REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oferta usług Parków Przemysłowych i Technologicznych

Eliza Smyrgała
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mając na uwadze szeroki zakres celów strategicznych, do których dążą Parki Technologiczne i Przemysłowe, usługi przez nie oferowane również różnią się między sobą. Oczywiście można wskazać te najpopularniejsze i najczęściej wybierane, jednak nie zawsze są one najbardziej pożądanymi z punktu widzenia lokatorów parków i inwestorów.

Podstawą działania parków jest udostępnienie przestrzeni - bez tego pozostałe funkcje nie mogłyby być spełnione. Parki Przemysłowe i Technologiczne zapewniają przede wszystkim dostęp do nieruchomości z pełną infrastrukturą: transportową, komunikacyjną i mediami. Może on przybierać formę najmu, dzierżawy lub sprzedaży nieruchomości. Co więcej, bywa także, że parki udostępniają jedynie działki - a przedsiębiorstwa, które chciałyby mieć siedzibę na tym terenie, muszą ją najpierw wybudować. Oferta korzystania z powierzchni może dotyczyć zarówno biur i niewielkich linii produkcyjnych, jak i najmu sal konferencyjnych i seminaryjnych oraz przestrzeni wystawienniczej, pozwalającej na prezentowanie ich dokonań.

REKLAMA

Główną zaletą parków jest jednak ich wyposażenie w laboratoria, warsztaty, czy prototypownie, dzięki którym innowacyjne przedsiębiorstwa mogą prowadzić działalność naukowo-badawczą, projektową, doświadczalną i wdrożeniową.

REKLAMA

Ponadto parki oferują pełną paletę usług administracyjnych i okołobiznesowych - od usług biurowych, recepcji, ochrony, sprzątania i remontów, przez usługi pocztowe i komunikacyjne, aż po zarządzanie budynkami. W zakres ten wchodzi także rozbudowana baza hotelowa, ośrodki rekreacyjne, parkingi, przedszkola, czytelnie, restauracje i catering pozwalające na wygodne życie i pracę w parku. Część z tych usług bywa ujętych w czynszu płaconym za najem nieruchomości, niektóre jednak są dodatkowo płatne. Ważną kwestią jest również umieszczenie parków niedaleko centrum, jednak w przyjaznym otoczeniu ze względu na poprawiającą się świadomość ekologiczną w Polsce. Powstające nowoczesne centra biznesowe, promujące czysty przemysł muszą znajdować się w zielonej okolicy, bez uciążliwych zanieczyszczeń i korków.

Główną przyczyną tworzenia parków technologicznych jest umożliwienie działań naukowo-badawczych firmom w nich ulokowanym. Oprócz wspomnianych już możliwości wynajmu laboratoriów i warsztatów, przedsiębiorstwa korzystają na relacjach „drzwi w drzwi” z innymi firmami oraz z instytucjami badawczymi. Następujący w ten sposób przepływ wiedzy i innowacyjnych pomysłów może przyczynić się do wspólnych korzyści i rozwoju nowych idei. Jedną z najważniejszych kwestii jest również transfer innowacji z działalności badawczej do produkcji. Ponadto wsparcie może dotyczyć także dostępu do bazy kontaktów i baz danych oraz opieki naukowej. Ta ostatnia przejawia się zwykle w postaci szkoleń związanych z działalnością badawczo-rozwojową (badania naukowe, prace rozwojowe, działalność innowacyjna) oraz powiązanych bezpośrednio z umiejętnościami twardymi, jak farmacja przemysłowa, ochrona środowiska czy biologia molekularna. Co więcej, nie należy pomijać zagadnienia prowadzonych działań promocyjnych, także poprzez kontakty z międzynarodowymi organizacjami skupiającymi ośrodki wspierania innowacyjności.

REKLAMA

Ciekawą propozycją jest możliwość wstąpienia do e-parków. Nie pociąga to za sobą konieczności przeniesienia biur i działań produkcyjnych na teren parku, jednocześnie przynosząc korzyści w postaci udziału w szkoleniach i dostępu do usług doradczych. Firma korzystająca z tej usługi nie jest również pozbawiona szansy nawiązania kontaktów biznesowych z potencjalnymi partnerami i klientami oraz korzystania z marki parku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważną kwestią jest też finansowanie przedsięwzięć umieszczonych w parkach. Może ono przebiegać w postaci pomocy w pozyskaniu inwestora branżowego lub poprzez umożliwienie kontaktu z aniołami biznesu lub funduszem venture capital. Działalność funduszy wysokiego ryzyka można generalnie podzielić na cztery formy, uzależnione od momentu inwestycji w historii finansowanego przedsięwzięcia:
- seed capital (kapitał zalążkowy) dotujący firmy na etapie budowy prototypu oraz prowadzenia
wstępnych badań rynkowych,
- fundusze wspomagające start-upy, czyli przedsiębiorstwa wchodzące już na rynek lub wprowadzające nowy produkt,
- środki inwestowane na etapie wczesnego rozwoju, w celu podwyższenia kapitału obrotowego lub rozpoczęcia produkcji przemysłowej,
-  finansowanie stabilnych firm, chcących przeznaczyć pozyskany kapitał na ekspansję firmy, zarówno poprzez rozbudowę mocy produkcyjnych, jak i wejście na nowe rynki czy zagęszczenie sieci dystrybucji.

Inwestycje funduszy VC zwykle mają horyzont od dwóch do nawet kilkunastu lat i pociągają za sobą - w razie ulokowania kapitału z sukcesem - stopy zwrotu rzędu kilkudziesięciu procent rocznie.

Z kolei aniołowie biznesu, oprócz kapitału, często oferują także swoje wsparcie w prowadzeniu działalności biznesowej. Może mieć ona postać wsparcia merytorycznego czy też pomocy w nawiązywaniu kontaktów lub w tworzeniu strategii marketingowych.

Lokatorzy parków korzystają także z pakietu usług wprowadzających ich w praktykę biznesową. Przyjmują one zwykle formę szkoleń, konferencji i usług doradczych, zarówno z zakresu powstawania i rozwoju przedsiębiorstw, jak i zagadnień związanych z transferem technologii i ochrony własności intelektualnej. Wspomniane szkolenia i usługi biznesowe mogą dotyczyć szeroko pojętego zakresu finansów - księgowości czy szkoleń przedstawiających różne formy finansowania. Poza tym warto skorzystać z usług prawnych czy doradczych, zawierających się zazwyczaj w zakresie:
- komercjalizacji technologii i wdrażania nowych usług i produktów,
- usług, konsultacji i doradztwa patentowego,
- dotacji ze środków UE,
- organizacji targów i konferencji,
- doradztwa ekonomicznego, marketingowego, informatycznego, technologicznego (audyt, identyfikacja pożądanych zmian technologicznych) oraz doradztwo z zakresu zarządzania (planowania strategicznego, zarządzania produktem innowacyjnym, projektem),
- kojarzenia partnerów,
- badania i analizy w zakresie zapotrzebowania na innowacje i transfer technologii.

Pomoc w zakresie ochrony własności intelektualnej, oprócz działań konsultacyjnych i doradczych, dotyczy także gromadzenia i udostępniania informacji z zakresu wynalazków, wzorów użytkowych i przemysłowych, znaków towarowych oraz praw autorskich.

Patrząc na praktykę dłużej działających parków w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, należy zauważyć, że działalność marketingowa jest jednym najważniejszych obszarów wspierania przedsiębiorstw. Ma to miejsce ze względu na szerszą grupę docelową, do jakiej może dotrzeć informacja generowana przez park. Podstawą działania w tym zakresie jest budowa marki samego parku i jej promocja, gdyż podobnie jak w przypadku finlandzkiego Technopolis Oulu Oy, pozytywny wizerunek organizacji może stanowić jedną z głównych kart przetargowych przy pozyskiwaniu lokatorów. Parki organizują ponadto wspólne dla wszystkich firm programy promowania na zewnątrz wyników pracy, osiągnięć i pomysłów. Poza przedstawieniem firm na stronach internetowych, ich działalność jest opisywana również w broszurach, folderach informacyjnych oraz bywa prezentowana na organizowanych przez parki wyjazdach na targi.

Szczególna oferta skierowana jest do innowacyjnych, nowopowstałych firm zakładanych przez studentów i absolwentów wyższych uczelni. Określana jest ona często pojęciem inkubatora i oprócz wsparcia, jakim otacza się wszystkie przedsiębiorstwa, oferowane są niższe koszty najmu lokali oraz szczególna opieka merytoryczna - naukowa i biznesowa, w tym pochodząca od mentora branżowego. Preferencyjne warunki działania tych firm mogą dotyczyć także dostępu do sprzętu laboratoryjnego i prototypowni. Nie bez znaczenia jest także możliwość nawiązania kontaktów, które mogą być przydatne w dalszej działalności firm.

Ponadto, niektóre parki, chcąc dodatkowo uatrakcyjnić swoją ofertę, proponują udział w szkoleniach biznesowego savoir vivre, w spotkaniach integracyjnych, a nawet - w regatach jachtów. Na zainteresowanie zasługuje w szczególności oferta Pomorskiego Parku Naukowo- Technologicznego, w której skład wchodzi Centrum Nauki. Jego celem jest nauka na wesoło - poprzez zabawę i warsztaty, co realizuje cele statutowe, jednocześnie promując swoją działalność.

Działalność polskich parków opiera się przede wszystkim na pełnieniu funkcji pomostu pomiędzy przedsiębiorstwami a potencjalnymi inwestorami. Będąc łącznikiem, żaden z polskich parków technologicznych nie oferuje jednak pomocy własnego funduszu venture capital. W parkach zagranicznych jest to jedna z najważniejszych form pomocy oferowanej firmom. Własny fundusz pozwoliłby bowiem na częściowe uniezależnienie się od zewnętrznych dawców kapitału i na dofinansowanie większej ilości przedsiębiorstw. Fundusze VC zakładane przez parki są zwykle finansowane z zysków wygenerowanych w latach poprzednich. Zaniechanie pełnienia tak ważnej funkcji przez parki jest jednocześnie poważnym zaniedbaniem ze strony budowania konkurencyjności organizacji, jak i pozbawieniem się potencjalnych pokaźnych zysków, które w przyszłości mogłyby był przeznaczone na działalność statutową (w parkach będących fundacjami) lub nawet na wypłatę dywidendy w spółkach akcyjnych i z o.o..

Parki Przemysłowe i Technologiczne oferują więc szeroki zakres świadczeń darmowych i odpłatnych z różnych dziedzin. Dzięki udostępnieniu biur z pełną infrastrukturą po preferencyjnych cenach, przedsiębiorstwa i instytucje naukowe oszczędzają bowiem czas i środki, które mogą przeznaczyć na rozwój działalności statutowej. Oferowany wynajem pomieszczeń badawczych i szkolenia merytoryczne także w znacznym stopniu przyczyniają się do wzrostu innowacyjności. Z kolei doradztwo i usługi biznesowe pozwalają na uniknięcie wielu błędów, związanych z nieświadomością obowiązujących przepisów, zwyczajów i zasad prowadzenia działalności gospodarczej.

  

Eliza Smyrgała

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA