REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wiarygodny biznesplan?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Czarnecka-Gawlik

REKLAMA

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

problem

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy złożyć do banku wniosek o przyznanie kredytu. Przy ocenie zdolności kredytowej przedsiębiorstwa bank wymaga od nas przedstawienia biznesplanu. Proszę o praktyczne rady, jak sporządzić wiarygodny biznesplan. Jakich błędów należy się wystrzegać przy jego przygotowywaniu? Jak przygotować prognozy, aby zostały one uznane przez bank za wiarygodne? Jak przewidzieć kształtowanie się podstawowych wielkości ekonomicznych ujętych w sprawozdaniach finansowych w perspektywie kilku lat?

rozwiązanie

Oto pięć rad, jak sporządzić wiarygodny biznesplan:

REKLAMA

1. Przyjąć wiarygodne założenia dotyczące planowanego kształtowania się podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, kursy walut, stopa podatku dochodowego itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szczegółowo opisywać przyjęte założenia (szczególnie jeżeli planowane wielkości znacząco odbiegają od wielkości osiągniętych za okres miniony).

3. Ostrożnie prognozować poszczególne wielkości ekonomiczne (dotyczy to zwłaszcza planowanej dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży, planowanego zwiększenia rentowności prowadzonej działalności, radykalnych zmian wskaźników obrotowości).

4. Prognozując poszczególne wielkości ekonomiczne, brać pod uwagę prognozy dla branży, w której działa firma.

5. Dla zwiększenia wiarygodności przedstawianego planu można przygotować go np. w trzech wersjach (optymistycznej, średnio optymistycznej i mało optymistycznej) różniących się np. dynamiką wzrostu przychodów ze sprzedaży lub poziomem rentowności. Można również przygotować kilka wariantów analizy wrażliwości (wskazane jest to zwłaszcza w sytuacji, gdy wyniki firmy są wrażliwe na jeden konkretny parametr krytyczny, np. na zmianę kursu euro).

Oto z kolei trzy błędy, których szczególnie należy się wystrzegać, przygotowując plany finansowe:

1. Zawyżanie planowanej dynamiki wzrotu przychodów ze sprzedaży i mało realne prognozy dotyczące kształtowania się wyniku finansowego firmy w okresie objętym prognozą.

2. Brak spójności przygotowywanych prognoz. Wielkości ekonomiczne zawarte w bilansie, rachunku wyników i rachunku przepływów pieniężnych są ze sobą powiązane. I tak np. wypracowywane zyski wpływają na poziom kapitałów własnych (o ile oczywiście firma ich nie „przejada”), koszty amortyzacji są ściśle powiązane ze zmianami stanu środków trwałych, a poziom środków pieniężnych w bilansie musi być taki sam jak cash flow zamykający sprawozdanie z przepływów pieniężnych.

3. Przygotowanie prognoz w całkowitym oderwaniu od otoczenia, w którym działa firma (tj. nie uwzględniając sytuacji branży, w której działa firma, czy sytuacji ogólnogospodarczej).

Konstrukcję biznesplanu najlepiej rozpocząć od prognozy podstawowych wielkości makroekonomicznych, takich jak: inflacja, poziom stóp procentowych, stopa podatku dochodowego, kursy walut mających wpływ na wyniki firmy oraz przygotowania strategii rozwoju firmy na okres objęty kredytowaniem.

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, konstruując prognozę planów finansowych.

Rachunek wyników

Przychody ze sprzedaży

Prognozując przychody ze sprzedaży, należy uwzględnić:

• prognozy dotyczące branży, w której działa przedsiębiorstwo - założenie 20% dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży firmy, w sytuacji gdy średnia przewidywana dynamika dla branży, w której ono działa, wynosi np. 1%, mogłoby spotkać się z uzasadnioną krytyką banku, że przyjęte założenie jest nierealne. Nie zawsze przewidywana dynamika wzrostu przychodów dla danego przedsiębiorstwa musi pokrywać się ze średnią dynamiką branży, ale w przypadku znaczących różnic należałoby pokrótce uzasadnić przyjęte przewidywania (np. wyraźną przewagą konkurencyjną, którą posiada firma w stosunku do innych podmiotów działających w branży);

• techniczne zdolności produkcyjne maszyn (dotyczy firm produkcyjnych) - z oczywistych względów niedopuszczalne jest założenie przychodów ze sprzedaży na poziomie wyższym, niż umożliwiają to techniczne zdolności produkcyjne maszyn;

Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA