REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto przeprowadzić remont pod koniec roku?

Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Osoby, które planują remont mieszkania czy domu powinny zastanowić się nad nim pod koniec roku. Wówczas koszt remontu może zmniejszyć się nawet o kilkanaście tysięcy. Z czego to wynika? Czy można ubiegać się o zwrot VAT?

Tańszy o część podatku VAT remont domu jest możliwy pod warunkiem, że z zakupami na ten cel zmieścimy się do końca grudnia. Od przyszłego roku nie będzie już bowiem możliwy zwrot części podatku VAT osobom fizycznym, które remontują swoje lokale – faktury za zakupione materiały budowlane będą mogły być rozliczane co prawda nawet do 2018 r., ale tylko wtedy, gdy zostały wystawione w 2013 roku. Ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania (weszła w życie 23 listopada) przewiduje co prawda, że zwrot VAT osobom fizycznym będzie możliwy również w przypadku faktur wystawionych od 1 stycznia 2014 r. , ale będzie to dotyczyło tylko inwestycji wymagającej pozwolenia na budowę, co tym samym wyklucza zwykły remont.

REKLAMA

Do zwrotu nawet 14 tys. zł VAT

Obecnie koszt remontu może być niższy – z tytułu zwrotu części podatku VAT - o ok. 14 tys. złotych. Taki jest bowiem maksymalny limit zwrotu w przypadku inwestycji nie wymagającej pozwolenia na budowę (jeśli materiały budowlane są kupowane z myślą o inwestycji wymagającej takiego pozwolenia, czyli na przykład przy budowie domu, maksymalny limit wynosi ok. 35 tys. zł). Na liście materiałów budowlanych, które kwalifikują się do zwrotu znajdują się między innymi: płytki ceramiczne, tapety, drzwi i ościeżnice, klepki i listwy przyścienne, wyroby sanitarne, grzejniki i kotły centralnego ogrzewania. Wraz z fakturami w urzędzie skarbowym należy złożyć druk VZM-1 z załącznikami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oszczędności dla osób fizycznych będą jednak możliwe nie tylko w przypadku VAT, ale także w podatku dochodowym. Dotyczy  to osób, które w ramach najmu prywatnego rozliczają się z fiskusem w ramach skali podatkowej (stawki 18% i 32%) – w takiej sytuacji możliwe jest znacznie obniżenie podstawy opodatkowania za pomocą kosztów uzyskania przychodów. Z kolei osoby płacące zryczałtowany, 8,5-proc. podatek z najmu prywatnego kosztów nie mogą uwzględniać. Z tego powodu zakup materiałów budowlanych w grudniu będzie najbardziej opłacalny dla tych właścicieli wynajmowanego mieszkania, którzy w styczniu 2014 r. planują zmienić formę opodatkowania najmu prywatnego i przejść z zasad ogólnych na 8,5-proc. ryczałt (można to zrobić, koniecznie w formie pisemnej, do 20 stycznia), a jednocześnie planują przeprowadzić w mieszkaniu remont. Nawet w sytuacji, gdy jest on planowany dopiero w styczniu czy w lutym - jeśli bowiem właściciel mieszkania zakupi materiały budowlane lub nowe wyposażenie mieszkania dopiero w 2014 r., nie będzie mógł – po przejściu na 8,5% ryczałt – zaliczyć tych wydatków do kosztów. Grudniowe zakupy będą opłacalne również dla tych osób, które oprócz najmu prywatnego osiągają wysokie dochody na przykład z pracy etatowej. Dochód z najmu opodatkowany skalą rozlicza się bowiem wraz z dochodami z innych źródeł – w tym właśnie z pracy etatowej czy umowy-zlecenia. Tym samym istnieje ryzyko, że dochód takiego podatnika przekroczy pierwszy próg podatkowy, w związku z czym konieczne będzie zapłacenie wyższego, 32-proc. podatku. Natomiast zaliczenie wydatków na remont czy wyposażenie w koszty uzyskania przychodów zmniejsza takie ryzyko.

Od przychodów z najmu można odliczyć wszelkie wydatki związane z nieruchomością, w tym m.in.: rachunki za mieszkanie (jeśli nie są wliczone w miesięczny czynsz i płaci je właściciel), kwoty wynikające z odpisów amortyzacyjnych, ubezpieczenia lokalu, kosztów administracji czy odsetek od kredytu. Kosztem będą również uzasadnione wydatki związane z wyposażeniem wynajmowanego mieszkania (np. meble czy pralka) oraz materiały budowlane (farby, płytki, panele itp.).

Zobacz również: Czy zakupy na koniec roku mogą obniżyć podatek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zwrócić uwagę, że osoby, które zakupią w grudniu materiały budowlane i mają prawo do zwrotu części VAT „budowlanego”, a jednocześnie chcą zaliczyć takie wydatki w koszty, muszą najpierw odliczyć kwotę VAT, która planowana jest do zwrotu (zaliczenie w koszty nastąpi bowiem wcześniej niż ewentualny zwrot VAT, na który podatnik musi poczekać kilka miesięcy od złożenia wniosku). I dopiero tak pomniejszoną kwotę zaliczyć w koszty. Ile może w ten sposób zaoszczędzić wynajmujący prywatnie mieszkanie? Zakładając, że wydatki na artykuły związane z remontem wyniosą 50 tys. zł brutto, do kieszeni podatnika rozliczającego się z fiskusem z najmu za pomocą niższej, 18-proc. stawki wróci ok. 7 906 zł podatku dochodowego i ok. 6 079 zł podatku VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA