REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NewConnect szansą dla małych firm?

REKLAMA

NewConnect, prowadzony przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, jest zorganizowanym, opartym na alternatywnym systemie obrotu rynkiem. Inauguracja pierwszej sesji odbyła się 30 sierpnia 2007 roku. Po pięciu latach od debiutu na rynku znajduje się już 413 spółek.

REKLAMA

Rynek NewConnect, w idei założycielskiej władz giełdy warszawskiej, miał służyć spółkom rozwijającym się, o krótkiej historii rozwoju, działającym głównie w innowacyjnych obszarach nowych technologii, IT i biotechnologii. „Pięć lat rynku pokazało jednak, że NewConnect stał się miejscem odpowiednim również dla małych i średnich spółek o ugruntowanej pozycji w swoich branżach oraz z planami szybkiego rozwoju. Rynek ten daje możliwość otrzymania znaczącego zastrzyku finansowego poprzez emisję nowych akcji przy wykorzystaniu oferty publiczne bądź prywatnej, bez konieczności zwiększania zadłużenia spółki.” - wskazuje Artur Bielaszka, prezes Art Capital, Autoryzowanego Doradcy NewConnect.

REKLAMA

REKLAMA

Pozyskanie kapitału wraz z wprowadzeniem własnych akcji na alternatywny rynek obrotu staje się wśród krajowych firm coraz bardziej popularne. Szczególnie jest to widoczne wśród przedsiębiorstw, które z różnych powodów nie spełniają wszystkich warunków koniecznych do debiutu na głównym parkiecie. Główne przesłanki, przemawiające za pojawieniem się na rynku NewConnect, to: umożliwienie właścicielom firm pozyskanie bezzwrotnego kapitału przy utrzymaniu dotychczasowej kontroli nad firmą, uzyskanie szerszego dostępu do dalszych źródeł finansowania, a także wzmocnienie wizerunku marki oraz konkurencyjności. Należy również dodać, iż ze względu na specyfikę emitentów notowanych na tym rynku, NewConnect oferuje bardziej liberalne względem głównego parkietu wymogi formalne i obowiązki informacyjne.

Mimo spadku koniunktury, przewiduje się dalszy wzrost liczby debiutujących spółek, wynikający przede wszystkim ze wzrostu zainteresowania rynkiem alternatywnym wśród domów maklerskich i funduszy inwestycyjnych. „Zauważamy, iż coraz więcej instytucji finansowych monitoruje ten rynek pod kątem ewentualnych inwestycji. Inwestorzy instytucjonalni, którzy wcześniej w ogóle nie zajmowali się NewConnect, stopniowo zaczynają inwestować w spółki na tym rynku. - dodaje Artur Bielaszka. Drugi powód to znacząco niższe koszty w porównaniu z debiutem na rynku głównym. Spółki, na skutek czystej kalkulacji ekonomicznej, zaczynają wybierać mniejszy parkiet. Wiedzą bowiem, że inwestorzy przestają przywiązywać wagę do rynku, a zaczynają się skupiać na wartości danej spółki i przyjętej przez nią strategii rozwoju. W ślad za inwestorami idą wyższe wymagania względem obowiązków informacyjnych. Inwestorzy indywidualni zrzeszeni w organizacjach typu SII (Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych) oczekują coraz większej transparentności poczynań zarządów. Warszawska giełda stopniowo zaostrza wymogi oraz konsekwencje niewywiązywania się z obowiązków informacyjnych. W pierwszej połowie 2010 roku uruchomiła NewConnect Lead, reprezentujący liderów rynku. Celem uruchomienia tego segmentu była chęć promowania liderów rynku NC poprzez wskazanie inwestorom spółek największych, o wysokiej płynności, które mają największe szanse spełnić kryteria dopuszczające je na główny parkiet giełdy.

NewConnect powstał na wzór brytyjskiego rynku AIM, największego rynku alternatywnego w Europie. Rodzimy rynek potrzebował jedynie trzech lat, aby zanotować wyższą dynamikę wzrostu w liczbie debiutów. Wówczas na rynku alternatywnym w Polsce zadebiutowało 86 spółek, co oznacza wzrost o 231 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Z kolei na rynku AIM swoje akcje wprowadziło 102 podmioty, notując tym samym wzrost o 183 proc. rok do roku. Od stycznia 2011 do końca lipca br. na NewConnect zawitały kolejne 230 spółek, dla porównania -  na AIM jedynie 135.

Obecnie na rynku NewConnect notowane są akcje 413 podmiotów. Rynek AIM może się pochwalić 1115 spółkami. Warto przy tym wspomnieć, iż polski odpowiednik powstał w 2007 rok, a rynek brytyjski w 1995 i od ponad 5 lat odnotowuje trend spadkowy w corocznej liczbie debiutów.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA