REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie na polskim rynku działa ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych. Prawie 23 tys. punktów franczyzowych prowadzi ponad 19 tys. przedsiębiorców.

Zatrudnienie w sektorze franczyzy przekroczyło 195 tys. osób, przy czym średnio na jeden punkt franczyzowy przypadało siedmiu pracowników. Tak więc firmy działające w sieciach franczyzowych, franczyzobiorcy to w zasadzie mikroprzedsiębiorstwa lub małe firmy - wynika z najnowszego raportu o Polskim Rynku Franczyzy 2007/2008 przygotowanego przez Profit System. Średnią podwyższają branże: gastronomiczna i handel artykułami spożywczo-przemysłowymi. Te biznesy wymagają zatrudniania nawet kilkudziesięciu osób. Istnieją na rynku systemy, w których franczyzobiorca prowadzi biznes sam - lub zatrudnia jedną, dwie osoby. Są to w zasadzie małe punkty handlowe i usługowe, jak np. placówki bankowe.

REKLAMA

REKLAMA

Ekspansja za granicę

- Polskie systemy sieciowe rozwijają się także za granicą. Z roku na rok jest ich coraz więcej na rynkach zagranicznych. Obecnie już prawie 40 z nich ma swoje franczyzowe lub własne przedstawicielstwa poza granicami Polski, a drugie tyle planuje rozwój za granicą w najbliższych latach. Najpopularniejszym kierunkiem rozwoju są kraje sąsiedzkie: Rosja, Czechy, Słowacja, Litwa, Niemcy. Ale polskie sieci mają także placówki w bardziej odległych krajach w Kolumbii, Kanadzie - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System.

W krajowej jak i zagranicznej franczyzie najsilniej reprezentowana jest branża odzież i obuwie. W handlu jest ponad 100 systemów franczyzowych. Natomiast w usługach gastronomicznych działa ponad 60 systemów. Natomiast pod względem liczby placówek franczyzowych liderem rynku jest branża artykułów spożywczo-przemysłowych. Obecnie działa prawie 11 tys. placówek franczyzowych w tej branży.

REKLAMA

Sposób na przedsiębiorczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyzodawcy decydując się na tę strategię rozwoju biznesu, w coraz większym stopniu przykładają wagę do jakości oferowanego franczyzobiorcom pakietu franczyzowego. Franczyza jako forma ekspansji wymaga długofalowego planowania, a następnie konsekwentnej realizacji.

Franczyzobiorca może obecnie wybierać spomiędzy ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych, działających w ponad 14 branżach handlowych i usługowych. Średnia wartość inwestycji początkowej wynosi 440 tys. zł i kwota ta uwzględnia nakłady poniesione na remont, wystrój lokalu oraz tzw. zatowarowanie. Przychody franczyzobiorcy z jednostki franczyzowej to średnio 1,5 mln zł rocznie, przy czym jednak kwota ta jest zawyżona przez stacje benzynowe i wielkopowierzchniowe placówki handlowe, które osiągają najwyższe przychody.

Franczyzobiorca powinien zwracać uwagę na to, jak opracowany jest system franczyzowy - czy franczyzodawca przedstawił mu umowę franczyzową, czy w ramach umowy zostanie przekazane know-how franczyzodawcy i w jakiej formie to się będzie odbywać - czy franczyzodawca ma opracowany podręcznik operacyjny, system szkoleń i zapewnia wsparcie, ile osób pracuje na rzecz rozwoju sieci w firmie franczyzodawcy. Nie bez znaczenia jest także, czy franczyzodawca wprowadza opłaty franczyzowe, w jakiej wysokości i co oferuje w zamian (np. ogólnopolskie kampanie reklamowe finansowane z opłaty marketingowej).

Rynek franczyzy w Polsce rozwija się od 18 lat. Firmy polskie stworzyły trzy czwarte z wszystkich działających systemów w Polsce. Pozostałe pochodzą z 26 krajów świata. Większość sieci działa na polskim rynku około sześciu lat, należy jednak pamiętać, że największy przyrost systemów franczyzowych przypadł na rok 2005, więc wiekszość sieci franczyzowych na rynku jest tu od niedawna. Dwucyfrowe przyrosty liczby sieci, w ciągu ostatnich trzech lat średnio około 50 rocznie, wskazuje na duże zainteresowanie firm franczyzą jako strategicznym elementem rozwoju. Jak do tej pory przewagę na rynku mają sieci handlowe, jednak coraz częściej placówki franczyzowe postanawiają otwierać firmy z sektora usług.

- Perspektywa rozwoju jest duża ze względu na to, że w usługach jeszcze bardziej niż w handlu liczy się dobra, sprawdzona marka. Warto tu zwrócić uwagę na nowe propozycje franczyzy w zakresie szkoleń biznesowych oraz biur doradztwa księgowo-podatkowego. W przyszłości należy spodziewać się rozwoju sieci usługowych. Ma to związek z coraz częstszym zlecaniem wykonywania usług firmom zewnętrznym - twierdzi Michał Wiśniewski.

O rozwoju sieci franczyzowych w sektorze usług świadczy między innymi wydzielenie poszczególnych branż w kolejnych edycjach raportu o rynku franczyzy w Polsce. Z branży pozostałych usług dla biznesu wydzielono kolejno - turystykę, usługi finansowe oraz nieruchomości. Na uwagę zasługują także usługi dla biznesu. Sieci z tej branży mają duże szanse na powodzenie ze względu na to, że funkcjonują na rozwijającym się rynku małych i średnich firm, dla których świadczą usługi. Franczyzowe punkty tych sieci obsługują także regionalne oddziały większych firm działających w Polsce, które mają centralnie podpisane umowy z franczyzodawcą.

Finansowanie franczyzy

Zdaniem Katarzyny Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, niestety cały czas obserwujemy brak finansowania dla franczyzy. Jest to podstawowa bariera dla rozwoju rynku franczyzowego. Niestety banki nie są zainteresowane finansowaniem inwestycji ponoszonych przez franczyzobiorców, pomimo że same bardzo chętnie korzystają z franczyzy i rozwiązań agencyjnych, jako metody na rozbudowę swoich sieci sprzedaży.

Wyróżnia się na tym tle oferta Deutsche Bank PBC w ramach db FranchiseFinance, która pozwala ocenić całą sieć franczyzową i w konsekwencji np. sfinansować zakup przez przedsiębiorcę składników wyposażenia.

Istnieje też sieć lokalnych i regionalnych funduszy pożyczkowych oraz Funduszu Mikro. Tego typu instytucje specjalizują się w finansowaniu mikroprzedsiębiorstw i małych firm oraz osób chcących prowadzić działalność gospodarcza na własny rachunek. Firmy oferują wsparcie kapitałowe, w większości przypadków bez okazywania biznesplanu. Tak, więc tego typu oferta jest m.in. adresowana także do potencjalnych franczyzobiorców.

Franczyzobiorcom pozostaje jeszcze inna droga pozyskiwania kapitału. Jest nim kredyt konsumpcyjny. Jego wysokość może wynosić nawet 80 tys. zł. Bank w tym przypadku z reguły nie interesuje się, na co są przeznaczone pożyczone pieniądze. Pozostaje do dyspozycji kredyt lub pożyczka hipoteczna. Także i w tym przypadku kredytobiorca nie interesuje się celem przeznaczenia pożyczonej kwoty. Są jeszcze specjalne oferty, w niektórych bankach adresowane do małego biznesu.

ŚREDNIA WARTOŚĆ INWESTYCJI

440 tys. zł

wynosi średnia wartość inwestycji początkowej w prowadzenie firmy na zasadach franchisingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

REKLAMA