REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto przeprowadzić remont pod koniec roku?

Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Osoby, które planują remont mieszkania czy domu powinny zastanowić się nad nim pod koniec roku. Wówczas koszt remontu może zmniejszyć się nawet o kilkanaście tysięcy. Z czego to wynika? Czy można ubiegać się o zwrot VAT?

Tańszy o część podatku VAT remont domu jest możliwy pod warunkiem, że z zakupami na ten cel zmieścimy się do końca grudnia. Od przyszłego roku nie będzie już bowiem możliwy zwrot części podatku VAT osobom fizycznym, które remontują swoje lokale – faktury za zakupione materiały budowlane będą mogły być rozliczane co prawda nawet do 2018 r., ale tylko wtedy, gdy zostały wystawione w 2013 roku. Ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania (weszła w życie 23 listopada) przewiduje co prawda, że zwrot VAT osobom fizycznym będzie możliwy również w przypadku faktur wystawionych od 1 stycznia 2014 r. , ale będzie to dotyczyło tylko inwestycji wymagającej pozwolenia na budowę, co tym samym wyklucza zwykły remont.

REKLAMA

Do zwrotu nawet 14 tys. zł VAT

Obecnie koszt remontu może być niższy – z tytułu zwrotu części podatku VAT - o ok. 14 tys. złotych. Taki jest bowiem maksymalny limit zwrotu w przypadku inwestycji nie wymagającej pozwolenia na budowę (jeśli materiały budowlane są kupowane z myślą o inwestycji wymagającej takiego pozwolenia, czyli na przykład przy budowie domu, maksymalny limit wynosi ok. 35 tys. zł). Na liście materiałów budowlanych, które kwalifikują się do zwrotu znajdują się między innymi: płytki ceramiczne, tapety, drzwi i ościeżnice, klepki i listwy przyścienne, wyroby sanitarne, grzejniki i kotły centralnego ogrzewania. Wraz z fakturami w urzędzie skarbowym należy złożyć druk VZM-1 z załącznikami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oszczędności dla osób fizycznych będą jednak możliwe nie tylko w przypadku VAT, ale także w podatku dochodowym. Dotyczy  to osób, które w ramach najmu prywatnego rozliczają się z fiskusem w ramach skali podatkowej (stawki 18% i 32%) – w takiej sytuacji możliwe jest znacznie obniżenie podstawy opodatkowania za pomocą kosztów uzyskania przychodów. Z kolei osoby płacące zryczałtowany, 8,5-proc. podatek z najmu prywatnego kosztów nie mogą uwzględniać. Z tego powodu zakup materiałów budowlanych w grudniu będzie najbardziej opłacalny dla tych właścicieli wynajmowanego mieszkania, którzy w styczniu 2014 r. planują zmienić formę opodatkowania najmu prywatnego i przejść z zasad ogólnych na 8,5-proc. ryczałt (można to zrobić, koniecznie w formie pisemnej, do 20 stycznia), a jednocześnie planują przeprowadzić w mieszkaniu remont. Nawet w sytuacji, gdy jest on planowany dopiero w styczniu czy w lutym - jeśli bowiem właściciel mieszkania zakupi materiały budowlane lub nowe wyposażenie mieszkania dopiero w 2014 r., nie będzie mógł – po przejściu na 8,5% ryczałt – zaliczyć tych wydatków do kosztów. Grudniowe zakupy będą opłacalne również dla tych osób, które oprócz najmu prywatnego osiągają wysokie dochody na przykład z pracy etatowej. Dochód z najmu opodatkowany skalą rozlicza się bowiem wraz z dochodami z innych źródeł – w tym właśnie z pracy etatowej czy umowy-zlecenia. Tym samym istnieje ryzyko, że dochód takiego podatnika przekroczy pierwszy próg podatkowy, w związku z czym konieczne będzie zapłacenie wyższego, 32-proc. podatku. Natomiast zaliczenie wydatków na remont czy wyposażenie w koszty uzyskania przychodów zmniejsza takie ryzyko.

Od przychodów z najmu można odliczyć wszelkie wydatki związane z nieruchomością, w tym m.in.: rachunki za mieszkanie (jeśli nie są wliczone w miesięczny czynsz i płaci je właściciel), kwoty wynikające z odpisów amortyzacyjnych, ubezpieczenia lokalu, kosztów administracji czy odsetek od kredytu. Kosztem będą również uzasadnione wydatki związane z wyposażeniem wynajmowanego mieszkania (np. meble czy pralka) oraz materiały budowlane (farby, płytki, panele itp.).

Zobacz również: Czy zakupy na koniec roku mogą obniżyć podatek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zwrócić uwagę, że osoby, które zakupią w grudniu materiały budowlane i mają prawo do zwrotu części VAT „budowlanego”, a jednocześnie chcą zaliczyć takie wydatki w koszty, muszą najpierw odliczyć kwotę VAT, która planowana jest do zwrotu (zaliczenie w koszty nastąpi bowiem wcześniej niż ewentualny zwrot VAT, na który podatnik musi poczekać kilka miesięcy od złożenia wniosku). I dopiero tak pomniejszoną kwotę zaliczyć w koszty. Ile może w ten sposób zaoszczędzić wynajmujący prywatnie mieszkanie? Zakładając, że wydatki na artykuły związane z remontem wyniosą 50 tys. zł brutto, do kieszeni podatnika rozliczającego się z fiskusem z najmu za pomocą niższej, 18-proc. stawki wróci ok. 7 906 zł podatku dochodowego i ok. 6 079 zł podatku VAT.

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA