REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza: własny biznes pod cudzą marką

Patrycja Otto
Patrycja Otto
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które myślą o założeniu działalności gospodarczej, ale nie chcą otwierać własnej firmy, mogą wybrać franczyzę. Warto o niej pomyśleć teraz, gdy spodziewane jest spowolnienie gospodarcze.

Gdy chudną portfele, w pierwszej kolejności rezygnujemy z zakupów w sklepach o najmniej znanej marce, natomiast znane sieci franczyzowe mogą liczyć na utrzymanie popytu - uważa Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców oraz firmy konsultingowej Profit System.

REKLAMA

Franczyza to jakby parasol ochronny, pod którym można się schować i przeczekać trudny okres. Przystępując do sieci, rozpoczyna się działalność pod znaną już na rynku marką, dzięki czemu łatwiej o klientów.

Bezpieczne branże do wyboru

Najlepiej wybrać taką branżę, która nawet w ciężkich czasach będzie cieszyła się zainteresowaniem ze strony klientów. Do takich należą niewątpliwie sklepy spożywcze, usługi takie jak pralnia czy zakłady fryzjerskie.

- Także sektor odzieżowy, reprezentowany przez tańsze marki, bo na ubrania z niższej półki wzrasta popyt w okresie spowolnienia gospodarczego - uzupełnia Arkadiusz Słodkowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale to nie jedyna zaleta franczyzy. Pozwala ona zachować również kontrolę nad zainwestowanymi pieniędzmi, które czasem są oszczędnościami całego życia.

- Jest to bowiem biznes, który prowadzi się na własny rachunek i we własnym imieniu - podkreśla Arkadiusz Słodkowski. Zarobkiem franczyzobiorcy jest więc zysk osiągnięty na działalności.

Dzięki franczyzie inwestor zyskuje też większe bezpieczeństwo powodzenia swojego biznesu. Decydując się na nawiązanie współpracy z jedną z działających na rynku sieci, kupuje bowiem pomysł, na którym już ktoś zarobił. Do tego, według wyliczeń ekspertów, po przystąpieniu do sieci zysk z prowadzonej działalności jest wyższy średnio 20-30 proc. niż w przypadku własnego biznesu.

- Zależy to m.in. od pozycji franczyzodawcy na rynku, lokalizacji punktu i jakości usługi - zaznacza Katarzyna Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Szybki zwrot kapitału

Do tego zwrot zainwestowanego kapitału we franczyzę następuje zazwyczaj szybciej niż w przypadku biznesu prowadzonego pod własnym szyldem. W przypadku własnego biznesu wynosi on średnio od 5 do 7 lat.

- Średnim okresem zwrotu dla rynku franczyzy jest 20 miesięcy - wyjaśnia Arkadiusz Słodkowski.

REKLAMA

W przypadku dużej kwoty inwestycji, która jest potrzebna m.in. przy nawiązywaniu współpracy z McDonald's czy siecią delikatesów Piotr i Paweł, gdzie na uruchomienie działalności potrzeba 0,5 mln zł, wydłuża się on do trzech lat i więcej.

- Doradzamy jednak firmom, by wynosił on nie więcej niż trzy lata. Bo nic tak nie motywuje do działania, jak wizja szybkiego zwrotu zainwestowanych pieniędzy - podkreśla Katarzyna Foks.

Zachętę do inwestowania we franczyzę może stanowić także spadająca z roku na rok cena licencji. Dziś można już wybierać wśród ofert franczyzowych, dysponując kwotą poniżej 50 tys. zł. Kilka lat temu było to niemożliwe. Jak wynika z raportu Profit System, na polskim rynku działa już ponad 70 systemów o kwocie inwestycji początkowej nieprzekraczającej 50 tys. zł, w tym przede wszystkim - placówki bankowe, ale także małe punkty handlowe i usługowe.

- Wystarczy nawet kwota poniżej 25 tys. zł. Jednak wówczas możliwości wyboru sieci są mocno ograniczone - dodaje Adam Wroczyński z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Oszczędności w wysokości 10-20 tys. zł wystarczą na otwarcie punktu PKO BP.

Jeszcze mniej - 7-18 tys. zł - potrzeba, by uruchomić placówkę DnB Nord Bank. Nawiązanie współpracy z ING Bank Śląski i MultiBankiem wymaga posiadania ponad 100 tys. zł.

Podobna rozpiętość obowiązuje w innych branżach - gastronomicznej, spożywczej. By otworzyć własny sklep, wystarczy zainwestować 50 tys. zł.

- Będzie to jednak mały market o powierzchni 100-150 mkw. Uruchomienie dwa razy większego to 100-150 tys. zł. Nie licząc środków potrzebnych na zatowarowanie placówki - wyjaśnia Adam Wroczyński.

REKLAMA

Na przykład wkład finansowy potrzebny do nawiązania współpracy z Grupą Muszkieterów, która rozwija w kraju sieć Intermarche, wynosi min. 350 tys. zł lub 15 proc. wartości inwestycji. Z kolei myśląc o własnym sklepie z prezentami, trzeba przygotować się na wydatek ponad 100 tys. zł.

- Otwarcie sklepu w naszej sieci kosztuje 140 tys. zł. Kwota obejmuje opłatę licencyjną około 35 tys. zł oraz koszt adaptacji lokalu - mówi Konrad Chyliński, menedżer ds. rozwoju produktu sieci Galeria Prezentów.

Opłata za wejście do sieci, która nie powinna przekraczać 10 proc. całości inwestycji, to tylko jedna z wielu, na którą musi przygotować się przyszły franczyzobiorca. Oprócz tego czekają go jeszcze opłaty bieżące za przekazywane know-how oraz wpłaty na fundusz marketingowy, które są przekazywane na kampanie reklamowe prowadzone w ramach całej sieci.

Czas na nowe sieci

- Opłata bieżąca jest zwykle ustalana w postaci procentu od osiąganego obrotu. Najczęściej nie przekracza ona 5 proc. - wyjaśnia Adam Wroczyński.

Z raportu Profit System wynika, że w ubiegłym roku franczyzobiorcy zainwestowali 1,1 mld zł. Połowa franczyzobiorców przeznaczyła do 110 tys. zł. Pozostała część poczyniła jeszcze większe wydatki i średnia kwota inwestycji w ich przypadku wyniosła 335 tys. zł. Tym samym był to rekordowy rok w historii polskiego rynku franczyzy pod względem inwestycji dokonanych przez franczyzobiorców.

Niewykluczone, że w tym roku padnie kolejny. Szansę na pobicie rekordu zwiększa większy niż w 2007 roku przyrost sieci franczyzowych.

- Spodziewamy się, że liczba sieci zwiększy się w tym roku o 100. W 2007 roku przybyło w sumie 60 konceptów - wyjaśnia Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System.

Wśród nowych konceptów jest m.in. sieć delikatesów Milea, uruchomiona przez spółkę Detal Koncept, która prowadzi już na zasadzie franczyzy sklepy spożywcze Groszek. Jak powiedział Dariusz Bożek, prezes firmy, do końca 2009 roku ma powstać ponad 150 placówek delikatesów franczyzowych. Z branży odzieżowej na polskim rynku pojawi się sieć Topshop, którą rozwijać będzie Alshaya Group.

Do wyboru jest 440 sieci w których ponad 19 tys. franczyzobiorców prowadzi 23 tys. sklepów i punktów usługowych.

DEFINICJA FRANCZYZY

Franczyzą jest długookresowa współpraca między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki. Franczyzobiorca z kolei jest zobowiązany do uiszczania opłat franczyzowych, lub innych świadczeń, w sposób uzgodniony pomiędzy stronami.

PLUSY I MINUSY FRANCZYZY

Plusy:

• działalność pod znaną na rynku marką, co obniża ryzyko związane z jej uruchomieniem

• dostęp do przetestowanego know-how, czyli przepisu na biznes

• wsparcie ze strony franczyzodawcy: przy pozyskaniu środków finansowych na uruchomienie biznesu oraz przy znalezieniu lokalu, jego wyposażeniu, zatowarowaniu

• możliwość brania udziału w szkoleniach, które pozwolą nabrać doświadczenia zawodowego

• korzystniejsze warunki umów z dostawcami dzięki działaniu w grupie

Wady:

• konieczność ponoszenia opłat związanych przystąpieniem i działaniem w sieci

• kontrola ze strony franczyzodawcy

• brak dowolności przy ustalaniu asortymentu, konieczność zakupu towaru za pośrednictwem franczyzodawcy

• możliwość przeniesienia praw do firmy tylko za zgodą franczyzodawcy.

Źródło: Franchisin.pl

Struktura franczyzy w podziale na branże

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PATRYCJA OTTO

patrycja.otto@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    REKLAMA

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    REKLAMA

    Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

    Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

    Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

    Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

    REKLAMA