REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń - przesunięcie terminu stosowania oraz wpływ na Ustawę o dystrybucji ubezpieczeń

Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń - przesunięcie terminu stosowania oraz wpływ na Ustawę o dystrybucji ubezpieczeń /Fot. Fotolia
Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń - przesunięcie terminu stosowania oraz wpływ na Ustawę o dystrybucji ubezpieczeń /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń ma wprowadzić na rynek ubezpieczeń nową jakość w zakresie obsługi klienta dążąc do jak najlepszej ochrony jego interesów.

REKLAMA

Prawodawcy unijnemu przyświecają w tym przypadku takie same cele jak w odniesieniu do dyrektywy MiFID II[2], która ma w podobnym duchu zreformować rynek instrumentów finansowych.

REKLAMA

Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń (IDD)[1] wprowadza rozwiązania w zakresie sprzedaży i zarządzania produktem ubezpieczeniowym i reasekuracyjnym, zarządzania konfliktem interesów (m.in. w postaci konieczności ujawniania informacji o rodzaju otrzymywanego przez dystrybutorów ubezpieczeń wynagrodzenia). Dyrektywa kładzie nacisk na obowiązek informowania klientów o oferowanym produkcie lub usłudze, dopasowanie rozwiązań do potrzeb klienta. Dyrektywa zawiera również postanowienia odnoszące się do konieczności zapewniania wysokiego profesjonalizmu i kompetencji sprzedawców oraz obowiązek ich podnoszenia w trakcie wykonywania pracy. Zakres podmiotowy dyrektywy obejmuje zarówno pośredników ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych jak i pracowników zakładów ubezpieczeń. Nowością jest zaadresowanie wymogów dyrektywy (z pewnymi wyłączeniami) do prowadzących działalność w postaci stron internetowych (udzielających informacji na temat umowy w odpowiedzi na kryteria wybrane przez klienta za pośrednictwem takiej strony www czy innych mediów lub udostępniających rankingi produktów ubezpieczeniowych).

Przepisy IDD zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego w formie ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń[3]. Termin wejścia w życie przepisów ustawy został przewidziany na 23 lutego 2018 r.

REKLAMA

20 grudnia 2017 r. Komisja Europejska zaakceptowała wniosek Parlamentu Europejskiego dotyczący przesunięcia terminu stosowania dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń (IDD) na dzień 1 października 2018 r. Wniosek o przesunięcie tego terminu złożył Parlament Europejski i 16 państw członkowskich argumentując, iż przede wszystkim niektórzy dystrybutorzy nie są jeszcze gotowi na stosowanie się do, wprowadzanych dyrektywą, nowych zasad. Państwa członkowskie pozostają jednak wciąż zobowiązane do transpozycji dyrektywy do prawa krajowego do pierwotnie ustalonej daty, tj. 23 lutego 2018 r. Wniosek jest na etapie procedowania w Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym pozostaje również inicjatywa Komisji Europejskiej do przesunięcia terminu stosowania dwóch rozporządzeń delegowanych uzupełniających dyrektywę. W dniu 21 września 2017 r. Komisja przyjęła: Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2017/2359 w sprawie wymogów w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń[4] oraz Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2017/2359 w odniesieniu do wymogów informacyjnych i zasad prowadzenia działalności mających zastosowanie do dystrybucji ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych[5]. Stosunkowo późne uchwalenie w/w rozporządzeń delegowanych i konieczność dostosowania się do ich zapisów stało się również jednym z głównych argumentów za przesunięciem terminu rozpoczęcia stosowania dyrektywy IDD.

Pomimo, iż polskiemu ustawodawcy udało się zdążyć z implementacją dyrektywy w postaci ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, która miała wejść w życie (w zakresie większości przepisów) w dniu 23 lutego 2018 r. – Polska nie sprzeciwiła się wnioskowi o przesunięcie terminu wejścia w życie IDD.

Sytuacja ta powoduje jednak konieczność przesunięcia terminu wejścia w życie w/w ustawy na 1 października 2018 r., co nie jest łatwym zadaniem mając na uwadze fakt, iż nowelizacja musi wejść w życie przed 23 lutego 2018 r. W celu ograniczenia stanu niepewności prawnej, w projekcie nowelizacji proponuje się, aby ustawa w nowej wersji wchodziła w życie w dniu następującym po jej ogłoszeniu.

Patrząc na polski rynek ubezpieczeń można usłyszeć rozbieżne opinie na temat przesunięcia terminu stosowania IDD, a w konsekwencji ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Niektórzy ubezpieczyciele postrzegają ten dodatkowy czas jako szansę na usprawnienie i testowanie przygotowanych już rozwiązań. Pojawiają się jednak głosy krytyki, które mówią, że zmiany, które następują w ostatniej niemalże chwili, powodują niepewność co do terminu stosowania przygotowanych już wcześniej rozwiązań.

Podsumowując, na obecnym etapie, najważniejszym wydaje się bieżący monitoring procesu legislacyjnego dotyczącego dyrektywy IDD toczącego się w Unii Europejskiej oraz równoległa czujność odnośnie procedowania nowelizacji ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Warto spożytkować ten dodatkowy czas na odpowiednie przygotowanie się do wymogów nałożonych przez ustawodawcę i odpowiednią kontrolę już zaimplementowanych rozwiązań, po to by upewnić się, że jesteśmy właściwie przygotowani do funkcjonowania w nowych realiach.

Autorzy: Paweł Spławski, Dyrektor w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte

               Magdalena Mazurkiewicz, Menedżer w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte

__________________

[1] DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń

[2] DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE

[3] Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. 2017 poz. 2486)

[4] ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/2358 z dnia 21 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do wymogów w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń;

[5] ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/2359 z dnia 21 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do wymogów informacyjnych i zasad prowadzenia działalności mających zastosowanie do dystrybucji ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych

Magdalena Mazurkiewicz, Menedżer w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte
Paweł Spławski, Dyrektor w zespole Ryzyka Finansowego, Deloitte
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA