| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Reklama > Kodeksy etyki w reklamie

Kodeksy etyki w reklamie

Prawo reklamy jest bardzo szerokie. Prawidłowe korzystanie z tego typu regulacji utrudnia fakt, że przepisy są rozproszone po wielu ustawach, kodeksach etyki itp. Dużą rolę w kwestii reklamy odgrywają także tzw. kodeksy etyki.

Kodeksy etyki reklamy są dość nietypowymi dokumentami – nie są przepisami narzucanymi z góry przez rząd – najczęściej są to zasady uchwalone bezpośrednio przez reklamodawców. Celem jest promocja odpowiedzialnej i rozsądnej reklamy, a także zwrócenie uwagi na jej misje.

Wśród najważniejszych kodeksów reklamy wymienia się Normy Postępowania Amerykańskiego Stowarzyszenia Agencji Reklamowych oraz Międzynarodowy Kodeks Reklamy. Polskie „wydanie” tego typu kodeksu zostało uchwalone w 1997 r. przez krajowy oddział Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.

Ogólne ustalenia kodeksów zbiegają się z przepisami ustaw. Często są to niemal dosłowne powtórzenia, jak np. regulacje reklamy kierowanej do dzieci.

Przykładowo w Kodeksie Etyki Reklamy zabroniono reklamy dyskryminującej, nakłaniającej do przemocy, wywołującej nieuzasadniony lęk. Z drugiej strony Kodeks ten neguje realizację reklamy w sposób, który mógłby powodować uszczerbek na obiektach o znaczeniu historycznym lub artystycznym. Ponadto reklamy wykorzystujące wizerunek zwierząt powinna cechować powściągliwość, tak aby zwierzęta nie były przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania.

Zobacz też: Czym zajmuje się IAA

Analiza postanowień kodeksów pozwala wysunąć generalne, podstawowe zasady: 

  •  zgodność reklamy z prawem oraz przyjętymi obyczajami;
  •  uczciwość i prawdziwość przekazów reklamowych;
  •  prowadzenie działalności reklamowej z należytym poczuciem odpowiedzialności, z szacunkiem dla odbiorcy oraz przestrzeganiem reguł uczciwej konkurencji.

Pewną innowacją w zakresie uregulowań dotyczących reklamy jest Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy zewnętrznej.

Reklama zewnętrzna zdefiniowana została jako wszelkie formy powiadomienia z użyciem nośników reklamy zewnętrznej, o usługach, towarze lub ruchu społecznym, jawnie pochodzące od zamawiającego i przez niego opłacone w celu promocji jego produktów lub usług. Wspomniane nośniki reklamy zewnętrznej to tablicy, szyldy, banery, billboardy, neony czyli w zasadzie wszystko to, z czym spotykamy się codziennie na ulicach.

Kodeks ten określa miejsca, gdzie tego typu nośniki mogą być umieszczane, odległości między reklamą różnych firm itp.

Jedną z najpopularniejszych organizacji, zajmującej się promowaniem uczciwej, rzetelnej reklamy jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Powstało ono w latach 40 – tych ubiegłego wieku i w chwili obecnej ma ponad sto przedstawicielstw na całym świecie. 

Polecamy serwis: Kodeksy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Ręczkowska

Specjalista w zakresie księgowości, kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »