REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama w sieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rynek reklamy w internecie rozwija się znacznie szybciej niż w telewizji czy prasie. Dlatego specjaliści zachęcają do e-marketingu. Skuteczna reklama w sieci może przynieść sukces nie tylko w wirtualnym biznesie. Pamiętać trzeba jednak o zakazie reklamy alkoholu, papierosów, leków oraz o dobrych obyczajach.

W polskiej sieci nie wolno reklamować alkoholu (z wyjątkiem piwa), papierosów (oprócz miejsc dystrybucji) oraz leków na receptę. Reklamę w internecie obowiązują takie same zasady jak reklamę w innych mediach (w prasie, radiu czy telewizji). Poza tym prawo konsumenckie zawiera ograniczenia co do formy i treści, w jakich może być przedstawiana reklama. Nie może ona wprowadzać internautów w błąd i przedstawiać towarów w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym (np. przypisywać mu właściwości, których nie posiada). Reklama w sieci nie może również naruszać dobrych obyczajów i godności człowieka poprzez odnoszenie się do religii, treści rasistowskich czy utartych stereotypów. Nie może być też uciążliwa dla internautów. Niestety, zakaz uciążliwości reklamy jest w sieci nagminnie łamany. Niemal każdy, kto nawet od czasu do czasu surfuje po sieci, trafia na latające kursory czy wyskakujące co kilka sekund okienka z promocjami.

REKLAMA

Właściciel reklamy, który narusza takie ograniczenia, popełnia wykroczenie (grozi mu za to kara do miesiąca aresztu lub do 5 tys. zł grzywny). Jest ono ścigane dopiero na wniosek pokrzywdzonego, lecz prawie nikt z takiego uprawnienia nie korzysta. Zdecydowanie surowiej mogą być ukarani reklamodawcy produktów alkoholowych (od 10 do 500 tys. zł grzywny) czy tytoniowych (do 200 tys. zł grzywny i/lub ograniczanie wolności).

Internet jest skuteczny

Strona www to wizytówka każdego przedsiębiorcy. Nawet witryna z krótkim opisem firmy, zakresem działalności i danymi kontaktowymi może być skuteczniejszą reklamą niż ogłoszenia zamieszczane w niektórych tytułach prasowych czy na billboardach. Warto więc zadbać, aby internauci, którzy przeszukują sieć w poszukiwaniu towarów lub usług, bez problemu trafili na naszą ofertę.

Sposobów na reklamę w internecie jest wiele. Niezależnie od tego, na który padnie nasz wybór, zawsze będzie on trafny, gdy korzyści z reklamy będą większe niż poniesione na nią nakłady. Jeśli chcemy, by nasza oferta handlowa została szybko dostrzeżona przez użytkowników internetu, należy skorzystać z usługi pozycjonowania stron www (z ang. Web Positioning). To działanie, którego celem jest wypromowanie danego serwisu na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych (gdy internauta wpisze w niej określone słowa lub frazy, pozycjonowana strona wyświetli się jako jedna z pierwszych w wynikach wyszukiwania). Zdaniem wielu ekspertów, jest to najlepsza forma reklamy w internecie, bo nie polega na natarczywym i nielubianym przez konsumentów zaskakiwaniu ich pojawiającymi się okienkami czy rozwijającymi się bannerami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozycjonowanie stron to jedna z najtańszych metod dotarcia do setek (tysięcy) potencjalnych klientów.

Dobrą pozycję można obronić

Na rynku działa wiele firm, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. Korzystając z ich usług, można zdecydować się na jednorazowe skojarzenie naszej strony z wybranymi wyrazami lub frazami (koszt od ok. 800 do 1,5 tys. zł). Taki zabieg pozwoli uplasować nas nawet w pierwszej dziesiątce firm oferujących podobne produkty czy usługi. Może się też zdarzyć, że po pewnym czasie konkurencyjne sklepy będą sukcesywnie wypierać nas ze strategicznych pozycji. Wtedy można zlecić pozycjonowanie stałe, a firma outsourcingowa za 150-300 zł miesięcznie zadba o to, byśmy nie spadli z uprzywilejowanego miejsca.

Linki reklamowe

Inną, równie dobrą, formą promocji są linki reklamowe. To płatne odnośniki umieszczane na czołowych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych dla zadanych fraz i słów kluczowych. Za opłatą reklamodawca uzyskuje gwarancję okresowego wyświetlenia swojego odnośnika na czołowym miejscu rankingu. Linki mają postać krótkiej informacji tekstowej z adresem strony docelowej i opatrzone są komunikatem o ich promocyjnym charakterze. Dzięki tego typu reklamie strona będzie widoczna w wynikach wyszukiwania po prawej stronie.

Linki sponsorowane oferują nie tylko wszystkie liczące się wyszukiwarki globalne i krajowe, ale także wortale tematyczne. Zaletą tej formy reklamy jest gwarancja wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania (jest też możliwość kupna reklamy na dany okres lub wskazaną liczbę kliknięć).

Reklama w wyszukiwarkach internetowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Polscy internauci o reklamach w sieci*

69,0proc. są irytujące

53,8proc. są nudne

44,5proc. są źródłem informacji

40,0 proc. są pomysłowe

19,8 proc. są niezrozumiałe

16,9 proc. są interesujące

13,8 proc. przekonują mnie do zakupu reklamowanego produktu/usługi

9,6 proc. lubię oglądać reklamy, z którymi się spotykam

7,8 proc. mam zaufanie do reklam

* Pytano: w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami? Zaprezentowano odsetki odpowiedzi zdecydowanie zgadzam się oraz zgadzam się.

Źródło: Gemius, Postawy internautów wobec reklam internetowych, 2006 r.

 

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz.1503 z późn. zm.).

• Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).

• Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. nr 10, poz. 55 z późn. zm.).

OPINIA

ARTUR BANACH

prezes wyszukiwarki internetowej NetSprint.pl

Reklama w wyszukiwarkach ma wiele zalet, których nie ma żadna inna forma reklamy. Po pierwsze, przedsiębiorca na bieżąco kontroluje, ile wydaje. W innych mediach trzeba zapłacić z góry, często dużo, za czas antenowy, miejsce w gazecie, czy liczbę billboardów. W reklamie wyszukiwarkowej można w każdej chwili zdecydować o zwiększeniu lub zmniejszeniu kosztów reklamy. Po drugie, mamy pełną kontrolę nad reklamą. Można zdecydować, że będzie się wyświetlać tylko do godz. 18.00, kiedy większość potencjalnych klientów korzysta z internetu w pracy. W tradycyjnych mediach nie ma takiej możliwości. Po trzecie, dokładnie wiemy, za co płacimy. W reklamie wyszukiwarkowej można bowiem na bieżąco śledzić, ile osób kliknęło już na reklamę i zdecydować, czy zwiększyć liczbę dostępnych kliknięć czy nie. W tradycyjnej reklamie nie wiadomo tak naprawdę, ile osób ją zobaczyło, a więc czy nie wyrzucono pieniędzy w błoto.

Z reklamy w wyszukiwarkach korzysta wiele małych i średnich firm, ponieważ jest ona prosta w obsłudze, pozwala na znaczne ograniczenie kosztów i precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. To także świetny sposób promocji dla dużych firm, które stać na bardzo drogą reklamę w tradycyjnych mediach. Stosuje ją wiele takich podmiotów jako uzupełnienie swoich kampanii reklamowych.

MF

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA