Handel internetowy - nowy obszar działalności
REKLAMA
REKLAMA
Z usług e-commerce korzysta już w Polsce ponad 3,5 mln osób. Sklepy internetowe poszukują dobrych rozwiązań dostarczania przesyłek do swoich klientów. Dostarczanie towarów sprzedanych w globalnej sieci wymaga stworzenia specjalnych systemów do obsługi nowej grupy klientów, jakimi są osoby indywidualne. Część firm świadczy je jako standardowe usługi ekspresowe, obsługując aukcje internetowe. Inaczej jednak wygląda współpraca ze sklepami wirtualnymi.
REKLAMA
Sklepy chcą stałej współpracy
REKLAMA
Sklepy internetowe wymagają dużo więcej od firmy kurierskiej. Poza transportem ich właściciele widzieliby chętnie w ramach oferty kurierskiej usługi finansowe (przesyłki za pobraniem), czy też stworzenie systemu zwrotów i dostarczania towarów do napraw gwarancyjnych. Wymagana jest dostępność usługi w określonym czasie i w określonym standardzie. Na to potrzebne są duże pieniądze i doświadczenie. Na razie na pełne uruchomienie takich serwisów decydują się duże firmy kuriersko-ekspresowe.
- Usługi na rzecz e-commerce świadczymy od momentu, kiedy ta działalność zaczęła się w Polsce rozwijać. Duże sklepy internetowe, które wysyłają przesyłki na swój koszt, coraz częściej zawierają wyłączne umowy z firmami kurierskimi i w takich przypadkach upatrujemy szansy na dalszy rozwój współpracy - mówi Monika Biedrzycka z UPS Polska.
Właścicielom sklepów internetowych zależy na wysokiej jakości obsług klienta. Pierwszy specjalny serwis i pakiet usług dla internautów uruchomiła firma DPD Polska (w lipcu tego roku). Usługę nazwano consumer premium. DPD zbudowało odrębny dział e-commerce wraz systemem informatycznym do obsługi wyłącznie tego segmentu usług. Mniejsi operatorzy czekają na dalszy rozwój rynku i nie konkurują na siłę z gigantami. Jeśli decydują się na wejście do sieci z usługami, to raczej poszukują klientów o mniejszym zasięgu - sklepów lokalnych.
- Jesteśmy przygotowani na obsługę handlu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw tej branży. Sądzę, że coraz częściej właściciele przedsiębiorstw internetowych będą korzystać z usług kurierskich kosztem Poczty Polskiej - komentuje Paweł Tkaczyk, wiceprezes X-Press Couriers.
B2B stale rośnie
REKLAMA
Część operatorów pocztowych nie garnie się do indywidualnych klientów ze względu na duży wzrost rynku usług B2B (business to business). Korzystają z okazji dynamicznego rozwoju tego sektora usług i na tym podłożu starają się umocnić swoją pozycję rynkową. Nie wykluczają jednak wejścia w nowe obszary jak handel internetowy.
- Ze względu na ciągły wzrost zapotrzebowania na usługi kurierskie w segmencie B2B operatorzy nie są w stanie obsłużyć klientów zamawiających towary przez internet tak ilościowo i jakościowo, jak klientów biznesowych. W takiej sytuacji trudno będzie rozwijać usługi w nowym obszarze. Rynek tych usług ma swoją specyfikę. Krótkie okno czasowe związane z godzinami doręczeń przesyłek, dużo przesyłek za pobraniem, a także konieczność stworzenia dodatkowej sieci kurierów doręczających przesyłki w godzinach popołudniowych. To powoduje znaczne koszty obsługi klienta - tłumaczy Marek Opiński, dyrektor generalny spółki Opek.
Przy obecnym, bardzo niskim poziomie cenowym usług dla handlu internetowego, operatorzy współpracują z tymi klientami, którzy są w stanie spełnić ich oczekiwania finansowe.
- Barierą wejścia w segment e-commerce pozostaje cena takiej usługi, która często złożona jest z kilku składników: transportu, ubezpieczenia, pobrania pieniędzy od odbiorcy oraz przekazania ich nadawcy. A usługa dobrej jakości musi mieć swoją cenę. Niestety, nie zawsze jest ona akceptowana przez klienta indywidualnego - mówi Cezary Lewandowski, dyrektor operacyjny spółki Sprinter.
- Obecny rozwój rynku kurierskiego uniemożliwia samodzielną obsługę gigantów handlu internetowego przez którąś z firm kurierskich - uważa.
FIRMY KURIERSKIE A ŻĄDANIA KLIENTÓW
Czego oczekuje klient biznesowy od firmy kurierskiej
- skutecznych narzędzi do budowania przewagi konkurencyjnej
- możliwości dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb odbiorcy
- wzrostu skuteczności doręczeń
- transparentności oferty
- minimalizacji reklamacji
Czego oczekuje odbiorca indywidualny od firmy kurierskiej
- wygody
- dostosowania do jego indywidualnych potrzeb (czas i miejsce)
- terminowości
- transparentności oferty
- posiadania świadomości kosztów
Źródło: firmy
Beata Trochymiak
OPINIA
Jak się przygotować do obsługi rynku e-commerce
TOMASZ BURAŚ
prezes DHL Express
Sprawna obsługa logistyczna klientów z segmentu B2C (business to consumer) jest diametralnie inna niż w przypadku B2B (business to business) i wymaga odpowiedniego przygotowania. Z powodu innych godzin pracy, innego położenia, innej niż dla B2B wagi przesyłek wiąże się to m.in. z opracowaniem tras kurierów czy odmienną obsługą usługi za pobraniem. Kolejną kwestią są oczekiwania klientów. Dzisiaj firmy kurierskie sprzedają usługi z wartościami dodanymi, na przykład track & trace, czyli śledzeniem losów przesyłki czy opłatą za pobraniem (COD). Teoretycznie firmy internetowe oczekują od nas prostej usługi doręczenia przesyłki. Natomiast w praktyce to, czego wymagają od nas klienci tych firm, jest dużo bardziej skomplikowane. Na przykład zwracają oni uwagę na to, czy oferujemy im wartości dodane (typu usługi za pobraniem). To jest specyfika polskiego rynku.
REKLAMA
REKLAMA