REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie na polskim rynku działa ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych. Prawie 23 tys. punktów franczyzowych prowadzi ponad 19 tys. przedsiębiorców.

Zatrudnienie w sektorze franczyzy przekroczyło 195 tys. osób, przy czym średnio na jeden punkt franczyzowy przypadało siedmiu pracowników. Tak więc firmy działające w sieciach franczyzowych, franczyzobiorcy to w zasadzie mikroprzedsiębiorstwa lub małe firmy - wynika z najnowszego raportu o Polskim Rynku Franczyzy 2007/2008 przygotowanego przez Profit System. Średnią podwyższają branże: gastronomiczna i handel artykułami spożywczo-przemysłowymi. Te biznesy wymagają zatrudniania nawet kilkudziesięciu osób. Istnieją na rynku systemy, w których franczyzobiorca prowadzi biznes sam - lub zatrudnia jedną, dwie osoby. Są to w zasadzie małe punkty handlowe i usługowe, jak np. placówki bankowe.

REKLAMA

Ekspansja za granicę

REKLAMA

- Polskie systemy sieciowe rozwijają się także za granicą. Z roku na rok jest ich coraz więcej na rynkach zagranicznych. Obecnie już prawie 40 z nich ma swoje franczyzowe lub własne przedstawicielstwa poza granicami Polski, a drugie tyle planuje rozwój za granicą w najbliższych latach. Najpopularniejszym kierunkiem rozwoju są kraje sąsiedzkie: Rosja, Czechy, Słowacja, Litwa, Niemcy. Ale polskie sieci mają także placówki w bardziej odległych krajach w Kolumbii, Kanadzie - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System.

W krajowej jak i zagranicznej franczyzie najsilniej reprezentowana jest branża odzież i obuwie. W handlu jest ponad 100 systemów franczyzowych. Natomiast w usługach gastronomicznych działa ponad 60 systemów. Natomiast pod względem liczby placówek franczyzowych liderem rynku jest branża artykułów spożywczo-przemysłowych. Obecnie działa prawie 11 tys. placówek franczyzowych w tej branży.

Sposób na przedsiębiorczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyzodawcy decydując się na tę strategię rozwoju biznesu, w coraz większym stopniu przykładają wagę do jakości oferowanego franczyzobiorcom pakietu franczyzowego. Franczyza jako forma ekspansji wymaga długofalowego planowania, a następnie konsekwentnej realizacji.

REKLAMA

Franczyzobiorca może obecnie wybierać spomiędzy ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych, działających w ponad 14 branżach handlowych i usługowych. Średnia wartość inwestycji początkowej wynosi 440 tys. zł i kwota ta uwzględnia nakłady poniesione na remont, wystrój lokalu oraz tzw. zatowarowanie. Przychody franczyzobiorcy z jednostki franczyzowej to średnio 1,5 mln zł rocznie, przy czym jednak kwota ta jest zawyżona przez stacje benzynowe i wielkopowierzchniowe placówki handlowe, które osiągają najwyższe przychody.

Franczyzobiorca powinien zwracać uwagę na to, jak opracowany jest system franczyzowy - czy franczyzodawca przedstawił mu umowę franczyzową, czy w ramach umowy zostanie przekazane know-how franczyzodawcy i w jakiej formie to się będzie odbywać - czy franczyzodawca ma opracowany podręcznik operacyjny, system szkoleń i zapewnia wsparcie, ile osób pracuje na rzecz rozwoju sieci w firmie franczyzodawcy. Nie bez znaczenia jest także, czy franczyzodawca wprowadza opłaty franczyzowe, w jakiej wysokości i co oferuje w zamian (np. ogólnopolskie kampanie reklamowe finansowane z opłaty marketingowej).

Rynek franczyzy w Polsce rozwija się od 18 lat. Firmy polskie stworzyły trzy czwarte z wszystkich działających systemów w Polsce. Pozostałe pochodzą z 26 krajów świata. Większość sieci działa na polskim rynku około sześciu lat, należy jednak pamiętać, że największy przyrost systemów franczyzowych przypadł na rok 2005, więc wiekszość sieci franczyzowych na rynku jest tu od niedawna. Dwucyfrowe przyrosty liczby sieci, w ciągu ostatnich trzech lat średnio około 50 rocznie, wskazuje na duże zainteresowanie firm franczyzą jako strategicznym elementem rozwoju. Jak do tej pory przewagę na rynku mają sieci handlowe, jednak coraz częściej placówki franczyzowe postanawiają otwierać firmy z sektora usług.

- Perspektywa rozwoju jest duża ze względu na to, że w usługach jeszcze bardziej niż w handlu liczy się dobra, sprawdzona marka. Warto tu zwrócić uwagę na nowe propozycje franczyzy w zakresie szkoleń biznesowych oraz biur doradztwa księgowo-podatkowego. W przyszłości należy spodziewać się rozwoju sieci usługowych. Ma to związek z coraz częstszym zlecaniem wykonywania usług firmom zewnętrznym - twierdzi Michał Wiśniewski.

O rozwoju sieci franczyzowych w sektorze usług świadczy między innymi wydzielenie poszczególnych branż w kolejnych edycjach raportu o rynku franczyzy w Polsce. Z branży pozostałych usług dla biznesu wydzielono kolejno - turystykę, usługi finansowe oraz nieruchomości. Na uwagę zasługują także usługi dla biznesu. Sieci z tej branży mają duże szanse na powodzenie ze względu na to, że funkcjonują na rozwijającym się rynku małych i średnich firm, dla których świadczą usługi. Franczyzowe punkty tych sieci obsługują także regionalne oddziały większych firm działających w Polsce, które mają centralnie podpisane umowy z franczyzodawcą.

Finansowanie franczyzy

Zdaniem Katarzyny Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, niestety cały czas obserwujemy brak finansowania dla franczyzy. Jest to podstawowa bariera dla rozwoju rynku franczyzowego. Niestety banki nie są zainteresowane finansowaniem inwestycji ponoszonych przez franczyzobiorców, pomimo że same bardzo chętnie korzystają z franczyzy i rozwiązań agencyjnych, jako metody na rozbudowę swoich sieci sprzedaży.

Wyróżnia się na tym tle oferta Deutsche Bank PBC w ramach db FranchiseFinance, która pozwala ocenić całą sieć franczyzową i w konsekwencji np. sfinansować zakup przez przedsiębiorcę składników wyposażenia.

Istnieje też sieć lokalnych i regionalnych funduszy pożyczkowych oraz Funduszu Mikro. Tego typu instytucje specjalizują się w finansowaniu mikroprzedsiębiorstw i małych firm oraz osób chcących prowadzić działalność gospodarcza na własny rachunek. Firmy oferują wsparcie kapitałowe, w większości przypadków bez okazywania biznesplanu. Tak, więc tego typu oferta jest m.in. adresowana także do potencjalnych franczyzobiorców.

Franczyzobiorcom pozostaje jeszcze inna droga pozyskiwania kapitału. Jest nim kredyt konsumpcyjny. Jego wysokość może wynosić nawet 80 tys. zł. Bank w tym przypadku z reguły nie interesuje się, na co są przeznaczone pożyczone pieniądze. Pozostaje do dyspozycji kredyt lub pożyczka hipoteczna. Także i w tym przypadku kredytobiorca nie interesuje się celem przeznaczenia pożyczonej kwoty. Są jeszcze specjalne oferty, w niektórych bankach adresowane do małego biznesu.

ŚREDNIA WARTOŚĆ INWESTYCJI

440 tys. zł

wynosi średnia wartość inwestycji początkowej w prowadzenie firmy na zasadach franchisingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA