REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są najważniejsze impulsy w rozwoju firm? [BADANIE]

Krajowy Rejestr Długów
Jakie są najważniejsze impulsy w rozwoju firm? [BADANIE]
Jakie są najważniejsze impulsy w rozwoju firm? [BADANIE]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze badanie Krajowego Rejestru Długów i firmy faktoringowej NFG „Impulsy i bariery finansowe w rozwoju MŚP” pokazuje, iż głównym czynnikiem prowadzenia biznesu w Polsce jest rozwój firmy.

Najważniejsze impulsy w rozwoju firm

„Umiesz liczyć, licz na siebie” – w biznesie tylko 4 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP zgadza się z tą tezą. Co drugi właściciel firmy jest raczej zdania, że do rozwoju przedsiębiorstwa potrzeba czegoś więcej niż własne środki pieniężne. Tym impulsem są przede wszystkim zewnętrze źródła finansowania. Oto wnioski, jakie płyną z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i firmy faktoringowej NFG „Impulsy i bariery finansowe w rozwoju MŚP”.

REKLAMA

Decyzje biznesowe przedsiębiorców

REKLAMA

Najnowsze dane GUS nie pozostawiają wątpliwości, że polscy przedsiębiorcy oswoili się z pandemią, a nawet nauczyli się funkcjonować pomimo wszelkich trudności. Nowe firmy wyrastają dziś na rynku jak grzyby po deszczu. W styczniu br. liczba nowo zarejestrowanych podmiotów w rejestrze REGON zwiększyła się o 3,3 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca i o 3,6 proc. w stosunku do stycznia z ubiegłego roku. Również dane z CEIDG wskazują, że Polacy zakładają coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych. W ubiegłym roku zarejestrowano o 12 proc. więcej wniosków dotyczących otwarcia JDG niż rok wcześniej.

Duży wpływ na decyzje biznesowe przedsiębiorców mają bez wątpienia: koniunktura, legislacja i otoczenie gospodarcze, a także dostępne rozwiązania wspierające działalność. Ponadto każdy właściciel firmy ma również własne motywy, którymi się kieruje i które pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego został przedsiębiorcą.

Jak pokazuje najnowsze badanie Krajowego Rejestru Długów i firmy faktoringowej NFG „Impulsy i bariery finansowe w rozwoju MŚP”, głównym czynnikiem prowadzenia biznesu w Polsce jest rozwój firmy. 38 proc. przedsiębiorców stawia go wyżej niż zysk. Niestety, największą barierą dla firm są opóźnienia w płatnościach od kontrahentów. Uskarża się na nie już co drugi właściciel z sektora MŚP.

Co natomiast sprawia, że firmy rosną? Jakie są najważniejsze impulsy, które pozwalają zwiększać skalę biznesu, zatrudnienia i liczby klientów? Okazuje się, że głównym motorem wzrostu jest finansowanie zewnętrzne. Wskazuje tak ponad połowa firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zewnętrzna pomoc finansowa

REKLAMA

Co drugi przedsiębiorca zapytany przez Krajowy Rejestr Długów i firmę NFG (52,7 proc.) uważa, że możliwość korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak leasing, faktoring, kredyt – stanowi najważniejszy bodziec rozwojowy dla firm. Co trzeci (34,3 proc.) sądzi, że to raczej dostępne rozwiązania wspierające płynność finansową (monitoring płatności, weryfikacja kontrahentów, windykacja). Niemal tyle samo przedsiębiorców (33,2 proc.) twierdzi, że największym impulsem do rozwoju jest pomoc ze strony państwa (np. dotacje). Co piąty (19 proc.) wskazuje na wsparcie rodziny, przyjaciół i znajomych, a co siódmy (13,3 proc.) na pomoc ze strony innych przedsiębiorców. Jedynie 3,9 proc. ankietowanych jest zdania, że do rozwoju firmy nie potrzeba nic więcej jak tylko własne środki finansowe. Co ciekawe im mniejsza firma, tym mniejsza wiara we własne siły.

Co ciekawe, pod względem branż, zewnętrzne wsparcie finansowe w postaci leasingu, faktoringu lub kredytu najbardziej cenią sobie firmy działające w sektorze budowlanym i handlowym (po 61 proc. wskazań).

Mniejsze firmy doceniają rządowe dotacje

Na kolejnych miejscach przedsiębiorcy wskazują rozwiązania wspierające płynność finansową jak: monitoring płatności, weryfikacja kontrahentów czy windykacja (34,3 proc.) oraz pomoc ze strony państwa jak np. dotacje (33,2 proc.). Choć odsetek wskazań jest zbliżony, to odpowiedzi różnią się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Właściciele mikrofirm stawiają dotacje państwowe wyżej (34,1 proc.) niż dostępne rozwiązania wspierające płynność finansową (31,3 proc.), a w firmach średnich jest na odwrót: wyższy odsetek wskazań mają: monitoring płatności, weryfikacja kontrahentów i windykacja (40,7 proc.) aniżeli pomoc rządowa (37,1 proc.).

– W najmniejszych firmach ciągle pokutuje mit, że w biznesie trzeba sobie ufać. To bardzo piękna zasada, pod warunkiem, że to zaufanie nie zastępuje profesjonalnej oceny ryzyka. Niestety z jakichś powodów mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy najmocniej wzbraniają się przed sprawdzaniem swoich klientów i kontrahentów, podczas gdy firmy średnie weryfikują ich coraz częściej, a firmy duże pobierają takie raporty na masową skalę. Te ostatnie kierują się zasadą: „ufaj, ale sprawdzaj” i dobrze na tym wychodzą. Warto wiedzieć, że weryfikacja kontrahentów nie jest rozwiązaniem tylko dla dużych firm, a potwierdzenie rzetelności płatniczej klienta zajmuje zaledwie kilkanaście sekund. By to zrobić, wystarczy znać jego NIP – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Podobny trend utrzymuje się w podziale na branże: firmy usługowe i przemysłowe wyżej stawiają pomoc ze strony państwa niż dostępne rozwiązania wspierające płynność.

Warto zauważyć, że w przypadku rozwiązań ze strony instytucji rządowych firmy mają do wyboru cały wachlarz różnych programów pomocowych na rozwój, inwestycje i cyfryzację. Od pożyczki antyinflacyjnej, dotacji z nowej tarczy antykryzysowej czy dopłat do odsetek kredytu, po unijne wsparcie (FENG, FEPW), regionalne programy operacyjne czy inwestycyjne. Przykładowo, już w II kw. br. ruszy pierwsza część wsparcia finansowego dla przedsiębiorców z Funduszy Europejskich na lata 2021-2027. Firmy mogą otrzymać dotację przede wszystkim na działalność B+R, a także wdrażanie innowacji, zazielenianie oraz cyfryzację. Przy czym dla wielu przedsiębiorców sama procedura ubiegania się o dofinansowanie może być już zbyt skomplikowana, a czas oczekiwania na pieniądze – za długi.

– Bardzo dobrze, że polscy przedsiębiorcy mają różnorodne możliwości wsparcia finansowego, bo dziś to już nie tylko zatory płatnicze, ale przede wszystkim rosnąca inflacja oraz drożejące surowce i materiały skutecznie utrudniają im działalność. Żeby firmy mogły się rozwijać i zwiększać swą konkurencyjność na rynku, potrzebują łatwych i szybkich rozwiązań finansowych. Takich, które pozwalają uzyskać pieniądze przez Internet sprawnie i bez zbędnych formalności. Stąd, jak pokazuje nasze badanie, tak duża przewaga leasingu, faktoringu czy kredytu nad innymi formami pomocy finansowej w ocenie samych przedsiębiorców – komentuje Dariusz Szkaradek, prezes Zarządu firmy faktoringowej NFG.

Solidarność branż

Na kolejnych miejscach wśród czynników wspierających rozwój firm uplasowały się: pomoc ze strony rodziny, przyjaciół i znajomych blisko 20 proc.) oraz ze strony innych przedsiębiorców (13,3 proc.). Jak można się domyślać, te dwa rozwiązania znalazły najwięcej entuzjastów w gronie mikrofirm. Niemal co trzeci właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej (31,8 proc.) przeczy powiedzeniu, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu i śmiało korzysta z pomocy swoich krewnych.

Z kolei pomocą kolegów po fachu nie pogardzi co szósty przedsiębiorca (16,8 proc.). Co ciekawe, pod względem branż na pomoc rodziny mogą liczyć przede wszystkim właściciele firm transportowych (27 proc.), a na pomoc innych przedsiębiorców – głównie firm handlowych (19,2 proc.).

Ogólnopolskie badanie „Impulsy i bariery finansowe w rozwoju MŚP”, na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i firmy faktoringowej NFG, przeprowadzone przez IMAS International w grudniu 2021 r. na grupie 512 firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Najważniejsze impulsy w rozwoju firm/Źródło: Krajowy Rejestr Długów

informacja prasowa

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA