REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest trust? Kilka słów o zaufaniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Czym jest trust? Kilka słów o zaufaniu /Fot. Fotolia
Czym jest trust? Kilka słów o zaufaniu /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tajemniczy trust jest niczym innym jak stosunkiem prawnym charakterystycznym dla krajów anglosaskich w których przyjęto system prawny Common Law takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Malta czy Nowa Zelandia. Co istotne, choć trust nie istnieje w polskim prawie, nie wyklucza to możliwości założenia trustu przez polskiego rezydenta podatkowego.

Trust jest w swojej istocie umową mającą na celu umożliwienie donatorowi (właścicielowi majątku) dokonania transferu tego majątku, na który w głównej mierze składają się pieniądze, przedsiębiorstwa, aktywa materialne i niematerialne, na rzecz powiernika. Powiernik z kolei, na podstawie szczegółowych ustaleń umownych, przekazuje zyski ze wskazanego majątku do rąk beneficjentów. Nie bez przyczyny mówi się, że trust jest najlepszym sposobem na ochronę majątku. Wynika to z faktu, że w skutek powołania trustu dochodzi do powstania konstrukcji trójstronnej, gdzie przekazany przez donatora majątek wychodzi z jego majątku i jednocześnie nie staje się prywatnym majątkiem powiernika, lecz jedynie częścią majątku powierniczego. Powiernikowi czyli trustee pozostawia się pełną swobodę w zakresie rozporządzania wskazanymi zasobami majątkowymi, musi on mieć na względzie postanowienia zawarte w umowie trustu, które szczegółowo określają warunki powyższej umowy, zaczynając od ogólnych warunków, kończąc na zobowiązaniach z jakich należy rozliczyć się z beneficjentami. Założyciel trustu nie może go ograniczać. Dowolność w zarządzaniu trustem stanowi o dyskrecjonalnym charakterze trustu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Założycielem trustu może być osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Jeśli chodzi o beneficjenta przewiduję się szeroki wachlarz osób uprawnionych do pełnienia tej funkcji. Beneficjentem może być każda osoba lub grupa osób, uprawnieni do otrzymywania zysków z opisywanego stosunku prawnego. Umowa trustu zyskała na znaczeniu dzięki temu, że można dysponować swoim dorobkiem zachowując nad nim kontrolę. Dobrze przygotowany trust chroni środki zgromadzone w zarządzie powierniczym, ogranicza ryzyko poniesienia strat w razie ewentualnego kryzysu gospodarczego oraz pozwala na uniknięcie ustanowienia zabezpieczenia majątku w postępowaniu podatkowym. Ponadto tworzy rozbudowaną bazę strategii ochrony majątku.

Kolejną zaletą trustu, o której warto wspomnieć jest poufność. Umowa gwarantuje jej stronom całkowitą ochronę danych, których udostępnienie jest możliwe tylko przed sądem, na wypadek postępowania cywilnego lub karnego. Prawo w tym względzie jest bardzo restrykcyjne. Publikacji podlega tylko nazwa oraz dane powiernika.

REKLAMA

Również kwestie podatkowe stawiają trusty w pozytywnym świetle. Co do zasady zwolnione są z podatków, a jedyne opłaty jakie trzeba ponieść ograniczają się do tych corocznych za utrzymanie trustu. Znaczenie trustu wzrosło wraz z wprowadzeniem przepisów dot. zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) które pod pewnymi warunkami nie będą mieć zastosowania do spółek wyposażonych w trust.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

Aby polski rezydent mógł założyć trust w zakresie udziałów konieczne będzie utworzenie podmiotu za granicą w kraju common law np. w Anglii, a następnie przekazanie całości udziałów we wskazanej spółce do rąk powiernika. Udziały będą stanowić część majątku powierniczego, którym powiernik będzie swobodnie dysponował, jednak w granicach wskazanych w umowie, na rzecz beneficjentów.

Autor: Kaja Żmijewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA