REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza: jak zabezpieczyć wierzytelność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik
Jak zabezpieczać się w działalności gospodarczej?
Jak zabezpieczać się w działalności gospodarczej?

REKLAMA

REKLAMA

Działalność gospodarcza wiąże się z określonym ryzykiem. Zanim podejmiemy decyzje gospodarcze powinniśmy wiedzieć na jakie ryzyka jesteśmy wystawieni i w jaki można przed nimi się zabezpieczyć.

Ryzyko związane z działalnością gospodarczą

Zawierając umowę z kooperantem ryzykujemy, iż niewykonanie przez niego umowy może zaważyć na naszych zobowiązaniach, pozbawić nas zysku lub co gorsza narazić na roszczenia odszkodowawcze kontrahentów.  Sprzedając na kredyt produkty naszemu partnerowi ryzykujemy, iż w przypadku jego upadłości możemy otrzymać jedynie część należności.

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko jest nieodłącznym elementem działalności gospodarczej. Warto być świadomym jego istnienia już w chwili podejmowania decyzji biznesowych. Dzięki tej świadomości możemy w pełniejszy sposób zabezpieczyć nasze interesy.

Zobacz: Wzory umów

Zabezpieczenie wierzytelności

Jednym ze sposobów wyeliminowania lub ograniczenia ryzyka jest skorzystanie z instrumentów prawnych służących zabezpieczeniu wierzytelności. W zależności od kontekstu sytuacyjnego mowa tutaj o zabezpieczeniu rzeczowym naszej wierzytelności w postaci zastawu lub hipoteki, czy też na rozszerzeniu zakresu naszego zabezpieczenia poprzez rozciągnięcie odpowiedzialności za naszą wierzytelność na inne osoby w postaci np. poręczenia.

REKLAMA

Zabezpieczeniem w mniejszym stopniu można określić instrumenty prawne, które nie dają nam szczególnych praw, ale mogą ułatwić i skrócić dochodzenie roszczeń. Mowa tutaj o wekslach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Weksel własny

Dlaczego warto się zabezpieczyć?

To dlaczego o zabezpieczeniu warto pomyśleć jeszcze przed powstaniem naszej wierzytelności można przekonać się znając zasady prawa upadłościowego i naprawczego. Nie zawsze bowiem, jak w przypadku spółek osobowych, wspólnicy będą odpowiadali majątkiem osobistym za zobowiązania spółki. W przypadku spółek kapitałowych, zaspokojenie wierzycieli nastąpi jedynie z majątku jakim dysponuje spółka. Jeżeli majątek ten będzie większy niż długi, wtedy też trudno będzie liczyć na zaspokojenie całej wierzytelności. Co więcej jeżeli w grupie wierzytelności znajdą się te uprzywilejowane, wtedy też niektórzy mogą odejść z kwitkiem.

Warto bowiem wiedzieć, że w przypadku upadłości obejmującej likwidację majątku wierzyciele będą zaspokajani nie po równo, lecz zgodnie z ich uprzywilejowaniem. Uprzywilejowani wierzyciele zaspokoją się przed innymi.

W tym też tkwi olbrzymia zaleta zabezpieczenia rzeczowego, czyli zastawu, zastawu rejestrowego, zastawu skarbowego, hipoteki, czy też hipoteki morskiej. Zgodnie z art. 336 Prawa upadłościowego i naprawczego wierzytelności nimi zabezpieczone zostaną jako pierwsze zaspokojone z tych rzeczy, które były obciążone zastawem, czy hipoteką. Kwoty pozostałe po zaspokojeniu tych wierzytelności wchodzą do funduszów masy upadłości i będą przysługiwały pozostałym wierzycielom.

Spółka X zawarła ze spółką Y umowę na mocy której powstała wierzytelność w wysokości 50 tys. zł. Została ona zabezpieczona hipoteką na nieruchomości stanowiącej własność spółki Y. Po upadłości spółki Y nieruchomość została sprzedawca w postępowaniu upadłościowym za kwotę 60 tys. zł. Z tej kwoty zaspokojenie uzyska spółka X, której wierzytelność została zabezpieczona hipoteką. Pozostała część kwoty (10 tys. zł) wejdzie do masy upadłości i będzie mogła stanowić zaspokojenie innych wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA