REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć niepotrzebnych strat

Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby uniknąć niepotrzebnych strat przy dokonywaniu transakcji handlowych, trzeba pamiętać o odpowiednich zabezpieczeniach. Przykładowo w umowach kredytowych warto pamiętać o klauzulach zabezpieczających. Można też skorzystać z weksla czy hipoteki.

W warunkach gospodarki rynkowej i dużej konkurencji walka o klienta zasłania wielu przedsiębiorcom potrzebę zabezpieczenia się przed nieuczciwością trudno zdobytego klienta. Tymczasem jest to podstawowy warunek uniknięcia niepotrzebnych strat, które jednak mogą się przydarzyć. Negatywne doświadczenie wielu firm uczy, że podejmowanie czynności zabezpieczających jest po prostu niezbędne. W dodatku akcję tę najrozsądniej jest podjąć już w chwili rozpoczynania współpracy z nowym partnerem, nie czekając do chwili, gdy pojawią się problemy z wiarygodnością klienta.

REKLAMA

Zastrzeżenia i podpisy

REKLAMA

Jednym ze sposobów zabezpieczenia przy udzielaniu kredytu kupieckiego jest zastrzeżenie własności towaru do dnia zapłaty. Można je jednak zastosować wyłącznie wtedy, kiedy przedmiotem umowy jest sprzedaż towarów, bowiem nie można zastrzec własności usługi.

Taki zapis musi się znaleźć w treści zawieranej z klientem umowy handlowej, która zakłada sprzedaż przy udzieleniu kredytu kupieckiego. Klauzula zabezpieczająca może mieć następujące brzmienie: do czasu pełnej zapłaty za dostarczony odbiorcy towar dostawca pozostaje wyłącznym właścicielem tego towaru albo odbiorca stanie się właścicielem towaru dopiero po uiszczeniu całej ceny. Bez takiego zastrzeżenia w przypadku braku zapłaty ze strony klienta można od niego dochodzić wyłącznie zapłaty określonej kwoty.

Można również skorzystać z innych form zabezpieczenia transakcji handlowych, jakimi są weksel, hipoteka czy też notarialne poddanie się egzekucji do określonej kwoty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często spotykanym błędem jest brak sprawdzenia, czy dana osoba podpisująca zobowiązania posiada umocowanie do reprezentowania określonego przedsiębiorcy. Dlatego przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy należy upewnić się - poprzez sprawdzenie w odpowiednim rejestrze - czy osoba, która podpisuje z firmą umowę, jest do tego upoważniona. Brak takiego umocowania powoduje kłopot w odzyskaniu należności.

Skutki wadliwej umowy

REKLAMA

Problem z dochodzeniem praw z umów związany jest również z tym, że szczególnie małe i średnie firmy zawierają wadliwe umowy albo co gorsza - w ogóle nie podpisują umów. Zawieranym umowom często daleko do doskonałości. Pojawiają się w nich mało precyzyjne sformułowania, których znaczenie znał tylko ich autor.

Brak konkretnych zapisów często powoduje, że trudno jest określić prawa i obowiązki stron danego kontraktu, co prowadzi do konfliktów pomiędzy stronami i braku realizacji podpisanej umowy.

Trzeba wiedzieć, że prawie 90 proc. umów zawieranych na naszym rynku to typowe umowy. Warto więc mieć pod ręką jakieś opracowanie zawierające wzory podstawowych umów. Pozwoli to uniknąć wielu niepotrzebnych problemów.

Ważne wykonanie

Gdy umowa jest już podpisana przez upoważnione osoby, istnieją określone zabezpieczenia, niezbędne jest dokładne wypełnienie jej warunków w sposób, którego nikt nie będzie mógł kwestionować. W przypadku nierzetelnego klienta łatwiejsze będzie wówczas odzyskanie należności.

Przede wszystkim do wykonania umowy powinny być upoważnione osoby wskazane w tej umowie. Trzeba unikać sytuacji, gdy ktoś niewskazany w umowie chce np. odebrać towar czy też wykonać usługę - chyba że posiada pełnomocnictwo od osób, które tę umowę podpisały. Nie powinno mieć miejsca wydawanie towaru przypadkowemu pracownikowi odbiorcy, który akurat znajduje się na terenie zakładu klienta. Częstym błędem ze strony wierzyciela jest to, że w wyniku telefonicznych ustaleń towar zostaje dostarczony w inne miejsce niż ustalono we wcześniej zawartej umowie. Może to spowodować, że firma nie dostanie zapłaty za towar, a co więcej klient może pozwać o odszkodowanie z tytułu niewłaściwego wykonania umowy.

Nie można się łudzić - nawet skrupulatne przestrzeganie tych wszystkich zasad nie uchroni przedsiębiorcy przed stratą w wyniku kontaktów z nieuczciwym kontrahentem. Może jednak ograniczyć negatywne skutki.

Ważne!

Nawet skrupulatne przestrzeganie wszystkich zabezpieczeń nie uchroni przedsiębiorcy przed stratą w wyniku kontaktów z nieuczciwym kontrahentem

Marek Matusiak

marek.matusiak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA