REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz  Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?
Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

Kilka słów o nieważnej umowie

REKLAMA

Zgodnie z Kodeksem cywilnym umowa jest nieważna, zasadniczo jeżeli:

  • jest sprzeczna z ustawą;
  • ma na celu obejście ustawy;
  • jest niezgodna z zasadami współżycia społecznego.

REKLAMA

Wyróżnia się dwa rodzaje nieważności - nieważność bezwzględną oraz nieważność względną.

Umowa nieważna bezwzględnie nie wywołuje skutków prawnych. Nawet jeżeli łączyła strony przez długi czas, to jest uznawana przez prawo za nieważną od samego początku swojego istnienia. Strony umowy, które otrzymywały świadczenia na podstawie bezwzględnie nieważnej umowy są obowiązane do ich zwrotu jako świadczeń nienależnych. Do zwrotów świadczeń stosuje się przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu.

Natomiast w przypadku umowy względnie nieważnej (inaczej: unieważnialnej) wywołuje ona skutki prawne od chwili jej zawarcia, jednak może ona zostać unieważniona przez uprawniony do tego podmiot. Zasadniczo osoba, która ma prawo podważyć ważność umowy jest ograniczona terminem na dokonanie tej czynności. Tak więc po jakimś czasie, nieważna względnie umowa nie może zostać unieważniona.

Wadliwa umowa w sprawie wykonania zamówienia będzie nieważna względnie. Wynika to wyraźnie z treści art. 146. ustawy Prawo zamówień publicznych, który stwierdza, że w pewnych przypadkach umowa o wykonanie zamówienia „podlega unieważnieniu”. Oznacza to, że skutki prawne zawartej umowy staną się bezskuteczne, dopiero po podjęciu inicjatywy unieważnienia umowy przez określony w ustawie podmiot (np. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych).

Polecamy: Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O uznaniu umowy w sprawie wykonania zamówienia za nieważną postanawia Krajowa Izba Odwoławcza lub sąd.

Kiedy umowa jest nieważna?

Przede wszystkim umowa zawarta między zamawiającym a wykonawcą będzie nieważna z przyczyn wymienionych w Kodeksie cywilnym.

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych w art. 146 zawiera katalog okoliczności, których wystąpienie powoduje nieważność umowy w sprawie wykonania zamówienia. Umowa taka podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający:

  • z naruszeniem przepisów ustawy zastosował tryb negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki, chyba że zamawiający bez swojej winy nie wiedział, że działa niezgodnie z ustawą, a umowę zawarł w terminie 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w BZP albo po upływie 10 dni od dnia publikacji takiego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym UE;
  • nie zamieścił ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo nie przekazał ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich;
  • nie zawarł umowy z wykonawcą we właściwym terminie (terminy na zawarcie umowy określa art. 94 Pzp);
  • uniemożliwił składanie ofert orientacyjnych wykonawcom niedopuszczonym dotychczas do udziału w dynamicznym systemie zakupów lub uniemożliwił wykonawcom dopuszczonym do udziału w dynamicznym systemie zakupów złożenie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w ramach tego systemu, chyba że bez swojej winy był przekonany, że działa zgodnie z ustawą i dochował terminów;
  • udzielił zamówienia na podstawie umowy ramowej przed upływem właściwego terminu i z naruszeniem innych przepisów dotyczących umów ramowych, chyba że miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że nie łamie postanowień ustawy oraz dochował terminów;
  • z naruszeniem przepisów ustawy zastosował tryb zapytania o cenę.

Przykładem przepisu Kodeksu cywilnego, który może służyć za podstawę unieważnienia umowy w sprawie wykonania zamówienia jest art. 705. kc.

REKLAMA

W myśl tego przepisu organizator albo uczestnik aukcji lub przetargu może żądać unieważnienia zawartej umowy, jeżeli strona tej umowy, inny uczestnik lub osoba działająca w porozumieniu z nimi wpłynęła na wynik aukcji albo przetargu w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami.

Prezes UZP może wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania.

Polecamy: Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty spowodowanej zmiana stawki VAT?

Warto także wspomnieć, że w pewnych okolicznościach (określonych w art. 140. ust. 3. oraz art. 144. ust. 2.) ustawa przewiduje możliwość unieważnienia jedynie części postanowień umowy.

Sektor zamówień publicznych jest tym, w którym wszystkie działające w nim podmioty powinny mieć się na baczności w kwestiach prawnych. Lekceważenie regulacji i nie dość uważne czytanie przepisów może skończyć się absorbującym postępowaniem sądowym i unieważnieniem umowy. Dlatego m. in. znajomość przesłanek nieważności umowy w sprawie wykonania zamówienia jest dla przedsiębiorców tak ważna.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA