REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marketing szeptany czy raczej szemrany?

Szczurek Katarzyna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kampanie marketingu szeptanego szturmem zdobyły polski rynek reklamowy. Są jednak coraz częściej postrzegane jako nieetyczne i ryzykowne. Na czym polega prawdziwy marketing szeptany i co zrobić aby nie zamienił się w marketing szemrany?

„Reklama dźwignią handlu” głosi powiedzenie stare jak świat, ale i równie prawdziwe.  Dlatego też reklama jest wszędzie. Spoty reklamowe przerywające każdy program w telewizji, nachalny product placement w serialach, liczne banery na stronach internetowych czy wreszcie spam to codzienność każdego konsumenta. Przesyt coraz bardziej agresywnych kampanii reklamowych powoduje spadek zaufania do tej formy promocji. Klienci mają już dość jednostronnego monologu producentów, oczekują dialogu. Odpowiedzią na to jest marketing szeptany bazujący na naturalnej potrzebie każdego człowieka- potrzebie komunikacji.

REKLAMA

REKLAMA


Ideą marketingu szeptanego jest zainicjowanie sytuacji, w której klienci sami przekazują sobie informacje o danym produkcie. Szczere opinie zasłyszane od rodziny, znajomych czy współpracowników są najlepszą rekomendacją i mają znacznie większą siłę oddziaływania niż tradycyjna reklama.  Prowokując konsumenta do rozmowy o danej marce czy produkcie dowiadujemy się także jak on sam ocenia dany produkt. To bardzo ważne informacje dla każdego producenta, który dowiaduje się u źródła co musi zmienić.


Jednak coraz częściej  marketing szeptany kojarzy się z czymś nieetycznym i kwestionowana jest jego wiarygodność. Dlaczego? Niewątpliwie duża w tym wina osób (w tym także pracowników niektórych agencji reklamowych), które pod hasłem stosowania marketingu szeptanego używają narzędzi sprzecznych z jego zasadami. Wykorzystują m.in. amplifying internetowy, czyli zatrudniają osoby, których zadaniem jest  podszywanie się pod zwykłego „forumowicza” i zachwalanie na różnych forach internetowych danego produktu czy usługi.  Stosowany jest także mailing i spaming. Działania te nie mają nic wspólnego z marketingiem szeptanym. Są nie tylko nieetyczne, ale także bardzo niebezpieczne dla danego przedsiębiorstwa. W przypadku odkrycia osoby podszywającej się pod klienta firma narażona jest na utratę reputacji, a jej dalsze czyny będą z góry oceniane jako nieszczere.


Prawdziwy marketing szeptany opiera się na działaniach WOMM (word of mouth marketing), czyli na stymulowaniu rozmów konsumentów, a także przekazywaniu rzetelnych informacji, zarówno o zaletach, jak i wadach produktu. Istota WOMMu tkwi w szczerości i obiektywizmie, a działania te w żaden sposób nie łamią zasad etyki biznesu. Dlatego też ten rodzaj marketingu można stosować wyłącznie do produktów dobrych i sprawdzonych. Naprowadzenie ludzi na rozmowę nie oznacza także, że możemy ją kontrolować. Idea marketingu szeptanego zakłada bowiem, iż nie należy przeszkadzać konsumentom w wypowiadaniu opinii.

REKLAMA


Stosując marketing szeptany można skorzystać z wielu działań. Jednym z nich jest wsparcie się tzw. ewangelistami marki, czyli osobami, które są w pełni przekonane do danego produktu i same z siebie go zachwalają, nie potrzebując do tego żadnej zachęty. Taka szczera opinia jest w oczach konsumentów najlepszą rekomendacją, produkt poleca nam bowiem ktoś, kto jest naprawdę z niego zadowolony, a nie ktoś komu się za to płaci. Podobne zadanie spełniają liderzy opinii. Są to osoby, które z własnej woli poszukują wszelkich informacji na temat danej grupy produktów. Porównują je później oceniając zarówno sam produkt, jak i proces sprzedaży czy reklamacji. Osoby takie zwykle dość chętnie dzielą się swoimi uwagami, są więc niezwykle cenne dla danej marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Duży potencjał ma także community marketing. Jest to zrzeszanie społeczności internetowych, które są zainteresowane tym samym produktem, marką czy tematem na jednym forum. Użytkownicy mogą się tam swobodnie wymieniać spostrzeżeniami i mają dostęp do informacji z pierwszej ręki.  Dosyć podobny sposób działania ma brand blogging, polegający na pisaniu osobistego bądź firmowego bloga. Działań, które można użyć w marketingu szeptanym jest jednak znacznie więcej, a to jakie wybierzemy powinno być uzależnione przede wszystkim od specyfiki naszego produktu i grupy osób, do której chcemy dotrzeć.


Marketing szeptany jest niezaprzeczalnie bardzo atrakcyjnym działaniem marketingowym. Za dużo niższą cenę niż w przypadku tradycyjnych form promocji możemy bowiem dotrzeć do tej samej grupy osób. Należy jednak pamiętać o tym, że narzędzie to w nieodpowiedzialnych rękach może przysporzyć nam więcej szkód niż pożytku.

 


Katarzyna Szczurek

  

 

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA