REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
innowacje nowe technologie firma biznes
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Duże firmy na bieżąco z innowacjami. A małe? 

Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce pokazuje, że innowacyjność polskich firm rośnie. W latach 2020-2022 innowacje wdrażało 32,2% przedsiębiorstw i jest to najwyższy wskaźnik od momentu prowadzenia badań. Wciąż jednak są domeną tych największych rynkowych graczy, gdzie zatrudnienie przekracza 250 osób. Co blokuje małe przedsiębiorstwa?

REKLAMA

REKLAMA

Zuzanna Mikołajczyk, która uczy, jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach podkreśla, że małe firmy, zazwyczaj dobrze orientują się w rynkowych trendach i zdeterminowane, by wdrażać nowatorskie rozwiązania. Problemem jest jednak skuteczna analiza trendów i przełożenie wiedzy na konkretną strategię. 

Samo czytanie trendów to za mało. Ich znajomość można porównać do lotu w kosmos. Wielu przedsiębiorców zapomina jednak o tym, że trzeba wrócić na ziemię i wykorzystać te wszystkie „próbki”, żeby stworzyć coś nowego. Potrzebna jest strategia i odpowiadająca jej selekcja trendów, bez niej górę biorą emocje, które rzadko są dobrym doradcą. W swojej pracy staram się więc pokazać drogowskazy i nowe szanse wzrostu – podkreśla. Jak zauważa, przewaga dużych przedsiębiorstw w dużym stopniu wynika z odmiennej, bardziej skomplikowanej ścieżki podejmowania decyzji. 

– Aby przełożyć pomysł na konkretne rozwiązanie, które rzeczywiście się sprawdzi, potrzebna jest odrobina krytycznego spojrzenia. Komfort sytuacji, w której nikt nie kwestionuje naszych pomysłów i wolność w przechodzeniu od pomysłu do jego realizacji, w przypadku biznesu nie zawsze się sprawdza. Mikroprzedsiębiorcy zbyt szybko przechodzą do działania, nie zastanawiając się, czy rzeczywiście warto skupiać się na danym trendzie – mówi Zuzanna Mikołajczyk. 

Wyjść z branżowej bańki

REKLAMA

Dorota Waga, właścicielka butikowego biura podróży TripYou, zwraca uwagę na wielozadaniowość drobnych przedsiębiorców. – Osoby prowadzące mały biznes, bardzo często odpowiedzialne są za wszystkie jego elementy. Ta codzienność i wielozadaniowość pochłaniają na tyle, że znalezienie czasu na rozwój, a tym bardziej planowanie kierunków rozwoju wydaje się niemożliwe – przyznaje. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skupiając się na codziennym funkcjonowaniu łatwo przejść w tryb tu i teraz, a innowacje wymagają szerszego spojrzenia na biznes. – Mali przedsiębiorcy bywają zbyt skupieni na swoim obszarze działalności. Mówiąc o trendach, myślą o nowych rozwiązaniach, które wprowadziła bezpośrednia konkurencja, skupiają sią na najbardziej mainstreamowych kierunkach, w których zmierza biznes, nie zastanawiając się nad tym jakie mają odniesienie do ich branży i nad konsekwencjami ich wdrożenia. Aby wynieść biznes na wyższy poziom trzeba na niego spojrzeć w szerszym kontekście, podążanie za innymi nie uczyni nas innowacyjnymi – podkreśla Zuzanna Mikołajczyk. 

Analiza zmieniającego się otoczenia rynkowego i zmian w potrzebach klientów to na pewno większe wyzwanie dla małego przedsiębiorcy. 

– Innowacje to rozwój, jeśli nauczymy się pracować ze swoją marką w ciągłej obserwacji zmian, które nastąpią, nauczymy się przygotowywać firmę na to co nieuniknione, a z drugiej nauczymy się wyprzedzać konkurencję i przygotowywać ofertę zgodną z oczekiwaniami rynku – mówi Katarzyna Staciwa, właścicielka Agencji Komunikacji Marketingowej Mindwalk.

Taka zmiana spojrzenia pomogła Dorocie Wadze wprowadzić istotne zmiany w ofercie biura podróży. – Nadal stosuję intuicję i podejmuję decyzje zgodne z osobistym przeczuciem, ale w tle tych decyzji jest zawsze szerszy kontekst zmian społecznych oraz trendów, nie tylko w turystyce – mówi.

Innowacje pozwalają zwiększyć efektywność 

Małe firmy mają ogromny potencjał i wielkie ambicje. Ale bez innowacji szybki rozwój nie jest możliwy. – Dla mniejszych firm innowacje są ważniejsze niż dla dużych. Mogą pozwolić na ograniczenie kosztów i zaistnienie z nowymi pomysłami na nowych rynkach – uważa Noemi Chudzik, właścicielka Chudzik i Wspólnicy Prawo i Podatki.

Mały biznes, zwłaszcza jeśli ma ambicje stania się dużym biznesem, zdecydowanie ich potrzebuje, ponieważ to innowacje pozwalają zwiększyć efektywność, która jest kluczem do rentowności niezbędnej do dalszego finansowania wzrostu – dodaje Barbara Bajorek, właścicielka kancelarii podatkowo – księgowej Badesta. 

Jola Taperek, certyfikowana trenerka mentalna i dyplomowana międzynarodowo trenerka biznesu oraz coach NMC, swój biznes prowadzi od ponad 20 lat. Jak sama mówi, przez wszystkie te lata nauczyła się, że zwinność biznesowa, a także innowacja są kluczem do sukcesu. 

– Otoczenie biznesowe zmienia się nieustannie, dlatego dziś, do tych dwóch elementów dodałabym jeszcze dbanie o dobrostan w miejscu pracy oraz rezyliencję, czyli umiejętność dostosowania się człowieka do zmieniającej się rzeczywistości – mówi. 

Jak podkreśla Zuzanna Mikołajczyk, w tej adaptacji bardzo ważna jest umiejętność wychwytywania pierwszych sygnałów zmian.

– Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że przyszłość nie pojawia się z dnia na dzień, ale wyłania się krok po kroku. Ważne jest to, aby stale obserwować pierwsze sygnały zmian, zanim staną się trendem. Oczywiście nie każda analiza skończy się odkryciem nowego obszaru, ale warto cały czas być w procesie i być uważnym. Umiejętność zaplanowania kolejnego etapu rozwoju firmy jest pasjonująca, a wciąż często zarezerwowana tylko dla największych. Podczas gdy większość firm w Polsce to małe przedsiębiorstwa, które mogłyby działać bardziej efektywnie – mówi.

Nie wykluczaj pracownika z innowacji

Jednym z wyzwań małego biznesu jest to, aby w trakcie szybkiego wzrostu zachować kulturę organizacji, która pozwala przyciągać i zatrzymać świetnych pracowników, a jednocześnie utrzymać wypracowaną jakość i opinię na rynku. Prowadzona przez Małgorzatę Szaflarską-Gil Szkoła języka angielskiego i matematyki mentalnej Fabryka Języka aktualnie znajduje się w procesie wdrażania automatyzacji. Największym wyzwaniem okazało się przekonanie pracowników do wprowadzanych zmian.

– Mały biznes potrzebuje innowacji i każdy właściciel małego biznesu powinien sobie z tego zdawać sprawę. Warto jednak zwrócić uwagę na ważny aspekt - trzeba dbać o to, aby reagować na zmieniający się rynek i stopniowo wdrażać zmiany, w taki sposób, aby pracownicy uwierzyli, że takie podejście jest konieczne, aby osiągnąć długofalowy sukces – podkreśla. 

Każda zmiana będzie miała wpływ na pracowników, dlatego ważne, aby od początku byli częścią wdrażanych projektów. 

Zuzanna Mikołajczyk jest strategiem innowacji, future thinker oraz TED Speaker. 

Raport: https://www.parp.gov.pl/component/content/article/86777:innowacyjnosc-w-przedsiebiorstwach

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

REKLAMA

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA