REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wiarygodny biznesplan?

Katarzyna Czarnecka-Gawlik

REKLAMA

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

problem

REKLAMA

Zamierzamy złożyć do banku wniosek o przyznanie kredytu. Przy ocenie zdolności kredytowej przedsiębiorstwa bank wymaga od nas przedstawienia biznesplanu. Proszę o praktyczne rady, jak sporządzić wiarygodny biznesplan. Jakich błędów należy się wystrzegać przy jego przygotowywaniu? Jak przygotować prognozy, aby zostały one uznane przez bank za wiarygodne? Jak przewidzieć kształtowanie się podstawowych wielkości ekonomicznych ujętych w sprawozdaniach finansowych w perspektywie kilku lat?

rozwiązanie

Oto pięć rad, jak sporządzić wiarygodny biznesplan:

1. Przyjąć wiarygodne założenia dotyczące planowanego kształtowania się podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, kursy walut, stopa podatku dochodowego itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szczegółowo opisywać przyjęte założenia (szczególnie jeżeli planowane wielkości znacząco odbiegają od wielkości osiągniętych za okres miniony).

3. Ostrożnie prognozować poszczególne wielkości ekonomiczne (dotyczy to zwłaszcza planowanej dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży, planowanego zwiększenia rentowności prowadzonej działalności, radykalnych zmian wskaźników obrotowości).

4. Prognozując poszczególne wielkości ekonomiczne, brać pod uwagę prognozy dla branży, w której działa firma.

5. Dla zwiększenia wiarygodności przedstawianego planu można przygotować go np. w trzech wersjach (optymistycznej, średnio optymistycznej i mało optymistycznej) różniących się np. dynamiką wzrostu przychodów ze sprzedaży lub poziomem rentowności. Można również przygotować kilka wariantów analizy wrażliwości (wskazane jest to zwłaszcza w sytuacji, gdy wyniki firmy są wrażliwe na jeden konkretny parametr krytyczny, np. na zmianę kursu euro).

Oto z kolei trzy błędy, których szczególnie należy się wystrzegać, przygotowując plany finansowe:

1. Zawyżanie planowanej dynamiki wzrotu przychodów ze sprzedaży i mało realne prognozy dotyczące kształtowania się wyniku finansowego firmy w okresie objętym prognozą.

REKLAMA

2. Brak spójności przygotowywanych prognoz. Wielkości ekonomiczne zawarte w bilansie, rachunku wyników i rachunku przepływów pieniężnych są ze sobą powiązane. I tak np. wypracowywane zyski wpływają na poziom kapitałów własnych (o ile oczywiście firma ich nie „przejada”), koszty amortyzacji są ściśle powiązane ze zmianami stanu środków trwałych, a poziom środków pieniężnych w bilansie musi być taki sam jak cash flow zamykający sprawozdanie z przepływów pieniężnych.

3. Przygotowanie prognoz w całkowitym oderwaniu od otoczenia, w którym działa firma (tj. nie uwzględniając sytuacji branży, w której działa firma, czy sytuacji ogólnogospodarczej).

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, konstruując prognozę planów finansowych.

Rachunek wyników

Przychody ze sprzedaży

Prognozując przychody ze sprzedaży, należy uwzględnić:

REKLAMA

• prognozy dotyczące branży, w której działa przedsiębiorstwo - założenie 20% dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży firmy, w sytuacji gdy średnia przewidywana dynamika dla branży, w której ono działa, wynosi np. 1%, mogłoby spotkać się z uzasadnioną krytyką banku, że przyjęte założenie jest nierealne. Nie zawsze przewidywana dynamika wzrostu przychodów dla danego przedsiębiorstwa musi pokrywać się ze średnią dynamiką branży, ale w przypadku znaczących różnic należałoby pokrótce uzasadnić przyjęte przewidywania (np. wyraźną przewagą konkurencyjną, którą posiada firma w stosunku do innych podmiotów działających w branży);

• techniczne zdolności produkcyjne maszyn (dotyczy firm produkcyjnych) - z oczywistych względów niedopuszczalne jest założenie przychodów ze sprzedaży na poziomie wyższym, niż umożliwiają to techniczne zdolności produkcyjne maszyn;

Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA