REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksmisja przy najmie okazjonalnym

Aby umowa była uznana za umowę najmu okazjonalnego musi być zawarta na czas określony nie dłuższy niż 10 lat.
Aby umowa była uznana za umowę najmu okazjonalnego musi być zawarta na czas określony nie dłuższy niż 10 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Od niedawna osoba wynajmująca mieszkanie, któranie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej (najem okazjonalny)- może korzystać z uproszczonej metody eksmisji najemcy po wygaśnięciu umowy- wymaga to jednak pewnych przygotowań.

Kiedy mamy do czynienia z najmem okazjonalnym

Najem okazjonalny na gruncie ustawy o ochronie praw lokatorów,gminnym zasobie mieszkaniowym i zmianie kodeksu cywilnego (dalej ustawy o ochronie praw lokatorów) (Dz. U. z 2005 r. Nr 31,poz. 266, z poźn. zm.) dotyczy sytuacji, w której mieszkanie wynajmowane jest przez osobę nie prowadzącą w tym zakresie działalności gospodarczej (rentiera).

REKLAMA


Osoba, która otrzymała drugie mieszkanie w spadku i zamiast je sprzedawać, lub w nim zamieszkać postanawia je wynająć. Z najmem okazjonalnym nie będziemy mieli już do czynienia w sytuacji zakupu mieszkania pod wynajem lub sytuacji, w której liczba mieszkań wynajmowanych przez jedną osobę spełnia warunki uznania jej działania za działalność gospodarczą na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Aby umowa była uznana za umowę najmu okazjonalnego musi być zawarta na czas określony nie dłuższy niż 10 lat.

Warunki do zastosowania uproszczonej eksmisji

Aby skorzystać z uproszczonych zasad eksmisji najemcy (np. po rozwiązaniu umowy z uwagi na niepłacenie czynszu) konieczne jest zachowanie trzech podstawowych warunków:

  • dołączenia do umowy oświadczenia najemcy o poddaniu się egzekucji- w formie aktu notarialnego (koszt czynności notariusza nie może przekroczyć 1/10 wartości minimalnego wynagrodzenia za pracę), wraz z zapewnieniem, że w przypadku rozwiązania umowy najmu może skorzystać z innego lokalu;
  • dołączenia do umowy oświadczenia właściciela lokalu, o którym mowa powyżej, o tym że w razie konieczności przyjmie do siebie najemcę, (na żądanie wynajmującego musi być sporządzone w z podpisem notarialnie poświadczonym)- np. członka rodziny najemcy;
  • zgłoszenie najmu do opodatkowania (podatek ryczałtowy wynosi 8,5 % dochodu z tytułu najmu).

 Porównaj: Więcej o opodatkowaniu ryczałtowym najmu lokali

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Uproszczona procedura eksmisji

REKLAMA

 Jeśli nasza umowa spełnia powyższe warunki (najtrudniejszy do zaakceptowania jest- klasycznie- obowiązek podatkowy)- pozbycie się trudnego lokatora jest stosunkowo proste. Jeśli (co ważne) skutecznie została rozwiązania umowa najmu- a najemca nie chce dobrowolnie opróżnić lokalu- właściciel musi skierować do niego żądanie opróżnienia lokalu – w swojej treści zawierające oznaczenie umowy oraz wezwanie do opuszczenia lokalu w terminie nie krótszym niż 7-o dniowy.

 W dalszej kolejności (jeśli najemca dobrowolnie się nie wyprowadzi) właściciel musi jedynie złożyć wniosek o nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu z oświadczeniem o poddaniu się egzekucji. W tym celu oprócz samego wniosku należy złożyć:

  • oświadczenie o poddaniu się egzekucji (w oryginale !);
  • oświadczenie najemcy o możliwości przeniesienia się w inne miejsce (wraz z odpowiadającym mu oświadczeniem właściciela tego innego lokalu);
  • zaświadczenie z US o zgłoszeniu najmu do opodatkowania;
  • dokument zaświadczający o prawie wynajmującego do rzeczonego lokalu (akt notarialny nabycia, czy odpis z księgi wieczystej);
  • kopię umowy najmu;
  • odpis żądania opróżnienia lokalu (w raz z dowodem doręczenia najemcy).
  • dowód uiszczenia opłaty sądowej (50 zł)

 W treści wniosku o nadanie klauzuli należy wskazać przesłanki do opuszczenia lokalu przez najemcę (tj. fakt rozwiązania/wygaśnięcia umowy najmu), bezskuteczność żądania opróżnienia lokalu itp.

 Jeśli sąd nada klauzulę wykonalności, bezpośrednio z aktem notarialnym opatrzonym stosowną pieczęcią udajemy się do komornika.

 Inne korzyści poza szybkością postępowania:

W przypadku powyżej przewidzianej procedury sąd nie orzeka o lokalu socjalnym, nie ma również potrzeby zapewnienia lokalu tymczasowego. W innym wypadku pozbycie się niechcianego lokatora jest momentami niemożliwe.

Jeśli sąd orzeknie o prawie do lokalu socjalnego- do czasu aż gmina nie zapewni takiego lokalu lub nie zrobi tego właściciel- lokator jest nieusuwalny z mieszkania.  A nawet jeśli sąd orzekł by, że lokal socjalny się nie należy i tak należy zapewnić najemcy lokal tymczasowy- do którego może się przenieść.

 Kiedy najemcy trzeba zapewnić lokal tymczasowy

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA