Jak przygotować wiarygodny biznesplan?
REKLAMA
problem
REKLAMA
Zamierzamy złożyć do banku wniosek o przyznanie kredytu. Przy ocenie zdolności kredytowej przedsiębiorstwa bank wymaga od nas przedstawienia biznesplanu. Proszę o praktyczne rady, jak sporządzić wiarygodny biznesplan. Jakich błędów należy się wystrzegać przy jego przygotowywaniu? Jak przygotować prognozy, aby zostały one uznane przez bank za wiarygodne? Jak przewidzieć kształtowanie się podstawowych wielkości ekonomicznych ujętych w sprawozdaniach finansowych w perspektywie kilku lat?
rozwiązanie
Oto pięć rad, jak sporządzić wiarygodny biznesplan:
1. Przyjąć wiarygodne założenia dotyczące planowanego kształtowania się podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, kursy walut, stopa podatku dochodowego itp.
2. Szczegółowo opisywać przyjęte założenia (szczególnie jeżeli planowane wielkości znacząco odbiegają od wielkości osiągniętych za okres miniony).
3. Ostrożnie prognozować poszczególne wielkości ekonomiczne (dotyczy to zwłaszcza planowanej dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży, planowanego zwiększenia rentowności prowadzonej działalności, radykalnych zmian wskaźników obrotowości).
4. Prognozując poszczególne wielkości ekonomiczne, brać pod uwagę prognozy dla branży, w której działa firma.
5. Dla zwiększenia wiarygodności przedstawianego planu można przygotować go np. w trzech wersjach (optymistycznej, średnio optymistycznej i mało optymistycznej) różniących się np. dynamiką wzrostu przychodów ze sprzedaży lub poziomem rentowności. Można również przygotować kilka wariantów analizy wrażliwości (wskazane jest to zwłaszcza w sytuacji, gdy wyniki firmy są wrażliwe na jeden konkretny parametr krytyczny, np. na zmianę kursu euro).
Oto z kolei trzy błędy, których szczególnie należy się wystrzegać, przygotowując plany finansowe:
1. Zawyżanie planowanej dynamiki wzrotu przychodów ze sprzedaży i mało realne prognozy dotyczące kształtowania się wyniku finansowego firmy w okresie objętym prognozą.
REKLAMA
2. Brak spójności przygotowywanych prognoz. Wielkości ekonomiczne zawarte w bilansie, rachunku wyników i rachunku przepływów pieniężnych są ze sobą powiązane. I tak np. wypracowywane zyski wpływają na poziom kapitałów własnych (o ile oczywiście firma ich nie „przejada”), koszty amortyzacji są ściśle powiązane ze zmianami stanu środków trwałych, a poziom środków pieniężnych w bilansie musi być taki sam jak cash flow zamykający sprawozdanie z przepływów pieniężnych.
3. Przygotowanie prognoz w całkowitym oderwaniu od otoczenia, w którym działa firma (tj. nie uwzględniając sytuacji branży, w której działa firma, czy sytuacji ogólnogospodarczej).
Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, konstruując prognozę planów finansowych.
Rachunek wyników
Przychody ze sprzedaży
Prognozując przychody ze sprzedaży, należy uwzględnić:
REKLAMA
• prognozy dotyczące branży, w której działa przedsiębiorstwo - założenie 20% dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży firmy, w sytuacji gdy średnia przewidywana dynamika dla branży, w której ono działa, wynosi np. 1%, mogłoby spotkać się z uzasadnioną krytyką banku, że przyjęte założenie jest nierealne. Nie zawsze przewidywana dynamika wzrostu przychodów dla danego przedsiębiorstwa musi pokrywać się ze średnią dynamiką branży, ale w przypadku znaczących różnic należałoby pokrótce uzasadnić przyjęte przewidywania (np. wyraźną przewagą konkurencyjną, którą posiada firma w stosunku do innych podmiotów działających w branży);
• techniczne zdolności produkcyjne maszyn (dotyczy firm produkcyjnych) - z oczywistych względów niedopuszczalne jest założenie przychodów ze sprzedaży na poziomie wyższym, niż umożliwiają to techniczne zdolności produkcyjne maszyn;
Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA