REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć niepotrzebnych strat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby uniknąć niepotrzebnych strat przy dokonywaniu transakcji handlowych, trzeba pamiętać o odpowiednich zabezpieczeniach. Przykładowo w umowach kredytowych warto pamiętać o klauzulach zabezpieczających. Można też skorzystać z weksla czy hipoteki.

W warunkach gospodarki rynkowej i dużej konkurencji walka o klienta zasłania wielu przedsiębiorcom potrzebę zabezpieczenia się przed nieuczciwością trudno zdobytego klienta. Tymczasem jest to podstawowy warunek uniknięcia niepotrzebnych strat, które jednak mogą się przydarzyć. Negatywne doświadczenie wielu firm uczy, że podejmowanie czynności zabezpieczających jest po prostu niezbędne. W dodatku akcję tę najrozsądniej jest podjąć już w chwili rozpoczynania współpracy z nowym partnerem, nie czekając do chwili, gdy pojawią się problemy z wiarygodnością klienta.

REKLAMA

Zastrzeżenia i podpisy

REKLAMA

Jednym ze sposobów zabezpieczenia przy udzielaniu kredytu kupieckiego jest zastrzeżenie własności towaru do dnia zapłaty. Można je jednak zastosować wyłącznie wtedy, kiedy przedmiotem umowy jest sprzedaż towarów, bowiem nie można zastrzec własności usługi.

Taki zapis musi się znaleźć w treści zawieranej z klientem umowy handlowej, która zakłada sprzedaż przy udzieleniu kredytu kupieckiego. Klauzula zabezpieczająca może mieć następujące brzmienie: do czasu pełnej zapłaty za dostarczony odbiorcy towar dostawca pozostaje wyłącznym właścicielem tego towaru albo odbiorca stanie się właścicielem towaru dopiero po uiszczeniu całej ceny. Bez takiego zastrzeżenia w przypadku braku zapłaty ze strony klienta można od niego dochodzić wyłącznie zapłaty określonej kwoty.

Można również skorzystać z innych form zabezpieczenia transakcji handlowych, jakimi są weksel, hipoteka czy też notarialne poddanie się egzekucji do określonej kwoty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często spotykanym błędem jest brak sprawdzenia, czy dana osoba podpisująca zobowiązania posiada umocowanie do reprezentowania określonego przedsiębiorcy. Dlatego przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy należy upewnić się - poprzez sprawdzenie w odpowiednim rejestrze - czy osoba, która podpisuje z firmą umowę, jest do tego upoważniona. Brak takiego umocowania powoduje kłopot w odzyskaniu należności.

Skutki wadliwej umowy

REKLAMA

Problem z dochodzeniem praw z umów związany jest również z tym, że szczególnie małe i średnie firmy zawierają wadliwe umowy albo co gorsza - w ogóle nie podpisują umów. Zawieranym umowom często daleko do doskonałości. Pojawiają się w nich mało precyzyjne sformułowania, których znaczenie znał tylko ich autor.

Brak konkretnych zapisów często powoduje, że trudno jest określić prawa i obowiązki stron danego kontraktu, co prowadzi do konfliktów pomiędzy stronami i braku realizacji podpisanej umowy.

Trzeba wiedzieć, że prawie 90 proc. umów zawieranych na naszym rynku to typowe umowy. Warto więc mieć pod ręką jakieś opracowanie zawierające wzory podstawowych umów. Pozwoli to uniknąć wielu niepotrzebnych problemów.

Ważne wykonanie

Gdy umowa jest już podpisana przez upoważnione osoby, istnieją określone zabezpieczenia, niezbędne jest dokładne wypełnienie jej warunków w sposób, którego nikt nie będzie mógł kwestionować. W przypadku nierzetelnego klienta łatwiejsze będzie wówczas odzyskanie należności.

Przede wszystkim do wykonania umowy powinny być upoważnione osoby wskazane w tej umowie. Trzeba unikać sytuacji, gdy ktoś niewskazany w umowie chce np. odebrać towar czy też wykonać usługę - chyba że posiada pełnomocnictwo od osób, które tę umowę podpisały. Nie powinno mieć miejsca wydawanie towaru przypadkowemu pracownikowi odbiorcy, który akurat znajduje się na terenie zakładu klienta. Częstym błędem ze strony wierzyciela jest to, że w wyniku telefonicznych ustaleń towar zostaje dostarczony w inne miejsce niż ustalono we wcześniej zawartej umowie. Może to spowodować, że firma nie dostanie zapłaty za towar, a co więcej klient może pozwać o odszkodowanie z tytułu niewłaściwego wykonania umowy.

Nie można się łudzić - nawet skrupulatne przestrzeganie tych wszystkich zasad nie uchroni przedsiębiorcy przed stratą w wyniku kontaktów z nieuczciwym kontrahentem. Może jednak ograniczyć negatywne skutki.

Ważne!

Nawet skrupulatne przestrzeganie wszystkich zabezpieczeń nie uchroni przedsiębiorcy przed stratą w wyniku kontaktów z nieuczciwym kontrahentem

Marek Matusiak

marek.matusiak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA