REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto wykupić polisę od niezapłaconych faktur

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po zagospodarowaniu rynku dużych firm towarzystwa ubezpieczające transakcje sprzedaży w kredycie kupieckim zwracają się w kierunku małych i średnich przedsiębiorców. Zachęcają uproszczonymi procedurami zawarcia umów i dodatkowymi usługami pomagającymi uniknąć powstania wierzytelności.


W tym roku przedsiębiorcy wydadzą około 250 mln zł na polisy ubezpieczenia kredytu kupieckiego. To jeden z bardziej dynamicznie rozwijających się segmentów ubezpieczeń, co pokazuje, że zarządzający firmami docenili ryzyko utraty wierzytelności wynikających z niezapłaconych faktur za dostarczone towary.

REKLAMA


- W pierwszej połowie 2007 r. odnotowaliśmy ponad 50-proc. wzrostu naszej składki w stosunku do analogicznego okresu 2006 roku - mówi Anna Czulec z Coface.


To jedna z czterech działających na naszym rynku specjalistycznych firm zajmujących się tylko ubezpieczeniami kredytu kupieckiego, obok Atradiusa, Euler Hermes i Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Ta ostatnia spółka jest kontrolowana przez Skarb Państwa i prowadzi nie tylko działalność typowo komercyjną, ale też oferuje polisy z gwarancjami Skarbu Państwa. Dzięki temu może oferować polisy eksporterom np. handlującym z krajami b. ZSRR i ubezpieczać ich nawet na wypadek ryzyk politycznych, np. wprowadzenia moratorium płatniczego w kraju kontrahenta. Ostatnio na ten rynek ostro weszło PZU, szczególnie z ofertą skierowaną do małych i średnich firm. Do tej pory towarzystwa walczyły o dużych klientów, teraz przyszedł czas na małych i średnich.


Co im oferują? Przede wszystkim wypłatę za nieuregulowane faktury, jeśli mamy do czynienia z niewypłacalnością potwierdzoną prawnie, czyli ogłoszeniem upadłości odbiorcy, odmową ogłoszenia upadłości o odbiorcy z powodu braku majątku odbiorcy czy wszczęciem lub zawarciem układu z odbiorcą. Polisa zadziała też w przypadku niewypłacalności domniemanej, czyli wtedy, gdy odbiorca nie płaci dłużej niż 180 dni, przy czym trzeba mieć świadomość, że klient nie dostanie całej kwoty. Standardowo potrącane jest 10-20 proc. tzw. udziału własnego, czyli części szkody, którą trzeba pokryć z własnej kieszeni. Taki zapis ma dyscyplinować klientów, żeby nie sprzedawali w kredycie kupieckim niewiarygodnym kontrahentom.


Wypłata odszkodowania to jednak tylko część oferowanych przez takie towarzystwa usług. Dają też możliwość weryfikacji zgłaszanych do ubezpieczenia kontrahentów. Towarzystwa mają swoje bazy lub korzystają z informacji wywiadowni gospodarczych i analizują, czy wymienione we wniosku firmy nie zalegały w przeszłości z opłatami. Oczywiście tak sprawdza się tylko większych kontrahentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Towarzystwa na bieżąco monitorują kondycję firm, zbierają np. informacje o pożarach powodujących przerwy w produkcji i innych zdarzeniach, które mogą stanowić zagrożenie dla wypłacalności firmy i przekazują je na bieżąco kontrahentom.


Ponieważ w ramach grupy kapitałowej często działają też firmy windykacyjne, klienci za dodatkową opłatą mogą zamówić sobie usługę monitoringu płatności. To dobra opcja szczególnie dla firm, które mają wielu drobnych kontrahentów. Czasem trzeba by do śledzenia spływu faktur zatrudniać dodatkowe osoby, więc można to zlecić na zewnątrz. Doświadczenie pokazuje, że taki telefon z firmy zewnętrznej profesjonalnie windykującej należności, dobrze mobilizuje do terminowego uregulowania płatności.


Paradoksalnie dobra koniunktura gospodarcza to dobry czas na wykupienie takiej polisy. Dlaczego, skoro ryzyko upadłości czy braku płatności jest niewielkie? Bo teraz takie umowy będą stosunkowo tanie, a dodatkowo pozwolą uzyskać tzw. historię klienta i nauczyć zarządzania wierzytelnościami, co może się przydać w czasie gorszej koniunktury do wynegocjowania niższych składek.


Stawka za ubezpieczenie kredytu kupieckiego wynosi 0,2-0,45 proc. wartości ubezpieczanych obrotów firmy

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA