REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpocząć czasowe transgraniczne świadczenie usług?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozpocząć czasowe transgraniczne świadczenie usług?
Jak rozpocząć czasowe transgraniczne świadczenie usług?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość czasowego świadczenia usług w Polsce dotyczy podmiotów z państw objętych swobodą świadczenia usług, tj. państw Unii Europejskiej, a także Norwegii, Islandii, Liechtensteinu oraz Szwajcarii. Obowiązek wpisu w Ewidencji Działalności Gospodarczej może dotyczyć zatem jedynie usługodawcy – obywatela jednego z w/w państw, który nie wykonuje działalności gospodarczej w żadnym z tych państw.

Dalsze obowiązki dla usługodawcy wynikają z przepisów o uznawaniu kwalifikacji zawodowych – dotyczą one zatem tych usług, których wykonywanie zgodnie z polskim prawem wymaga posiadania stosownych kwalifikacji zawodowych. Wówczas na usługodawcy ciąży obowiązek zapewnienia, że konkretne czynności wymagające tych kwalifikacji wykonywane będą bezpośrednio przez osoby tymi kwalifikacjami dysponujące. Najczęściej usługodawca nie musi posiadać tych kwalifikacji sam, a wystarczy, gdy zatrudnia on osoby z niezbędnymi kwalifikacjami do wykonywania określonych czynności. Wyjątkiem są pewne tylko zawody (zwłaszcza medyczne i prawnicze), w których polskie prawo wymaga, by kwalifikacje zawodowe posiadał sam przedsiębiorca – jeżeli zatem sam usługodawca ich nie posiada, to nie wystarczy, że zatrudni on odpowiednią osobę.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce transgranicznego świadczenia usług kluczowe znaczenie odgrywa uznawanie kwalifikacji zawodowych (trudno przecież oczekiwać, że usługodawca chcący ledwie czasowo świadczyć w Polsce usługi zdecyduje się na mozolne uzyskiwanie wymaganych kwalifikacji w Polsce). W kontekście uznawania kwalifikacji usługodawców stwierdzić należy, że polskie prawo implementuje szereg korzystnych dla usługodawców rozwiązań przyjętych w unijnych dyrektywach. Jeżeli usługodawca zamierza świadczyć usługi w ramach zawodu, do wykonywania którego jest on uprawniony w innym państwie Unii Europejskiej, to po pierwsze usługodawca ten zwolniony jest z konieczności poddania się w Polsce procedurze uznania posiadanych kwalifikacji.

Nadto, nie wymaga się także od niego członkostwa w polskiej organizacji odpowiedniego samorządu zawodowego czy uzyskania pozwolenia na wykonywanie tego zawodu w Polsce.

Usługodawca ten nie musi także posiadać odpowiedniej znajomości języka polskiego. Wymaga się od niego natomiast, by rozpoczynając świadczenie usług w Polsce po raz pierwszy, powiadomił pisemnie o tym fakcie organ właściwy ze względu na dane kwalifikacje zawodowe. Czynność tę usługodawca winien powtarzać w każdym kolejnym roku, w którym zamierza świadczyć w Polsce usługi.

REKLAMA

Niekiedy także usługodawca może być objęty obowiązkiem uproszczonej tymczasowej rejestracji lub członkostwa we właściwej polskiej organizacji zawodowej, co wszakże nie może wiązać się dla niego z dodatkowymi kosztami oraz nie powinno opóźniać lub utrudniać mu świadczenia w Polsce usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jakie tajemnice kryją firmy leasingowe?

Drugą grupę barier prawnych, jakie niejednokrotnie usługodawca musi pokonać w Polsce jest tzw. reglamentacja działalności gospodarczej, tj. obowiązek uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu w rejestrze działalności regulowanej. Obowiązki te dotyczą ponad 80 różnych rodzajów działalności gospodarczej.

Reglamentacja oznacza, że usługodawca nie może podjąć działalności, jeżeli nie spełni przewidzianych polskim prawem szczególnych jej warunków. W przypadku koncesji i zezwoleń usługodawca musi nadto wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o ich udzielenie. W przypadku działalności regulowanej wystarczy złożenie oświadczenia (prawdziwego!) o spełnianiu tych warunków. Dopiero po uzyskaniu koncesji, zezwolenia albo zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej, usługodawca może rozpocząć świadczenie usług w Polsce.

Wyjątkiem jest tu działalność regulowana, którą może on także podjąć po upływie 14 dni od złożenia wspomnianego oświadczenia, jeżeli organ prowadzący rejestr nie podjął w sprawie żadnych czynności. Wystarczy wówczas, że usługodawca na piśmie powiadomi ten organ, że rozpoczyna świadczenie usług w Polsce.

W kontekście obowiązków reglamentacyjnych podkreślić należy natomiast, że z wyjątkiem kilku szczególnych dziedzin, w których obowiązują szczególne unijne dyrektywy (jak np. działalność bankowa) wymóg uzyskania w Polsce koncesji, zezwolenia czy wpisu do rejestru działalności regulowanej egzekwowany będzie od usługodawcy bez względu na to, czy usługodawca ten wykonuje legalnie podobną czy nawet taką samą działalność w innym państwie Unii Europejskiej. Innymi słowy, uzyskane w innym państwie UE pozwolenie na wykonywanie tej działalności nie będzie respektowane w Polsce.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: eugo.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA