REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko miesięczne lokaty firmowe wygrywają z indywidualnymi

Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Zmiany dotyczące lokat z dzienną kapitalizacją odsetek nie będą miały wpływu na firmowe lokaty. Oprocentowanie depozytów dla przedsiębiorców było, jest i zapewne pozostanie sporo niższe niż stawki, które banki oferują klientom detalicznym.

Nowe przepisy dotyczące lokat z dzienną kapitalizacją odsetek, które zgodnie z wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego od 31 marca nie pozwalają już na uniknięcie 19-proc. podatku Belki, nie będą miały większego znaczenia dla lokat zakładanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Banki traktują bowiem zysk z tego typu lokat jako przychód z działalności gospodarczej, w związku z czym i tak nie potrącały od niego podatku Belki. Oznacza to, że przedsiębiorca musi opodatkować zysk z takiej lokaty we własnym zakresie, uwzględniając go w dokumentacji księgowej swojej firmy. Płaci zatem podatek według stawek, które zależą od sposobu jego rozliczeń z fiskusem. W przypadku przedsiębiorców ponoszących duże koszty uzyskania przychodu efektywna stawka podatku dochodowego może zatem być sporo niższa od podatku Belki. Trzeba jednak pamiętać, że oprocentowanie lokat dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jest zdecydowanie mniej atrakcyjne niż w przypadku oferty dla osób indywidualnych.

REKLAMA


Depozyty miesięczne dla firm mają najlepsze stawki

Wyjątkiem potwierdzającym regułę są tylko depozyty miesięczne. Z najnowszych danych Tax Care wynika, że co prawda średnie oprocentowanie tych krótkoterminowych lokat dla najmniejszych firm wynosi 3,21% w skali roku, natomiast dla klientów indywidualnych 3,33% (według danych Open Finance), ale w tej grupie zdecydowanie wyróżnia się oferta Idea Banku, który proponuje przedsiębiorcom 8% brutto w skali roku, a więc aż o 2,3 pkt proc. więcej, niż w przypadku najlepszej oferty miesięcznych depozytów dla klientów detalicznych (5,7% brutto). Niestety, Idea Bank pozwala swoim klientom na założenie tylko jednej takiej lokaty w maksymalnej kwocie 10 tys. zł, a zatem przedsiębiorca, który ma dużo większe nadwyżki finansowe, musi szukać także innych propozycji instytucji finansowych.

 Zamów książkę: Ryzyko bez tajemnic >>

Kolejne miejsca w pierwszej trójce miesięcznych lokat firmowych przypadły BGŻ Optima ze stawką 5,1% oraz Volkswagen Bankowi (4,25%). Pozostałe banki oferują mikrofirmom decydującym się na miesięczne depozyty stawki niższe niż 4%, co w efekcie daje wspomnianą wyżej niską średnią arytmetyczną. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę, że różnica w oprocentowaniu najlepiej i najgorzej oprocentowanej miesięcznej lokaty dla mikrofirm sięga prawie 7% pkt procentowych!

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Większe dysproporcje w przypadku lokat długoterminowych

REKLAMA

O ile w przypadku lokat miesięcznych dysproporcja pomiędzy uśrednionymi stawkami oprocentowania dla firm i osób prywatnych jest relatywnie niewielka (0,12 pkt proc.), o tyle w przypadku depozytów na dłuższe terminy różnice są dużo większe. Przykładowo, w przypadku firmowych lokat półrocznych średnie oprocentowanie w skali roku wynosi 3,68% brutto, natomiast dla lokat oferowanych klientom detalicznym, według danych Open Finance, 4,96%, zatem różnica wynosi już 1,28  pkt procentowego. Podobnie duża dysproporcja pojawia się w przypadku lokat rocznych, gdzie średnie oprocentowanie dla firm to 3,93%, natomiast dla klientów indywidualnych - 5,12% (różnica 1,19 pkt proc.).

Dlaczego banki oferują przedsiębiorcom lepsze oprocentowanie lokat krótkoterminowych? Ponieważ mają świadomość, że przedsiębiorcy - m.in. ze względu na zachowanie płynności finansowej - chętniej sięgają właśnie po depozyty zakładane na krótki okres czasu. Nie oznacza to jednak, że w przypadku stawek oprocentowania miesięcznych lokat firmowych dzieje się więcej niż w przypadku depozytów zakładanych na dłuższy okres czasu - także w tej kategorii zmiany stawek, w porównaniu z poprzednimi miesiącami, można uznać jedynie za kosmetyczne.


Tylko kilka banków stawia na depozyty dla firm

Ranking lokat Tax Care po raz kolejny pokazuje, że bankom, z niewielkimi wyjątkami, niespecjalnie zależy na dobrych warunkach dla klientów prowadzących działalność gospodarczą. Generalnie w pierwszych trójkach wszystkich kategorii lokat przewijają się nazwy tych samych instytucji finansowych. Idea Bank przoduje nie tylko w przypadku lokat miesięcznych - jest także liderem lokat zakładanych na dwa miesiące (oprocentowanie 5% brutto w skali roku) oraz na kwartał (5,9%). W przypadku depozytów półrocznych dzieli pierwsze miejsce wraz z BGŻ Optima i FM Bankiem (6%). W przypadku lokat długoterminowych, zakładanych na rok i dwa lata, pozycję lidera przejmuje FM Bank (oprocentowanie odpowiednio 6,2% i 6,3%).


Agata Szymborska-Sutton

Współpraca: Magdalena Piórkowska

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA