REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efektywne zarządzanie PM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iżycka Aleksandra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Project management (PM) to hasło znane wszystkim związanym w jakikolwiek sposób z prowadzeniem biznesu. Istotą właściwego PM jest osiągnięcie założonego celu w połączeniu z optymalizacją kosztów i minimalizacją ryzyka niepowodzenia projektu.

Z definicji project management to dyscyplina zajmująca się planowaniem, organizacją i zarządzaniem zasobami, mająca na celu jak najbardziej efektywne wypełnienie celów krótko- i długofalowych związanych z danym projektem. To również, a może przede wszystkim, zarządzanie przez cele.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt to skończona całość, mieszcząca się w konkretnych ramach czasowych, posiadająca ściśle określone etapy i terminy realizacji. Tylko przeprowadzenie wymienionych czynników zgodnie z planem gwarantuje sukces przedsięwzięcia, które niejednokrotnie ma przynieść korzystne zmiany i wartości dla firmy.

Na project management nałożone są konkretne ograniczenia: czas, pole działania czy budżet. Dlatego trzeba wiedzieć, że PM to nie tylko doprowadzenie projektu do końca, ale również jego dogłębna analiza, która może doprowadzić do zmniejszenia kosztów, skrócenia czasu realizacji procesu - krótko mówiąc - podniesienia jego efektywności.

Największym wyzwaniem PM jest osiągnięcie założonych celów w wyznaczonych terminach, bez narażania płynności działań biznesowych firmy. Drugim nie mniej ambitnym zadaniem jest alokacja środków oraz zintegrowanie wszystkich ważnych długofalowych celów.

Żeby PM zagrał

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Główną przyczyną niepowodzenia w realizacji projektu bywa brak jego wcześniejszej analizy i wykluczenia możliwych obszarów ryzyka. Te błędy nie tylko skutkują zwiększeniem kosztów przedsięwzięcia, ale przede wszystkim rzutują na wizerunek przedsiębiorstwa.

Przykładem może tu być choćby opóźnienie w otwarciu nowych placówek, kiedy kampania reklamowa jest już w toku. - Przy niewłaściwym project managemencie najczęściej dochodzi do sytuacji, w której klientowi brakuje zasobów, tzn. otrzymuje je z opóźnieniem, co skutkuje utratą potencjalnych, nowych kontrahentów - mówi Dariusz Sobczak, Project Group Director z Galposter. - Dlatego ważne jest, aby na każdym etapie projektu klient był informowany, jaki jest postęp prac, czy terminy są realizowane zgodnie z planem.

W firmie Galposter, która specjalizuje się w kompleksowym zarządzaniu projektami, funkcjonują specjalne systemy raportowania i kontroli postępów prac. Głównym obszarem podczas realizacji zleceń jest zarządzanie ryzykiem, a sprawne i świadome eliminowanie zagrożeń daje oczekiwane efekty w całości przedsięwzięcia. Dzięki systematycznie napływającym sprawozdaniom klient jest na bieżąco informowany o postępie prac, dysponuje więc wiedzą na temat ich przebiegu.

Najważniejsza komunikacja

Zarówno przy dużych projektach sieciowych, jak i przy realizacjach jednostkowych podstawę stanowi dobra komunikacja. Nic zresztą dziwnego, bo bez niej cały biznes kuleje.

- Przy project managemencie przepływ informacji to sprawa kluczowa - wyjaśnia Dariusz Sobczak. - Zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne procedury PM powinny mieć na uwadze maksymalnie sprawny przepływ informacji. Dodatkowo, wykwalifikowana kadra składająca się ze specjalistów w swoich dziedzinach pozwala na optymalizację wszystkich działań - dodaje.

Dzięki systematycznie napływającym sprawozdaniom wszystkie strony projektu są na bieżąco informowane o postępie prac, dysponują wiedzą na temat ich przebiegu. Przekazywane w sposób kompleksowy w ustalonym wcześniej trybie informacje pozwalają na egzekucję projektu i ewentualną korektę na każdym etapie. Na tej podstawie możliwa jest szczegółowa prognoza dalszego tempa realizacji projektu i określenie zakończenia całości prac. Efektywny proces komunikacji zmniejsza koszty i ryzyko projektu.

PM i outsourcing

Outsourcing procesów biznesowych (Business Process Outsourcing - BPO) staje się obecnie głównym motorem napędowym efektywności w biznesie i może również stać się bodźcem do zmian strategicznych. Firmy na całym świecie odnoszą profity, korzystając z możliwości powierzania realizacji działalności niepodstawowej firmom specjalistycznym. W efekcie mogą skupić się na core biznesie, a odpowiedzialność za proces przenieść na firmę zewnętrzną.

Coraz większa popularność tej formy funkcjonowania związana jest przede wszystkim z obniżeniem kosztów wykonania poszczególnych zadań, a także lepszym wykonaniem przez firmę specjalizującą się w danej dziedzinie. Z drugiej strony firmy, które przyjmują zlecenia, zdobywają w ten sposób większe zaufanie partnerów, którzy chętniej zlecają zadania do wykonania. Przewiduje się, że obecnie na polskim rynku może działać do 200 firm outsourcingowych.

Zalety powierzenia PM firmie zewnętrznej:

● optymalizacja kosztów obsługi,

● podniesienie bezpieczeństwa organizacji,

● przyjmowanie bez ograniczeń dodatkowych zleceń,

● nieponoszenie ryzyka kosztów pozyskania pracowników oraz ich szkolenia,

● niskie koszty zarządzania kontraktem,

● dostęp do specjalistów z wielu dziedzin,

● większa elastyczność.

Aleksandra Iżycka

Kolterman Media Communications

Konsultacja: Dariusz Sobczak, Kinga McAllister, Galposter

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA