Partner w biznesie według polskich przedsiębiorców: rzetelny i wiarygodny
REKLAMA
Dla przedsiębiorców uczestniczących w programie Rzetelna Firma najważniejszym kryterium, które decyduje o nawiązaniu współpracy z konkretną firmą, jest jej płynność finansowa. Tak wskazało
REKLAMA
27 proc. uczestników badania „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery”. Istotne są również osobiste doświadczenia przedsiębiorcy. Aż 26 proc. badanych uznało, że na wybór kontrahenta duży wpływ ma satysfakcja z wcześniejszych kontaktów.
Czym kierują się polscy przedsiębiorcy przy wyborze partnera biznesowego
Źródło: Badanie „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” dla Rzetelnej Firmy
REKLAMA
Według polskich przedsiębiorców równie ważna jest opinia rynkowa o firmie. Niemal jedna czwarta badanych przyznała, że dobiera partnerów w biznesie na podstawie rekomendacji innych przedsiębiorców lub swoich znajomych. Przejrzystość oferty oraz doświadczenie firmy stanowi wymierne kryterium tylko dla niewielu badanych przedsiębiorców.
„Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez program Rzetelna Firma przedsiębiorcy dokonując wyboru partnera biznesowego biorą pod uwagę nie tylko kwestie czysto finansowe, ale również pozapłatnicze elementy rzetelności. Połowa z nich uwzględnia doświadczenie, czy to swoje, czy innych podmiotów gospodarczych, oraz ich rekomendacje.” - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.
Jednocześnie uczestnicy programu Rzetelna Firma wskazali na źródła, z jakich czerpią wiedzę na temat potencjalnych partnerów biznesowych. Aż 42 proc. badanych zasięga opinii innych przedsiębiorców, lub też znajomych, którzy mieli do czynienia z daną firmą.
Jak przedsiębiorcy weryfikują rzetelność potencjalnego partnera biznesowego
Źródło: Źródło: Badanie „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” dla Rzetelnej Firmy
REKLAMA
Prawie jedna trzecia ankietowanych przedsiębiorców, celem weryfikacji rzetelności ewentualnego kontrahenta, korzysta z usług powołanych do tego instytucji, takich jak biura informacji gospodarczej czy wywiadownie. 12 procent podejmuje decyzje na podstawie referencji i zaświadczeń zdobytych przez przedsiębiorstwo. Z kolei co dziesiąty ankietowany przedsiębiorca nie weryfikuje rzetelności potencjalnego partnera biznesowego.
„Wybór partnera biznesowego nie może być dziełem przypadku. Z badania wynika, że osoby prowadzące działalność gospodarczą w pierwszej kolejności zasięgają opinii innych podmiotów gospodarczych a następnie pozyskują informacje z wyspecjalizowanych instytucji, takich jak biura informacji gospodarczej czy wywiadownie. Wykorzystanie do weryfikacji swoich kontrahentów szeregu narzędzi dostępnych na rynku wydatnie zwiększa bezpieczeństwo prowadzonej działalności gospodarczej.” - przekonuje Waldemar Sokołowski. „Niepokojącym zjawiskiem, które wykazało badanie, jest wysoka liczba podmiotów, która nie przeprowadza weryfikacji swoich partnerów biznesowych. To oznacza, że nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z konsekwencji natrafienia na nierzetelnego kontrahenta.” - podkreśla Waldemar Sokołowski.
Z badania „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” wynika, że:
- przy wyborze partnera biznesowego przedsiębiorcy kierują się głównie jego rzetelnością finansową i reputacją rynkową;
- rzetelność potencjalnego kontrahenta weryfikowana jest przez przedsiębiorców przede wszystkim na podstawie opinii innych podmiotów gospodarczych i znajomych oraz w świetle danych dostarczonych przez powołane do tego instytucje;
- co dziesiąty przedsiębiorca nie weryfikuje rzetelności potencjalnego partnera biznesowego.
Badanie „Rzetelność polskich przedsiębiorstw 2011 - trendy i bariery” zostało przeprowadzone w listopadzie 2011 na reprezentatywnej grupie 1009 przedsiębiorstw, które uczestniczą w programie Rzetelna Firma.
O Rzetelnej Firmie
Rzetelna Firma to program, który promuje uczciwość płatniczą oraz stosowanie wysokich standardów etycznych i dobrych praktyk w działalności gospodarczej. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie pewnym partnerem w biznesie. Przedsiębiorca posługujący się tytułem Rzetelnej Firmy buduje pozytywny wizerunek swojej firmy i w prowadzeniu biznesu kieruje się zasadami Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm. Program Rzetelnej Firmy jest prowadzony pod patronatem Krajowego Rejestru Długów.
REKLAMA
REKLAMA