REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie na polskim rynku działa ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych. Prawie 23 tys. punktów franczyzowych prowadzi ponad 19 tys. przedsiębiorców.

Zatrudnienie w sektorze franczyzy przekroczyło 195 tys. osób, przy czym średnio na jeden punkt franczyzowy przypadało siedmiu pracowników. Tak więc firmy działające w sieciach franczyzowych, franczyzobiorcy to w zasadzie mikroprzedsiębiorstwa lub małe firmy - wynika z najnowszego raportu o Polskim Rynku Franczyzy 2007/2008 przygotowanego przez Profit System. Średnią podwyższają branże: gastronomiczna i handel artykułami spożywczo-przemysłowymi. Te biznesy wymagają zatrudniania nawet kilkudziesięciu osób. Istnieją na rynku systemy, w których franczyzobiorca prowadzi biznes sam - lub zatrudnia jedną, dwie osoby. Są to w zasadzie małe punkty handlowe i usługowe, jak np. placówki bankowe.

REKLAMA

REKLAMA

Ekspansja za granicę

- Polskie systemy sieciowe rozwijają się także za granicą. Z roku na rok jest ich coraz więcej na rynkach zagranicznych. Obecnie już prawie 40 z nich ma swoje franczyzowe lub własne przedstawicielstwa poza granicami Polski, a drugie tyle planuje rozwój za granicą w najbliższych latach. Najpopularniejszym kierunkiem rozwoju są kraje sąsiedzkie: Rosja, Czechy, Słowacja, Litwa, Niemcy. Ale polskie sieci mają także placówki w bardziej odległych krajach w Kolumbii, Kanadzie - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System.

W krajowej jak i zagranicznej franczyzie najsilniej reprezentowana jest branża odzież i obuwie. W handlu jest ponad 100 systemów franczyzowych. Natomiast w usługach gastronomicznych działa ponad 60 systemów. Natomiast pod względem liczby placówek franczyzowych liderem rynku jest branża artykułów spożywczo-przemysłowych. Obecnie działa prawie 11 tys. placówek franczyzowych w tej branży.

REKLAMA

Sposób na przedsiębiorczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyzodawcy decydując się na tę strategię rozwoju biznesu, w coraz większym stopniu przykładają wagę do jakości oferowanego franczyzobiorcom pakietu franczyzowego. Franczyza jako forma ekspansji wymaga długofalowego planowania, a następnie konsekwentnej realizacji.

Franczyzobiorca może obecnie wybierać spomiędzy ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych, działających w ponad 14 branżach handlowych i usługowych. Średnia wartość inwestycji początkowej wynosi 440 tys. zł i kwota ta uwzględnia nakłady poniesione na remont, wystrój lokalu oraz tzw. zatowarowanie. Przychody franczyzobiorcy z jednostki franczyzowej to średnio 1,5 mln zł rocznie, przy czym jednak kwota ta jest zawyżona przez stacje benzynowe i wielkopowierzchniowe placówki handlowe, które osiągają najwyższe przychody.

Franczyzobiorca powinien zwracać uwagę na to, jak opracowany jest system franczyzowy - czy franczyzodawca przedstawił mu umowę franczyzową, czy w ramach umowy zostanie przekazane know-how franczyzodawcy i w jakiej formie to się będzie odbywać - czy franczyzodawca ma opracowany podręcznik operacyjny, system szkoleń i zapewnia wsparcie, ile osób pracuje na rzecz rozwoju sieci w firmie franczyzodawcy. Nie bez znaczenia jest także, czy franczyzodawca wprowadza opłaty franczyzowe, w jakiej wysokości i co oferuje w zamian (np. ogólnopolskie kampanie reklamowe finansowane z opłaty marketingowej).

Rynek franczyzy w Polsce rozwija się od 18 lat. Firmy polskie stworzyły trzy czwarte z wszystkich działających systemów w Polsce. Pozostałe pochodzą z 26 krajów świata. Większość sieci działa na polskim rynku około sześciu lat, należy jednak pamiętać, że największy przyrost systemów franczyzowych przypadł na rok 2005, więc wiekszość sieci franczyzowych na rynku jest tu od niedawna. Dwucyfrowe przyrosty liczby sieci, w ciągu ostatnich trzech lat średnio około 50 rocznie, wskazuje na duże zainteresowanie firm franczyzą jako strategicznym elementem rozwoju. Jak do tej pory przewagę na rynku mają sieci handlowe, jednak coraz częściej placówki franczyzowe postanawiają otwierać firmy z sektora usług.

- Perspektywa rozwoju jest duża ze względu na to, że w usługach jeszcze bardziej niż w handlu liczy się dobra, sprawdzona marka. Warto tu zwrócić uwagę na nowe propozycje franczyzy w zakresie szkoleń biznesowych oraz biur doradztwa księgowo-podatkowego. W przyszłości należy spodziewać się rozwoju sieci usługowych. Ma to związek z coraz częstszym zlecaniem wykonywania usług firmom zewnętrznym - twierdzi Michał Wiśniewski.

O rozwoju sieci franczyzowych w sektorze usług świadczy między innymi wydzielenie poszczególnych branż w kolejnych edycjach raportu o rynku franczyzy w Polsce. Z branży pozostałych usług dla biznesu wydzielono kolejno - turystykę, usługi finansowe oraz nieruchomości. Na uwagę zasługują także usługi dla biznesu. Sieci z tej branży mają duże szanse na powodzenie ze względu na to, że funkcjonują na rozwijającym się rynku małych i średnich firm, dla których świadczą usługi. Franczyzowe punkty tych sieci obsługują także regionalne oddziały większych firm działających w Polsce, które mają centralnie podpisane umowy z franczyzodawcą.

Finansowanie franczyzy

Zdaniem Katarzyny Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, niestety cały czas obserwujemy brak finansowania dla franczyzy. Jest to podstawowa bariera dla rozwoju rynku franczyzowego. Niestety banki nie są zainteresowane finansowaniem inwestycji ponoszonych przez franczyzobiorców, pomimo że same bardzo chętnie korzystają z franczyzy i rozwiązań agencyjnych, jako metody na rozbudowę swoich sieci sprzedaży.

Wyróżnia się na tym tle oferta Deutsche Bank PBC w ramach db FranchiseFinance, która pozwala ocenić całą sieć franczyzową i w konsekwencji np. sfinansować zakup przez przedsiębiorcę składników wyposażenia.

Istnieje też sieć lokalnych i regionalnych funduszy pożyczkowych oraz Funduszu Mikro. Tego typu instytucje specjalizują się w finansowaniu mikroprzedsiębiorstw i małych firm oraz osób chcących prowadzić działalność gospodarcza na własny rachunek. Firmy oferują wsparcie kapitałowe, w większości przypadków bez okazywania biznesplanu. Tak, więc tego typu oferta jest m.in. adresowana także do potencjalnych franczyzobiorców.

Franczyzobiorcom pozostaje jeszcze inna droga pozyskiwania kapitału. Jest nim kredyt konsumpcyjny. Jego wysokość może wynosić nawet 80 tys. zł. Bank w tym przypadku z reguły nie interesuje się, na co są przeznaczone pożyczone pieniądze. Pozostaje do dyspozycji kredyt lub pożyczka hipoteczna. Także i w tym przypadku kredytobiorca nie interesuje się celem przeznaczenia pożyczonej kwoty. Są jeszcze specjalne oferty, w niektórych bankach adresowane do małego biznesu.

ŚREDNIA WARTOŚĆ INWESTYCJI

440 tys. zł

wynosi średnia wartość inwestycji początkowej w prowadzenie firmy na zasadach franchisingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA