REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystanie aut firmowych może być tańsze dzięki najmowi

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dobre zaprojektowanie floty samochodowej pozwala firmie na oszczędności finansowe nawet do kilkuset tysięcy złotych rocznie. Pomagają w tym firmy car fleet management (CFM), oferując najem długoterminowy.


Samochody służbowe oraz ich eksploatacja stanowią bardzo istotną pozycję kosztową budżetu przedsiębiorstwa. Właściwa polityka firmy w odniesieniu do pojazdów jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie w biznesie. Składa się na nią wiele elementów, począwszy od zakupu samochodów poprzez ich serwis i monitoring tras oraz zakupu paliwa.

REKLAMA

REKLAMA


Leasing czy najem


Wartość wyleasingowanych pojazdów ogółem w ubiegłym roku wyniosła 19,5 miliardów złotych, w tym roku szacuje się kilkunastoprocentowy wzrost. Największą dynamikę osiąga leasing samochodów osobowych. Dużą rolę w wyborze sposobu finansowania odgrywają firmy z branży car fleet management. Oferują one zakup środków transportu, które wskaże klient i oddają auta do użytkowania na czas określony, pobierając wynagrodzenie równe co najmniej cenie zakupu przedmiotu leasingu. Do wyboru są dwa rodzaje leasingu: operacyjny lub kapitałowy. W przypadku leasingu kapitałowego maksymalny okres leasingu wynosi 60 miesięcy, a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający z pojazdu, zaś kosztem uzyskania przychodu jest część odsetkowa od rat leasingowych. W przypadku leasingu operacyjnego minimalny okres, na jaki może być zawarta umowa, wynosi 24 miesiące, odpisów amortyzacyjnych dokonuje wynajmujący, a kosztem uzyskania przychodu jest całość rat leasingowych. Firmy CFM mogą tutaj spełniać wiele funkcji, przede wszystkim dają możliwość większej elastyczności wyboru środków transportu (kilka marek samochodów), a przede wszystkim dają możliwość osiągnięcia lepszych finansowych warunków leasingu związanych z kosztami całkowitymi.


- Wiele firm posiadających własne samochody nie zdaje sobie sprawy z korzyści, jakie niesie ze sobą outsourcing floty oraz przejęcie ryzyka przez firmę finansującą i zarządzającą flotami - mówi Paul Gogoliński, prezes DaimlerChrysler Fleet Management.

REKLAMA


Zalety najmu

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Tak zwany najem długoterminowy w Polsce na razie nie jest zbyt popularny i dotyczy zaledwie 15 proc. całości flot. A warto z niego skorzystać. Najem nie wymaga, jak w przypadku leasingu, wpłaty początkowej, nie ma też prawnych ograniczeń czasowych. Standardowe okresy najmu wynoszą od roku do czterech lat. Forma ta pozwala na większą elastyczność w zarządzaniu flotą, zwłaszcza jeśli chodzi o dopasowanie jej do bieżących potrzeb firmy. Ponadto przedmiot umowy najmu nie jest wykazywany w księgach rachunkowych, a raty za wynajem stanowią koszt uzyskania przychodu dla najemcy.


- Na pewno korzystanie z opcji zarządzania zewnętrznego upraszcza organizację floty. Z drugiej strony, zarządzanie wewnętrzne daje możliwości bezpośredniego zarządzania kosztami i stałego zorientowania na ich efektywność przy uwzględnieniu specyfiki oraz strategicznych i rzeczywistych potrzeb znanych tylko osobom kierującym firmą - mówi Ryszard Windyga, menedżer ds. floty z Pepsi-Cola.


Jednakże najważniejszym kryterium doboru formy finansowania i późniejszego zarządzania autami są wszystkie koszty składające się na użytkowanie pojazdu.


Zaprojektowana w odpowiedni sposób flota pozwala firmie na znaczne oszczędności finansowe, sięgające nawet kilkuset tysięcy złotych przy 100 autach firmowych użytkowanych przez okres trzech lat. Bardzo ważne są tutaj koszty wynikające z eksploatacji aut, zwłaszcza te ponoszone na paliwo. Aby je zredukować, konieczne jest precyzyjne określenie przebiegów, jakie auta służbowe będą pokonywały w przyszłości. Stosowanie droższych w zakupie, ale za to spalających mniejsze ilości paliwa samochodów z silnikami dieslowskimi, jest opłacalne w momencie, gdy roczne przebiegi w zależności od marki i modelu samochodu nie są mniejsze niż 15-30 tys. km. W takim przypadku diesel przynosi oszczędności rzędu kilkuset złotych miesięcznie w odniesieniu do jednego pojazdu.


Oszczędna eksploatacja


- W większości przypadków przy doborze floty przeważają czynniki bardzo racjonalne, uwzględniające przeznaczenie samochodów i przede wszystkim koszty. Czasem jednak, szczególnie w przypadku aut menedżerskich, są to czynniki emocjonalne. Klienci pytają zarówno o topowe wersje limuzyn, jak i sportowe modele samochodów - wyjaśnia Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan.


Gdy zachodzą podejrzenia, że firmowe auta są wykorzystywane nie tylko do celów służbowych, w zmniejszeniu przebiegu może pomóc nadzór i kontrola pokonywanych tras. Firmy CFM proponują w takim przypadku swoim klientom zainstalowanie w autach nadajników GPS oraz wprowadzenie monitoringu.


- Na życzenie klienta firma CFM monitoruje za pośrednictwem technologii GPS bieżące położenie pojazdów oraz trasy, którymi poruszają się służbowe auta - tłumaczy Artur Sulewski. Dzięki zastosowaniu GPS w niektórych firmach przebiegi spadają nawet o 20 proc.


Drugą istotną pozycją w kosztach ponoszonych na flotę są koszty serwisowe. Znaczenie mają jednak nie tylko same koszty ponoszone na naprawy i przeglądy. Niezwykle ważna jest także minimalizacja czasu przestojów powodowanych przez wizyty samochodów firmowych w warsztatach. Dlatego też warto sprawdzić, czy region użytkowania aut jest odpowiednio pokryty serwisami danej marki. Ale na dobór floty firmowej nie powinny mieć jednak wpływu wyłącznie koszty. Istotną rolę mogą odgrywać inne czynniki, które przekładają się głównie na zadowolenie użytkowników pojazdów. Chodzi o wygodę kierowcy, osiągi auta i ogólną przyjemność z jazdy.


OSZCZĘDNOŚCI DZIĘKI DOBREMU ZARZĄDZANIU FLOTĄ

Kontrolując codziennie trasy pracownika, np. poprzez system GPS, który dzięki temu przejedzie 30 km mniej, dziennie firma zaoszczędzi około 14 złotych. Jeśli więc auto jeździ 20 dni w miesiącu oszczędności wyniosą 280 złotych, w ciągu roku oszczędności mogą wynieść 3360 złotych. I to tylko przy jednym aucie, natomiast mnożąc tę kwotę przez liczbę aut, oszczędności mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie.

Źródło: FlotaAutoBiznes


ZE STRONY PRAWA

Do inwestycji w rozwój flot zniechęca polskie prawo, które stanowi, że wszelkie koszty przy zakupie samochodu o wartości większej niż 20 tys. euro nie zaliczają się do kosztów uzyskania przychodu. Oznacza to, że kupując do firmy auto za 30 tysięcy euro, tylko 20 tysięcy zostanie potraktowane jako koszt uzyskania przychodu. Nadwyżka w postaci 10 tysięcy euro będzie więc dodatkowym wydatkiem poniesionym przez firmę. Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w przypadku ubezpieczeń, tzn. limit kosztów jest ten sam. Ubezpieczając samochód o wartości 30 tys. euro, w koszty uzyskania przychodu wliczamy tylko ubezpieczenie do wartości 20 tys. euro.


Przykład oferty wynajmu długoterminowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

10 czołowych firm w sektorze wyłącznego zarządzania flotami w roku 2006

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Beata Trochymiak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA