REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystanie aut firmowych może być tańsze dzięki najmowi

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dobre zaprojektowanie floty samochodowej pozwala firmie na oszczędności finansowe nawet do kilkuset tysięcy złotych rocznie. Pomagają w tym firmy car fleet management (CFM), oferując najem długoterminowy.


Samochody służbowe oraz ich eksploatacja stanowią bardzo istotną pozycję kosztową budżetu przedsiębiorstwa. Właściwa polityka firmy w odniesieniu do pojazdów jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie w biznesie. Składa się na nią wiele elementów, począwszy od zakupu samochodów poprzez ich serwis i monitoring tras oraz zakupu paliwa.

REKLAMA


Leasing czy najem

REKLAMA


Wartość wyleasingowanych pojazdów ogółem w ubiegłym roku wyniosła 19,5 miliardów złotych, w tym roku szacuje się kilkunastoprocentowy wzrost. Największą dynamikę osiąga leasing samochodów osobowych. Dużą rolę w wyborze sposobu finansowania odgrywają firmy z branży car fleet management. Oferują one zakup środków transportu, które wskaże klient i oddają auta do użytkowania na czas określony, pobierając wynagrodzenie równe co najmniej cenie zakupu przedmiotu leasingu. Do wyboru są dwa rodzaje leasingu: operacyjny lub kapitałowy. W przypadku leasingu kapitałowego maksymalny okres leasingu wynosi 60 miesięcy, a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający z pojazdu, zaś kosztem uzyskania przychodu jest część odsetkowa od rat leasingowych. W przypadku leasingu operacyjnego minimalny okres, na jaki może być zawarta umowa, wynosi 24 miesiące, odpisów amortyzacyjnych dokonuje wynajmujący, a kosztem uzyskania przychodu jest całość rat leasingowych. Firmy CFM mogą tutaj spełniać wiele funkcji, przede wszystkim dają możliwość większej elastyczności wyboru środków transportu (kilka marek samochodów), a przede wszystkim dają możliwość osiągnięcia lepszych finansowych warunków leasingu związanych z kosztami całkowitymi.


- Wiele firm posiadających własne samochody nie zdaje sobie sprawy z korzyści, jakie niesie ze sobą outsourcing floty oraz przejęcie ryzyka przez firmę finansującą i zarządzającą flotami - mówi Paul Gogoliński, prezes DaimlerChrysler Fleet Management.


Zalety najmu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Tak zwany najem długoterminowy w Polsce na razie nie jest zbyt popularny i dotyczy zaledwie 15 proc. całości flot. A warto z niego skorzystać. Najem nie wymaga, jak w przypadku leasingu, wpłaty początkowej, nie ma też prawnych ograniczeń czasowych. Standardowe okresy najmu wynoszą od roku do czterech lat. Forma ta pozwala na większą elastyczność w zarządzaniu flotą, zwłaszcza jeśli chodzi o dopasowanie jej do bieżących potrzeb firmy. Ponadto przedmiot umowy najmu nie jest wykazywany w księgach rachunkowych, a raty za wynajem stanowią koszt uzyskania przychodu dla najemcy.


- Na pewno korzystanie z opcji zarządzania zewnętrznego upraszcza organizację floty. Z drugiej strony, zarządzanie wewnętrzne daje możliwości bezpośredniego zarządzania kosztami i stałego zorientowania na ich efektywność przy uwzględnieniu specyfiki oraz strategicznych i rzeczywistych potrzeb znanych tylko osobom kierującym firmą - mówi Ryszard Windyga, menedżer ds. floty z Pepsi-Cola.


Jednakże najważniejszym kryterium doboru formy finansowania i późniejszego zarządzania autami są wszystkie koszty składające się na użytkowanie pojazdu.


Zaprojektowana w odpowiedni sposób flota pozwala firmie na znaczne oszczędności finansowe, sięgające nawet kilkuset tysięcy złotych przy 100 autach firmowych użytkowanych przez okres trzech lat. Bardzo ważne są tutaj koszty wynikające z eksploatacji aut, zwłaszcza te ponoszone na paliwo. Aby je zredukować, konieczne jest precyzyjne określenie przebiegów, jakie auta służbowe będą pokonywały w przyszłości. Stosowanie droższych w zakupie, ale za to spalających mniejsze ilości paliwa samochodów z silnikami dieslowskimi, jest opłacalne w momencie, gdy roczne przebiegi w zależności od marki i modelu samochodu nie są mniejsze niż 15-30 tys. km. W takim przypadku diesel przynosi oszczędności rzędu kilkuset złotych miesięcznie w odniesieniu do jednego pojazdu.


Oszczędna eksploatacja


- W większości przypadków przy doborze floty przeważają czynniki bardzo racjonalne, uwzględniające przeznaczenie samochodów i przede wszystkim koszty. Czasem jednak, szczególnie w przypadku aut menedżerskich, są to czynniki emocjonalne. Klienci pytają zarówno o topowe wersje limuzyn, jak i sportowe modele samochodów - wyjaśnia Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan.


Gdy zachodzą podejrzenia, że firmowe auta są wykorzystywane nie tylko do celów służbowych, w zmniejszeniu przebiegu może pomóc nadzór i kontrola pokonywanych tras. Firmy CFM proponują w takim przypadku swoim klientom zainstalowanie w autach nadajników GPS oraz wprowadzenie monitoringu.


- Na życzenie klienta firma CFM monitoruje za pośrednictwem technologii GPS bieżące położenie pojazdów oraz trasy, którymi poruszają się służbowe auta - tłumaczy Artur Sulewski. Dzięki zastosowaniu GPS w niektórych firmach przebiegi spadają nawet o 20 proc.


Drugą istotną pozycją w kosztach ponoszonych na flotę są koszty serwisowe. Znaczenie mają jednak nie tylko same koszty ponoszone na naprawy i przeglądy. Niezwykle ważna jest także minimalizacja czasu przestojów powodowanych przez wizyty samochodów firmowych w warsztatach. Dlatego też warto sprawdzić, czy region użytkowania aut jest odpowiednio pokryty serwisami danej marki. Ale na dobór floty firmowej nie powinny mieć jednak wpływu wyłącznie koszty. Istotną rolę mogą odgrywać inne czynniki, które przekładają się głównie na zadowolenie użytkowników pojazdów. Chodzi o wygodę kierowcy, osiągi auta i ogólną przyjemność z jazdy.


OSZCZĘDNOŚCI DZIĘKI DOBREMU ZARZĄDZANIU FLOTĄ

Kontrolując codziennie trasy pracownika, np. poprzez system GPS, który dzięki temu przejedzie 30 km mniej, dziennie firma zaoszczędzi około 14 złotych. Jeśli więc auto jeździ 20 dni w miesiącu oszczędności wyniosą 280 złotych, w ciągu roku oszczędności mogą wynieść 3360 złotych. I to tylko przy jednym aucie, natomiast mnożąc tę kwotę przez liczbę aut, oszczędności mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie.

Źródło: FlotaAutoBiznes


ZE STRONY PRAWA

Do inwestycji w rozwój flot zniechęca polskie prawo, które stanowi, że wszelkie koszty przy zakupie samochodu o wartości większej niż 20 tys. euro nie zaliczają się do kosztów uzyskania przychodu. Oznacza to, że kupując do firmy auto za 30 tysięcy euro, tylko 20 tysięcy zostanie potraktowane jako koszt uzyskania przychodu. Nadwyżka w postaci 10 tysięcy euro będzie więc dodatkowym wydatkiem poniesionym przez firmę. Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w przypadku ubezpieczeń, tzn. limit kosztów jest ten sam. Ubezpieczając samochód o wartości 30 tys. euro, w koszty uzyskania przychodu wliczamy tylko ubezpieczenie do wartości 20 tys. euro.


Przykład oferty wynajmu długoterminowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

10 czołowych firm w sektorze wyłącznego zarządzania flotami w roku 2006

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Beata Trochymiak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA