REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla małych firm przy transakcjach dotyczących zakupu nieruchomości

Wojciech Iwaniuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Instytucje leasingowe chcą przyciągnąć małe firmy finansując już niewielkie nieruchomości. Przedsiębiorcy najczęściej korzystają z leasingu ze względu na jego niski koszt i niewielki poziom wkładu własnego.

Polski rynek leasingowy od kilku lat jest w fazie dynamicznego rozwoju. Tylko w zeszłym roku wartość nowych umów leasingowych wzrosła o 50 proc. W tym samym tempie rozwijał się rynek leasingu nieruchomości, a wartość nowych umów według danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych w tym segmencie wyniosła 3,1 mld zł. Leasing nieruchomości z udziałem na poziomie 10-15 proc. w całym portfelu ma już stabilne miejsce na polskim rynku. Jednak wciąż udział ten jest mniejszy niż na rynkach zachodnich, gdzie nieruchomości często przekraczają 20 proc. wartości wszystkich umów firm leasingowych.

REKLAMA

REKLAMA

- Wartości te pokazują jak duży, niewykorzystany potencjał tkwi w tym segmencie. Z drugiej strony pokazują one, że przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po ten instrument przy finansowaniu inwestycji związanych z nieruchomościami - mówi Marek Kowalski dyrektor działu finansowania nieruchomości Fortis Lease Polska.

Na powrót 50-proc. dynamiki wzrostu leasingu nieruchomości rocznie nie możemy już liczyć, ale osoby związane z rynkiem prognozują dalszy dynamiczny rozwój tej części rynku.

- Segment leasingu nieruchomości będzie się systematycznie rozwijał w kolejnych latach, wraz z coraz większym upowszechnieniem się tej formy finansowania. Zakładamy, iż rynek powinien się rozwijać w tempie od kilkunastu do kilkudziesięciu procent rocznie - mówi Mateusz Skubiszewski, dyrektor pionu nieruchomości i inwestycji strukturyzowanych BRE Leasing.

REKLAMA

Dla małych i średnich firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze kilka lat temu leasing nieruchomości zarezerwowany był dla dużych korporacji, a minimalna wartość transakcji ustalana była co najmniej na poziomie 10 mln zł. Obecnie usługa ta jest już dostępna niemal dla wszystkich przedsiębiorców, w tym tych z sektora MSP. Korzystającym w umowie leasingu nieruchomości może być każdy przedsiębiorca posiadający zdolność finansową do obsługi umowy leasingu bez względu na formę prawną prowadzonej działalności.

- Zauważalnym trendem na całym rynku jest rozszerzanie oferty firm leasingowych o leasing małych nieruchomości. Nasza spółka oferuje leasing nieruchomości lokalowych już od kwoty 500 tys. zł - mówi Sławomir Szeremeta, zastępca dyrektora ds. sprzedaży leasingu nieruchomości Raiffeisen-Leasing Polska.

W ciągu ostatnich lat znacznie poszerzyło się zróżnicowanie obiektów, które można finansować leasingiem. Początkowo przy pomocy leasingu można było finansować w zasadzie kilka ściśle określonych rodzajów nieruchomości.

- Obecnie jest znacznie więcej obiektów, które spełniają kryteria firm leasingowych obok centrów handlowych i budynków biurowych leasinguje się magazyny, obiekty przemysłowe, różnego rodzaju obiekty handlowe, lokale użytkowe, a także obiekty specjalistyczne - dodaje Marek Kowalski.

Nie tylko nieruchomość

Chociaż można ustalić finansowanie w formule leasingu w momencie planowania inwestycji, to zasadniczo leasingowi podlegają obiekty już wybudowane. U podstaw decyzji o wyborze leasingu przy zakupie nieruchomości najczęściej leży cena, która po uwzględnieniu efektu fiskalnego jest często niższa niż w przypadku innych form finansowania, takich jak bankowy kredyt. Ważne są również bardziej liberalne zasady przyznawania finansowania przez firmy leasingowe.

- Dla klientów istotnym elementem przy wyborze leasingu jest poziom środków własnych, jakie przedsiębiorca musi zaangażować w planowaną inwestycję. W formule leasingowej nie jest niczym szczególnym finansowanie nieruchomości na poziomie zbliżonym do 100 proc. ich wartości rynkowej - mówi Marek Kowalski.

Wielu klientów firm leasingowych stwierdza, że największą zaletą jest możliwość uwolnienia środków nie jako zamrożonych w posiadanych przez nich nieruchomościach. Umożliwia to leasing zwrotny, w którym posiadacz określonej nieruchomości sprzedaje ją firmie leasingowej, a następnie ta nieruchomość trafia do niego z powrotem na podstawie umowy leasingowej. Po wygaśnięciu umowy leasingowej nieruchomość znów staje się własnością przedsiębiorcy.

- Jest to najprostsza forma na poprawę płynności firmy bądź na pozyskanie kapitału na nowe inwestycje. Firmy leasingowe w tym przypadku nie kontrolują wydatkowania pozyskanych przez klienta środków, przez co może on nimi swobodnie dysponować - mówi Sławomir Szeremeta.

WOJCIECH IWANIUK

wojciech.iwaniuk@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA