REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wizyjne kasy samoobsługowe, czyli sposób na szybkie zakupy

Subskrybuj nas na Youtube
Wizyjne kasy samoobsługowe, czyli sposób na szybkie zakupy
Wizyjne kasy samoobsługowe, czyli sposób na szybkie zakupy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krótsze kolejki w sklepach, szybsze i przede wszystkim wygodniejsze zakupy. To już niedługo będzie możliwe dzięki realizacji innowacyjnego projektu systemu dla kas samoobsługowych, opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie.

Kasy samoobsługowe są dostępne w sklepach detalicznych od około dziesięciu lat. Światowy debiut tych urządzeń miał miejsce 14 lat wcześniej w jednym z supermarketów w Nowym Jorku. Wprowadzenie kas samoobsługowych miało na celu przyspieszenie całego procesu zakupowego. Jest to też obecnie jeden z głównych czynników determinujących zmiany w sprzedaży detalicznej. Już w 2017 roku badania wykazały, że wśród polskich konsumentów kolejki do kas to jeden z najbardziej frustrujących elementów procesu zakupowego. Krótsze kolejki w sklepach, szybsze i przede wszystkim wygodniejsze zakupy. To już niedługo będzie możliwe dzięki realizacji innowacyjnego projektu systemu dla kas samoobsługowych, opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie. Na ten cel spółka Plastream otrzymała ponad 6 milionów złotych dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach realizowanego z Funduszy Europejskich konkursu Szybka Ścieżka. To ostatni dzwonek dla firm, które chciałyby także uzyskać dofinansowanie na prace B+R w konkursie – nabór trwa tylko do 14 września.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Szybsze zakupy

Wprowadzanie kas samoobsługowych m.in. w wielu popularnych sieciach handlowych przyspiesza cały proces zakupów. Badania potwierdzają, że Polacy lubią „zakupowe” innowacje technologiczne i aktywnie z nich korzystają. - W ostatnich kilku latach nastąpił bardzo dynamiczny wzrost liczby kas samoobsługowych w sieciach handlowych. Popyt na ich zastosowanie wynika głównie z systematycznego wzrostu akceptacji mobilnych form płatności (wzrost poczucia bezpieczeństwa klientów do dokonywania płatności bezgotówkowych), chęci zrobienia szybszych zakupów i irytacji wynikającej z konieczności stania w kolejce, czy w ostatnich miesiącach większej akceptacji dla kas samoobsługowych wynikającej z pandemii Covid tłumaczy Piotr Wardaszko, prezes zarządu spółki Plastream.

Nowa jakość na rynku

REKLAMA

Obecnie zdecydowaną przewagę na rynku mają kasy, w których proces rozpoznawania produktów odbywa się poprzez fizyczne przyłożenie kodu kreskowego produktu do skanera. Ale coraz częściej pojawiają się na rynku kasy, w których taka czynność nie jest konieczna, ponieważ prawidłowe odczytanie produktu odbywa się poprzez czytniki RFID lub kamery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Powszechny wzrost akceptacji klientów dla kas samoobsługowych, nacisk klientów na szybkość transakcji oraz jej wygodę stał się genezą zbudowania takiej kasy przy wykorzystaniu środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Nasza firma w ubiegłym roku przy współpracy z jedną z największych sieci handlu detalicznych wykorzystywała już podobne technologie. Wyniki współpracy okazały się na tyle obiecujące, że zdecydowaliśmy się zbudować własną technologię opartą na model rozpoznawania produktów dostępnych w sklepie za pomocą wizji komputerowej – dodaje Rafał Wyderka, wiceprezes zarządu spółki Plastream.

Technologia wizyjna

REKLAMA

Głównym celem projektu realizowanego przez Plastream jest opracowanie innowacyjnego systemu dla kas samoobsługowych opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie (Computer Vision), umożliwiającego sieciom handlowym skrócenie kolejek poprzez szybszy proces płacenia za produkty oraz zaoferowanie klientom wygodniejszych zakupów, dzięki eliminacji konieczności szukania kodu kreskowego na produkcie.

Innowacja oparta jest na technologii prawidłowego i szybkiego rozpoznawania produktów widocznych na ekranie. Zestaw kamer będzie widział produkty położone na kasie, a dzięki kamerom będzie możliwe przesłanie obrazu do aplikacji, która zamieni obraz w dane alfanumeryczne. Te po przepuszczeniu przez sieci neuronowe (sieci konwolucyjne) oraz przy wykorzystaniu techniki deep learningowe (nauczanie głębokie) dadzą odpowiedź jaki obraz widzi kamera / kamery (co się na nim znajduje), wskazując produkt posiadający w systemie kasowym swoją charakterystykę (SKU).

Z pomysłem na rynek

Firma Plastream już od 3 lat realizuje projekty oparte o prace nad budowaniem wartości biznesowej o technologie rozpoznawania obiektów na obrazie video. Od tego czasu firma zbudowała algorytmy oraz modele, które wspierają klasyfikację i detekcję obiektów na obrazie w branży mediowej oraz e-commerce. Wszystkie realizowane projekty rozpoczynały prace badawczo-rozwojowe, w których uczestniczyli klienci firmy. Od 2018 firma Plastream zaangażowała się w rozwój technologii rozpoznawania produktów na obrazie z kamer dla sektora handlu detalicznego. W 2020 pozyskała inwestora, zaangażowanego w rozwój technologii dla branży retail.

- Odbiorcą wizyjnych kas samoobsługowych będą sieci handlu detalicznego, sieci gastronomiczne, punkty usługowe, którym będzie zależało na szybkiej i wygodnej obsłudze klienta ograniczając do minimum proces fizycznego kontaktu ze sprzedawcą lub z samymi produktami – wyjaśnia wiceprezes zarządu spółki Plastream.

Firma podpisała umowę o dofinansowanie z Narodowego Centrum badań i Rozwoju w efekcie pozytywnej oceny wniosku złożonego w konkursie Szybka Ścieżka, realizowanym w ramach Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Ostatni dzwonek na wsparcie w trwającej perspektywie unijnej

Przedsiębiorcy z sektora MŚP mają jeszcze szansę na uzyskanie dofinansowania innowacyjnych projektów. Muszą się jednak spieszyć – nabór w konkursie Szybka Ścieżka trwa do 14 września. Dofinansowanie w konkursie Szybka Ścieżka przyznawane jest na badania przemysłowe i/lub eksperymentalne prace rozwojowe (obowiązkowy element), ewentualnie uzupełnione o prace przedwdrożeniowe, których efektem jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania możliwego do wdrożenia w działalności gospodarczej. Konkurs cechuje brak ograniczeń tematycznych – projekty muszą się jedynie wpisywać w Krajowe Inteligentne Specjalizacje. Konkurs przeznaczony jest dla regionów słabiej rozwiniętych, co oznacza, że miejsce prowadzenia prac badawczo-rozwojowych musi znajdować się poza województwem mazowieckim. Łączny budżet, o jaki mogą starać się przedsiębiorstwa to 200 milionów złotych.

Konkurs „Szybka Ścieżka” finansowany jest z Funduszy Europejskich w ramach Działania 1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA