REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama w sieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rynek reklamy w internecie rozwija się znacznie szybciej niż w telewizji czy prasie. Dlatego specjaliści zachęcają do e-marketingu. Skuteczna reklama w sieci może przynieść sukces nie tylko w wirtualnym biznesie. Pamiętać trzeba jednak o zakazie reklamy alkoholu, papierosów, leków oraz o dobrych obyczajach.

W polskiej sieci nie wolno reklamować alkoholu (z wyjątkiem piwa), papierosów (oprócz miejsc dystrybucji) oraz leków na receptę. Reklamę w internecie obowiązują takie same zasady jak reklamę w innych mediach (w prasie, radiu czy telewizji). Poza tym prawo konsumenckie zawiera ograniczenia co do formy i treści, w jakich może być przedstawiana reklama. Nie może ona wprowadzać internautów w błąd i przedstawiać towarów w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym (np. przypisywać mu właściwości, których nie posiada). Reklama w sieci nie może również naruszać dobrych obyczajów i godności człowieka poprzez odnoszenie się do religii, treści rasistowskich czy utartych stereotypów. Nie może być też uciążliwa dla internautów. Niestety, zakaz uciążliwości reklamy jest w sieci nagminnie łamany. Niemal każdy, kto nawet od czasu do czasu surfuje po sieci, trafia na latające kursory czy wyskakujące co kilka sekund okienka z promocjami.

REKLAMA

Właściciel reklamy, który narusza takie ograniczenia, popełnia wykroczenie (grozi mu za to kara do miesiąca aresztu lub do 5 tys. zł grzywny). Jest ono ścigane dopiero na wniosek pokrzywdzonego, lecz prawie nikt z takiego uprawnienia nie korzysta. Zdecydowanie surowiej mogą być ukarani reklamodawcy produktów alkoholowych (od 10 do 500 tys. zł grzywny) czy tytoniowych (do 200 tys. zł grzywny i/lub ograniczanie wolności).

Internet jest skuteczny

Strona www to wizytówka każdego przedsiębiorcy. Nawet witryna z krótkim opisem firmy, zakresem działalności i danymi kontaktowymi może być skuteczniejszą reklamą niż ogłoszenia zamieszczane w niektórych tytułach prasowych czy na billboardach. Warto więc zadbać, aby internauci, którzy przeszukują sieć w poszukiwaniu towarów lub usług, bez problemu trafili na naszą ofertę.

Sposobów na reklamę w internecie jest wiele. Niezależnie od tego, na który padnie nasz wybór, zawsze będzie on trafny, gdy korzyści z reklamy będą większe niż poniesione na nią nakłady. Jeśli chcemy, by nasza oferta handlowa została szybko dostrzeżona przez użytkowników internetu, należy skorzystać z usługi pozycjonowania stron www (z ang. Web Positioning). To działanie, którego celem jest wypromowanie danego serwisu na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych (gdy internauta wpisze w niej określone słowa lub frazy, pozycjonowana strona wyświetli się jako jedna z pierwszych w wynikach wyszukiwania). Zdaniem wielu ekspertów, jest to najlepsza forma reklamy w internecie, bo nie polega na natarczywym i nielubianym przez konsumentów zaskakiwaniu ich pojawiającymi się okienkami czy rozwijającymi się bannerami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozycjonowanie stron to jedna z najtańszych metod dotarcia do setek (tysięcy) potencjalnych klientów.

Dobrą pozycję można obronić

Na rynku działa wiele firm, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. Korzystając z ich usług, można zdecydować się na jednorazowe skojarzenie naszej strony z wybranymi wyrazami lub frazami (koszt od ok. 800 do 1,5 tys. zł). Taki zabieg pozwoli uplasować nas nawet w pierwszej dziesiątce firm oferujących podobne produkty czy usługi. Może się też zdarzyć, że po pewnym czasie konkurencyjne sklepy będą sukcesywnie wypierać nas ze strategicznych pozycji. Wtedy można zlecić pozycjonowanie stałe, a firma outsourcingowa za 150-300 zł miesięcznie zadba o to, byśmy nie spadli z uprzywilejowanego miejsca.

Linki reklamowe

Inną, równie dobrą, formą promocji są linki reklamowe. To płatne odnośniki umieszczane na czołowych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych dla zadanych fraz i słów kluczowych. Za opłatą reklamodawca uzyskuje gwarancję okresowego wyświetlenia swojego odnośnika na czołowym miejscu rankingu. Linki mają postać krótkiej informacji tekstowej z adresem strony docelowej i opatrzone są komunikatem o ich promocyjnym charakterze. Dzięki tego typu reklamie strona będzie widoczna w wynikach wyszukiwania po prawej stronie.

Linki sponsorowane oferują nie tylko wszystkie liczące się wyszukiwarki globalne i krajowe, ale także wortale tematyczne. Zaletą tej formy reklamy jest gwarancja wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania (jest też możliwość kupna reklamy na dany okres lub wskazaną liczbę kliknięć).

Reklama w wyszukiwarkach internetowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Polscy internauci o reklamach w sieci*

69,0proc. są irytujące

53,8proc. są nudne

44,5proc. są źródłem informacji

40,0 proc. są pomysłowe

19,8 proc. są niezrozumiałe

16,9 proc. są interesujące

13,8 proc. przekonują mnie do zakupu reklamowanego produktu/usługi

9,6 proc. lubię oglądać reklamy, z którymi się spotykam

7,8 proc. mam zaufanie do reklam

* Pytano: w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami? Zaprezentowano odsetki odpowiedzi zdecydowanie zgadzam się oraz zgadzam się.

Źródło: Gemius, Postawy internautów wobec reklam internetowych, 2006 r.

 

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz.1503 z późn. zm.).

• Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).

• Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. nr 10, poz. 55 z późn. zm.).

OPINIA

ARTUR BANACH

prezes wyszukiwarki internetowej NetSprint.pl

Reklama w wyszukiwarkach ma wiele zalet, których nie ma żadna inna forma reklamy. Po pierwsze, przedsiębiorca na bieżąco kontroluje, ile wydaje. W innych mediach trzeba zapłacić z góry, często dużo, za czas antenowy, miejsce w gazecie, czy liczbę billboardów. W reklamie wyszukiwarkowej można w każdej chwili zdecydować o zwiększeniu lub zmniejszeniu kosztów reklamy. Po drugie, mamy pełną kontrolę nad reklamą. Można zdecydować, że będzie się wyświetlać tylko do godz. 18.00, kiedy większość potencjalnych klientów korzysta z internetu w pracy. W tradycyjnych mediach nie ma takiej możliwości. Po trzecie, dokładnie wiemy, za co płacimy. W reklamie wyszukiwarkowej można bowiem na bieżąco śledzić, ile osób kliknęło już na reklamę i zdecydować, czy zwiększyć liczbę dostępnych kliknięć czy nie. W tradycyjnej reklamie nie wiadomo tak naprawdę, ile osób ją zobaczyło, a więc czy nie wyrzucono pieniędzy w błoto.

Z reklamy w wyszukiwarkach korzysta wiele małych i średnich firm, ponieważ jest ona prosta w obsłudze, pozwala na znaczne ograniczenie kosztów i precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. To także świetny sposób promocji dla dużych firm, które stać na bardzo drogą reklamę w tradycyjnych mediach. Stosuje ją wiele takich podmiotów jako uzupełnienie swoich kampanii reklamowych.

MF

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA