REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędzanie energii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Energia jest sporą pozycją kosztową w finansach firmy. Jak sensownie ją zmniejszyć?

W dobie kryzysu przedsiębiorcy starają się oszczędzać na czym się da. Często te oszczędności pociągają za sobą negatywne skutki. Jest jednak obszar, w którym poczynione oszczędności niosą za sobą same zalety. Chodzi o energię i zminimalizowanie jej zużycia.

REKLAMA

Czy to jako użytkownicy domowi, czy też jako pracownicy, niby wiemy, że wychodząc z łazienki, należy zgasić światło. Że wychodząc z pracy, jeśli mamy taką możliwość, należy wyłączyć klimatyzator, radio itp. Nie mamy jednak świadomości, ile tak naprawdę kosztuje niewyłączenie na noc światła na korytarzu, czy niewyłączanie komputera po zakończonej pracy.

Tym artykułem postaramy się przybliżyć, ile, w przeliczeniu na złotówki, kosztuje pracodawcę niefrasobliwość pracowników. Należy też pamiętać o modnym ostatnio słowie: ekologia. I choć tego nie przeliczymy na konkretne koszta, to, co jest truizmem: oszczędzając energię, oszczędzamy też środowisko naturalne.

Analiza

Jednostką rozliczeniową z dostawcą energii jest 1 kWh (kilowatogodzina), inaczej mówiąc, jest to pobór jednego tysiąca watów przez jedną godzinę, względnie dwóch tysięcy watów przez pół godziny, czy czterech tysięcy watów przez piętnaście minut. Dla analizy przyjęliśmy, że przedsiębiorstwo ma podpisaną umowę na dostawę energii z firmą RWE STOEN i korzysta z grupy taryfowej C11, co oznacza: C- niskie napięcie, 11- pobór mocy nie większy niż 40 kW, strefa jednostrefowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumaryczny koszt 1kWh przy tej taryfie (bez opłat stałych, abonamentowych itp.) wynosi w przybliżeniu 43 grszy netto.

Dla ułatwienia i lepszego zobrazowania potencjalnych oszczędności założyliśmy, że wszystkie przedstawione urządzenia działają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zamiast 8 dni na dobę i 5 dni w tygodniu (średni czas pracy). W przeliczeniu na godziny: 24 godz. x 365 dni daje 8760 godz. rocznie, co w przypadku wyłączania urządzeń dałoby: 8 godz. x 5 dni x 53 tygodnie, czyli 2120 godz. rocznie.

Pobór energii w skali roku obliczyliśmy, stosując wzór:

X= liczba dni x liczba godzin x cena 1 kWh x pobór energii urządzenia

Przykład wyliczenia dla urządzenia pobierającego 100 W

X = 365 x 8 x 0,39 x 0,1 = 113,88 zł

Tak więc koszt użytkowania tego urządzenia będzie wynosił 113,88 zł rocznie (przy założeniu 8-godzinnej pracy każdego dnia w roku).

Przykład

Firma zatrudnia 30 osób, wszyscy pracują na komputerach stacjonarnych z monitorami LCD. Komputery pobierają 200 W energii każdy. Jeden monitor LCD pobiera 75 W energii. Pracownicy siedzą w czterech pokojach, w każdym jest zainstalowany klimatyzator naścienny. Średni pobór energii klimatyzatora to 2 kW.

a) wariant mało oszczędny: pracownicy po wyjściu z pracy wyłączają tylko monitory. Komputery i klimatyzatory pozostają włączone (patrz tab. 1).

b) wariant oszczędny: pracownicy po zakończeniu 8-godzinnego dnia pracy wyłączają monitory, komputery oraz klimatyzatory (patrz tab. 2).

Z tabel powyższego wynika, że stosując elementarne zasady zmniejszenie zużycia energii, przedsiębiorca może uzyskać bardzo duże oszczędności.

W pokazanym przykładzie oszczędność wynosi prawie 40 000 zł netto w skali roku.

To, czego nie można zobaczyć w tym wyliczeniu, to zużycie sprzętu. Jednak trzeba wiedzieć, że skutkiem niewyłączania urządzeń są nie tylko podwyższone rachunki za energię, ale i jest szybsze zużycie podzespołów.

Notebooki najtańsze

Innym ciekawym aspektem jest wpływ konkretnego sprzętu na pobór energii, a co za tym idzie, na koszty użytkowania.

Zakładając 8-godzinny czas pracy komputera, przez 5 dni w tygodniu, przekłada się to na wyniki przedstawione w tab. 3.

Widać, jak pobór energii przez dany typ komputera wpływa na koszty eksploatacji. Oczywiście, nie da się zastąpić laptopem wydajnej stacji komputerowej, na której pracuje grafik. Jednak tam, gdzie się da, widać, że ze względów na koszty eksploatacji warto rozważyć zastosowanie notebooków.

Jaki wpływ na koszty ma typ i wielkość ekranu widzimy w tab. 4.

Najtańsze w eksploatacji są monitory LCD 17 cali. I takie wystarczą do zwykłych prac biurowych. Większe ekrany warto kupić jedynie dla stanowisk, które bezwzględnie tego wymagają, np. grafika, projektowanie.

Symulacja zużycia energii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Robert Drzazgowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

REKLAMA

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

REKLAMA

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA