REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza: własny biznes pod cudzą marką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Otto
Patrycja Otto
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które myślą o założeniu działalności gospodarczej, ale nie chcą otwierać własnej firmy, mogą wybrać franczyzę. Warto o niej pomyśleć teraz, gdy spodziewane jest spowolnienie gospodarcze.

Gdy chudną portfele, w pierwszej kolejności rezygnujemy z zakupów w sklepach o najmniej znanej marce, natomiast znane sieci franczyzowe mogą liczyć na utrzymanie popytu - uważa Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców oraz firmy konsultingowej Profit System.

REKLAMA

REKLAMA

Franczyza to jakby parasol ochronny, pod którym można się schować i przeczekać trudny okres. Przystępując do sieci, rozpoczyna się działalność pod znaną już na rynku marką, dzięki czemu łatwiej o klientów.

Bezpieczne branże do wyboru

Najlepiej wybrać taką branżę, która nawet w ciężkich czasach będzie cieszyła się zainteresowaniem ze strony klientów. Do takich należą niewątpliwie sklepy spożywcze, usługi takie jak pralnia czy zakłady fryzjerskie.

REKLAMA

- Także sektor odzieżowy, reprezentowany przez tańsze marki, bo na ubrania z niższej półki wzrasta popyt w okresie spowolnienia gospodarczego - uzupełnia Arkadiusz Słodkowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale to nie jedyna zaleta franczyzy. Pozwala ona zachować również kontrolę nad zainwestowanymi pieniędzmi, które czasem są oszczędnościami całego życia.

- Jest to bowiem biznes, który prowadzi się na własny rachunek i we własnym imieniu - podkreśla Arkadiusz Słodkowski. Zarobkiem franczyzobiorcy jest więc zysk osiągnięty na działalności.

Dzięki franczyzie inwestor zyskuje też większe bezpieczeństwo powodzenia swojego biznesu. Decydując się na nawiązanie współpracy z jedną z działających na rynku sieci, kupuje bowiem pomysł, na którym już ktoś zarobił. Do tego, według wyliczeń ekspertów, po przystąpieniu do sieci zysk z prowadzonej działalności jest wyższy średnio 20-30 proc. niż w przypadku własnego biznesu.

- Zależy to m.in. od pozycji franczyzodawcy na rynku, lokalizacji punktu i jakości usługi - zaznacza Katarzyna Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Szybki zwrot kapitału

Do tego zwrot zainwestowanego kapitału we franczyzę następuje zazwyczaj szybciej niż w przypadku biznesu prowadzonego pod własnym szyldem. W przypadku własnego biznesu wynosi on średnio od 5 do 7 lat.

- Średnim okresem zwrotu dla rynku franczyzy jest 20 miesięcy - wyjaśnia Arkadiusz Słodkowski.

W przypadku dużej kwoty inwestycji, która jest potrzebna m.in. przy nawiązywaniu współpracy z McDonald's czy siecią delikatesów Piotr i Paweł, gdzie na uruchomienie działalności potrzeba 0,5 mln zł, wydłuża się on do trzech lat i więcej.

- Doradzamy jednak firmom, by wynosił on nie więcej niż trzy lata. Bo nic tak nie motywuje do działania, jak wizja szybkiego zwrotu zainwestowanych pieniędzy - podkreśla Katarzyna Foks.

Zachętę do inwestowania we franczyzę może stanowić także spadająca z roku na rok cena licencji. Dziś można już wybierać wśród ofert franczyzowych, dysponując kwotą poniżej 50 tys. zł. Kilka lat temu było to niemożliwe. Jak wynika z raportu Profit System, na polskim rynku działa już ponad 70 systemów o kwocie inwestycji początkowej nieprzekraczającej 50 tys. zł, w tym przede wszystkim - placówki bankowe, ale także małe punkty handlowe i usługowe.

- Wystarczy nawet kwota poniżej 25 tys. zł. Jednak wówczas możliwości wyboru sieci są mocno ograniczone - dodaje Adam Wroczyński z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Oszczędności w wysokości 10-20 tys. zł wystarczą na otwarcie punktu PKO BP.

Jeszcze mniej - 7-18 tys. zł - potrzeba, by uruchomić placówkę DnB Nord Bank. Nawiązanie współpracy z ING Bank Śląski i MultiBankiem wymaga posiadania ponad 100 tys. zł.

Podobna rozpiętość obowiązuje w innych branżach - gastronomicznej, spożywczej. By otworzyć własny sklep, wystarczy zainwestować 50 tys. zł.

- Będzie to jednak mały market o powierzchni 100-150 mkw. Uruchomienie dwa razy większego to 100-150 tys. zł. Nie licząc środków potrzebnych na zatowarowanie placówki - wyjaśnia Adam Wroczyński.

Na przykład wkład finansowy potrzebny do nawiązania współpracy z Grupą Muszkieterów, która rozwija w kraju sieć Intermarche, wynosi min. 350 tys. zł lub 15 proc. wartości inwestycji. Z kolei myśląc o własnym sklepie z prezentami, trzeba przygotować się na wydatek ponad 100 tys. zł.

- Otwarcie sklepu w naszej sieci kosztuje 140 tys. zł. Kwota obejmuje opłatę licencyjną około 35 tys. zł oraz koszt adaptacji lokalu - mówi Konrad Chyliński, menedżer ds. rozwoju produktu sieci Galeria Prezentów.

Opłata za wejście do sieci, która nie powinna przekraczać 10 proc. całości inwestycji, to tylko jedna z wielu, na którą musi przygotować się przyszły franczyzobiorca. Oprócz tego czekają go jeszcze opłaty bieżące za przekazywane know-how oraz wpłaty na fundusz marketingowy, które są przekazywane na kampanie reklamowe prowadzone w ramach całej sieci.

Czas na nowe sieci

- Opłata bieżąca jest zwykle ustalana w postaci procentu od osiąganego obrotu. Najczęściej nie przekracza ona 5 proc. - wyjaśnia Adam Wroczyński.

Z raportu Profit System wynika, że w ubiegłym roku franczyzobiorcy zainwestowali 1,1 mld zł. Połowa franczyzobiorców przeznaczyła do 110 tys. zł. Pozostała część poczyniła jeszcze większe wydatki i średnia kwota inwestycji w ich przypadku wyniosła 335 tys. zł. Tym samym był to rekordowy rok w historii polskiego rynku franczyzy pod względem inwestycji dokonanych przez franczyzobiorców.

Niewykluczone, że w tym roku padnie kolejny. Szansę na pobicie rekordu zwiększa większy niż w 2007 roku przyrost sieci franczyzowych.

- Spodziewamy się, że liczba sieci zwiększy się w tym roku o 100. W 2007 roku przybyło w sumie 60 konceptów - wyjaśnia Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System.

Wśród nowych konceptów jest m.in. sieć delikatesów Milea, uruchomiona przez spółkę Detal Koncept, która prowadzi już na zasadzie franczyzy sklepy spożywcze Groszek. Jak powiedział Dariusz Bożek, prezes firmy, do końca 2009 roku ma powstać ponad 150 placówek delikatesów franczyzowych. Z branży odzieżowej na polskim rynku pojawi się sieć Topshop, którą rozwijać będzie Alshaya Group.

Do wyboru jest 440 sieci w których ponad 19 tys. franczyzobiorców prowadzi 23 tys. sklepów i punktów usługowych.

DEFINICJA FRANCZYZY

Franczyzą jest długookresowa współpraca między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki. Franczyzobiorca z kolei jest zobowiązany do uiszczania opłat franczyzowych, lub innych świadczeń, w sposób uzgodniony pomiędzy stronami.

PLUSY I MINUSY FRANCZYZY

Plusy:

• działalność pod znaną na rynku marką, co obniża ryzyko związane z jej uruchomieniem

• dostęp do przetestowanego know-how, czyli przepisu na biznes

• wsparcie ze strony franczyzodawcy: przy pozyskaniu środków finansowych na uruchomienie biznesu oraz przy znalezieniu lokalu, jego wyposażeniu, zatowarowaniu

• możliwość brania udziału w szkoleniach, które pozwolą nabrać doświadczenia zawodowego

• korzystniejsze warunki umów z dostawcami dzięki działaniu w grupie

Wady:

• konieczność ponoszenia opłat związanych przystąpieniem i działaniem w sieci

• kontrola ze strony franczyzodawcy

• brak dowolności przy ustalaniu asortymentu, konieczność zakupu towaru za pośrednictwem franczyzodawcy

• możliwość przeniesienia praw do firmy tylko za zgodą franczyzodawcy.

Źródło: Franchisin.pl

Struktura franczyzy w podziale na branże

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PATRYCJA OTTO

patrycja.otto@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA