REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PR w firmie. Czym jest pozycjonowanie eksperckie?

Katarzyna Jarczewska
Ekspert ds. komunikacji, public relations, zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz strategii marketingowych przedsiębiorstw
Jednym z najgłośniejszych haseł współczesnego marketingu jest rozwój marki osobistej
Jednym z najgłośniejszych haseł współczesnego marketingu jest rozwój marki osobistej

REKLAMA

REKLAMA

Pozycjonowanie eksperckie - na czym polega ten rodzaj prowadzenia dialogu z publicznością (a docelowo – przyszłymi klientami)? Jakie narzędzia są niezbędne w skutecznym pozycjonowaniu eksperckim?

Czym jest pozycjonowanie eksperckie?

Jednym z najgłośniejszych haseł współczesnego marketingu jest rozwój marki osobistej. Aby skutecznie prowadzić działania, które są w stanie wypromować nie tylko nasz produkt lub usługę, ale również całokształt dorobku, działań i wiedzy, warto zainwestować w tzw. pozycjonowanie eksperckie. Na czym polega ten rodzaj prowadzenia dialogu z publicznością (a docelowo – przyszłymi klientami)?

REKLAMA

W najprostszym ujęciu pozycjonowanie eksperckie jest elementem content marketingu, a więc obszaru działań opartego na wartościowych treściach, które objaśniają, analizują, a przede wszystkim edukują w zakresie danej branży. Sama promocja nastawiona na rozwój marki osobistej powinna być oparta na bardzo mocnych fundamentach, spośród których w pierwszej kolejności należy wymienić:

  • wiedzę,
  • doświadczenie,
  • sukcesy.

Dzięki pozycjonowaniu eksperckiemu specjalista, manager lub prezes danej spółki może zyskać ugruntowaną pozycję wśród innych reprezentantów swojej branży, a z czasem – przodować w zestawieniu najbardziej rozpoznawalnych i szanowanych znawców tematu. Ciesząc się poważaniem w środowisku, nie tylko zyskujemy w oczach konkurencji, potencjalnych partnerów biznesowych czy inwestorów, ale również – samych klientów.

Jakie narzędzia są niezbędne w skutecznym pozycjonowaniu eksperckim?

Podczas planowania strategii promocyjnej marki osobistej należy wziąć pod uwagę zarówno typowe działania marketingowe (SEO, SEM, social media), jak i szczegółowo dobrane obszary public relations.

W drugiej kategorii mocny akcent powinniśmy kłaść na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kontakty z mediami (media relations),
  • wypowiedzi i komentarze eksperckie,
  • nominacje konkursowe.

Skuteczne media relations muszą się opierać na wypracowanej bazie kontaktów z konkretnymi redakcjami, dziennikarzami oraz szefami działów, które stanowią podstawę tzw. bazy mediów. Dzięki niej nasze wypowiedzi, komentarze czy całe artykuły mają szansę trafić na łamy najbardziej prestiżowych tytułów branżowych, co gwarantuje nam dotarcie do grupy docelowych odbiorców. Regularny angaż w tworzeniu wysokiej jakości materiałów, przy jednoczesnej komunikacji osiągnięć biznesowych nie pozostaje obojętny jury rozpoznawalnych konkursów, rankingów czy zestawień. Nominacje do prestiżowych nagród branżowych to z jednej strony wyjątkowo cenne zwieńczenie pewnego etapu pozycjonowania eksperckiego, a z drugiej – wymierny efekt naszych działań, który uwiarygadnia markę osobistą w oczach klientów.

Jaka jest rola cyklicznych publikacji?

REKLAMA

Praca z mediami zewnętrznymi to absolutna podstawa pozycjonowania eksperckiego, ale pamiętajmy również o innych działaniach, które skutecznie promują markę osobistą. Jedną z najbardziej wymagających, a jednocześnie efektywnych form ugruntowywania pozycji eksperta na rynku jest publikacja raportów cyklicznych. Autorskie komentarze czy analizy na łamach portali lub prasy są oczywiście cennym źródłem ruchu w obrębie nazwiska, ale to raporty dają większą przestrzeń do podzielenia się własną wiedzą, a także są ogromną wartością dla mediów.

Jeszcze innym narzędziem pozycjonowania eksperckiego są szkolenia, a ich najbardziej interesującą formą – webinaria. Ogromną zaletą prelekcji online jest stosunkowo niska cena realizacji oraz potencjał do nawiązania kontaktu z szerokim gronem zainteresowanych. Z drugiej zaś strony organizacja takiego wydarzenia to godziny planowania, research’u, a także promocji, więc przynajmniej pierwsze tego typu projekty należy realizować z doświadczonym zespołem. Czy warto? Efekty widać prawie od razu – wraz z reakcjami uczestników.

Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie eksperckie?

REKLAMA

Pozycjonowanie eksperckie wiąże się z regularną, wytężoną, a przede wszystkim długą pracą nad promowaniem własnej marki osobistej. Bardzo często brak efektu instant zniechęca przedsiębiorców do inwestowania w tego typu działania, co jest wyjątkowo błędnym założeniem. Według raportu “Personal Branding w Polsce” aż 50 proc. respondentów deklaruje wyższy poziom zaufania do marek osobistych niż korporacji “bez twarzy”, a 95 proc. badanych uważa decyzję o promowaniu konkretnych ekspertów w ramach firmy za jedną z najlepszych decyzji biznesowych.

Szczególnie w dobie covidu i szumu informacyjnego obserwujemy spadki zaufania do komunikatów tradycyjnych mediów. Z drugiej zaś strony najmocniej trzymają się właśnie indywidualni znawcy tematu, ponieważ według “Edelman Barometr Trust 2021” najbardziej wierzymy ekspertom akademickim oraz właśnie technicznym ekspertom w firmach, co deklaruje 53 proc. respondentów. Tym samym inwestując w pozycjonowanie eksperckie, jednamy sobie zaufanie zarówno środowiska biznesowego, jak i szerokiego spektrum konsumentów.

Rozwój marki osobistej i praca nad wizerunkiem eksperta staje się już standardem wśród najpoważniejszych graczy na rynku. Aby nie pozostać w tyle, warto już teraz zainteresować się tematem PR-u osobistego i skonsultować swoją sytuację z doświadczonym zespołem. Pielęgnacja takiego kapitału, jakim jest wiedza oraz doświadczenie to nie tylko źródło potencjalnego zysku dla samego biznesu, ale również niesamowita satysfakcja z każdej cegiełki dokładanej do wizerunku rzetelnego i wiarygodnego eksperta.

Katarzyna Jarczewska - współwłaścicielka i partnerka zarządzająca agencji reklamowej i PR-owej Media Forum

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

REKLAMA

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

REKLAMA

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

REKLAMA