REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin na złożenie zaświadczenia w KRUS o wysokości podatku dochodowego uzyskanego przez rolnika-przedsiębiorcę zostaje zawieszony do zakończenia stanu epidemii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każdego roku rolnik-przedsiębiorca podlegający ubezpieczeniu w KRUS ma obowiązek złożenia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o wysokości należnego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Ustawowy termin na złożenie takiego dokumentu upływa 31 maja. Konsekwencją niezłożenia takiego dokumentu w terminie albo przekroczenie górnej granicy podatku dochodowego jest wyłączenie takiej osoby z ubezpieczenia w systemie rolniczym. W tym roku ze względu na stan epidemii termin ten został zawieszony do jego zakończenia. Oznacza to, że rolnicy-przedsiębiorcy mają więcej czasu na złożenie takiego zaświadczenia (oświadczenia) w KRUS.

Rolnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mają obowiązek złożyć w KRUS do 31 maja danego roku oświadczenie lub zaświadczenie uzyskane z urzędu skarbowego o kwocie należnego podatku za rok ubiegły. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany lub zostanie przekroczony limit kwoty granicznej podatku za rok ubiegły (w 2019 r. - 3454 zł), rolnik zostaje wyłączony z ubezpieczenia rolniczego z dniem, do którego powinien złożyć wymieniony dokument, tj. 31 maja danego roku (ostatni dzień ubezpieczenia w KRUS). Jednakże ze względu na trwający w Polsce stan epidemii, omawiany termin został zawieszony do dnia zakończenia tego stanu. Oznacza to, że rolnik-przedsiębiorca, który nie złoży zaświadczenia z Urzędu Skarbowego do 1 czerwca 2020 r. (31 maja przypada w niedzielę), nie zostanie wyłączony z ubezpieczenia rolnego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (art. 15zzr ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych), jeżeli złoży to zaświadczenie najpóźniej w ostatnim dniu trwania stanu epidemii.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy, że zaświadczenie/oświadczenie o wysokości należnego podatku powinni złożyć ci rolnicy (lub ich domownicy), którzy po rozpoczęciu działalności gospodarczej lub rozpoczęciu współpracy przy prowadzeniu działalności gospodarczej, złożyli w KRUS oświadczenie o woli kontynuowania ubezpieczenia w KRUS.

Należy też zwrócić uwagę na to, że nie mogą kontynuować ubezpieczenia w KRUS ci rolnicy, którzy zaczną prowadzić działalność w formie spółki (lub przekształcą jednoosobową działalność gospodarczą w działalność prowadzoną w formie spółki) - zob. art. 5a ust. 10 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Rolnik, będący jednocześnie np. wspólnikiem spółki prawa handlowego, zawsze będzie objęty obowiązkiem powszechnego ubezpieczenia w ZUS. Nie ma tu znaczenia jaka będzie wysokość płaconego przez niego w roku ubiegłym podatku. Dlatego też w przypadku przekształcenia działalności jednoosobowej w działalność w formie spółki, rolnik utraci prawo do kontynuowania ubezpieczenia w KRUS z dniem przekształcenia. W przypadku przekształcenia rolnik przestaje być uprawniony do kontynuowania ubezpieczenia w KRUS i zostaje zwolniony z obowiązku przedstawiania zaświadczenia/oświadczenia o wysokości podatku należnego za rok ubiegły.

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· art. 5a ust. 1, 3-4, 6-7 i 10 ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 174

· art. 4 pkt 11 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 43; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 568

· obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 4 lipca 2019 r. w sprawie rocznej kwoty granicznej - M.P. z 2019 r. poz. 697

· art. 15zzr ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz.U. z 2020 r. poz. 374, ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 695

Agata Pinzuł

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, redaktor "MONITORA księgowego"

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA