REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing pomaga skorzystać z funduszy europejskich

Łagowska Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasadą funduszy unijnych jest zasada refundacji. Polega ona na tym, że beneficjent musi najpierw ponieść wydatek w ramach projektu ze środków własnych lub pozyskanych z zewnątrz, a następnie ubiegać się o jego refundację ze środków Unii Europejskiej.


REKLAMA

REKLAMA

Powyższa zasada skutkuje tym, że przed rozpoczęciem realizacji projektu beneficjent musi zapewnić 100 proc. finansowania projektu, w tym zarówno kosztów kwalifikowanych, jak i niekwalifikowanych.


Współfinansowanie poprzez leasing


Obecnie na rynku jest wiele form finansowania zewnętrznego, z którego może skorzystać beneficjent dla zapewnienia finansowania wydatków w ramach projektu wspólfinansowanego ze środków UE. Jednym z nich jest coraz bardziej popularny leasing; w 2006 roku ok. 30 proc. wszystkich inwestycji na rynku ruchomości było sfinansowanych poprzez ten instrument finansowy.

REKLAMA


Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na lata 2007 - 2013, wydatki poniesione w związku z leasingiem kwalifikują się do współfinansowania przy zastosowaniu leasingu finansowego, operacyjnego i leasingu zwrotnego (w rozumieniu Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej). Wytyczne określają również sposoby refundacji kosztów związanych z umową leasingu - bezpośrednio na rzecz leasingobiorcy (beneficjenta), jak i za pośrednictwem leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zasady refundacji bezpośredniej


W przypadku pierwszej formy refundacji kosztem kwalifikowanym do współfinansowania jest część raty leasingowej będąca spłatą kapitału leasingowanego przedmiotu. Oznacza to, że beneficjent, ustalając koszty kwalifikowane, od których obliczane jest dofinansowanie (jest to zawsze określony procent od kosztów kwalifikowalnych) jako podstawę bierze spłacony kapitał na podstawie zsumowanych rat leasingowych. Konsekwencją tego jest to, że jeśli umowa leasingu trwa trzy lata, podczas których beneficjent spłaca w ratach kapitał związany z zakupem danego aktywu, to wówczas projekt musi trwać odpowiednio długo, żeby cały kapitał został zaliczony jako koszt kwalifikowalny i zrefundowany w odpowiedniej proporcji.


Plusem tej opcji refundacji jest systematyczny dopływ środków z refundacji do beneficjenta wynikający ze spłaty kapitału w ratach, ponieważ beneficjent otrzymuje refundację zazwyczaj w transzach półrocznych, zgodnie z faktycznie spłacanymi ratami leasingu. Minusem, który bardzo dotyka beneficjentów, jest ryzyko związane z faktem, że beneficjent nie zdąży zrefundować sobie całego kapitału, ponieważ przy długich umowach leasingu lub pod koniec okresu kwalifikowalności nie wszystkie raty (a nawet większość z nich) opłacone przez beneficjenta będą poniesione w okresie kwalifikowalności kosztów, a tym samym nie wszystkie raty będą mogły być przedłożone do refundacji.


Refundacja za pośrednictwem leasingodawcy


W przypadku refundacji za pośrednictwem leasingodawcy powyższe ryzyko jest całkowicie wyeliminowane. Ta opcja bowiem zakłada inny, znacznie korzystniejszy dla odbiorców środków z Unii Europejskiej model refundacji środków. Beneficjent bowiem, który finansuje projekt poprzez leasing, przedstawia do refundacji nie systematycznie zbierane raty leasingowe, ale fakturę (lub inny dowód księgowy) zakupu danego aktywa dokonanego przez wybranego przez niego leasingodawcę (finansującego). Następnie instytucja przyznająca wsparcie dokonuje jednorazowej refundacji na podstawie takiej faktury na konto leasingodawcy. Leasingodawca trzyma środki z refundacji na nieoprocentownym depozycie i jest prawnie zobowiązany do przekazania całej korzyści z dofinansowania beneficjentowi. Wynika z tego, że środki te musi zaliczyć klientowi korzystającemu z dofinansowania na poczet jego przyszłych rat leasingowych. Dla beneficjenta oznacza to, że w konsekwencji będzie spłacał mniejsze raty, ponieważ firma leasingowa będzie zaliczała mu do rat środki z depozytu, aż do momentu ich wyczerpania. Znacznie skraca się w tym przypadku również okres realizacji projektu, ponieważ nie musi on już odpowiadać okresowi umowy leasingowej. Okres trwania projektu to czas potrzebny na zakup danego aktywu przez leasingodawcę i przedstawienie faktury (opłaconej przez leasingodawcę) zakupu danego aktywu przez leasingobiorcę instytucji przyznającej wsparcie i przekazanie przez nią jednorazowej refundacji. A co najważniejsze, przy tym sposobie refundacji beneficjent otrzyma dofinansowanie od całego kapitału danego przedmiotu leasingu.


Dodatkowo jest to najtańszy sposób refundacji środków, gdyż unika się wszelkich wydatków związanych z rozliczeniem wieloletnich projektów, co jest nieuchronne przy zastosowaniu opcji bezpośredniej refundacji środków.


Opisane opcje są zapisane w wytycznych tzw. horyzontalnych przyjętych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W praktyce jednak to od decyzji instytucji zarządzających poszczególnymi programami operacyjnymi zależy, czy wprowadzą do swoich szczegółowych wytycznych ww. zapisy, czy też nie. Dotyczy to wszystkich programów operacyjnych krajowych, jak i regionalnych, a także skierowanych do sektora rolnictwa. We wszystkich dotychczas opublikowanych wytycznych do programów operacyjnych leasing jest kosztem kwalifikowanym.


Cały czas trwają zaś ustalenia dotyczące wdrożenia dwóch opcji refundacji wydatków związanych z umową leasingu - w tym przede wszystkim opcji refundacji za pośrednictwem leasingodawcy.


30 proc.

Finansowanie inwestycji

W 2006 roku aż 30 proc. wszystkich inwestycji w ruchomości sfinansowanych zostało z wykorzystaniem leasingu


AGATA ŁAGOWSKA

specjalista ds. funduszy UE w Europejskim Funduszu Leasingowym

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA