REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki emisji reklamy muszą być określone

Piotr Trocha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znacznie mniej spraw trafiałoby na wokandę sądów, gdyby kontrahenci, zawierając umowę o świadczenie usług reklamowych, precyzyjnie określili w niej swe prawa i obowiązki.

Silna konkurencja na rynku sprawia, że przedsiębiorcy coraz częściej starają się dotrzeć do potencjalnych klientów przez reklamy w branżowych lub niszowych wydawnictwach czy portalach internetowych. Podstawą prawną takiego działania są umowy o świadczenie usług reklamowych (umowy zlecenia). W praktyce na tym tle często dochodzi do sporów, które niepotrzebnie znajdują finał w sądzie. Ponieważ obie strony prowadzą działalność gospodarczą, ich ewentualne roszczenia są rozpoznawane w postępowaniu gospodarczym, a ich działania sąd ocenia według kryterium należytej staranności wymaganej od profesjonalisty.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe ustalenia

Przedmiotem umowy o emisję reklam jest zobowiązanie wydawcy (właściciela) do reklamowania zleceniodawcy we własnym medium, za co reklamodawca zobowiązuje się zapłacić umówione wynagrodzenie. W najprostszym układzie reklamodawca zobowiązuje się osobiście dostarczać określoną ilość materiałów reklamowych i posiada już własną strategię kampanii. Wówczas powinien on uzgodnić z wydawcą wielkość i rodzaj reklamy (na kolumnie/całej stronie, kolorowa/czarno-biała, tekstowa/obrazkowa lub mieszana) oraz częstotliwość publikacji. Wskazane jest, by strony uzgodniły harmonogram z podaniem daty dziennej publikacji danej reklamy, ewentualnie w oznaczonym terminie przedstawił go następnie wydawca. Kluczową kwestią jest uzgodnienie wynagrodzenia. Ułatwieniem są często gotowe cenniki miejsc reklamowych, z podaniem ceny za reklamę danego formatu. Jeżeli jednak umowa zawierana jest na dłuższy okres, a reklamy mają się ukazywać stale i periodycznie (np. w każdym wydaniu), można negocjować zazwyczaj korzystne rabaty. Normą jest także wymóg uiszczenia zaliczki na poczet przyszłych świadczeń.

Czasami reklamodawca oczekuje także merytorycznego poprowadzenia kampanii reklamowej albo chociażby aktywniejszej współpracy ze strony kontrahenta. Wtedy umowa powinna wskazać np., że reklamodawca zobowiązany jest dostarczyć określone materiały dla wydawcy, na podstawie których jego eksperci przedstawią harmonogram kampanii reklamowej i opracują szatę graficzną reklam. Reklamodawca powinien zastrzec dla siebie akceptację ostatecznej formy i terminu publikacji reklamy. Istotne jest też zobowiązanie wydawcy do informowania o wszelkich okolicznościach, które wskazują na możliwość niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

REKLAMA

Nieprawidłowości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklamodawca powinien wskazywać na ewentualne nieprawidłowości w wykonaniu umowy. Nie może ograniczać się tylko do kontaktów telefonicznych - druga strona może zawsze zaprzeczyć, że miały one miejsce. Zamiast tego powinien wysłać pisemne wezwanie ze wskazaniem problemu i oczekiwanego zachowania kontrahenta. Często strony stosują korespondencję mailową lub faksem, jest to dopuszczalne pod warunkiem, że zachowają treści wiadomości i potwierdzenia nadania (przed sądem nie zastąpią ich wyjaśnienia stron czy zeznania świadków). Złożenie oświadczenia woli za pomocą środków komunikowania się na odległość jest jednak obarczone zawsze ryzykiem składającego (Dmowski S., Rudnicki S., Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Część ogólna, Warszawa 2006, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie VII) s. 500).

WAŻNE

CO W UMOWIE

Strony w umowie o emisję reklam powinny precyzyjnie określić wzajemne prawa i obowiązki, a w szczególności: autorstwo materiałów reklamowych, harmonogram współpracy, model kampanii reklamowej, dane techniczne reklamy, wreszcie częstotliwość publikacji oraz kwestie wzajemnych rozliczeń

Staranność profesjonalisty

Bardzo dobrze, jeśli współpraca stron przebiega harmonijnie i bez zakłóceń. W praktyce powstają jednak spory. Czasami - ze strony reklamodawcy - wynikają one z mylnego wyobrażenia o naturze umowy o emisję reklamy. Do usługi emisji reklamy stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.), a zlecenie jest umową starannego działania, a nie rezultatu. Zamierzony wynik tych umów jest z reguły na tyle wątpliwy, że trudno je ujmować jako umowy o osiągnięcie określonego rezultatu i tym samym kwalifikować np. jako umowy o dzieło (tak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 28 września 2004 r., IV CK 640/2003). Jeżeli strony w umowie zastrzegły prawo wypowiedzenia do ważnych przyczyn, brak sukcesu rynkowego w następstwie danej reklamy może takiej przyczyny nie stanowić.

Z kolei wydawca nie może każdorazowo oczekiwać na wskazówki reklamodawcy. Umowa zlecenia oparta jest bowiem na założeniu samodzielności działania zleceniobiorcy. Oczywiście jeśli takie polecenia otrzymał, zobowiązany jest do nich stosować się. Jeśli nie, powinien kierować się przedmiotem zobowiązania, prawem i działać ze starannością wymaganą od profesjonalisty. Umowa zlecenia z reguły określa tylko rodzaj wykonywanych czynności i w zasadzie nie może polegać tylko na pozostawaniu do dyspozycji zlecającego i wykonywaniu czynności zlecanych na bieżąco. Sąd takie działanie będzie oceniał na podstawie art. 355 par. 2 k.c., zgodnie z którym należytą staranność dłużnika-przedsiębiorcy określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności. W praktyce oznacza to konieczność ostrzejszego traktowania wszelkich podstaw uzasadniających ograniczenie lub uchylenie odpowiedzialności takiego dłużnika.

Zasady wypowiedzenia

Jeżeli strony nie mogą już w żaden sposób dojść do porozumienia, zgodnie z treścią art. 746 par. 1 k.c. dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Uprawnienie to strony mogą w umowie ograniczyć tylko do ważnych powodów, ale nie mogą go w ogóle wyłączyć. W razie odpłatnego zlecenia reklamodawca obowiązany jest jednak zapłacić wydawcy część wynagrodzenia, która odpowiada jego dotychczasowym czynnościom. Jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę. Można wypowiedzieć także umowę zlecenia zawartą na czas oznaczony (wyrok SN z 28 września 2004 r., IV CK 640/2003). Zlecenie opiera się bowiem na wzajemnym zaufaniu stron, więc jeśli zleceniodawca utracił je w stosunku do zleceniobiorcy, jest to wystarczający powód do wypowiedzenia. Oświadczenie takie wywiera skutek ex nunc, tj. od chwili złożenia (art. 61 par. 1 k.c.).

Po wypowiedzeniu

Rozwiązanie umowy nie kończy jednak obowiązków stron. Zleceniobiorca powinien złożyć zleceniodawcy sprawozdanie, które powinno zawierać informację o przebiegu wykonywania zlecenia oraz zestawienie poniesionych wydatków i uzyskanych przychodów, udokumentowane rachunkami, kwitami lub innymi otrzymanymi dowodami rachunkowymi (L. Ogiegło, Kodeks cywilny. Komentarz. Warszawa 2000 r. str. 359). Sprawozdanie powinno zawierać także rozliczenie z rzeczy lub pieniędzy otrzymanych zaliczkowo (art. 743 k.c.). Z drugiej strony - dający zlecenie powinien zwrócić zleceniobiorcy wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami; powinien też zwolnić go od zobowiązań, które ten zaciągnął w imieniu własnym. Od pieniędzy zatrzymanych ponad potrzebę zleceniobiorca powinien płacić odsetki ustawowe (art. 741 k.c.). Pieniądze takie powinien zwrócić niezwłocznie po wezwaniu, które jest skuteczne od chwili złożenia (wyrok SN z 28 września 2004 r., IV CK 640/2003).

Szkodę należy wykazać

Na tym etapie zleceniobiorca odmawia czasami zwrotu części wynagrodzenia (zaliczki), powołując się na to, że w związku z zapewnieniem warunków do wykonania zlecenia poniósł szkodę. W procesie może skorzystać z zarzutu potrącenia, zaliczając własną wierzytelność z tytułu szkody na poczet wynagrodzenia. Taką wierzytelność musi jednak wykazać. Zgodnie z art. 47914 par. 4 kodeksu postępowania cywilnego w sprawach gospodarczych do potrącenia można przedstawić tylko wierzytelności udowodnione dokumentami. Muszą one wykazać wystąpienie szkody, jej wysokość oraz związek przyczynowy między działaniem zleceniodawcy a szkodą. Zgodnie z art. 6 k.c., ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. To ona musi przytaczać dowody w swym własnym interesie, by nie narazić się na przegranie procesu. Zarzut potrącenia będzie nieskuteczny, jeśli nie udokumentuje wierzytelności. Wtedy będzie musiała zwrócić nie tylko zatrzymane wynagrodzenie, ale i ustawowe odsetki za czas odmowy jego zwrotu.

PRZYKŁAD

ZAPŁATA WYNAGRODZENIA

Strony mogą się umówić, że będzie ono ustalane na bieżąco, na podstawie przedstawionego przez wydawcę i zaakceptowanego przez reklamodawcę kosztorysu. Jako podstawę wypłaty mogą wskazać faktury VAT wystawiane na podstawie comiesięcznych protokołów odbioru, potwierdzających należyte wykonanie czynności przez wydawcę.

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93).

Ustawa z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA