REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń - przesunięcie terminu stosowania oraz wpływ na Ustawę o dystrybucji ubezpieczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń - przesunięcie terminu stosowania oraz wpływ na Ustawę o dystrybucji ubezpieczeń /Fot. Fotolia
Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń - przesunięcie terminu stosowania oraz wpływ na Ustawę o dystrybucji ubezpieczeń /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń ma wprowadzić na rynek ubezpieczeń nową jakość w zakresie obsługi klienta dążąc do jak najlepszej ochrony jego interesów.

REKLAMA

Prawodawcy unijnemu przyświecają w tym przypadku takie same cele jak w odniesieniu do dyrektywy MiFID II[2], która ma w podobnym duchu zreformować rynek instrumentów finansowych.

REKLAMA

Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń (IDD)[1] wprowadza rozwiązania w zakresie sprzedaży i zarządzania produktem ubezpieczeniowym i reasekuracyjnym, zarządzania konfliktem interesów (m.in. w postaci konieczności ujawniania informacji o rodzaju otrzymywanego przez dystrybutorów ubezpieczeń wynagrodzenia). Dyrektywa kładzie nacisk na obowiązek informowania klientów o oferowanym produkcie lub usłudze, dopasowanie rozwiązań do potrzeb klienta. Dyrektywa zawiera również postanowienia odnoszące się do konieczności zapewniania wysokiego profesjonalizmu i kompetencji sprzedawców oraz obowiązek ich podnoszenia w trakcie wykonywania pracy. Zakres podmiotowy dyrektywy obejmuje zarówno pośredników ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych jak i pracowników zakładów ubezpieczeń. Nowością jest zaadresowanie wymogów dyrektywy (z pewnymi wyłączeniami) do prowadzących działalność w postaci stron internetowych (udzielających informacji na temat umowy w odpowiedzi na kryteria wybrane przez klienta za pośrednictwem takiej strony www czy innych mediów lub udostępniających rankingi produktów ubezpieczeniowych).

Przepisy IDD zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego w formie ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń[3]. Termin wejścia w życie przepisów ustawy został przewidziany na 23 lutego 2018 r.

REKLAMA

20 grudnia 2017 r. Komisja Europejska zaakceptowała wniosek Parlamentu Europejskiego dotyczący przesunięcia terminu stosowania dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń (IDD) na dzień 1 października 2018 r. Wniosek o przesunięcie tego terminu złożył Parlament Europejski i 16 państw członkowskich argumentując, iż przede wszystkim niektórzy dystrybutorzy nie są jeszcze gotowi na stosowanie się do, wprowadzanych dyrektywą, nowych zasad. Państwa członkowskie pozostają jednak wciąż zobowiązane do transpozycji dyrektywy do prawa krajowego do pierwotnie ustalonej daty, tj. 23 lutego 2018 r. Wniosek jest na etapie procedowania w Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym pozostaje również inicjatywa Komisji Europejskiej do przesunięcia terminu stosowania dwóch rozporządzeń delegowanych uzupełniających dyrektywę. W dniu 21 września 2017 r. Komisja przyjęła: Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2017/2359 w sprawie wymogów w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń[4] oraz Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2017/2359 w odniesieniu do wymogów informacyjnych i zasad prowadzenia działalności mających zastosowanie do dystrybucji ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych[5]. Stosunkowo późne uchwalenie w/w rozporządzeń delegowanych i konieczność dostosowania się do ich zapisów stało się również jednym z głównych argumentów za przesunięciem terminu rozpoczęcia stosowania dyrektywy IDD.

Pomimo, iż polskiemu ustawodawcy udało się zdążyć z implementacją dyrektywy w postaci ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, która miała wejść w życie (w zakresie większości przepisów) w dniu 23 lutego 2018 r. – Polska nie sprzeciwiła się wnioskowi o przesunięcie terminu wejścia w życie IDD.

Sytuacja ta powoduje jednak konieczność przesunięcia terminu wejścia w życie w/w ustawy na 1 października 2018 r., co nie jest łatwym zadaniem mając na uwadze fakt, iż nowelizacja musi wejść w życie przed 23 lutego 2018 r. W celu ograniczenia stanu niepewności prawnej, w projekcie nowelizacji proponuje się, aby ustawa w nowej wersji wchodziła w życie w dniu następującym po jej ogłoszeniu.

Patrząc na polski rynek ubezpieczeń można usłyszeć rozbieżne opinie na temat przesunięcia terminu stosowania IDD, a w konsekwencji ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Niektórzy ubezpieczyciele postrzegają ten dodatkowy czas jako szansę na usprawnienie i testowanie przygotowanych już rozwiązań. Pojawiają się jednak głosy krytyki, które mówią, że zmiany, które następują w ostatniej niemalże chwili, powodują niepewność co do terminu stosowania przygotowanych już wcześniej rozwiązań.

Podsumowując, na obecnym etapie, najważniejszym wydaje się bieżący monitoring procesu legislacyjnego dotyczącego dyrektywy IDD toczącego się w Unii Europejskiej oraz równoległa czujność odnośnie procedowania nowelizacji ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Warto spożytkować ten dodatkowy czas na odpowiednie przygotowanie się do wymogów nałożonych przez ustawodawcę i odpowiednią kontrolę już zaimplementowanych rozwiązań, po to by upewnić się, że jesteśmy właściwie przygotowani do funkcjonowania w nowych realiach.

Autorzy: Paweł Spławski, Dyrektor w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte

               Magdalena Mazurkiewicz, Menedżer w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte

__________________

[1] DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń

[2] DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE

[3] Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. 2017 poz. 2486)

[4] ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/2358 z dnia 21 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do wymogów w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń;

[5] ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/2359 z dnia 21 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do wymogów informacyjnych i zasad prowadzenia działalności mających zastosowanie do dystrybucji ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych

Magdalena Mazurkiewicz, Menedżer w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte
Paweł Spławski, Dyrektor w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA