REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PR w firmie. Czym jest pozycjonowanie eksperckie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Jarczewska
Ekspert ds. komunikacji, public relations, zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz strategii marketingowych przedsiębiorstw
Jednym z najgłośniejszych haseł współczesnego marketingu jest rozwój marki osobistej
Jednym z najgłośniejszych haseł współczesnego marketingu jest rozwój marki osobistej

REKLAMA

REKLAMA

Pozycjonowanie eksperckie - na czym polega ten rodzaj prowadzenia dialogu z publicznością (a docelowo – przyszłymi klientami)? Jakie narzędzia są niezbędne w skutecznym pozycjonowaniu eksperckim?

Czym jest pozycjonowanie eksperckie?

Jednym z najgłośniejszych haseł współczesnego marketingu jest rozwój marki osobistej. Aby skutecznie prowadzić działania, które są w stanie wypromować nie tylko nasz produkt lub usługę, ale również całokształt dorobku, działań i wiedzy, warto zainwestować w tzw. pozycjonowanie eksperckie. Na czym polega ten rodzaj prowadzenia dialogu z publicznością (a docelowo – przyszłymi klientami)?

REKLAMA

W najprostszym ujęciu pozycjonowanie eksperckie jest elementem content marketingu, a więc obszaru działań opartego na wartościowych treściach, które objaśniają, analizują, a przede wszystkim edukują w zakresie danej branży. Sama promocja nastawiona na rozwój marki osobistej powinna być oparta na bardzo mocnych fundamentach, spośród których w pierwszej kolejności należy wymienić:

  • wiedzę,
  • doświadczenie,
  • sukcesy.

Dzięki pozycjonowaniu eksperckiemu specjalista, manager lub prezes danej spółki może zyskać ugruntowaną pozycję wśród innych reprezentantów swojej branży, a z czasem – przodować w zestawieniu najbardziej rozpoznawalnych i szanowanych znawców tematu. Ciesząc się poważaniem w środowisku, nie tylko zyskujemy w oczach konkurencji, potencjalnych partnerów biznesowych czy inwestorów, ale również – samych klientów.

Jakie narzędzia są niezbędne w skutecznym pozycjonowaniu eksperckim?

Podczas planowania strategii promocyjnej marki osobistej należy wziąć pod uwagę zarówno typowe działania marketingowe (SEO, SEM, social media), jak i szczegółowo dobrane obszary public relations.

W drugiej kategorii mocny akcent powinniśmy kłaść na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kontakty z mediami (media relations),
  • wypowiedzi i komentarze eksperckie,
  • nominacje konkursowe.

Skuteczne media relations muszą się opierać na wypracowanej bazie kontaktów z konkretnymi redakcjami, dziennikarzami oraz szefami działów, które stanowią podstawę tzw. bazy mediów. Dzięki niej nasze wypowiedzi, komentarze czy całe artykuły mają szansę trafić na łamy najbardziej prestiżowych tytułów branżowych, co gwarantuje nam dotarcie do grupy docelowych odbiorców. Regularny angaż w tworzeniu wysokiej jakości materiałów, przy jednoczesnej komunikacji osiągnięć biznesowych nie pozostaje obojętny jury rozpoznawalnych konkursów, rankingów czy zestawień. Nominacje do prestiżowych nagród branżowych to z jednej strony wyjątkowo cenne zwieńczenie pewnego etapu pozycjonowania eksperckiego, a z drugiej – wymierny efekt naszych działań, który uwiarygadnia markę osobistą w oczach klientów.

Jaka jest rola cyklicznych publikacji?

REKLAMA

Praca z mediami zewnętrznymi to absolutna podstawa pozycjonowania eksperckiego, ale pamiętajmy również o innych działaniach, które skutecznie promują markę osobistą. Jedną z najbardziej wymagających, a jednocześnie efektywnych form ugruntowywania pozycji eksperta na rynku jest publikacja raportów cyklicznych. Autorskie komentarze czy analizy na łamach portali lub prasy są oczywiście cennym źródłem ruchu w obrębie nazwiska, ale to raporty dają większą przestrzeń do podzielenia się własną wiedzą, a także są ogromną wartością dla mediów.

Jeszcze innym narzędziem pozycjonowania eksperckiego są szkolenia, a ich najbardziej interesującą formą – webinaria. Ogromną zaletą prelekcji online jest stosunkowo niska cena realizacji oraz potencjał do nawiązania kontaktu z szerokim gronem zainteresowanych. Z drugiej zaś strony organizacja takiego wydarzenia to godziny planowania, research’u, a także promocji, więc przynajmniej pierwsze tego typu projekty należy realizować z doświadczonym zespołem. Czy warto? Efekty widać prawie od razu – wraz z reakcjami uczestników.

Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie eksperckie?

REKLAMA

Pozycjonowanie eksperckie wiąże się z regularną, wytężoną, a przede wszystkim długą pracą nad promowaniem własnej marki osobistej. Bardzo często brak efektu instant zniechęca przedsiębiorców do inwestowania w tego typu działania, co jest wyjątkowo błędnym założeniem. Według raportu “Personal Branding w Polsce” aż 50 proc. respondentów deklaruje wyższy poziom zaufania do marek osobistych niż korporacji “bez twarzy”, a 95 proc. badanych uważa decyzję o promowaniu konkretnych ekspertów w ramach firmy za jedną z najlepszych decyzji biznesowych.

Szczególnie w dobie covidu i szumu informacyjnego obserwujemy spadki zaufania do komunikatów tradycyjnych mediów. Z drugiej zaś strony najmocniej trzymają się właśnie indywidualni znawcy tematu, ponieważ według “Edelman Barometr Trust 2021” najbardziej wierzymy ekspertom akademickim oraz właśnie technicznym ekspertom w firmach, co deklaruje 53 proc. respondentów. Tym samym inwestując w pozycjonowanie eksperckie, jednamy sobie zaufanie zarówno środowiska biznesowego, jak i szerokiego spektrum konsumentów.

Rozwój marki osobistej i praca nad wizerunkiem eksperta staje się już standardem wśród najpoważniejszych graczy na rynku. Aby nie pozostać w tyle, warto już teraz zainteresować się tematem PR-u osobistego i skonsultować swoją sytuację z doświadczonym zespołem. Pielęgnacja takiego kapitału, jakim jest wiedza oraz doświadczenie to nie tylko źródło potencjalnego zysku dla samego biznesu, ale również niesamowita satysfakcja z każdej cegiełki dokładanej do wizerunku rzetelnego i wiarygodnego eksperta.

Katarzyna Jarczewska - współwłaścicielka i partnerka zarządzająca agencji reklamowej i PR-owej Media Forum

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA