REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wiarygodny biznesplan?

Katarzyna Czarnecka-Gawlik

REKLAMA

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

problem

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy złożyć do banku wniosek o przyznanie kredytu. Przy ocenie zdolności kredytowej przedsiębiorstwa bank wymaga od nas przedstawienia biznesplanu. Proszę o praktyczne rady, jak sporządzić wiarygodny biznesplan. Jakich błędów należy się wystrzegać przy jego przygotowywaniu? Jak przygotować prognozy, aby zostały one uznane przez bank za wiarygodne? Jak przewidzieć kształtowanie się podstawowych wielkości ekonomicznych ujętych w sprawozdaniach finansowych w perspektywie kilku lat?

rozwiązanie

Oto pięć rad, jak sporządzić wiarygodny biznesplan:

REKLAMA

1. Przyjąć wiarygodne założenia dotyczące planowanego kształtowania się podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, kursy walut, stopa podatku dochodowego itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szczegółowo opisywać przyjęte założenia (szczególnie jeżeli planowane wielkości znacząco odbiegają od wielkości osiągniętych za okres miniony).

3. Ostrożnie prognozować poszczególne wielkości ekonomiczne (dotyczy to zwłaszcza planowanej dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży, planowanego zwiększenia rentowności prowadzonej działalności, radykalnych zmian wskaźników obrotowości).

4. Prognozując poszczególne wielkości ekonomiczne, brać pod uwagę prognozy dla branży, w której działa firma.

5. Dla zwiększenia wiarygodności przedstawianego planu można przygotować go np. w trzech wersjach (optymistycznej, średnio optymistycznej i mało optymistycznej) różniących się np. dynamiką wzrostu przychodów ze sprzedaży lub poziomem rentowności. Można również przygotować kilka wariantów analizy wrażliwości (wskazane jest to zwłaszcza w sytuacji, gdy wyniki firmy są wrażliwe na jeden konkretny parametr krytyczny, np. na zmianę kursu euro).

Oto z kolei trzy błędy, których szczególnie należy się wystrzegać, przygotowując plany finansowe:

1. Zawyżanie planowanej dynamiki wzrotu przychodów ze sprzedaży i mało realne prognozy dotyczące kształtowania się wyniku finansowego firmy w okresie objętym prognozą.

2. Brak spójności przygotowywanych prognoz. Wielkości ekonomiczne zawarte w bilansie, rachunku wyników i rachunku przepływów pieniężnych są ze sobą powiązane. I tak np. wypracowywane zyski wpływają na poziom kapitałów własnych (o ile oczywiście firma ich nie „przejada”), koszty amortyzacji są ściśle powiązane ze zmianami stanu środków trwałych, a poziom środków pieniężnych w bilansie musi być taki sam jak cash flow zamykający sprawozdanie z przepływów pieniężnych.

3. Przygotowanie prognoz w całkowitym oderwaniu od otoczenia, w którym działa firma (tj. nie uwzględniając sytuacji branży, w której działa firma, czy sytuacji ogólnogospodarczej).

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, konstruując prognozę planów finansowych.

Rachunek wyników

Przychody ze sprzedaży

Prognozując przychody ze sprzedaży, należy uwzględnić:

• prognozy dotyczące branży, w której działa przedsiębiorstwo - założenie 20% dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży firmy, w sytuacji gdy średnia przewidywana dynamika dla branży, w której ono działa, wynosi np. 1%, mogłoby spotkać się z uzasadnioną krytyką banku, że przyjęte założenie jest nierealne. Nie zawsze przewidywana dynamika wzrostu przychodów dla danego przedsiębiorstwa musi pokrywać się ze średnią dynamiką branży, ale w przypadku znaczących różnic należałoby pokrótce uzasadnić przyjęte przewidywania (np. wyraźną przewagą konkurencyjną, którą posiada firma w stosunku do innych podmiotów działających w branży);

• techniczne zdolności produkcyjne maszyn (dotyczy firm produkcyjnych) - z oczywistych względów niedopuszczalne jest założenie przychodów ze sprzedaży na poziomie wyższym, niż umożliwiają to techniczne zdolności produkcyjne maszyn;

Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>

 

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA