REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki musi spełnić firma, aby zaistnieć na rynku NewConnect

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Bednarz

REKLAMA

NewConnect otwiera swe bramy dla firm innowacyjnych i rozwojowych. Jednak sam pomysł na biznes nie wystarczy. Jakie są wymogi dopuszczeniowe dla firmy, mającej aspiracje na wejście na alternatywny rynek GPW? Jak w praktyce wygląda przestrzeganie zasad formalnych? Sprawdź szanse Twojej firmy.

NewConnect, czyli rynek alternatywny GPW, to pas startowy dla innowacyjnych firm w fazie dynamicznego rozwoju, które wciąż poszukują milionowych nakładów kapitału inwestorów. Alternatywny rynek NewConnect stawia niezbyt wygórowane wymagania formalne, w zamian oferując niskie koszty debiutu i notowań oraz łatwą promocję wizerunku firmy. Spółka z ambicjami na zaistnienie na rynku NewConnect, musi jednak spełnić podstawowe warunki:

REKLAMA


    - Posiadać status spółki akcyjnej bądź komandytowo - akcyjnej


Spółka akcyjna - SA


Spółka akcyjna jest jednym z rodzajów spółek kapitałowych, które działają na podstawie Kodeksu spółek handlowych. Kapitał spółki jest podzielony na akcje o równej wartości, mogą być one kupowane lub sprzedawane na giełdzie. Po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego spółka akcyjna nabywa osobowość prawną. Jak mówi Kodeks Spółek Handlowych - akcjonariusze nie odpowiadają za zobowiązania spółki, aczkolwiek ponoszą ryzyko do wysokości wniesionego kapitału. Mają także prawo do pobierania dywidend, czyli części zysku netto. Dywidendy są dzielone według wysokości posiadanych przez inwestora udziałów. Jeśli zaś chodzi o kapitał akcyjny, minimalna jego wartość powinna wynosić 100 000 zł, przy czym minimalna nominalna wartość akcji 1 gr. Władze spółki powinny mieć strukturę zgodną z modelem systemu dualistycznego, gdzie organami spółki są: zarząd (powoływany na max. 5 lat), rada nadzorcza (3-5 członków zależności od charakteru spółki) oraz walne zgromadzenie.


Spółka komandytowo-akcyjna - SKA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Spółka komandytowo-akcyjna jest typem spółki osobowej, zawiera elementy charakterystyczne zarówno dla spółki akcyjnej jak i komandytowej, lecz występują tu dwa rodzaje wspólników inwestycyjnych. Pierwszy z nich to komplementariusz, który zajmuje się sprawami spółki, jego głos jest decydujący w sprawie prowadzenia działalności spółki, jednakże nie uczestnicy w pokryciu kapitału zakładowego. Tym zaś zajmuje się akcjonariusz, który mimo iż wykłada kapitał (min. 50 000 zł), jest wyłączony z odpowiedzialności za zobowiązania spółki, natomiast to do niego należy prawo głosu na walnym zebraniu, w przeciwieństwie do funkcji komplementariusza, który jeśli nie posiada udziałów w spółce, może tylko uczestniczyć w walnym zebraniu bez prawa decyzyjnego. Warto też podkreślić, że ten rodzaj spółki uważa się za dobre rozwiązanie na dokapitalizowanie firmy.


Jak przekształcić spółkę sprawdź tutaj


    - Udostępnienie nieograniczonej zbywalności akcji

REKLAMA

Na rynek NewConnect są kwalifikowane tylko te spółki, które mają nieograniczoną zbywalność akcji na okaziciela. Wynika to z publicznego charakteru rynku alternatywnego. Czasami jednak warto zabezpieczyć się przed osobami niepożądanymi wśród akcjonariuszy spółki. Wg Kodeksu spółek handlowych istnieje tylko jedna możliwość ograniczenia rozporządzania akcjami - wystawiając akcje imienne. Wystarczy zmiany zamieścić w statusie oraz w umowie akcjonariuszy. Oprócz tego w praktyce używa się również innych form ograniczeń m.in. zbywalność akcji w określonym kręgu podmiotowym, czy uzależnienie dopuszczalności od zgody spółki. Inny sposób to przyznanie pierwokupu w przypadku zbycia akcji przez dotychczasowego akcjonariusza.


Dla drugiej strony - odrzuconych akcjonariuszy - podobnie ma miejsce kilka kruczków do obejścia ograniczeń narzuconych przez zarząd. Gdy następuje odmowa nabycia akcji na okaziciela, należy zwrócić się o wskazanie innego nabywcy akcji w terminie nieprzekraczającym dwóch miesięcy, ceny lub sposobu określenia sprzedaży, a także terminu zapłaty. Nie wywiązanie się w terminie przez spółkę jest równoznaczne z prawnym ubieganiem się o możliwość zakupu akcji.


   - Spółka nie może być w stanie upadłości lub w trakcie postępowania likwidacyjnego

REKLAMA


Stan upadłości inaczej - "niewypłacalność" popularnie zwane "bankructwem", to stan stwierdzony i ogłoszony przez sąd, kiedy firma nie może zapewnić regulacji zobowiązań swoich wierzycieli. Po orzeczeniu sądu następuje postępowanie upadłościowe, ale zgromadzenie wierzycieli może także podjąć decyzję o postępowaniu naprawczym, ustalając zasady i przebieg. Oprócz części wykonawczej, proces zawiera część opisową, w której informowani są wszyscy uczestnicy postępowania o zamierzonych działaniach naprawczych. Decyzję o wszczęciu czynności musi potwierdzić sąd, później zgromadzenie wierzycieli i dopiero po ponownym uprawomocnieniu sądowym planu postępowania naprawczego, można wprowadzić w życie wszystkie ustanowione postanowienia poprawy. W wyniku procesu sąd umarza ogłoszenie o upadłości, wygasa urząd syndyka oraz zgromadzenie wierzycieli, dzięki czemu dłużnik odzyskuje prawo do zarządzania firmą.


Jeśli jednak plan naprawczy nie przekona sądu do efektywności działań w nim zawartych, następuje rozpoczęcie postępowania likwidacyjnego, od którego dłużnik już nie może się odwołać. Sprawy firmy przechwytuje syndyk, następnie ściąga zaległe należności i sprzedaje środki pieniężne, by uzyskać środki na uregulowanie zobowiązań spółki.


   - Umowa z Autoryzowanym Doradcą oraz Animatorem Rynku


By poprawić płynność instrumentów finansowych notowanych na rynku, pomocą służy Autoryzowany Doradca,  bądź Animator Rynku (zwany również Market Maklerem). Autoryzowany Doradca to firma inwestycyjna lub podmiot, który prowadzi usługi związane z obrotem gospodarczym, takie jak: doradztwo finansowe, prawne czy audyt finansowy. Czyli dokładniej, bada czy zostały spełnione warunki wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu oraz pomaga w dobrym ich funkcjonowaniu w obrocie. Autoryzowany Doradca szkoli także pracowników emitenta w zakresie regulacji oraz standardów obowiązujących na rynku alternatywnym. Na oficjalnej stronie NewConnect można znaleźć aktualną listę Autoryzowanych Doradców i Animatorów Rynku. Ci drudzy to członkowie Giełdy Papierów Wartościowych lub inna firma inwestycyjna dopuszczona do działania w ASO. Animator Rynku pełni takie same obowiązki, ale na rynku kierowanym cenami. O tym, komu zostaną powierzone finanse firmy zależy od decyzji spółki, a współpraca z Doradcą obejmuje rok od wejścia na rynek.


Więcej o roli Autoryzowanego Doradcy przeczytasz tutaj


   - Dokument Informacyjny


Dokument informacyjny jest swego rodzaju wizytówką spółki notowanej na NewConnect, na stronie pierwszej powinien posiadać logo emitenta oraz Autoryzowanego Doradcy oraz cel w jakim został utworzony. Podczas sporządzania dokumentu należy pamiętać również o wstępie zawierającym opis spółki, poprzedzonym spisem treści. Dalej powinny się znaleźć informacje o instrumentach finansowych wprowadzanych do obrotu oraz termin ważności dokumentu. Główna część dokumentu podzielona jest zazwyczaj na sześć części, z których każda niesie za sobą istotne informacje dla akcjonariuszy. W pierwszym rozdziale emitent ma obowiązek zamieścić szczegółowe dane o czynnikach ryzyka, związanych zarówno z wystawiającym akcje i jego otoczeniem, jak i samymi akcjami i ryzykiem kapitałowym. W dalszej kolejności zamieszczane są informacje o instytucjach odpowiedzialnych za dokument, czyli o emitencie, Autoryzowanym Doradcy oraz audytorze. Trzeci rozdział dotyczy charakterystyki instrumentów finansowych, wprowadzanych do ASO, a czwarty zawiera historię inwestycyjną spółki i emitenta. Ostatnie dwa rozdziały to odpowiednio - sprawozdania finansowe z ostatnich trzech lat działalności oraz załączniki do dokumentu informacyjnego. Tak sporządzone materiały spółka jest zobowiązana przedstawić do weryfikacji swojemu Autoryzowanemu Doradcy, dokument musi być przez niego zatwierdzony oraz współ zatwierdzony przez GPW, a jest to już prawie ostatni krok przed wejściem spółki na rynek alternatywny. Po pozytywnej ocenie wymogów formalnych, zarządzający spółką ma obowiązek udostępnić dokument do wiadomości publicznej poprzez publikację na stronie internetowej operatora Alternatywnego Systemu Obrotu (ASO). Po wypełnieniu wszystkich wymogów następuje w ciągu pięciu dni (roboczych) wprowadzenie akcji spółki do obrotu w ASO.


To wszystkie już niezbędne informacje, jeśli chodzi o reguły wejścia na rynek NewConnect, nie są one zbytnio wygórowane, dlatego rynek cieszy się wysoką popularnością wśród przedsiębiorców. Wymogi te to jednakże dopiero przedsmak tego, co czeka emitenta na rynku regulowanym, a tam zasady są już bardziej wymagające i ściślej przestrzegane.  


Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w Kongresie Zarządów Spółek „Kapitał z Giełdy 2010”, który odbędzie się już 16 września w Sali Notowań w budynku GPW.  Kongres ma za zadanie przybliżyć dostępne polskim przedsiębiorcom możliwości pozyskania kapitału z rynku giełdowego, obejmującego rynek główny GPW, rynek alternatywny NewConnect oraz rynek dłużnych papierów wartościowych Catalyst. Wszelkie informacje dostępne na stronie internetowej: http://kongresgieldowy.ipo.pl/


Magdalena Bednarz

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA