Ekologiczna firma - co to właściwie znaczy?
REKLAMA
REKLAMA
Firma, która naprawdę chce być ekologiczna, powinna podejmować działania we wszystkich obszarach swojego funkcjonowania: w produkcji, transporcie, sprzedaży czy w biurze. Wbrew pozorom to właśnie w biurze można wprowadzić wiele rozwiązań, które przy niskich nakładach finansowych będą miały wieloaspektowy, korzystny wpływ na środowisko poprzez:
• oszczędzanie energii i surowców,
• budowanie świadomości ekologicznej wśród pracowników,
• pośrednio, budowanie świadomości ekologicznej wśród rodzin pracowników firmy.
Podejmując nawet najbardziej podstawowe decyzje o wyborze sprzętu biurowego, produktów i materiałów bądź dostawców niezbędnych materiałów, można uwzględnić aspekty proekologiczne. Ekologiczne postępowanie i polityka firmy powinny mieć swoje odzwierciedlenie w prostych, codziennych czynnościach. Wprowadzenie pewnych standardów postępowania w biurze i wymaganie ich od pracowników, ale też współpracowników i dostawców zewnętrznych, to podstawa dla dalszych ekodziałań.
Ekobiuro to inwestycja, która niekoniecznie musi generować koszty. Wiele podejmowanych działań zwraca się w dłuższym czasie w postaci oszczędności na surowcach, energii itp. Warto więc policzyć i pokazać, że ta inwestycja może przynieść korzyści, a nawet zyski w oszczędnościach. Koszt, jakość i atrakcyjność ekorozwiązań zależne są od kreatywności osoby bądź osób, które je wymyślają.
Jednym z istotnych zadań, kluczowym dla sukcesu działania ekobiura, jest przekonanie pracowników, że ekologicznym można być na co dzień, wykonując swoje obowiązki.
• Każdy codziennie może segregować śmieci.
• Każdy codziennie może drukować dwustronnie, bądź na potrzeby wewnętrzne na papierze już jednostronnie zadrukowanym.
• Każdy codziennie może używać ekologicznego papieru.
REKLAMA
Coraz więcej firm decyduje się publikować swoje raporty, broszury i wizytówki na ekologicznym papierze. Znak Forest Stewardship Council (FSC), instytucji promującej na świecie zrównoważoną gospodarkę leśną, zamieszczony na druku firmowym podkreśla spójność działań firmy z jej proekologicznymi deklaracjami. Wiele papierów produkowanych jest w 100 proc. z masy recyklingowej, bielonych bez użycia chloru (ECF). Warto wiedzieć, że wykorzystanie makulatury zamiast miazgi drzewnej do produkcji masy papierowej i papieru surowego pozwala zmniejszyć zużycie energii o 80 proc. Energia do produkcji jednego z papierów jest otrzymywana z biomasy (wióry drzewne), spalanej w kotle i przetwarzanej na parę i energię elektryczną. Nadwyżka ciepła zostaje następnie spożytkowana do ogrzania 5 tysięcy domostw w pobliżu fabryki produkującej papier.
Mamy jedną planetę, w dodatku pożyczoną od wnuków, dlatego starajmy się oszczędzać zasoby i zmniejszać swój ślad ekologiczny. Nagradzajmy firmy, które w swoich przekazach i działaniach ekologicznych są spójne, bądźmy czuli na greenwashing - ci, którzy chcą jedynie „zazielenić” swój wizerunek, nie są warci naszej uwagi i naszych pieniędzy. Jako świadomi konsumenci i konsumentki mamy prawo wymagać od firm większych inwestycji i większej wrażliwości na kwestie środowiska.
Mirella Panek-Owsiańska
Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu
REKLAMA
REKLAMA