REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marketing szeptany czy raczej szemrany?

Szczurek Katarzyna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kampanie marketingu szeptanego szturmem zdobyły polski rynek reklamowy. Są jednak coraz częściej postrzegane jako nieetyczne i ryzykowne. Na czym polega prawdziwy marketing szeptany i co zrobić aby nie zamienił się w marketing szemrany?

REKLAMA

„Reklama dźwignią handlu” głosi powiedzenie stare jak świat, ale i równie prawdziwe.  Dlatego też reklama jest wszędzie. Spoty reklamowe przerywające każdy program w telewizji, nachalny product placement w serialach, liczne banery na stronach internetowych czy wreszcie spam to codzienność każdego konsumenta. Przesyt coraz bardziej agresywnych kampanii reklamowych powoduje spadek zaufania do tej formy promocji. Klienci mają już dość jednostronnego monologu producentów, oczekują dialogu. Odpowiedzią na to jest marketing szeptany bazujący na naturalnej potrzebie każdego człowieka- potrzebie komunikacji.

REKLAMA


Ideą marketingu szeptanego jest zainicjowanie sytuacji, w której klienci sami przekazują sobie informacje o danym produkcie. Szczere opinie zasłyszane od rodziny, znajomych czy współpracowników są najlepszą rekomendacją i mają znacznie większą siłę oddziaływania niż tradycyjna reklama.  Prowokując konsumenta do rozmowy o danej marce czy produkcie dowiadujemy się także jak on sam ocenia dany produkt. To bardzo ważne informacje dla każdego producenta, który dowiaduje się u źródła co musi zmienić.

REKLAMA


Jednak coraz częściej  marketing szeptany kojarzy się z czymś nieetycznym i kwestionowana jest jego wiarygodność. Dlaczego? Niewątpliwie duża w tym wina osób (w tym także pracowników niektórych agencji reklamowych), które pod hasłem stosowania marketingu szeptanego używają narzędzi sprzecznych z jego zasadami. Wykorzystują m.in. amplifying internetowy, czyli zatrudniają osoby, których zadaniem jest  podszywanie się pod zwykłego „forumowicza” i zachwalanie na różnych forach internetowych danego produktu czy usługi.  Stosowany jest także mailing i spaming. Działania te nie mają nic wspólnego z marketingiem szeptanym. Są nie tylko nieetyczne, ale także bardzo niebezpieczne dla danego przedsiębiorstwa. W przypadku odkrycia osoby podszywającej się pod klienta firma narażona jest na utratę reputacji, a jej dalsze czyny będą z góry oceniane jako nieszczere.


Prawdziwy marketing szeptany opiera się na działaniach WOMM (word of mouth marketing), czyli na stymulowaniu rozmów konsumentów, a także przekazywaniu rzetelnych informacji, zarówno o zaletach, jak i wadach produktu. Istota WOMMu tkwi w szczerości i obiektywizmie, a działania te w żaden sposób nie łamią zasad etyki biznesu. Dlatego też ten rodzaj marketingu można stosować wyłącznie do produktów dobrych i sprawdzonych. Naprowadzenie ludzi na rozmowę nie oznacza także, że możemy ją kontrolować. Idea marketingu szeptanego zakłada bowiem, iż nie należy przeszkadzać konsumentom w wypowiadaniu opinii.


Stosując marketing szeptany można skorzystać z wielu działań. Jednym z nich jest wsparcie się tzw. ewangelistami marki, czyli osobami, które są w pełni przekonane do danego produktu i same z siebie go zachwalają, nie potrzebując do tego żadnej zachęty. Taka szczera opinia jest w oczach konsumentów najlepszą rekomendacją, produkt poleca nam bowiem ktoś, kto jest naprawdę z niego zadowolony, a nie ktoś komu się za to płaci. Podobne zadanie spełniają liderzy opinii. Są to osoby, które z własnej woli poszukują wszelkich informacji na temat danej grupy produktów. Porównują je później oceniając zarówno sam produkt, jak i proces sprzedaży czy reklamacji. Osoby takie zwykle dość chętnie dzielą się swoimi uwagami, są więc niezwykle cenne dla danej marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Duży potencjał ma także community marketing. Jest to zrzeszanie społeczności internetowych, które są zainteresowane tym samym produktem, marką czy tematem na jednym forum. Użytkownicy mogą się tam swobodnie wymieniać spostrzeżeniami i mają dostęp do informacji z pierwszej ręki.  Dosyć podobny sposób działania ma brand blogging, polegający na pisaniu osobistego bądź firmowego bloga. Działań, które można użyć w marketingu szeptanym jest jednak znacznie więcej, a to jakie wybierzemy powinno być uzależnione przede wszystkim od specyfiki naszego produktu i grupy osób, do której chcemy dotrzeć.


Marketing szeptany jest niezaprzeczalnie bardzo atrakcyjnym działaniem marketingowym. Za dużo niższą cenę niż w przypadku tradycyjnych form promocji możemy bowiem dotrzeć do tej samej grupy osób. Należy jednak pamiętać o tym, że narzędzie to w nieodpowiedzialnych rękach może przysporzyć nam więcej szkód niż pożytku.

 


Katarzyna Szczurek

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA