach.

REKLAMA

Recenzje muszą być aktualne

REKLAMA

O ile pozytywne recenzje są bardziej niż wskazane, o tyle ich aktualność stanowi warunek sine qua non skutecznego oddziaływania na decyzje zakupowe. - Bieżące recenzje w sieci mają kluczowe znaczenie dla konsumentów, ponieważ bezpośrednio wpływają na ich zaufanie i decyzje zakupowe. Starsze opinie mogą nie odzwierciedlać obecnej jakości produktów, usług, zmian w firmie (np. personelu, polityki) czy warunków rynkowych (np. sezonowość, aktualizacje produktów). Konsumenci, widząc nieaktualne recenzje, mogą wątpić w wiarygodność informacji i obawiać się rozczarowania po zakupie. Zamiast tego, poszukują najnowszych ocen lub z ostatniego okresu opinii, które dają im pewność, że podejmują świadomą decyzję w oparciu o aktualne doświadczenia innych. – mówi Jerzy Krawczyk, prezes zarządu Trustmate.io.

Potwierdzają to wyniki najnowszych badań Ttrustmate, z których wynika, że dla dominującej większości, tj. ponad75% respondentów jest to ważny lub bardzo ważny czynnik w procesie decyzyjnym. Na pytanie: Jak ważne jest dla Pana/Pani, aby opinie/recenzje na temat biznesów i firm w internecie były aktualne, Polacy odpowiedzieli, że jest to ważne (38,56%) lub bardzo ważne (34,55%). Średnio ważne – taką odpowiedź wskazało 11,56% badanych. Średnio istotne i mało istotne wybrało 11,33% respondentów, a 1,89% wskazało odpowiedź Nie wiem/ ciężko powiedzieć.

L.p.

Jak ważne jest dla Pana/Pani, aby opinie/recenzje na temat firm i ich biznesów w sieci były aktualne?

Procent odpowiedzi

1

Ważne

38,56%

2

Bardzo ważne

34,55%

3

Średnio ważne

11,56%

4

Średnio istotne

7,08%

5

Mało istotne

4,25%

6

Nie wiem / Ciężko powiedzieć

1,89%

7

Nie zwracam na to w ogóle uwagi

1,18%

8

Zdecydowanie nie ważne

0,94%

Źródło: TrustMate.io, badanie zrealizowane w X 2024 r.

Liczne źródła zagraniczne, takie jak badania zaufania do recenzji (np. BrightLocal, ReviewTrackers), analizy wpływu recenzji na konwersję, dane z platform (Amazon, Google Maps) i analizy branżowe, potwierdzają, że aktualność recenzji jest kluczowym czynnikiem budującym zaufanie i wpływającym na decyzje zakupowe. W efekcie, algorytmy wielu platform promują najnowsze lub ostatnie recenzje, co dodatkowo podkreśla ich znaczenie dla użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Aktualne opinie - cenne źródło informacji

REKLAMA

Badanie pozwala zrozumieć, dlaczego aktualność recenzji ma tak fundamentalne znaczenie dla polskich konsumentów. Rynek nieustannie się zmienia, a wraz z nim oferta firm, specyfikacje produktów i standardy obsługi klienta. Nieaktualna recenzja lub taka sprzed kilku lat może być nieadekwatna do obecnej sytuacji i wprowadzać konsumentów w błąd. - Najnowsze opinie odzwierciedlają bieżący stan rzeczy, dając konsumentom pewność, że podejmują decyzję na podstawie wiarygodnych informacji. Co więcej, aktualne recenzje budują zaufanie do marki. Konsument, widząc najnowsze opinie, ma poczucie, że otrzymuje informacje z pierwszej ręki, od osób, które niedawno skorzystały z danej oferty. – mówi Jerzy Krawczyk. - Wreszcie, w kontekście zakupów online, gdzie brak fizycznego kontaktu z produktem, aktualne opinie stanowią cenne źródło informacji, pozwalając zminimalizować ryzyko rozczarowania i podjąć przemyślaną decyzję. Obserwowanie, że inni konsumenci regularnie korzystają z danej usługi lub kupują dany produkt i dzielą się swoimi aktualnymi wrażeniami, stanowi silny dowód społeczny, zwiększając skłonność do zakupu. – mówi Krawczyk.

W związku z tym, najnowsze badanie dostarcza cennych wskazówek dla firm, które chcą budować silną pozycję w e-commerce. Przedsiębiorstwa powinny proaktywnie zachęcać klientów do dzielenia się swoimi opiniami tuż po dokonaniu zakupu lub skorzystaniu z usługi, wdrażając na przykład systemy automatycznych zapytań o opinię po transakcji. Równie istotne jest systematyczne monitorowanie i reagowanie na recenzje, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Szybka i profesjonalna reakcja na negatywne opinie może nawet przekształcić niezadowolonego klienta w lojalnego ambasadora marki. Firmy powinny również zadbać o to, aby najnowsze opinie były łatwo dostępne i widoczne zarówno na własnej stronie internetowej, jak i zewnętrznych witrynach oraz w mediach społecznościowych, wykorzystując do tego odpowiednie widgety i narzędzia.

Podsumowując, aktualne recenzje są postrzegane jako bardziej wiarygodne i relewantne, minimalizując ryzyko rozczarowań i dając konsumentom pewność, że podejmują decyzje na podstawie aktualnych informacji. Z tego powodu, firmy powinny dbać o stały napływ nowych opinii i monitorować te istniejące, by utrzymać wysoki poziom zaufania i pozytywnie wpływać na decyzje zakupowe klientów.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie TrustMate.io przez firmę badawczą UCE Research, na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków, w okresie października 2024 r., metodą CAWI.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA