| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biznesplan > Strategia rynkowa małej firmy

Strategia rynkowa małej firmy

Gdy zaczynamy działalność, naszą uwagę zaprzątają najbardziej podstawowe kwestie, głównie wizyty w urzędach czy bankach. Strategia rynkowa brzmi jak termin nie z naszej bajki, zarezerwowany dla największych korporacji o miliardowych przychodach. „Chciałbym po prostu działać i zarabiać” – myśli wielu mikroprzedsiębiorców. Czym jest strategia rynkowa małej firmy?

O strategii warto jednak pamiętać. Nie musi to być, jak w przypadku dużych firm, formalny, wielostronicowy dokument. Potraktujmy strategię raczej jako zarys naszej koncepcji działania i rozwoju, który będzie drogowskazem przy podejmowaniu decyzji w przyszłości. Świat ustępuje z drogi temu, kto wie, dokąd zmierza – ten, z pozoru mało biznesowy aforyzm, stał się mottem jednego z opracowań naukowych o strategii przedsiębiorstw i znakomicie oddaje jej sens.

Strategia pozwala też skupić nasze wysiłki na tym, co naprawdę ważne. Nie ma firm najlepszych we wszystkim. Liderzy rynkowi dokonali swego czasu wyrazistych, jednoznacznych wyborów tego, co będzie ich wyróżnikiem. Może to być np. innowacyjność produktowa, marketingowa (jak 3M czy Apple) bądź redukcja kosztów do poziomu nieosiągalnego przez konkurencję.

Analiza SWOT - cztery strony biznesu

Świetnie, ale jak w praktyce taką strategię może realizować mała firma, choćby setne w danym mieście biuro rachunkowe? Najważniejsze, by mieć świadomość tego, że w każdym przypadku warunkiem przetrwania jest rozwój, ciągłe dopasowywanie produktów i usług do zmieniających się potrzeb konsumentów, ale także doskonalenie organizacji firmy, promocji, zarządzania. Wspomniane biuro rachunkowe może postawić na relacje z klientami, by jak najbardziej ułatwić im nielubiane czynności „papierkowe”. Warto pomyśleć o dopasowaniu godzin otwarcia biura do rytmu dnia zapracowanych przedsiębiorców (np. 14-20) lub opcji dojazdu do klienta po odbiór dokumentów.

Mając strategię, łatwiej nam będzie dokonywać wyborów kierunków działania. Jeśli podjęliśmy decyzję o tym, że naszym atutem będzie wąska specjalizacja, np. fryzjerstwo dla dzieci, nie ulegajmy pokusie „łatwego” zarobku poprzez poszerzenie oferty o wszystkie możliwe usługi fryzjerskie. Staniemy się wtedy przeciętni. Raczej inwestujmy w wyjątkowość tego doświadczenia (dziecięce fotele, kolorowy wystrój, cukierki) i obudowywanie go kolejnymi, pokrewnymi usługami (np. urodziny dla dzieci z czesaniem najbardziej wymyślnych fryzur).

Jak sporządzić dobry biznesplan?

Przykładowe strategiczne kierunki działania:

• wprowadzanie nowych produktów i usług

• modyfikacja obecnych produktów i usług

• redukcja kosztów

• wejście na nowe rynki krajowe bądź zagraniczne

• wzrost sprzedaży na dotychczasowym rynku

• zwiększenie skali działalności poprzez pozyskanie partnera bądź inwestora.

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Słodzińska - Wawrzonek

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym i rodzinnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »