REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć niepotrzebnych strat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby uniknąć niepotrzebnych strat przy dokonywaniu transakcji handlowych, trzeba pamiętać o odpowiednich zabezpieczeniach. Przykładowo w umowach kredytowych warto pamiętać o klauzulach zabezpieczających. Można też skorzystać z weksla czy hipoteki.

W warunkach gospodarki rynkowej i dużej konkurencji walka o klienta zasłania wielu przedsiębiorcom potrzebę zabezpieczenia się przed nieuczciwością trudno zdobytego klienta. Tymczasem jest to podstawowy warunek uniknięcia niepotrzebnych strat, które jednak mogą się przydarzyć. Negatywne doświadczenie wielu firm uczy, że podejmowanie czynności zabezpieczających jest po prostu niezbędne. W dodatku akcję tę najrozsądniej jest podjąć już w chwili rozpoczynania współpracy z nowym partnerem, nie czekając do chwili, gdy pojawią się problemy z wiarygodnością klienta.

REKLAMA

REKLAMA

Zastrzeżenia i podpisy

Jednym ze sposobów zabezpieczenia przy udzielaniu kredytu kupieckiego jest zastrzeżenie własności towaru do dnia zapłaty. Można je jednak zastosować wyłącznie wtedy, kiedy przedmiotem umowy jest sprzedaż towarów, bowiem nie można zastrzec własności usługi.

Taki zapis musi się znaleźć w treści zawieranej z klientem umowy handlowej, która zakłada sprzedaż przy udzieleniu kredytu kupieckiego. Klauzula zabezpieczająca może mieć następujące brzmienie: do czasu pełnej zapłaty za dostarczony odbiorcy towar dostawca pozostaje wyłącznym właścicielem tego towaru albo odbiorca stanie się właścicielem towaru dopiero po uiszczeniu całej ceny. Bez takiego zastrzeżenia w przypadku braku zapłaty ze strony klienta można od niego dochodzić wyłącznie zapłaty określonej kwoty.

REKLAMA

Można również skorzystać z innych form zabezpieczenia transakcji handlowych, jakimi są weksel, hipoteka czy też notarialne poddanie się egzekucji do określonej kwoty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często spotykanym błędem jest brak sprawdzenia, czy dana osoba podpisująca zobowiązania posiada umocowanie do reprezentowania określonego przedsiębiorcy. Dlatego przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy należy upewnić się - poprzez sprawdzenie w odpowiednim rejestrze - czy osoba, która podpisuje z firmą umowę, jest do tego upoważniona. Brak takiego umocowania powoduje kłopot w odzyskaniu należności.

Skutki wadliwej umowy

Problem z dochodzeniem praw z umów związany jest również z tym, że szczególnie małe i średnie firmy zawierają wadliwe umowy albo co gorsza - w ogóle nie podpisują umów. Zawieranym umowom często daleko do doskonałości. Pojawiają się w nich mało precyzyjne sformułowania, których znaczenie znał tylko ich autor.

Brak konkretnych zapisów często powoduje, że trudno jest określić prawa i obowiązki stron danego kontraktu, co prowadzi do konfliktów pomiędzy stronami i braku realizacji podpisanej umowy.

Trzeba wiedzieć, że prawie 90 proc. umów zawieranych na naszym rynku to typowe umowy. Warto więc mieć pod ręką jakieś opracowanie zawierające wzory podstawowych umów. Pozwoli to uniknąć wielu niepotrzebnych problemów.

Ważne wykonanie

Gdy umowa jest już podpisana przez upoważnione osoby, istnieją określone zabezpieczenia, niezbędne jest dokładne wypełnienie jej warunków w sposób, którego nikt nie będzie mógł kwestionować. W przypadku nierzetelnego klienta łatwiejsze będzie wówczas odzyskanie należności.

Przede wszystkim do wykonania umowy powinny być upoważnione osoby wskazane w tej umowie. Trzeba unikać sytuacji, gdy ktoś niewskazany w umowie chce np. odebrać towar czy też wykonać usługę - chyba że posiada pełnomocnictwo od osób, które tę umowę podpisały. Nie powinno mieć miejsca wydawanie towaru przypadkowemu pracownikowi odbiorcy, który akurat znajduje się na terenie zakładu klienta. Częstym błędem ze strony wierzyciela jest to, że w wyniku telefonicznych ustaleń towar zostaje dostarczony w inne miejsce niż ustalono we wcześniej zawartej umowie. Może to spowodować, że firma nie dostanie zapłaty za towar, a co więcej klient może pozwać o odszkodowanie z tytułu niewłaściwego wykonania umowy.

Nie można się łudzić - nawet skrupulatne przestrzeganie tych wszystkich zasad nie uchroni przedsiębiorcy przed stratą w wyniku kontaktów z nieuczciwym kontrahentem. Może jednak ograniczyć negatywne skutki.

Ważne!

Nawet skrupulatne przestrzeganie wszystkich zabezpieczeń nie uchroni przedsiębiorcy przed stratą w wyniku kontaktów z nieuczciwym kontrahentem

Marek Matusiak

marek.matusiak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA