REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki na wiele sposobów różnicują ofertę kredytów inwestycyjnych dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Dobrowolska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z rozwojem produktów bankowych zaciera się tradycyjny podział kredytów na obrotowe i inwestycyjne. Zwłaszcza stali klienci banku mogą liczyć na produkty pożyczkowe o mieszanym charakterze. Dzięki nim, kredytując cele inwestycyjne, można uporządkować całą gospodarkę finansową przedsiębiorstwa.

Klasyczny kredyt inwestycyjny powinien być przeznaczony na pomnażanie majątku firmy, czyli na finansowanie nowych, odtworzenie zużytych bądź modernizację istniejących środków trwałych. A w przypadku firm dopiero rozpoczynających działalność, o ile rzecz jasna mają one zdolność kredytową, kredyt inwestycyjny może być także przeznaczony na zakup pierwszego wyposażenia w środki obrotowe niezbędne do uruchomienia działalności.

REKLAMA

Klasyczny kredyt inwestycyjny powinien być przeznaczony na pomnażanie majątku firmy, czyli na finansowanie nowych, odtworzenie zużytych bądź modernizację istniejących środków trwałych. A w przypadku firm dopiero rozpoczynających działalność, o ile rzecz jasna mają one zdolność kredytową, kredyt inwestycyjny może być także przeznaczony na zakup pierwszego wyposażenia w środki obrotowe niezbędne do uruchomienia działalności.

Finansowanie inwestycji

REKLAMA

Jeśli firma chce się rozbudowywać, kredyt inwestycyjny może być także przeznaczony na finansowanie zakupu na rynku pierwotnym lub wtórnym, wykupu albo budowy lokalu lub budynku użytkowego wraz z gruntem, który będzie wykorzystywany do wykonywania działalności. Może to być także przebudowa, nadbudowa, rozbudowa, remont, adaptacji lub modernizacja nieruchomości na potrzeby wykonywania działalności.

Obecnie banki, oprócz oferty kredytów inwestycyjnych o charakterze uniwersalnym, proponują firmom specjalne kredyty celowe. Najobszerniejsza oferta dotyczy zakupu samochodów oraz innych środków transportu, na wzór kredytów samochodowych oferowanych konsumentom. Podobnie rzecz się ma z zakupem nieruchomości; jeśli mogą być one zabezpieczone wpisem hipoteki do księgi wieczystej takiej nieruchomości, banki oferują specjalne kredyty hipoteczne dla firm. Co istotne, z tego sposobu finansowania łatwiej niż w przypadku innych kredytów inwestycyjnych mogą skorzystać przedsiębiorstwa dopiero rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele banków oferuje klientom instytucjonalnym kredyty inwestycyjne o charakterze pomostowym. Najczęściej dzięki nim można uzyskać środki własne na rozpoczęcie przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Kredyt pomostowy zapewnia beneficjentowi dostęp do środków pieniężnych od momentu poniesienia pierwszych wydatków związanych z realizacją projektu aż do chwili otrzymania refundacji.

Na wzór kredytów refinansowych oferowanych konsumentom wiele banków proponuje przedsiębiorcom kredyty na spłatę innych kredytów inwestycyjnych, zaciągniętych w innych bankach na warunkach mniej korzystnych albo przy okazji uruchamiania nowego zadania inwestycyjnego. Bywa, że taka pożyczka może być przeznaczona na całkowitą spłatę zadłużenia wobec tego samego banku z tytułu kredytów zaciągniętych na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych.

Współpraca z kredytującym

REKLAMA

Dostępna na rynku bankowym oferta kredytów inwestycyjnych dla firm jest też zróżnicowana według kryterium, które umownie można by określić jako poziom współpracy z kredytującym. W szczegółach polega to na tym, że lepsze warunki kredytowania uzyska firma, która jest już klientem kredytującego banku. Zwłaszcza gdy zamiast standardowego rachunku bieżącego czy kredytowego ma z tym bakiem podpisaną umowę pakietową.

Pakiety biznesowe z reguły obejmują, poza operacjami bankowymi związanymi z prowadzeniem rachunku bieżącego, całe linie wszelkich produktów bankowych, z których firma, po podpisaniu stosownej umowy z bankiem, korzysta na szczególnych prawach. Są wśród nich produkty kredytowe, w tym coraz częściej kredyty o charakterze inwestycyjnym w postaci linii kredytowej przypominającej klasyczny overdraft, z której można skorzystać szybko i w sposób uproszczony, często bez konsultacji z bankiem, byle tylko były one przeznaczone na cele zgodne z prowadzoną działalnością gospodarczą, np. zakup pojazdów, maszyn i urządzeń technicznych, sprzętu informatycznego lub wyposażenia firmy oraz innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności.

Aktualny etap rozwoju firmy

Pewną nowością na rynku bankowym jest obecnie różnicowanie oferty kierowanej do firm według etapu rozwoju przedsiębiorstwa. I tak na inne propozycje liczyć może firma dopiero debiutująca na rynku, na inne ustabilizowana, a na jeszcze inne innowacyjna, planująca dynamiczną ekspansję.

Te strategie bankowe w odniesieniu do klientów przekładają się także na ofertę kredytową, w tym w zakresie kredytów inwestycyjnych. Co prawda niezmiennie potencjalny kredytobiorca ubiegając się o finansowanie inwestycji musi wykazać się nienaganną historią finansową oraz odpowiednio przygotowanym biznesplanem, ale osiągnąwszy pewien status rozwoju może liczyć na wsparcie bankowego doradcy, w tym działającego z nim w stałej i ścisłej współpracy.

Ważne!

Pakiety biznesowe, które firmy zawierają z bankami, z reguły obejmują całe linie wszelkich produktów bankowych, z których firma korzysta na szczególnych prawach

EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA