| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Warunki przyznania ulgi w spłacie należności do ZUS

Warunki przyznania ulgi w spłacie należności do ZUS

Przedsiębiorca, który zalega z płatnościami wobec ZUS, a jednocześnie nie zatrudnia pracowników, może starać się o ulgę w spłacie należności z tytułu składek. Jakie są warunki przyznania ulgi w spłacie należności do ZUS?

Informacja o stopie referencyjnej i zgoda przedsiębiorcy

Jeżeli ulga w spłacie należności, o którą się ubiegasz, będzie pomocą publiczną, wówczas przed podpisaniem umowy (o odroczenie terminu płatności składek lub o rozłożenie na raty należności z tytułu składek) ZUS poinformuje Cię o wysokości stopy referencyjnej, którą ustalił. Możesz zakwestionować wyznaczoną wartość stopy referencyjnej – wówczas ZUS jest zobowiązany rozważyć Twoje argumenty. Jeśli ZUS przyzna Ci rację, to dokona korekty jej wysokości. W sytuacji, gdy ZUS nie uzna Twoich argumentów – potwierdzi wcześniej ustaloną wysokość stopy referencyjnej. W przypadku, gdy nie zaakceptujesz ustalonej ostatecznie przez ZUS wartości stopy referencyjnej, nie dojdzie do podpisania umowy, a więc nie otrzymasz ulgi (pomocy publicznej).

Jeśli nie zgodzisz się pisemnie na ustaloną lub skorygowaną przez ZUS wartość stopy referencyjnej, nie będziesz mógł otrzymać pomocy publicznej.

Zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis

ZUS ma obowiązek wydać Ci zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis8. ZUS wydaje to zaświadczenie z urzędu w dniu udzielenia pomocy. W przypadku umorzenia należności z tytułu składek ZUS zamiast wydania zaświadczenia o pomocy de minimis może zamieścić stosowną informację w treści decyzji. Zmiana wartości udzielonej pomocy publicznej, a co za tym idzie konieczność wydania skorygowanego zaświadczenia, może mieć miejsce m.in. w przypadku, gdy:

1) w ramach zawartego układu ratalnego dokonałeś wpłaty niezgodnie z ustalonym harmonogramem spłaty,

2) umowa o rozłożenie należności na raty została rozwiązana,

3) zmieniono warunki umowy poprzez zawarcie aneksu do umowy.

ZUS jest zobowiązany wydać Ci jako przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc de minimis, nowe zaświadczenie (skorygowane) w terminie 14 dni od dnia, w którym stwierdzi zmianę wartości udzielonej pomocy publicznej.

Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności do ZUS

Fragment pochodzi z poradnika "Jak otrzymać ulgę w spłacie lub umorzeniu należności wobec ZUS" wydanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »