Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marketing szeptany czy raczej szemrany?

Szczurek Katarzyna
inforCMS
Kampanie marketingu szeptanego szturmem zdobyły polski rynek reklamowy. Są jednak coraz częściej postrzegane jako nieetyczne i ryzykowne. Na czym polega prawdziwy marketing szeptany i co zrobić aby nie zamienił się w marketing szemrany?

„Reklama dźwignią handlu” głosi powiedzenie stare jak świat, ale i równie prawdziwe.  Dlatego też reklama jest wszędzie. Spoty reklamowe przerywające każdy program w telewizji, nachalny product placement w serialach, liczne banery na stronach internetowych czy wreszcie spam to codzienność każdego konsumenta. Przesyt coraz bardziej agresywnych kampanii reklamowych powoduje spadek zaufania do tej formy promocji. Klienci mają już dość jednostronnego monologu producentów, oczekują dialogu. Odpowiedzią na to jest marketing szeptany bazujący na naturalnej potrzebie każdego człowieka- potrzebie komunikacji.


Ideą marketingu szeptanego jest zainicjowanie sytuacji, w której klienci sami przekazują sobie informacje o danym produkcie. Szczere opinie zasłyszane od rodziny, znajomych czy współpracowników są najlepszą rekomendacją i mają znacznie większą siłę oddziaływania niż tradycyjna reklama.  Prowokując konsumenta do rozmowy o danej marce czy produkcie dowiadujemy się także jak on sam ocenia dany produkt. To bardzo ważne informacje dla każdego producenta, który dowiaduje się u źródła co musi zmienić.


Jednak coraz częściej  marketing szeptany kojarzy się z czymś nieetycznym i kwestionowana jest jego wiarygodność. Dlaczego? Niewątpliwie duża w tym wina osób (w tym także pracowników niektórych agencji reklamowych), które pod hasłem stosowania marketingu szeptanego używają narzędzi sprzecznych z jego zasadami. Wykorzystują m.in. amplifying internetowy, czyli zatrudniają osoby, których zadaniem jest  podszywanie się pod zwykłego „forumowicza” i zachwalanie na różnych forach internetowych danego produktu czy usługi.  Stosowany jest także mailing i spaming. Działania te nie mają nic wspólnego z marketingiem szeptanym. Są nie tylko nieetyczne, ale także bardzo niebezpieczne dla danego przedsiębiorstwa. W przypadku odkrycia osoby podszywającej się pod klienta firma narażona jest na utratę reputacji, a jej dalsze czyny będą z góry oceniane jako nieszczere.


Prawdziwy marketing szeptany opiera się na działaniach WOMM (word of mouth marketing), czyli na stymulowaniu rozmów konsumentów, a także przekazywaniu rzetelnych informacji, zarówno o zaletach, jak i wadach produktu. Istota WOMMu tkwi w szczerości i obiektywizmie, a działania te w żaden sposób nie łamią zasad etyki biznesu. Dlatego też ten rodzaj marketingu można stosować wyłącznie do produktów dobrych i sprawdzonych. Naprowadzenie ludzi na rozmowę nie oznacza także, że możemy ją kontrolować. Idea marketingu szeptanego zakłada bowiem, iż nie należy przeszkadzać konsumentom w wypowiadaniu opinii.


Stosując marketing szeptany można skorzystać z wielu działań. Jednym z nich jest wsparcie się tzw. ewangelistami marki, czyli osobami, które są w pełni przekonane do danego produktu i same z siebie go zachwalają, nie potrzebując do tego żadnej zachęty. Taka szczera opinia jest w oczach konsumentów najlepszą rekomendacją, produkt poleca nam bowiem ktoś, kto jest naprawdę z niego zadowolony, a nie ktoś komu się za to płaci. Podobne zadanie spełniają liderzy opinii. Są to osoby, które z własnej woli poszukują wszelkich informacji na temat danej grupy produktów. Porównują je później oceniając zarówno sam produkt, jak i proces sprzedaży czy reklamacji. Osoby takie zwykle dość chętnie dzielą się swoimi uwagami, są więc niezwykle cenne dla danej marki.


Duży potencjał ma także community marketing. Jest to zrzeszanie społeczności internetowych, które są zainteresowane tym samym produktem, marką czy tematem na jednym forum. Użytkownicy mogą się tam swobodnie wymieniać spostrzeżeniami i mają dostęp do informacji z pierwszej ręki.  Dosyć podobny sposób działania ma brand blogging, polegający na pisaniu osobistego bądź firmowego bloga. Działań, które można użyć w marketingu szeptanym jest jednak znacznie więcej, a to jakie wybierzemy powinno być uzależnione przede wszystkim od specyfiki naszego produktu i grupy osób, do której chcemy dotrzeć.


Marketing szeptany jest niezaprzeczalnie bardzo atrakcyjnym działaniem marketingowym. Za dużo niższą cenę niż w przypadku tradycyjnych form promocji możemy bowiem dotrzeć do tej samej grupy osób. Należy jednak pamiętać o tym, że narzędzie to w nieodpowiedzialnych rękach może przysporzyć nam więcej szkód niż pożytku.

 


Katarzyna Szczurek

  

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Komplet: Spółki. W jakiej formie prowadzić biznes + PGP 2/2022 - 103 błędy w sp. z o.o. – jak ich uniknąć
Komplet: Spółki. W jakiej formie prowadzić biznes + PGP 2/2022 - 103 błędy w sp. z o.o. – jak ich uniknąć
Tylko teraz
Źródło: IPO.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    NBP: w marcu 2022 r. saldo rachunku bieżącego było ujemne i wyniosło 14,2 mld zł
    Ze wstępnych danych bilansu płatniczego Polski za marzec 2022 r. wynika, że saldo rachunku bieżącego było ujemne i wyniosło 14,2 mld zł – podał NBP w piątkowym komunikacie. W analogicznym miesiącu 2021 r. saldo rachunku bieżącego było dodatnie i wyniosło 0,6 mld zł.
    GUS opublikował dane o inflacji w kwietniu 2022
    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 2,0 % w stosunku do marca i były jednocześnie o 12,4 % wyższe niż przed rokiem (w marcu dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 11,0%).
    Wakacje kredytowe 2022 – warunki
    Wakacje kredytowe to forma rządowej pomocy dla kredytobiorców z kredytem hipotecznym w złotówkach. Dzięki niej będą mogli oni odroczyć płatność czterech rat swojego zobowiązania wobec banku w 2022 i 2023 roku. Na czym polegają?
    Najem instytucjonalny w Polsce
    Najem instytucjonalny w Polsce nie jest powszechnie znaną formą wynajmu mieszkania. Jakie są największe atuty korzystania z tego typu mieszkań, a co najemcy instytucjonalni woleliby zmienić? Na zlecenie Polskiego Związku Firm Deweloperskich firma analityczno-badawcza Zymetria zbadała rynek wynajmu w Polsce.
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja w akcji
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja teraz zajmie się ocenieniem skali uszkodzeń i przygotowaniem wartości odszkodowania. I to w Polsce!
    Gdzie jest najwięcej wypadków? Lista powiatów.
    Gdzie jest najwięcej wypadków? To pytanie postanowił zadać sobie GUS. Odpowiadając na nie, przygotował listę najniebezpieczniejszych powiatów.
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022. Czyli o co chodzi w tym dokumencie i jak go zdobyć?
    Więcej Polaków chce oszczędzać pieniądze, ale nie wszystkich na to stać
    Rosnąca inflacja oraz wojna bardziej mobilizują do oszczędzania pieniędzy niż pandemia – wynika z badania „Inflacja i wojna w Ukrainie a budżety domowe Polaków”, wykonanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Polacy coraz bardziej doceniają znaczenie oszczędności. Jedna czwarta przyznaje, że aktualna sytuacja wpływa na ich stosunek do posiadania grosza na czarną godzinę. Niemal tyle samo stwierdza jednak, że nie stać ich na to, by odkładać.
    Bentley Bentayga EWB. Brytyjski SUV z długimi drzwiami
    Bentley Bentayga EWB, czyli auto, które można skonfigurować na 24 miliardy sposobów. Co wiadomo o dłuższej wersji hitowego modelu Bentley`a?
    Wojna zmieniła warunki prowadzenia biznesu przez ukraińskich przedsiębiorców i ich kontrahentów
    W ubiegłym roku Polska stała się drugim największym partnerem gospodarczym Ukrainy. Agresja Rosji na ten kraj położyła kres wypracowanym procedurom współpracy i wstrzymała możliwość otrzymywania przez polskie firmy współpracujące z ukraińskimi przedsiębiorstwami wynagrodzenia za dostawy i usługi. Zablokowano główne szlaki handlowe przez porty czarnomorskie. 80 proc. ukraińskich firm zostało dotkniętych skutkami wojny.
    Sasin: magazyny gazu napełnione w 84 proc.
    Magazyny gazu mamy napełnione w 84 proc. - przekazał w środę wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zaznaczył, że Polska obywa się dziś bez gazu rosyjskiego
    Europejski rynek nieruchomości komercyjnych pozostaje odporny na inflację i wojnę w Ukrainie
    Rynek nieruchomości komercyjnych w regionie EMEA oparł się negatywnemu wpływowi inwazji Rosji na Ukrainę w I kw. 2022 r. Przyszłe konsekwencje wojny pozostają jednak trudne do przewidzenia.
    Wynajem nieruchomości mieszkalnych samorządom bez VAT
    Do tej pory zwolniony od VAT był wyłącznie wynajem nieruchomości mieszkalnych na cele mieszkaniowe na rzecz ostatecznych najemców oraz na rzecz społecznych agencji najmu. Inne podmioty przyjmujące nieruchomości w najem, w tym Jednostki Samorządu Terytorialnego, nie mogły korzystać z takiego zwolnienia.
    Jak fiskus zastępuje dowody poszlakami, usiłując karać przedsiębiorców
    Znana polska spółka działająca w branży wrażliwej obrotu elektroniką została oskarżona przez skarbówkę o świadome uczestnictwo w karuzeli VAT, w tzw. odwróconym łańcuchu dostaw.
    Nadpłata bądź wcześniejsza spłata kredytu hipotecznego a zwrot opłat – UOKiK sprawdza czy banki zwracają je kredytobiorcom
    Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków, w których sprawdza, czy prawidłowo rozliczają się z konsumentami.
    Rządowe wakacje kredytowe umożliwią wydanie na raty kredytu hipotecznego tyle co w 2021
    Zasady ustawowych wakacji kredytowych spowodują, że w drugiej połowie tego roku będzie można zapłacić tylko dwie raty zamiast sześciu. Z kolei w całym przyszłym roku osiem rat zamiast dwunastu. To spowoduje, że w skali całego roku wydatki na raty w 2022 r. będą bardzo zbliżone do tych z ubiegłego roku.
    Złoto inwestycyjne: sztabki i monety bulionowe od Mennicy Polskiej
    Złoto inwestycyjne jest obecnie jedną z najchętniej wybieranych form lokowania finansów. Nic dziwnego, zapewnia bowiem wysokie bezpieczeństwo oszczędności. Wartość złota nie tylko nie odnotowuje wysokich spadków, ale wręcz przeciwnie. Wystarczy przyjrzeć się jego kursom na przestrzeni lat, by zauważyć, że ten wyjątkowy kruszec ma stałą tendencję wzrostową. Inwestując w złoto, warto jednak dokładnie przemyśleć wybór jego formy – im wyższa próba, tym większa wartość. Biżuteria bywa pod tym względem zawodna, ale świetnym wyborem są sztabki złota oraz monety bulionowe Mennicy Polskiej.
    Pakiet wsparcia dla kredytobiorców - co zawiera?
    Rozszerzamy tarczę antyputinowską o pakiet wsparcia dla kredytobiorców – powiedział 10 maja premier Mateusz Morawiecki. Zapewnił, że pomoc dla kredytobiorców nie będzie impulsem inflacyjnym.
    Pierwszy dzień lata w 2022 r.
    Kiedy w 2022 r. wypada pierwszy dzień lata w Polsce? Czy jest to najdłuższy dzień w roku? Co warto wiedzieć o tym czasie?
    Eko jazda dieslem. Jak oszczędzać paliwo?
    Eko jazda dieslem: czy różni się od eko jazdy benzyniakiem? O jakich zasadach powinien pamiętać kierowca? O tym opowiemy w naszym materiale.
    Licencja wspólnotowa, brak przewoźników i paraliż w Europie?
    Licencja wspólnotowa brak przewoźników. Pytanie na dziś brzmi: czy nowe przepisy mogą sparaliżować transport w Europie? Mogą. To realne widmo!
    Zmiany podatkowe dla przedsiębiorców wspierających Ukraińców
    Rząd wprowadził ulgi podatkowe dla przedsiębiorców udzielających pomocy Ukraińcom - w odpowiedzi na wspólny apel Rady Przedsiębiorczości i Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej. Obejmują one m.in. możliwość odliczenia przekazanych na ten cel darowizn od podstawy opodatkowania PIT i CIT odpowiednio do kwoty 6% lub 10% dochodu, 0% stawkę VAT na dostawy pomocowe, czy zaniechanie poboru ryczałtu od dochodów spółek.
    Ekspert: rosyjska gospodarka skurczy się w tym roku o około 15-20 proc. przez wojnę i sankcje
    Rosyjska gospodarka przez wojnę z Ukrainą oraz europejskie sankcje skurczy się w tym roku o ok. 15-20 proc. - ocenił w rozmowie z PAP Jakub Rybacki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Jak zwrócił uwagę Rybacki, przedsiębiorstwa przemysłowe ankietowane w badaniu PMI wskazują, że konieczna będzie największa redukcja zatrudnienia od czasów pandemii Covid-19, "a to prawdopodobnie dopiero początek depresji"
    Obowiązkowe naklejki na samochód. Mandat to 500 zł!
    Obowiązkowe naklejki na samochód? 4 maja 2022 roku w Polsce zaczął obowiązywać wzór naklejki dotyczącej strefy zeroemisyjnej.
    W jakich branżach mikrofirmy wystawiają mniej faktur w 2022 r.?
    W pierwszym kwartale 2022 r. mikrofirmy z wielu branż wystawiały mniej faktur niż w trzech pierwszych miesiącach zeszłego roku.