REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędzanie energii

Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Energia jest sporą pozycją kosztową w finansach firmy. Jak sensownie ją zmniejszyć?

W dobie kryzysu przedsiębiorcy starają się oszczędzać na czym się da. Często te oszczędności pociągają za sobą negatywne skutki. Jest jednak obszar, w którym poczynione oszczędności niosą za sobą same zalety. Chodzi o energię i zminimalizowanie jej zużycia.

REKLAMA

Czy to jako użytkownicy domowi, czy też jako pracownicy, niby wiemy, że wychodząc z łazienki, należy zgasić światło. Że wychodząc z pracy, jeśli mamy taką możliwość, należy wyłączyć klimatyzator, radio itp. Nie mamy jednak świadomości, ile tak naprawdę kosztuje niewyłączenie na noc światła na korytarzu, czy niewyłączanie komputera po zakończonej pracy.

Tym artykułem postaramy się przybliżyć, ile, w przeliczeniu na złotówki, kosztuje pracodawcę niefrasobliwość pracowników. Należy też pamiętać o modnym ostatnio słowie: ekologia. I choć tego nie przeliczymy na konkretne koszta, to, co jest truizmem: oszczędzając energię, oszczędzamy też środowisko naturalne.

Analiza

Jednostką rozliczeniową z dostawcą energii jest 1 kWh (kilowatogodzina), inaczej mówiąc, jest to pobór jednego tysiąca watów przez jedną godzinę, względnie dwóch tysięcy watów przez pół godziny, czy czterech tysięcy watów przez piętnaście minut. Dla analizy przyjęliśmy, że przedsiębiorstwo ma podpisaną umowę na dostawę energii z firmą RWE STOEN i korzysta z grupy taryfowej C11, co oznacza: C- niskie napięcie, 11- pobór mocy nie większy niż 40 kW, strefa jednostrefowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumaryczny koszt 1kWh przy tej taryfie (bez opłat stałych, abonamentowych itp.) wynosi w przybliżeniu 43 grszy netto.

Dla ułatwienia i lepszego zobrazowania potencjalnych oszczędności założyliśmy, że wszystkie przedstawione urządzenia działają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zamiast 8 dni na dobę i 5 dni w tygodniu (średni czas pracy). W przeliczeniu na godziny: 24 godz. x 365 dni daje 8760 godz. rocznie, co w przypadku wyłączania urządzeń dałoby: 8 godz. x 5 dni x 53 tygodnie, czyli 2120 godz. rocznie.

Pobór energii w skali roku obliczyliśmy, stosując wzór:

X= liczba dni x liczba godzin x cena 1 kWh x pobór energii urządzenia

Przykład wyliczenia dla urządzenia pobierającego 100 W

X = 365 x 8 x 0,39 x 0,1 = 113,88 zł

Tak więc koszt użytkowania tego urządzenia będzie wynosił 113,88 zł rocznie (przy założeniu 8-godzinnej pracy każdego dnia w roku).

Przykład

Firma zatrudnia 30 osób, wszyscy pracują na komputerach stacjonarnych z monitorami LCD. Komputery pobierają 200 W energii każdy. Jeden monitor LCD pobiera 75 W energii. Pracownicy siedzą w czterech pokojach, w każdym jest zainstalowany klimatyzator naścienny. Średni pobór energii klimatyzatora to 2 kW.

a) wariant mało oszczędny: pracownicy po wyjściu z pracy wyłączają tylko monitory. Komputery i klimatyzatory pozostają włączone (patrz tab. 1).

b) wariant oszczędny: pracownicy po zakończeniu 8-godzinnego dnia pracy wyłączają monitory, komputery oraz klimatyzatory (patrz tab. 2).

Z tabel powyższego wynika, że stosując elementarne zasady zmniejszenie zużycia energii, przedsiębiorca może uzyskać bardzo duże oszczędności.

W pokazanym przykładzie oszczędność wynosi prawie 40 000 zł netto w skali roku.

To, czego nie można zobaczyć w tym wyliczeniu, to zużycie sprzętu. Jednak trzeba wiedzieć, że skutkiem niewyłączania urządzeń są nie tylko podwyższone rachunki za energię, ale i jest szybsze zużycie podzespołów.

Notebooki najtańsze

Innym ciekawym aspektem jest wpływ konkretnego sprzętu na pobór energii, a co za tym idzie, na koszty użytkowania.

Zakładając 8-godzinny czas pracy komputera, przez 5 dni w tygodniu, przekłada się to na wyniki przedstawione w tab. 3.

Widać, jak pobór energii przez dany typ komputera wpływa na koszty eksploatacji. Oczywiście, nie da się zastąpić laptopem wydajnej stacji komputerowej, na której pracuje grafik. Jednak tam, gdzie się da, widać, że ze względów na koszty eksploatacji warto rozważyć zastosowanie notebooków.

Jaki wpływ na koszty ma typ i wielkość ekranu widzimy w tab. 4.

Najtańsze w eksploatacji są monitory LCD 17 cali. I takie wystarczą do zwykłych prac biurowych. Większe ekrany warto kupić jedynie dla stanowisk, które bezwzględnie tego wymagają, np. grafika, projektowanie.

Symulacja zużycia energii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Robert Drzazgowski

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA