REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędzanie energii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Energia jest sporą pozycją kosztową w finansach firmy. Jak sensownie ją zmniejszyć?

W dobie kryzysu przedsiębiorcy starają się oszczędzać na czym się da. Często te oszczędności pociągają za sobą negatywne skutki. Jest jednak obszar, w którym poczynione oszczędności niosą za sobą same zalety. Chodzi o energię i zminimalizowanie jej zużycia.

REKLAMA

Czy to jako użytkownicy domowi, czy też jako pracownicy, niby wiemy, że wychodząc z łazienki, należy zgasić światło. Że wychodząc z pracy, jeśli mamy taką możliwość, należy wyłączyć klimatyzator, radio itp. Nie mamy jednak świadomości, ile tak naprawdę kosztuje niewyłączenie na noc światła na korytarzu, czy niewyłączanie komputera po zakończonej pracy.

Tym artykułem postaramy się przybliżyć, ile, w przeliczeniu na złotówki, kosztuje pracodawcę niefrasobliwość pracowników. Należy też pamiętać o modnym ostatnio słowie: ekologia. I choć tego nie przeliczymy na konkretne koszta, to, co jest truizmem: oszczędzając energię, oszczędzamy też środowisko naturalne.

Analiza

Jednostką rozliczeniową z dostawcą energii jest 1 kWh (kilowatogodzina), inaczej mówiąc, jest to pobór jednego tysiąca watów przez jedną godzinę, względnie dwóch tysięcy watów przez pół godziny, czy czterech tysięcy watów przez piętnaście minut. Dla analizy przyjęliśmy, że przedsiębiorstwo ma podpisaną umowę na dostawę energii z firmą RWE STOEN i korzysta z grupy taryfowej C11, co oznacza: C- niskie napięcie, 11- pobór mocy nie większy niż 40 kW, strefa jednostrefowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumaryczny koszt 1kWh przy tej taryfie (bez opłat stałych, abonamentowych itp.) wynosi w przybliżeniu 43 grszy netto.

Dla ułatwienia i lepszego zobrazowania potencjalnych oszczędności założyliśmy, że wszystkie przedstawione urządzenia działają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zamiast 8 dni na dobę i 5 dni w tygodniu (średni czas pracy). W przeliczeniu na godziny: 24 godz. x 365 dni daje 8760 godz. rocznie, co w przypadku wyłączania urządzeń dałoby: 8 godz. x 5 dni x 53 tygodnie, czyli 2120 godz. rocznie.

Pobór energii w skali roku obliczyliśmy, stosując wzór:

X= liczba dni x liczba godzin x cena 1 kWh x pobór energii urządzenia

Przykład wyliczenia dla urządzenia pobierającego 100 W

X = 365 x 8 x 0,39 x 0,1 = 113,88 zł

Tak więc koszt użytkowania tego urządzenia będzie wynosił 113,88 zł rocznie (przy założeniu 8-godzinnej pracy każdego dnia w roku).

Przykład

Firma zatrudnia 30 osób, wszyscy pracują na komputerach stacjonarnych z monitorami LCD. Komputery pobierają 200 W energii każdy. Jeden monitor LCD pobiera 75 W energii. Pracownicy siedzą w czterech pokojach, w każdym jest zainstalowany klimatyzator naścienny. Średni pobór energii klimatyzatora to 2 kW.

a) wariant mało oszczędny: pracownicy po wyjściu z pracy wyłączają tylko monitory. Komputery i klimatyzatory pozostają włączone (patrz tab. 1).

b) wariant oszczędny: pracownicy po zakończeniu 8-godzinnego dnia pracy wyłączają monitory, komputery oraz klimatyzatory (patrz tab. 2).

Z tabel powyższego wynika, że stosując elementarne zasady zmniejszenie zużycia energii, przedsiębiorca może uzyskać bardzo duże oszczędności.

W pokazanym przykładzie oszczędność wynosi prawie 40 000 zł netto w skali roku.

To, czego nie można zobaczyć w tym wyliczeniu, to zużycie sprzętu. Jednak trzeba wiedzieć, że skutkiem niewyłączania urządzeń są nie tylko podwyższone rachunki za energię, ale i jest szybsze zużycie podzespołów.

Notebooki najtańsze

Innym ciekawym aspektem jest wpływ konkretnego sprzętu na pobór energii, a co za tym idzie, na koszty użytkowania.

Zakładając 8-godzinny czas pracy komputera, przez 5 dni w tygodniu, przekłada się to na wyniki przedstawione w tab. 3.

Widać, jak pobór energii przez dany typ komputera wpływa na koszty eksploatacji. Oczywiście, nie da się zastąpić laptopem wydajnej stacji komputerowej, na której pracuje grafik. Jednak tam, gdzie się da, widać, że ze względów na koszty eksploatacji warto rozważyć zastosowanie notebooków.

Jaki wpływ na koszty ma typ i wielkość ekranu widzimy w tab. 4.

Najtańsze w eksploatacji są monitory LCD 17 cali. I takie wystarczą do zwykłych prac biurowych. Większe ekrany warto kupić jedynie dla stanowisk, które bezwzględnie tego wymagają, np. grafika, projektowanie.

Symulacja zużycia energii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Robert Drzazgowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA