REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto przeprowadzić remont pod koniec roku?

Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Osoby, które planują remont mieszkania czy domu powinny zastanowić się nad nim pod koniec roku. Wówczas koszt remontu może zmniejszyć się nawet o kilkanaście tysięcy. Z czego to wynika? Czy można ubiegać się o zwrot VAT?

Tańszy o część podatku VAT remont domu jest możliwy pod warunkiem, że z zakupami na ten cel zmieścimy się do końca grudnia. Od przyszłego roku nie będzie już bowiem możliwy zwrot części podatku VAT osobom fizycznym, które remontują swoje lokale – faktury za zakupione materiały budowlane będą mogły być rozliczane co prawda nawet do 2018 r., ale tylko wtedy, gdy zostały wystawione w 2013 roku. Ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania (weszła w życie 23 listopada) przewiduje co prawda, że zwrot VAT osobom fizycznym będzie możliwy również w przypadku faktur wystawionych od 1 stycznia 2014 r. , ale będzie to dotyczyło tylko inwestycji wymagającej pozwolenia na budowę, co tym samym wyklucza zwykły remont.

REKLAMA

REKLAMA

Do zwrotu nawet 14 tys. zł VAT

Obecnie koszt remontu może być niższy – z tytułu zwrotu części podatku VAT - o ok. 14 tys. złotych. Taki jest bowiem maksymalny limit zwrotu w przypadku inwestycji nie wymagającej pozwolenia na budowę (jeśli materiały budowlane są kupowane z myślą o inwestycji wymagającej takiego pozwolenia, czyli na przykład przy budowie domu, maksymalny limit wynosi ok. 35 tys. zł). Na liście materiałów budowlanych, które kwalifikują się do zwrotu znajdują się między innymi: płytki ceramiczne, tapety, drzwi i ościeżnice, klepki i listwy przyścienne, wyroby sanitarne, grzejniki i kotły centralnego ogrzewania. Wraz z fakturami w urzędzie skarbowym należy złożyć druk VZM-1 z załącznikami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oszczędności dla osób fizycznych będą jednak możliwe nie tylko w przypadku VAT, ale także w podatku dochodowym. Dotyczy  to osób, które w ramach najmu prywatnego rozliczają się z fiskusem w ramach skali podatkowej (stawki 18% i 32%) – w takiej sytuacji możliwe jest znacznie obniżenie podstawy opodatkowania za pomocą kosztów uzyskania przychodów. Z kolei osoby płacące zryczałtowany, 8,5-proc. podatek z najmu prywatnego kosztów nie mogą uwzględniać. Z tego powodu zakup materiałów budowlanych w grudniu będzie najbardziej opłacalny dla tych właścicieli wynajmowanego mieszkania, którzy w styczniu 2014 r. planują zmienić formę opodatkowania najmu prywatnego i przejść z zasad ogólnych na 8,5-proc. ryczałt (można to zrobić, koniecznie w formie pisemnej, do 20 stycznia), a jednocześnie planują przeprowadzić w mieszkaniu remont. Nawet w sytuacji, gdy jest on planowany dopiero w styczniu czy w lutym - jeśli bowiem właściciel mieszkania zakupi materiały budowlane lub nowe wyposażenie mieszkania dopiero w 2014 r., nie będzie mógł – po przejściu na 8,5% ryczałt – zaliczyć tych wydatków do kosztów. Grudniowe zakupy będą opłacalne również dla tych osób, które oprócz najmu prywatnego osiągają wysokie dochody na przykład z pracy etatowej. Dochód z najmu opodatkowany skalą rozlicza się bowiem wraz z dochodami z innych źródeł – w tym właśnie z pracy etatowej czy umowy-zlecenia. Tym samym istnieje ryzyko, że dochód takiego podatnika przekroczy pierwszy próg podatkowy, w związku z czym konieczne będzie zapłacenie wyższego, 32-proc. podatku. Natomiast zaliczenie wydatków na remont czy wyposażenie w koszty uzyskania przychodów zmniejsza takie ryzyko.

REKLAMA

Od przychodów z najmu można odliczyć wszelkie wydatki związane z nieruchomością, w tym m.in.: rachunki za mieszkanie (jeśli nie są wliczone w miesięczny czynsz i płaci je właściciel), kwoty wynikające z odpisów amortyzacyjnych, ubezpieczenia lokalu, kosztów administracji czy odsetek od kredytu. Kosztem będą również uzasadnione wydatki związane z wyposażeniem wynajmowanego mieszkania (np. meble czy pralka) oraz materiały budowlane (farby, płytki, panele itp.).

Zobacz również: Czy zakupy na koniec roku mogą obniżyć podatek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zwrócić uwagę, że osoby, które zakupią w grudniu materiały budowlane i mają prawo do zwrotu części VAT „budowlanego”, a jednocześnie chcą zaliczyć takie wydatki w koszty, muszą najpierw odliczyć kwotę VAT, która planowana jest do zwrotu (zaliczenie w koszty nastąpi bowiem wcześniej niż ewentualny zwrot VAT, na który podatnik musi poczekać kilka miesięcy od złożenia wniosku). I dopiero tak pomniejszoną kwotę zaliczyć w koszty. Ile może w ten sposób zaoszczędzić wynajmujący prywatnie mieszkanie? Zakładając, że wydatki na artykuły związane z remontem wyniosą 50 tys. zł brutto, do kieszeni podatnika rozliczającego się z fiskusem z najmu za pomocą niższej, 18-proc. stawki wróci ok. 7 906 zł podatku dochodowego i ok. 6 079 zł podatku VAT.

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA