REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing pomaga skorzystać z funduszy europejskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łagowska Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasadą funduszy unijnych jest zasada refundacji. Polega ona na tym, że beneficjent musi najpierw ponieść wydatek w ramach projektu ze środków własnych lub pozyskanych z zewnątrz, a następnie ubiegać się o jego refundację ze środków Unii Europejskiej.


REKLAMA

Powyższa zasada skutkuje tym, że przed rozpoczęciem realizacji projektu beneficjent musi zapewnić 100 proc. finansowania projektu, w tym zarówno kosztów kwalifikowanych, jak i niekwalifikowanych.


Współfinansowanie poprzez leasing

REKLAMA


Obecnie na rynku jest wiele form finansowania zewnętrznego, z którego może skorzystać beneficjent dla zapewnienia finansowania wydatków w ramach projektu wspólfinansowanego ze środków UE. Jednym z nich jest coraz bardziej popularny leasing; w 2006 roku ok. 30 proc. wszystkich inwestycji na rynku ruchomości było sfinansowanych poprzez ten instrument finansowy.


Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na lata 2007 - 2013, wydatki poniesione w związku z leasingiem kwalifikują się do współfinansowania przy zastosowaniu leasingu finansowego, operacyjnego i leasingu zwrotnego (w rozumieniu Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej). Wytyczne określają również sposoby refundacji kosztów związanych z umową leasingu - bezpośrednio na rzecz leasingobiorcy (beneficjenta), jak i za pośrednictwem leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zasady refundacji bezpośredniej

REKLAMA


W przypadku pierwszej formy refundacji kosztem kwalifikowanym do współfinansowania jest część raty leasingowej będąca spłatą kapitału leasingowanego przedmiotu. Oznacza to, że beneficjent, ustalając koszty kwalifikowane, od których obliczane jest dofinansowanie (jest to zawsze określony procent od kosztów kwalifikowalnych) jako podstawę bierze spłacony kapitał na podstawie zsumowanych rat leasingowych. Konsekwencją tego jest to, że jeśli umowa leasingu trwa trzy lata, podczas których beneficjent spłaca w ratach kapitał związany z zakupem danego aktywu, to wówczas projekt musi trwać odpowiednio długo, żeby cały kapitał został zaliczony jako koszt kwalifikowalny i zrefundowany w odpowiedniej proporcji.


Plusem tej opcji refundacji jest systematyczny dopływ środków z refundacji do beneficjenta wynikający ze spłaty kapitału w ratach, ponieważ beneficjent otrzymuje refundację zazwyczaj w transzach półrocznych, zgodnie z faktycznie spłacanymi ratami leasingu. Minusem, który bardzo dotyka beneficjentów, jest ryzyko związane z faktem, że beneficjent nie zdąży zrefundować sobie całego kapitału, ponieważ przy długich umowach leasingu lub pod koniec okresu kwalifikowalności nie wszystkie raty (a nawet większość z nich) opłacone przez beneficjenta będą poniesione w okresie kwalifikowalności kosztów, a tym samym nie wszystkie raty będą mogły być przedłożone do refundacji.


Refundacja za pośrednictwem leasingodawcy


W przypadku refundacji za pośrednictwem leasingodawcy powyższe ryzyko jest całkowicie wyeliminowane. Ta opcja bowiem zakłada inny, znacznie korzystniejszy dla odbiorców środków z Unii Europejskiej model refundacji środków. Beneficjent bowiem, który finansuje projekt poprzez leasing, przedstawia do refundacji nie systematycznie zbierane raty leasingowe, ale fakturę (lub inny dowód księgowy) zakupu danego aktywa dokonanego przez wybranego przez niego leasingodawcę (finansującego). Następnie instytucja przyznająca wsparcie dokonuje jednorazowej refundacji na podstawie takiej faktury na konto leasingodawcy. Leasingodawca trzyma środki z refundacji na nieoprocentownym depozycie i jest prawnie zobowiązany do przekazania całej korzyści z dofinansowania beneficjentowi. Wynika z tego, że środki te musi zaliczyć klientowi korzystającemu z dofinansowania na poczet jego przyszłych rat leasingowych. Dla beneficjenta oznacza to, że w konsekwencji będzie spłacał mniejsze raty, ponieważ firma leasingowa będzie zaliczała mu do rat środki z depozytu, aż do momentu ich wyczerpania. Znacznie skraca się w tym przypadku również okres realizacji projektu, ponieważ nie musi on już odpowiadać okresowi umowy leasingowej. Okres trwania projektu to czas potrzebny na zakup danego aktywu przez leasingodawcę i przedstawienie faktury (opłaconej przez leasingodawcę) zakupu danego aktywu przez leasingobiorcę instytucji przyznającej wsparcie i przekazanie przez nią jednorazowej refundacji. A co najważniejsze, przy tym sposobie refundacji beneficjent otrzyma dofinansowanie od całego kapitału danego przedmiotu leasingu.


Dodatkowo jest to najtańszy sposób refundacji środków, gdyż unika się wszelkich wydatków związanych z rozliczeniem wieloletnich projektów, co jest nieuchronne przy zastosowaniu opcji bezpośredniej refundacji środków.


Opisane opcje są zapisane w wytycznych tzw. horyzontalnych przyjętych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W praktyce jednak to od decyzji instytucji zarządzających poszczególnymi programami operacyjnymi zależy, czy wprowadzą do swoich szczegółowych wytycznych ww. zapisy, czy też nie. Dotyczy to wszystkich programów operacyjnych krajowych, jak i regionalnych, a także skierowanych do sektora rolnictwa. We wszystkich dotychczas opublikowanych wytycznych do programów operacyjnych leasing jest kosztem kwalifikowanym.


Cały czas trwają zaś ustalenia dotyczące wdrożenia dwóch opcji refundacji wydatków związanych z umową leasingu - w tym przede wszystkim opcji refundacji za pośrednictwem leasingodawcy.


30 proc.

Finansowanie inwestycji

W 2006 roku aż 30 proc. wszystkich inwestycji w ruchomości sfinansowanych zostało z wykorzystaniem leasingu


AGATA ŁAGOWSKA

specjalista ds. funduszy UE w Europejskim Funduszu Leasingowym

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA