REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak środków obrotowych to sygnał alarmowy

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca powinien na bieżąco prowadzić monitoring kondycji finansowej firmy. Gdy uzna, że może mieć problemy finansowe, powinien wszcząć środki zaradcze.

Dzięki bieżącemu monitorowaniu stanu firmy przedsiębiorca może wcześnie zauważyć brak środków obrotowych, bo np. jego kontrahenci regulują opłaty z opóźnieniem. Może się więc spodziewać, że po pewnym czasie jego firma też będzie miała problemy z płatnościami.

REKLAMA

W takiej sytuacji powinien prowadzić bardziej skuteczną windykację należności od swoich dłużników i rozpocząć negocjacje z wierzycielami, aby przesunęli terminy płatności albo rozłożyli płatności na dogodne raty. Banki idą na większe ustępstwa wobec zadłużonej firmy, która wcześniej wystąpi o przesunięcie terminów płatności, niż takiej, która nie płaci i nie prowadzi negocjacji.

Jeżeli jednak przedsiębiorca stanie się niewypłacalny, to musi wykonać określone działania przewidziane w ustawie z 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. nr 60, poz. 535 z późn. zm.).

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorcy ma miejsce wówczas, gdy nie płaci on swoich zobowiązań w terminie określonym umową lub ustawą. Za niewypłacalnego uznaje się go wówczas, gdy nie zapłaci drugiego zobowiązania. Na każdej fakturze podany jest termin płatności, więc gdy dłużnik nie dotrzyma drugiego z kolei terminu, to w myśl art. 11 prawa upadłościowego i naprawczego staje się niewypłacalny.

Gdyby zaś zadłużona firma była osobą prawną (np. spółką z o.o.) albo jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną (np. osobową spółką handlową), to za niewypłacalną zostanie uznana wówczas, gdy jej zobowiązania przekroczą wartość jej majątku, mimo że na bieżąco wykonuje swoje zobowiązania. Chodzi więc o taką sytuację, gdy przedsiębiorca wie, że w razie sprzedaży majątku firmy nie wystarczy gotówki na pokrycie w przyszłości wszystkich zobowiązań, które teraz zaciągnął, a ich terminy płatności przypadają dopiero za pewien czas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obu tych przypadkach niewypłacalny przedsiębiorca powinien wystąpić o ogłoszenie upadłości - albo z możliwością zawarcia układu, albo likwidacyjnej. W razie układu z wierzycielami ma szansę na utrzymanie przedsiębiorstwa.

Zdarza się, że firma ma tak duże problemy finansowe, że wiadomo, iż nie przyniesie zysków, z których powinna pokryć zobowiązania. Wówczas przedsiębiorca powinien decyzję o likwidacji firmy podjąć wówczas, gdy stan majątkowy umożliwi pokrycie wszystkich aktualnych zobowiązań.

Gdyby po oszacowaniu wartości rynkowej swojego majątku uznał, że wystarczy go na zaspokojenie wszystkich wierzycieli, to może samodzielnie przeprowadzić likwidację firmy oraz samodzielnie ich spłacić.

Gdyby zaś po oszacowaniu majątku okazało się, że takich środków nie ma, to powinien wystąpić z wnioskiem o upadłość do sądu gospodarczego. Jeśli zaś wiedząc o swojej niewypłacalności nadal prowadzi firmę, naraża się na odpowiedzialność karną. W takim przypadku przyjmuje się, że celowo (a nie lekkomyślnie) naraża wierzycieli na straty.

MaŁgorzata piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA