REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wiarygodny biznesplan?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Czarnecka-Gawlik

REKLAMA

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

problem

REKLAMA

Zamierzamy złożyć do banku wniosek o przyznanie kredytu. Przy ocenie zdolności kredytowej przedsiębiorstwa bank wymaga od nas przedstawienia biznesplanu. Proszę o praktyczne rady, jak sporządzić wiarygodny biznesplan. Jakich błędów należy się wystrzegać przy jego przygotowywaniu? Jak przygotować prognozy, aby zostały one uznane przez bank za wiarygodne? Jak przewidzieć kształtowanie się podstawowych wielkości ekonomicznych ujętych w sprawozdaniach finansowych w perspektywie kilku lat?

rozwiązanie

Oto pięć rad, jak sporządzić wiarygodny biznesplan:

1. Przyjąć wiarygodne założenia dotyczące planowanego kształtowania się podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, kursy walut, stopa podatku dochodowego itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szczegółowo opisywać przyjęte założenia (szczególnie jeżeli planowane wielkości znacząco odbiegają od wielkości osiągniętych za okres miniony).

3. Ostrożnie prognozować poszczególne wielkości ekonomiczne (dotyczy to zwłaszcza planowanej dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży, planowanego zwiększenia rentowności prowadzonej działalności, radykalnych zmian wskaźników obrotowości).

4. Prognozując poszczególne wielkości ekonomiczne, brać pod uwagę prognozy dla branży, w której działa firma.

5. Dla zwiększenia wiarygodności przedstawianego planu można przygotować go np. w trzech wersjach (optymistycznej, średnio optymistycznej i mało optymistycznej) różniących się np. dynamiką wzrostu przychodów ze sprzedaży lub poziomem rentowności. Można również przygotować kilka wariantów analizy wrażliwości (wskazane jest to zwłaszcza w sytuacji, gdy wyniki firmy są wrażliwe na jeden konkretny parametr krytyczny, np. na zmianę kursu euro).

Oto z kolei trzy błędy, których szczególnie należy się wystrzegać, przygotowując plany finansowe:

1. Zawyżanie planowanej dynamiki wzrotu przychodów ze sprzedaży i mało realne prognozy dotyczące kształtowania się wyniku finansowego firmy w okresie objętym prognozą.

REKLAMA

2. Brak spójności przygotowywanych prognoz. Wielkości ekonomiczne zawarte w bilansie, rachunku wyników i rachunku przepływów pieniężnych są ze sobą powiązane. I tak np. wypracowywane zyski wpływają na poziom kapitałów własnych (o ile oczywiście firma ich nie „przejada”), koszty amortyzacji są ściśle powiązane ze zmianami stanu środków trwałych, a poziom środków pieniężnych w bilansie musi być taki sam jak cash flow zamykający sprawozdanie z przepływów pieniężnych.

3. Przygotowanie prognoz w całkowitym oderwaniu od otoczenia, w którym działa firma (tj. nie uwzględniając sytuacji branży, w której działa firma, czy sytuacji ogólnogospodarczej).

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, konstruując prognozę planów finansowych.

Rachunek wyników

Przychody ze sprzedaży

Prognozując przychody ze sprzedaży, należy uwzględnić:

REKLAMA

• prognozy dotyczące branży, w której działa przedsiębiorstwo - założenie 20% dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży firmy, w sytuacji gdy średnia przewidywana dynamika dla branży, w której ono działa, wynosi np. 1%, mogłoby spotkać się z uzasadnioną krytyką banku, że przyjęte założenie jest nierealne. Nie zawsze przewidywana dynamika wzrostu przychodów dla danego przedsiębiorstwa musi pokrywać się ze średnią dynamiką branży, ale w przypadku znaczących różnic należałoby pokrótce uzasadnić przyjęte przewidywania (np. wyraźną przewagą konkurencyjną, którą posiada firma w stosunku do innych podmiotów działających w branży);

• techniczne zdolności produkcyjne maszyn (dotyczy firm produkcyjnych) - z oczywistych względów niedopuszczalne jest założenie przychodów ze sprzedaży na poziomie wyższym, niż umożliwiają to techniczne zdolności produkcyjne maszyn;

Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA