REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel internetowy - nowy obszar działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na 7 mld zł szacuje się wartość polskiego handlu za pośrednictwem internetu w 2007 roku. Wraz z rozwojem tego segmentu usług, rośnie zapotrzebowanie na usługi kuriersko-pocztowe. Firmy kurierskie niechętnie podejmują się obsługi nowej grupy klientów. Wolą pozostać przy biznesie. Barierą jest wysoka cena za usługę kurierską.


Z usług e-commerce korzysta już w Polsce ponad 3,5 mln osób. Sklepy internetowe poszukują dobrych rozwiązań dostarczania przesyłek do swoich klientów. Dostarczanie towarów sprzedanych w globalnej sieci wymaga stworzenia specjalnych systemów do obsługi nowej grupy klientów, jakimi są osoby indywidualne. Część firm świadczy je jako standardowe usługi ekspresowe, obsługując aukcje internetowe. Inaczej jednak wygląda współpraca ze sklepami wirtualnymi.

REKLAMA

 


Sklepy chcą stałej współpracy

REKLAMA


Sklepy internetowe wymagają dużo więcej od firmy kurierskiej. Poza transportem ich właściciele widzieliby chętnie w ramach oferty kurierskiej usługi finansowe (przesyłki za pobraniem), czy też stworzenie systemu zwrotów i dostarczania towarów do napraw gwarancyjnych. Wymagana jest dostępność usługi w określonym czasie i w określonym standardzie. Na to potrzebne są duże pieniądze i doświadczenie. Na razie na pełne uruchomienie takich serwisów decydują się duże firmy kuriersko-ekspresowe.


- Usługi na rzecz e-commerce świadczymy od momentu, kiedy ta działalność zaczęła się w Polsce rozwijać. Duże sklepy internetowe, które wysyłają przesyłki na swój koszt, coraz częściej zawierają wyłączne umowy z firmami kurierskimi i w takich przypadkach upatrujemy szansy na dalszy rozwój współpracy - mówi Monika Biedrzycka z UPS Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Właścicielom sklepów internetowych zależy na wysokiej jakości obsług klienta. Pierwszy specjalny serwis i pakiet usług dla internautów uruchomiła firma DPD Polska (w lipcu tego roku). Usługę nazwano consumer premium. DPD zbudowało odrębny dział e-commerce wraz systemem informatycznym do obsługi wyłącznie tego segmentu usług. Mniejsi operatorzy czekają na dalszy rozwój rynku i nie konkurują na siłę z gigantami. Jeśli decydują się na wejście do sieci z usługami, to raczej poszukują klientów o mniejszym zasięgu - sklepów lokalnych.


- Jesteśmy przygotowani na obsługę handlu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw tej branży. Sądzę, że coraz częściej właściciele przedsiębiorstw internetowych będą korzystać z usług kurierskich kosztem Poczty Polskiej - komentuje Paweł Tkaczyk, wiceprezes X-Press Couriers.


B2B stale rośnie

REKLAMA


Część operatorów pocztowych nie garnie się do indywidualnych klientów ze względu na duży wzrost rynku usług B2B (business to business). Korzystają z okazji dynamicznego rozwoju tego sektora usług i na tym podłożu starają się umocnić swoją pozycję rynkową. Nie wykluczają jednak wejścia w nowe obszary jak handel internetowy.


- Ze względu na ciągły wzrost zapotrzebowania na usługi kurierskie w segmencie B2B operatorzy nie są w stanie obsłużyć klientów zamawiających towary przez internet tak ilościowo i jakościowo, jak klientów biznesowych. W takiej sytuacji trudno będzie rozwijać usługi w nowym obszarze. Rynek tych usług ma swoją specyfikę. Krótkie okno czasowe związane z godzinami doręczeń przesyłek, dużo przesyłek za pobraniem, a także konieczność stworzenia dodatkowej sieci kurierów doręczających przesyłki w godzinach popołudniowych. To powoduje znaczne koszty obsługi klienta - tłumaczy Marek Opiński, dyrektor generalny spółki Opek.


Przy obecnym, bardzo niskim poziomie cenowym usług dla handlu internetowego, operatorzy współpracują z tymi klientami, którzy są w stanie spełnić ich oczekiwania finansowe.


- Barierą wejścia w segment e-commerce pozostaje cena takiej usługi, która często złożona jest z kilku składników: transportu, ubezpieczenia, pobrania pieniędzy od odbiorcy oraz przekazania ich nadawcy. A usługa dobrej jakości musi mieć swoją cenę. Niestety, nie zawsze jest ona akceptowana przez klienta indywidualnego - mówi Cezary Lewandowski, dyrektor operacyjny spółki Sprinter.


- Obecny rozwój rynku kurierskiego uniemożliwia samodzielną obsługę gigantów handlu internetowego przez którąś z firm kurierskich - uważa.


FIRMY KURIERSKIE A ŻĄDANIA KLIENTÓW

Czego oczekuje klient biznesowy od firmy kurierskiej

- skutecznych narzędzi do budowania przewagi konkurencyjnej

- możliwości dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb odbiorcy

- wzrostu skuteczności doręczeń

- transparentności oferty

- minimalizacji reklamacji


Czego oczekuje odbiorca indywidualny od firmy kurierskiej

- wygody

- dostosowania do jego indywidualnych potrzeb (czas i miejsce)

- terminowości

- transparentności oferty

- posiadania świadomości kosztów

Źródło: firmy


Beata Trochymiak

beata.trochymiak@infor.pl


OPINIA

Jak się przygotować do obsługi rynku e-commerce

TOMASZ BURAŚ

prezes DHL Express

Sprawna obsługa logistyczna klientów z segmentu B2C (business to consumer) jest diametralnie inna niż w przypadku B2B (business to business) i wymaga odpowiedniego przygotowania. Z powodu innych godzin pracy, innego położenia, innej niż dla B2B wagi przesyłek wiąże się to m.in. z opracowaniem tras kurierów czy odmienną obsługą usługi za pobraniem. Kolejną kwestią są oczekiwania klientów. Dzisiaj firmy kurierskie sprzedają usługi z wartościami dodanymi, na przykład track & trace, czyli śledzeniem losów przesyłki czy opłatą za pobraniem (COD). Teoretycznie firmy internetowe oczekują od nas prostej usługi doręczenia przesyłki. Natomiast w praktyce to, czego wymagają od nas klienci tych firm, jest dużo bardziej skomplikowane. Na przykład zwracają oni uwagę na to, czy oferujemy im wartości dodane (typu usługi za pobraniem). To jest specyfika polskiego rynku.

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA