REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki emisji reklamy muszą być określone

Piotr Trocha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znacznie mniej spraw trafiałoby na wokandę sądów, gdyby kontrahenci, zawierając umowę o świadczenie usług reklamowych, precyzyjnie określili w niej swe prawa i obowiązki.

Silna konkurencja na rynku sprawia, że przedsiębiorcy coraz częściej starają się dotrzeć do potencjalnych klientów przez reklamy w branżowych lub niszowych wydawnictwach czy portalach internetowych. Podstawą prawną takiego działania są umowy o świadczenie usług reklamowych (umowy zlecenia). W praktyce na tym tle często dochodzi do sporów, które niepotrzebnie znajdują finał w sądzie. Ponieważ obie strony prowadzą działalność gospodarczą, ich ewentualne roszczenia są rozpoznawane w postępowaniu gospodarczym, a ich działania sąd ocenia według kryterium należytej staranności wymaganej od profesjonalisty.

REKLAMA

Podstawowe ustalenia

REKLAMA

Przedmiotem umowy o emisję reklam jest zobowiązanie wydawcy (właściciela) do reklamowania zleceniodawcy we własnym medium, za co reklamodawca zobowiązuje się zapłacić umówione wynagrodzenie. W najprostszym układzie reklamodawca zobowiązuje się osobiście dostarczać określoną ilość materiałów reklamowych i posiada już własną strategię kampanii. Wówczas powinien on uzgodnić z wydawcą wielkość i rodzaj reklamy (na kolumnie/całej stronie, kolorowa/czarno-biała, tekstowa/obrazkowa lub mieszana) oraz częstotliwość publikacji. Wskazane jest, by strony uzgodniły harmonogram z podaniem daty dziennej publikacji danej reklamy, ewentualnie w oznaczonym terminie przedstawił go następnie wydawca. Kluczową kwestią jest uzgodnienie wynagrodzenia. Ułatwieniem są często gotowe cenniki miejsc reklamowych, z podaniem ceny za reklamę danego formatu. Jeżeli jednak umowa zawierana jest na dłuższy okres, a reklamy mają się ukazywać stale i periodycznie (np. w każdym wydaniu), można negocjować zazwyczaj korzystne rabaty. Normą jest także wymóg uiszczenia zaliczki na poczet przyszłych świadczeń.

Czasami reklamodawca oczekuje także merytorycznego poprowadzenia kampanii reklamowej albo chociażby aktywniejszej współpracy ze strony kontrahenta. Wtedy umowa powinna wskazać np., że reklamodawca zobowiązany jest dostarczyć określone materiały dla wydawcy, na podstawie których jego eksperci przedstawią harmonogram kampanii reklamowej i opracują szatę graficzną reklam. Reklamodawca powinien zastrzec dla siebie akceptację ostatecznej formy i terminu publikacji reklamy. Istotne jest też zobowiązanie wydawcy do informowania o wszelkich okolicznościach, które wskazują na możliwość niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

Nieprawidłowości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklamodawca powinien wskazywać na ewentualne nieprawidłowości w wykonaniu umowy. Nie może ograniczać się tylko do kontaktów telefonicznych - druga strona może zawsze zaprzeczyć, że miały one miejsce. Zamiast tego powinien wysłać pisemne wezwanie ze wskazaniem problemu i oczekiwanego zachowania kontrahenta. Często strony stosują korespondencję mailową lub faksem, jest to dopuszczalne pod warunkiem, że zachowają treści wiadomości i potwierdzenia nadania (przed sądem nie zastąpią ich wyjaśnienia stron czy zeznania świadków). Złożenie oświadczenia woli za pomocą środków komunikowania się na odległość jest jednak obarczone zawsze ryzykiem składającego (Dmowski S., Rudnicki S., Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Część ogólna, Warszawa 2006, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie VII) s. 500).

WAŻNE

CO W UMOWIE

Strony w umowie o emisję reklam powinny precyzyjnie określić wzajemne prawa i obowiązki, a w szczególności: autorstwo materiałów reklamowych, harmonogram współpracy, model kampanii reklamowej, dane techniczne reklamy, wreszcie częstotliwość publikacji oraz kwestie wzajemnych rozliczeń

Staranność profesjonalisty

REKLAMA

Bardzo dobrze, jeśli współpraca stron przebiega harmonijnie i bez zakłóceń. W praktyce powstają jednak spory. Czasami - ze strony reklamodawcy - wynikają one z mylnego wyobrażenia o naturze umowy o emisję reklamy. Do usługi emisji reklamy stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.), a zlecenie jest umową starannego działania, a nie rezultatu. Zamierzony wynik tych umów jest z reguły na tyle wątpliwy, że trudno je ujmować jako umowy o osiągnięcie określonego rezultatu i tym samym kwalifikować np. jako umowy o dzieło (tak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 28 września 2004 r., IV CK 640/2003). Jeżeli strony w umowie zastrzegły prawo wypowiedzenia do ważnych przyczyn, brak sukcesu rynkowego w następstwie danej reklamy może takiej przyczyny nie stanowić.

Z kolei wydawca nie może każdorazowo oczekiwać na wskazówki reklamodawcy. Umowa zlecenia oparta jest bowiem na założeniu samodzielności działania zleceniobiorcy. Oczywiście jeśli takie polecenia otrzymał, zobowiązany jest do nich stosować się. Jeśli nie, powinien kierować się przedmiotem zobowiązania, prawem i działać ze starannością wymaganą od profesjonalisty. Umowa zlecenia z reguły określa tylko rodzaj wykonywanych czynności i w zasadzie nie może polegać tylko na pozostawaniu do dyspozycji zlecającego i wykonywaniu czynności zlecanych na bieżąco. Sąd takie działanie będzie oceniał na podstawie art. 355 par. 2 k.c., zgodnie z którym należytą staranność dłużnika-przedsiębiorcy określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności. W praktyce oznacza to konieczność ostrzejszego traktowania wszelkich podstaw uzasadniających ograniczenie lub uchylenie odpowiedzialności takiego dłużnika.

Zasady wypowiedzenia

Jeżeli strony nie mogą już w żaden sposób dojść do porozumienia, zgodnie z treścią art. 746 par. 1 k.c. dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Uprawnienie to strony mogą w umowie ograniczyć tylko do ważnych powodów, ale nie mogą go w ogóle wyłączyć. W razie odpłatnego zlecenia reklamodawca obowiązany jest jednak zapłacić wydawcy część wynagrodzenia, która odpowiada jego dotychczasowym czynnościom. Jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę. Można wypowiedzieć także umowę zlecenia zawartą na czas oznaczony (wyrok SN z 28 września 2004 r., IV CK 640/2003). Zlecenie opiera się bowiem na wzajemnym zaufaniu stron, więc jeśli zleceniodawca utracił je w stosunku do zleceniobiorcy, jest to wystarczający powód do wypowiedzenia. Oświadczenie takie wywiera skutek ex nunc, tj. od chwili złożenia (art. 61 par. 1 k.c.).

Po wypowiedzeniu

Rozwiązanie umowy nie kończy jednak obowiązków stron. Zleceniobiorca powinien złożyć zleceniodawcy sprawozdanie, które powinno zawierać informację o przebiegu wykonywania zlecenia oraz zestawienie poniesionych wydatków i uzyskanych przychodów, udokumentowane rachunkami, kwitami lub innymi otrzymanymi dowodami rachunkowymi (L. Ogiegło, Kodeks cywilny. Komentarz. Warszawa 2000 r. str. 359). Sprawozdanie powinno zawierać także rozliczenie z rzeczy lub pieniędzy otrzymanych zaliczkowo (art. 743 k.c.). Z drugiej strony - dający zlecenie powinien zwrócić zleceniobiorcy wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami; powinien też zwolnić go od zobowiązań, które ten zaciągnął w imieniu własnym. Od pieniędzy zatrzymanych ponad potrzebę zleceniobiorca powinien płacić odsetki ustawowe (art. 741 k.c.). Pieniądze takie powinien zwrócić niezwłocznie po wezwaniu, które jest skuteczne od chwili złożenia (wyrok SN z 28 września 2004 r., IV CK 640/2003).

Szkodę należy wykazać

Na tym etapie zleceniobiorca odmawia czasami zwrotu części wynagrodzenia (zaliczki), powołując się na to, że w związku z zapewnieniem warunków do wykonania zlecenia poniósł szkodę. W procesie może skorzystać z zarzutu potrącenia, zaliczając własną wierzytelność z tytułu szkody na poczet wynagrodzenia. Taką wierzytelność musi jednak wykazać. Zgodnie z art. 47914 par. 4 kodeksu postępowania cywilnego w sprawach gospodarczych do potrącenia można przedstawić tylko wierzytelności udowodnione dokumentami. Muszą one wykazać wystąpienie szkody, jej wysokość oraz związek przyczynowy między działaniem zleceniodawcy a szkodą. Zgodnie z art. 6 k.c., ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. To ona musi przytaczać dowody w swym własnym interesie, by nie narazić się na przegranie procesu. Zarzut potrącenia będzie nieskuteczny, jeśli nie udokumentuje wierzytelności. Wtedy będzie musiała zwrócić nie tylko zatrzymane wynagrodzenie, ale i ustawowe odsetki za czas odmowy jego zwrotu.

PRZYKŁAD

ZAPŁATA WYNAGRODZENIA

Strony mogą się umówić, że będzie ono ustalane na bieżąco, na podstawie przedstawionego przez wydawcę i zaakceptowanego przez reklamodawcę kosztorysu. Jako podstawę wypłaty mogą wskazać faktury VAT wystawiane na podstawie comiesięcznych protokołów odbioru, potwierdzających należyte wykonanie czynności przez wydawcę.

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93).

Ustawa z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA