Kategorie

Reklama w sieci

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS
Rynek reklamy w internecie rozwija się znacznie szybciej niż w telewizji czy prasie. Dlatego specjaliści zachęcają do e-marketingu. Skuteczna reklama w sieci może przynieść sukces nie tylko w wirtualnym biznesie. Pamiętać trzeba jednak o zakazie reklamy alkoholu, papierosów, leków oraz o dobrych obyczajach.

W polskiej sieci nie wolno reklamować alkoholu (z wyjątkiem piwa), papierosów (oprócz miejsc dystrybucji) oraz leków na receptę. Reklamę w internecie obowiązują takie same zasady jak reklamę w innych mediach (w prasie, radiu czy telewizji). Poza tym prawo konsumenckie zawiera ograniczenia co do formy i treści, w jakich może być przedstawiana reklama. Nie może ona wprowadzać internautów w błąd i przedstawiać towarów w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym (np. przypisywać mu właściwości, których nie posiada). Reklama w sieci nie może również naruszać dobrych obyczajów i godności człowieka poprzez odnoszenie się do religii, treści rasistowskich czy utartych stereotypów. Nie może być też uciążliwa dla internautów. Niestety, zakaz uciążliwości reklamy jest w sieci nagminnie łamany. Niemal każdy, kto nawet od czasu do czasu surfuje po sieci, trafia na latające kursory czy wyskakujące co kilka sekund okienka z promocjami.

Właściciel reklamy, który narusza takie ograniczenia, popełnia wykroczenie (grozi mu za to kara do miesiąca aresztu lub do 5 tys. zł grzywny). Jest ono ścigane dopiero na wniosek pokrzywdzonego, lecz prawie nikt z takiego uprawnienia nie korzysta. Zdecydowanie surowiej mogą być ukarani reklamodawcy produktów alkoholowych (od 10 do 500 tys. zł grzywny) czy tytoniowych (do 200 tys. zł grzywny i/lub ograniczanie wolności).

Internet jest skuteczny

Strona www to wizytówka każdego przedsiębiorcy. Nawet witryna z krótkim opisem firmy, zakresem działalności i danymi kontaktowymi może być skuteczniejszą reklamą niż ogłoszenia zamieszczane w niektórych tytułach prasowych czy na billboardach. Warto więc zadbać, aby internauci, którzy przeszukują sieć w poszukiwaniu towarów lub usług, bez problemu trafili na naszą ofertę.

Sposobów na reklamę w internecie jest wiele. Niezależnie od tego, na który padnie nasz wybór, zawsze będzie on trafny, gdy korzyści z reklamy będą większe niż poniesione na nią nakłady. Jeśli chcemy, by nasza oferta handlowa została szybko dostrzeżona przez użytkowników internetu, należy skorzystać z usługi pozycjonowania stron www (z ang. Web Positioning). To działanie, którego celem jest wypromowanie danego serwisu na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych (gdy internauta wpisze w niej określone słowa lub frazy, pozycjonowana strona wyświetli się jako jedna z pierwszych w wynikach wyszukiwania). Zdaniem wielu ekspertów, jest to najlepsza forma reklamy w internecie, bo nie polega na natarczywym i nielubianym przez konsumentów zaskakiwaniu ich pojawiającymi się okienkami czy rozwijającymi się bannerami.

Pozycjonowanie stron to jedna z najtańszych metod dotarcia do setek (tysięcy) potencjalnych klientów.

Dobrą pozycję można obronić

Na rynku działa wiele firm, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. Korzystając z ich usług, można zdecydować się na jednorazowe skojarzenie naszej strony z wybranymi wyrazami lub frazami (koszt od ok. 800 do 1,5 tys. zł). Taki zabieg pozwoli uplasować nas nawet w pierwszej dziesiątce firm oferujących podobne produkty czy usługi. Może się też zdarzyć, że po pewnym czasie konkurencyjne sklepy będą sukcesywnie wypierać nas ze strategicznych pozycji. Wtedy można zlecić pozycjonowanie stałe, a firma outsourcingowa za 150-300 zł miesięcznie zadba o to, byśmy nie spadli z uprzywilejowanego miejsca.

Linki reklamowe

Inną, równie dobrą, formą promocji są linki reklamowe. To płatne odnośniki umieszczane na czołowych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych dla zadanych fraz i słów kluczowych. Za opłatą reklamodawca uzyskuje gwarancję okresowego wyświetlenia swojego odnośnika na czołowym miejscu rankingu. Linki mają postać krótkiej informacji tekstowej z adresem strony docelowej i opatrzone są komunikatem o ich promocyjnym charakterze. Dzięki tego typu reklamie strona będzie widoczna w wynikach wyszukiwania po prawej stronie.

Linki sponsorowane oferują nie tylko wszystkie liczące się wyszukiwarki globalne i krajowe, ale także wortale tematyczne. Zaletą tej formy reklamy jest gwarancja wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania (jest też możliwość kupna reklamy na dany okres lub wskazaną liczbę kliknięć).

Reklama w wyszukiwarkach internetowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Polscy internauci o reklamach w sieci*

69,0proc. są irytujące

53,8proc. są nudne

44,5proc. są źródłem informacji

40,0 proc. są pomysłowe

19,8 proc. są niezrozumiałe

16,9 proc. są interesujące

13,8 proc. przekonują mnie do zakupu reklamowanego produktu/usługi

9,6 proc. lubię oglądać reklamy, z którymi się spotykam

7,8 proc. mam zaufanie do reklam

* Pytano: w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami? Zaprezentowano odsetki odpowiedzi zdecydowanie zgadzam się oraz zgadzam się.

Źródło: Gemius, Postawy internautów wobec reklam internetowych, 2006 r.

 

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz.1503 z późn. zm.).

• Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).

• Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. nr 10, poz. 55 z późn. zm.).

OPINIA

ARTUR BANACH

prezes wyszukiwarki internetowej NetSprint.pl

Reklama w wyszukiwarkach ma wiele zalet, których nie ma żadna inna forma reklamy. Po pierwsze, przedsiębiorca na bieżąco kontroluje, ile wydaje. W innych mediach trzeba zapłacić z góry, często dużo, za czas antenowy, miejsce w gazecie, czy liczbę billboardów. W reklamie wyszukiwarkowej można w każdej chwili zdecydować o zwiększeniu lub zmniejszeniu kosztów reklamy. Po drugie, mamy pełną kontrolę nad reklamą. Można zdecydować, że będzie się wyświetlać tylko do godz. 18.00, kiedy większość potencjalnych klientów korzysta z internetu w pracy. W tradycyjnych mediach nie ma takiej możliwości. Po trzecie, dokładnie wiemy, za co płacimy. W reklamie wyszukiwarkowej można bowiem na bieżąco śledzić, ile osób kliknęło już na reklamę i zdecydować, czy zwiększyć liczbę dostępnych kliknięć czy nie. W tradycyjnej reklamie nie wiadomo tak naprawdę, ile osób ją zobaczyło, a więc czy nie wyrzucono pieniędzy w błoto.

Z reklamy w wyszukiwarkach korzysta wiele małych i średnich firm, ponieważ jest ona prosta w obsłudze, pozwala na znaczne ograniczenie kosztów i precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. To także świetny sposób promocji dla dużych firm, które stać na bardzo drogą reklamę w tradycyjnych mediach. Stosuje ją wiele takich podmiotów jako uzupełnienie swoich kampanii reklamowych.

MF

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Ceny mieszkań w Europie rosną szybciej niż w Polsce

    Ceny mieszkań w Europie. Ceny mieszkań oderwały się od fundamentów? Szybciej w Europie niż w Polsce – sugerują dane Eurostatu. W Polsce przez ostatnie lata ceny rosły tylko trochę szybciej niż dochody ludności. W państwach Europy Zachodniej dynamika była nawet kilkukrotnie wyższa.

    Wynajem domów w Polsce

    Wynajem domów. Wynajem domów w Polsce stanowi około 3% - 5% rynku najmu, ale jest ciekawym rozwiązaniem. Osoby zastanawiające się nad wynajmem większego mieszkania, powinny wziąć pod uwagę również dom, bo stawki czynszów za 1 mkw. są konkurencyjne. Na popularność wynajmu domów w innych krajach wpływa m.in. udział budynków jednorodzinnych w zasobie mieszkaniowym i wskaźnik urbanizacji.

    Studencie - nie daj się oszukać. Jak bezpiecznie wynająć mieszkanie, gdy sezon w pełni

    Wynajem mieszkania - studenci. Okres wakacji aż do września to typowy sezon najmu. Wiele osób stara się zaplanować na ten czas zmianę miejsca zamieszkania. Jest zazwyczaj trochę więcej wolnego, łatwiej o urlop w pracy, jest też korzystniej ze względu na zmianę szkoły dla dzieci. Równocześnie w tym samym czasie na rynku pojawiają się osoby studiujące. Młodzież rozpoczynająca studia w nowym mieście, studenci wyższych lat zmieniają lokum. Kwestie towarzyskie, uczuciowe czy chęć uzyskania większego komfortu - to najczęstsze przyczyny zmiany kwatery przez studentów.

    Kiedy warto prowadzić działalność w formie prostej spółki akcyjnej

    Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy mogą zacząć korzystać z nowej formy prowadzenia działalności, jaką jest prosta spółka akcyjna (PSA). W opracowaniu przedstawiamy, dla jakich przedsiębiorców taka forma prowadzenia działalności może być korzystna.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Ekspres kapsułkowy czy ciśnieniowy – który i dla kogo sprawdzi się lepiej?

    Ostatnimi czasy picie kawy przeniosło się z kawiarni pod strzechy. Nic dziwnego więc, że wiele osób stoi przed niezwykle trudnym wyborem – jaki ekspres do domu wybrać? Wśród wielu firm i modeli łatwo się zagubić. Jednak nie obawiajcie się! Odpowiadając na kilka prostych pytań, możemy łatwo stwierdzić, jaki ekspres będzie dla nas odpowiedni.

    Firmy szukają nowych pracowników

    Firmy szukają coraz więcej nowych pracowników. Liczba ofert pracy w urzędach pracy rośnie. Jakie są przyczyny?

    Dostępność infrastruktury miejskiej dla niepełnosprawnych - raport NIK

    Dostępność infrastruktury miejskiej dla niepełnosprawnych. Z przeprowadzonej przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku kontroli wynika, że miasta Gdynia, Kartuzy i Tczew inwestowały w infrastrukturę miejską, jednak nie w pełni zapewniły dostęp do niej osobom z utrudnionym poruszaniem się. Analizowały potrzeby i konsultowały je z mieszkańcami, jednak nie potrafiły egzekwować właściwych rekomendacji. Każda ze zbadanych przez NIK inwestycji miała jakąś przeszkodę, utrudniającą samodzielne przemieszczanie się po mieście.

    Ilu Polaków mieszka w domach jednorodzinnych a ilu w blokach?

    Dom jednorodzinny a mieszkanie w bloku. Marzenia o wyprowadzce z bloku do domu nie są w Polsce nowością. Już dziś w domach jednorodzinnych mieszka 55% rodaków – wynika z danych Eurostatu. Problem w tym, aby decyzję o wyprowadzce podjąć świadomie.

    Nie tylko negatywne skutki pandemii? [BADANIE]

    Według co czwartego Polaka pandemia przyniosła tyle samo następstw pozytywnych, co negatywnych. Tak wynika z badania zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InforMonitor.

    Kooperatywy mieszkaniowe - projekt ustawy w konsultacjach

    Kooperatywy mieszkaniowe. Projekt ustawy regulujący tworzenie kooperatyw mieszkaniowych zamieszczono 22 lipca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji i skierowano do konsultacji publicznych. Jego celem jest upowszechnienie kooperatyw mieszkaniowych, a przez to zwiększenie dostępności mieszkań. W projekcie zrezygnowano niestety z propozycji ulgi podatkowej dla członków kooperatywy mieszkaniowej.

    Mieszkanie Plus znów w ogniu politycznego sporu. Co to oznacza dla najemców?

    Mieszkanie Plus - Koalicja Obywatelska domaga się zwiększenia ochrony najemców programu. Jednak objęci nią byliby także najemcy mieszkań oferowanych przez prywatne firmy i fundusze. Istnieje ryzyko, że więcej by na tym stracili niż zyskali.

    Jakie są długi spółek giełdowych w 2021 r.?

    Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, iż zmniejszyło się zadłużenie spółek notowanych na giełdzie. Ile wynosi obecnie?

    Branża opakowań rośnie dzięki e-commerce [BADANIE]

    Pomimo wzrostu cen surowców branża opakowań rośnie w rekordowym tempie. Ważnym impulsem rozwoju pozostaje e-commerce.

    Społeczne agencje najmu od 23 lipca. Kto i jak może skorzystać z SAN?

    Społeczne agencje najmu. 23 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Dzięki nowym przepisom mogą już powstawać społeczne agencje najmu (SAN) – podmioty pośredniczące między właścicielami mieszkań na wynajem i osobami, którym dochody lub sytuacja życiowa utrudniają najem mieszkania w warunkach rynkowych. Kto i jak może skorzystać na działalności SAN?

    Ważny termin dla najemców centrów handlowych

    Covidowe prolongaty umów najmu można anulować tylko do 6 sierpnia 2021 r. Co z najemcami, którzy płacili czynsze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze na inwestycję? Z jakich programów korzystają Polacy? Czy fotowoltaika to oszczedności?

    Jak firmy MŚP oceniają wpływ pandemii na ich branże? [BADANIE]

    Co czwarta firma MŚP uważa, że pandemia pomoże rozwinąć ich branżę, a w produkcji – co druga. Tak wynika z 8. edycji Barometru COVID-19, realizowanego przez EFL.

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku – rekordowe 6 miesięcy

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku. Pierwsze półrocze 2021 roku było dla deweloperów najlepszym półroczem w historii. Notują oni rekordową sprzedaż i budują najwięcej mieszkań. Potężny popyt na mieszkania powoduje, że chociaż deweloperzy budują najwięcej w historii, to i tak ceny mieszkań idą w górę. Bardzo prawdopodobne, że deweloperów czeka najlepszy rok w historii.

    Lokalizacja mieszkania - co warto sprawdzić przed zakupem?

    Lokalizacja mieszkania. Tak naprawdę nie ma jednej definicji dobrej lokalizacji. W zależności od naszych potrzeb, miejsca pracy, etapu życia, na którym się znajdujemy czy jego stylu, sami możemy zdefiniować, czym jest tak naprawdę dobra lokalizacja. Nie ma jednego rozwiązania. Zupełnie inne potrzeby będą miały rodziny z małymi dziećmi, inne – ludzie już dojrzali, a jeszcze inne młodzi single. Jest jednak kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę. Czym się kierować, szukając idealnego miejsca do zamieszkania?

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę - założenia projektu

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę. W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, którego celem ma być umożliwienie budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2 (do 90 m2 powierzchni użytkowej) bez konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę (ale w procedurze zgłoszenia), bez konieczności ustanawiania kierownika budowy oraz prowadzenia dziennika budowy. Nowe przepisy mają wejść w życie w IV kwartale 2021 roku.

    Zmiana pozwolenia na budowę po 19 września 2020 r. - skutki

    Zmiana pozwolenia na budowę. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego udzielił wyjaśnień odnośnie stosowania dotychczasowych przepisów Prawa budowlanego (obowiązujących przed nowelizacją, która weszła w życie 19 września 2020 r.) w zakresie zmiany pozwolenia na budowę.

    Kompleksowa informacja o wyrobach budowlanych

    Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zaprasza do odwiedzenia nowej strony internetowej Punktu kontaktowego do spraw wyrobów budowlanych pod adresem punkt-kontaktowy.gunb.gov.pl. Jak zadać pytanie?

    E-commerce wpływa na rozwój transakcji bezgotówkowych

    Co sprawia, że rynek płatności bezgotówkowych stale rośnie? Odpowiedź jest prosta: e-commerce.