| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Płatność kartą za granicą

Płatność kartą za granicą

Zaczyna się sezon urlopów i wakacyjnych wyjazdów. Zobacz, co należy wiedzieć o płatności kartą za granicą.

Wypłacasz pieniądze z bankomatu lub płacisz kartą w sklepie za granicą i widzisz pytanie: „Czy chcesz zapewnić sobie najlepszy kurs wymiany?” Uważaj! Nie zawsze będzie to najbardziej korzystna dla Ciebie opcja. W skrajnym przypadku możesz ponieść koszty nawet kilkukrotnego przewalutowania i innych opłat.

Przed wakacjami banki zachęcały do występowania o tzw. karty połączone z kontem walutowym na które wpłacamy Euro lub inne waluty. Do Rzecznika Finansowego trafiają już pierwsze sygnały od klientów którzy byli niemile zaskoczeni kosztami płatności kartą czy wyciągnięcia gotówki z bankomatu za granicą. Skarżą się, że zapłacili 5% czy nawet 10% więcej, niż gdyby zabrali ze sobą gotówkę.

W tego typu transakcje zaangażowane są banki, operatorzy bankomatów lub właściciele terminali płatniczych czy agenci rozliczeniowi. Klienci ponoszą nie tylko koszty przewalutowania, ale mogą też  te związane z dodatkowymi prowizjami czy opłatami. W niektórych przypadkach, nawet z założenia przyjazna usługa dynamicznego przeliczenia waluty (z ang. DCC, Dynamic Currency Conversion), może generować dodatkowe koszty – mówi Agnieszka Wachnicka, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w biurze Rzecznika Finansowego.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

DCC może być korzystne przy karcie złotówkowej

Jak wspomniana usługa DCC działa w praktyce? Usługa DCC może być korzystna w sytuacji w której mamy kartę podpiętą do konta złotówkowego i chcemy jej użyć za granicą. Wtedy dostajemy informację o możliwości wyboru waluty, w której ma zostać dokonana transakcja.

- W praktyce wygląda to w ten sposób, że posiadając rachunek i kartę w PLN oraz chcąc dokonać za jej pomocą płatności np. w Hiszpanii, terminal płatniczy „zaoferuje” wybór jednej z dwóch opcji: albo rozliczenie transakcji w walucie lokalnej (w tym przypadku EUR), albo w walucie naszego rachunku i karty (PLN). Wówczas na terminalu wyświetli się kwota w PLN, którą będziemy musieli zapłacić i tą właśnie kwotą zostanie obciążony nasz rachunek. Jeśli będziemy chcieli użyć takiej karty np. w Chorwacji, to system zapyta nas czy chcemy rozliczyć transakcję w Kunach (HRK) czy w walucie rachunku, czyli PLN. Dzieje się tak dlatego, że przewalutowania dokonuje bezpośrednio operator terminala lub bankomatu, a nie nasz bank, jak to ma miejsce w przypadku wybrania wykonania transakcji w sposób tradycyjny – bez usługi DCC. DCC pozwala zatem na zapoznanie się z ostateczną kwotą transakcji, którą zostanie obciążony nasz rachunek – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w Biurze Rzecznika Finansowego. 

Zobacz: Umowy

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł partnerski

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »