REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zapisy warto zmienić przy odnawianiu polisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

To, jakie klauzule powinniśmy dodać do umowy ubezpieczenia, zależy przede wszystkim od profilu działalności i sytuacji w firmie. Coraz częściej nawet małym firmom gotowi są pomóc w tym brokerzy, szczególnie ci mniejsi.

Część firm, korzystając obecnie z dobrej koniunktury, modernizuje swoje budynki. Trzeba wiedzieć, że w standardowych umowach szkody, które wynikają z przeprowadzania prac remontowo-budowlanych, są wyłączone.

REKLAMA

Można się jednak pokusić o przyjęcie specjalnej klauzuli ubezpieczenia szkód związanych z drobnymi pracami budowlano-montażowymi, naprawczymi lub modernizacyjnymi i konserwacyjnymi. Ideałem byłoby, żeby definicja drobnych prac obejmowała wszystkie prace, na które nie trzeba pozwolenia na budowę. Najczęściej jednak w klauzulach akceptowanych przez towarzystwa stosowany jest limit kwotowy wartości takich robót, np. w wysokości 50 tys. zł.

Nowe klauzule w umowie

REKLAMA

Rozwijające się firmy powinny też zadbać o wprowadzenia klauzuli odstąpienia od zasady proporcji. Jest ona standardowo stosowana przy wypłacie odszkodowania, jeśli zadeklarowana suma ubezpieczenia była niższa od wartości mienia w dniu powstania szkody. W takim wypadku odszkodowanie pomniejsza się proporcjonalnie do zaniżenia sumy ubezpieczenia.

Standardowo w umowie powinna już znajdować się tzw. klauzula niedoubezpieczenia, która nie przewiduje zasady proporcji, jeśli wartość mienia w dniu szkody nie jest wyższa od sumy ubezpieczenia np. o 20 proc. Jednak nie zawsze ta wartość będzie wystarczająca, więc lepiej wprowadzić wspomnianą klauzulę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zadbać o sprzęt

We współczesnej firmie nie sposób obejść się bez sprzętu elektronicznego. Przedsiębiorcy, czytając ogólne warunki ubezpieczeń, w których mają zapis, że polisa obejmuje szkody wynikające z działania pioruna, nie mają jednak dobrej ochrony dla urządzeń elektronicznych czy elektrycznych.

W podstawowych polisach chodzi bowiem o odpowiedzialność za skutki bezpośredniego uderzenia pioruna w przedmiot ubezpieczenia. Oznacza to, że np. komputer musiałby być zniszczony przez bezpośrednie uderzenie pioruna, a nie spalić się w wyniku przeniesienia wysokiego napięcia po uderzeniu pioruna nawet w odległy transformator. Dlatego do umów warto wprowadzić klauzulę objęcia szkód wynikających z pośredniego uderzenia pioruna.

Szczególne przypadki

Przy tej okazji warto też wspomnieć o klauzuli rozmrożenia środków obrotowych, przydatnej szczególnie w przypadku sklepów czy hurtowni.

Zapis przewidujący odpowiedzialność za rozmrożenie wynikające z awarii urządzenia chłodniczego (np. w wyniku działania pioruna) czy po prostu przerwy w dostawie energii, akceptuje bez problemu większość towarzystw na rynku.

JAK TO ZROBIĆ...

Korzystamy z usług brokera

PROBLEM: Skąd mogę wiedzieć, jakie zmiany w umowie wprowadzić, żeby uzyskać dobry zakres ochrony?

ROZWIĄZANIE: W przypadku małych i średnich firm coraz częściej można liczyć w tym zakresie na poradę brokerów ubezpieczeniowych. To pośrednicy, którzy działają w imieniu i na rzecz klienta, a nie w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego jak agenci ubezpieczeniowi. Podstawowym wyróżnikiem brokera jest obowiązek dostarczenia przez niego rekomendacji najlepszej dla klienta oferty. Jeśli źle doradzi klientowi, ten będzie mógł domagać się odszkodowania. Ponieważ brokerzy uczestniczą też w procesie likwidacji szkód, dobrze wiedzą, które zapisy umowy najczęściej powodują brak wypłaty odszkodowania. Koszty usługi brokera są uwzględniane w cenie polisy i wypłacane przez towarzystwo. Klient ma jednak prawo żądać od brokera, żeby w analizie i rekomendacji oferty podawał wysokość płaconej prowizji (jeśli mamy wątpliwości, czy przy polecaniu oferty nie kieruje się wysokością wynagrodzenia). Można też umówić się, że towarzystwo poda składkę bez prowizji, a wypłaci ją klient.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA