REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zapisy warto zmienić przy odnawianiu polisy

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

To, jakie klauzule powinniśmy dodać do umowy ubezpieczenia, zależy przede wszystkim od profilu działalności i sytuacji w firmie. Coraz częściej nawet małym firmom gotowi są pomóc w tym brokerzy, szczególnie ci mniejsi.

Część firm, korzystając obecnie z dobrej koniunktury, modernizuje swoje budynki. Trzeba wiedzieć, że w standardowych umowach szkody, które wynikają z przeprowadzania prac remontowo-budowlanych, są wyłączone.

REKLAMA

REKLAMA

Można się jednak pokusić o przyjęcie specjalnej klauzuli ubezpieczenia szkód związanych z drobnymi pracami budowlano-montażowymi, naprawczymi lub modernizacyjnymi i konserwacyjnymi. Ideałem byłoby, żeby definicja drobnych prac obejmowała wszystkie prace, na które nie trzeba pozwolenia na budowę. Najczęściej jednak w klauzulach akceptowanych przez towarzystwa stosowany jest limit kwotowy wartości takich robót, np. w wysokości 50 tys. zł.

Nowe klauzule w umowie

Rozwijające się firmy powinny też zadbać o wprowadzenia klauzuli odstąpienia od zasady proporcji. Jest ona standardowo stosowana przy wypłacie odszkodowania, jeśli zadeklarowana suma ubezpieczenia była niższa od wartości mienia w dniu powstania szkody. W takim wypadku odszkodowanie pomniejsza się proporcjonalnie do zaniżenia sumy ubezpieczenia.

REKLAMA

Standardowo w umowie powinna już znajdować się tzw. klauzula niedoubezpieczenia, która nie przewiduje zasady proporcji, jeśli wartość mienia w dniu szkody nie jest wyższa od sumy ubezpieczenia np. o 20 proc. Jednak nie zawsze ta wartość będzie wystarczająca, więc lepiej wprowadzić wspomnianą klauzulę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zadbać o sprzęt

We współczesnej firmie nie sposób obejść się bez sprzętu elektronicznego. Przedsiębiorcy, czytając ogólne warunki ubezpieczeń, w których mają zapis, że polisa obejmuje szkody wynikające z działania pioruna, nie mają jednak dobrej ochrony dla urządzeń elektronicznych czy elektrycznych.

W podstawowych polisach chodzi bowiem o odpowiedzialność za skutki bezpośredniego uderzenia pioruna w przedmiot ubezpieczenia. Oznacza to, że np. komputer musiałby być zniszczony przez bezpośrednie uderzenie pioruna, a nie spalić się w wyniku przeniesienia wysokiego napięcia po uderzeniu pioruna nawet w odległy transformator. Dlatego do umów warto wprowadzić klauzulę objęcia szkód wynikających z pośredniego uderzenia pioruna.

Szczególne przypadki

Przy tej okazji warto też wspomnieć o klauzuli rozmrożenia środków obrotowych, przydatnej szczególnie w przypadku sklepów czy hurtowni.

Zapis przewidujący odpowiedzialność za rozmrożenie wynikające z awarii urządzenia chłodniczego (np. w wyniku działania pioruna) czy po prostu przerwy w dostawie energii, akceptuje bez problemu większość towarzystw na rynku.

JAK TO ZROBIĆ...

Korzystamy z usług brokera

PROBLEM: Skąd mogę wiedzieć, jakie zmiany w umowie wprowadzić, żeby uzyskać dobry zakres ochrony?

ROZWIĄZANIE: W przypadku małych i średnich firm coraz częściej można liczyć w tym zakresie na poradę brokerów ubezpieczeniowych. To pośrednicy, którzy działają w imieniu i na rzecz klienta, a nie w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego jak agenci ubezpieczeniowi. Podstawowym wyróżnikiem brokera jest obowiązek dostarczenia przez niego rekomendacji najlepszej dla klienta oferty. Jeśli źle doradzi klientowi, ten będzie mógł domagać się odszkodowania. Ponieważ brokerzy uczestniczą też w procesie likwidacji szkód, dobrze wiedzą, które zapisy umowy najczęściej powodują brak wypłaty odszkodowania. Koszty usługi brokera są uwzględniane w cenie polisy i wypłacane przez towarzystwo. Klient ma jednak prawo żądać od brokera, żeby w analizie i rekomendacji oferty podawał wysokość płaconej prowizji (jeśli mamy wątpliwości, czy przy polecaniu oferty nie kieruje się wysokością wynagrodzenia). Można też umówić się, że towarzystwo poda składkę bez prowizji, a wypłaci ją klient.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA